Na vlastní kůži: Startujeme den ve vlaku aneb aktuální snídaňová nabídka na českých kolejích (1. díl)
Snídaně ve vlacích Českých drah. Foto: Aleš Petrovský
V prvním díle prozkoumal Aleš Petrovský nabídku Českých drah.
V prvním díle prozkoumal Aleš Petrovský nabídku Českých drah.
Mně z tohoto článku úplně stříká arogantní chování autora. Sorry not sorry 🙂 Tak snad aspoň šmakovalo.
Článek celkem obligátní, ať už toto autorem oblíbené slovo znamená cokoliv.
„S obsluhou byla trochu těžší domluva“ – šlo by to nějak specifikovat? Obsluhoval Vás cizinec, nebo stevard nechápal, o co Vám jde, nebo co se vlastně za touto lehce kryptickou formulací skrývá?
Velmi moc děkuji redakci za články zaměřené výhradně na úroveň komfortu pasažérů.
Tak ono je dost nekomfortní i pro personál, pokud je ve firmě systémový bordel.
Tady by nějaké rychlé objednávání online (z QR nebo tabletu, ne jak to má pendolino) a stejně tak placení docela dost zlepšilo zážitek
Přesně, vlak je ideální pro placení qerkem.
Vtipné přečtení, ale trochu mi to přijde zaujaté. Takové zkušenosti nemám. Děkuji za každý přidaný servis ve vlacích.
Věřím, že pokud bych jezdil jen na rameni Praha – Děčín – SRN byly by zkušenosti také na jiné úrovni. Nebo třeba jen railjety a SCP, ale bohužel.
Toto ma inak nesmierne fascinuje. Ak sú JLV schopné zabezpečiť dodržiavanie štandardu na Berlineroch, prečo nie na ostatných linkách? Budapešť je dlhodobo totálny disaster (nie že by to niekedy nebolo okej, ale je to hit and miss), Poľsko podobne, pritom tá firma je očividne schopná tam kde chce (Nemecko) kvalitu vymáhať a vyžadovať.
(Vídeň)-Břeclav-Ostrava(-Polsko) není JLV
Václav Kopta na stanici „Dvojka“ Českého Rozhlasu ve svém pořadu „Zlaté časy“ z 5.3.2023 docela barvitě asi 4 minuty popisoval zážitek, jak jel se svou manželkou z Prahy na představení do Ostravy a koupil si u nejmenovaného dopravce jízdenku do supermoderního vozu 1. třídy s gastrooddílem…
https://www.mujrozhlas.cz/zlate-casy/vaclav-kopta-jeho-milovana-60-leta-177
V záznamu je to od minuty 15:00 do 19:40.
Má to co do činění nejen s tímto článkem, který se věnuje jídelním vozům, ale i těm dvěma předchozím, které se věnovaly nedostatku použitelných vozů.
Jen postřeh: chtěl jsem si teď vyhledat menu pro relaci Praha – Č. Budějovice na stránkách jidelnivozy.cz a Budějice vůbec nejsou v nabídce…
Tohle prznění je děs. Jsou to buď Budějce (místní nářečí) nebo prostě Budějovice. Žádný Budějice, natož ta pražská prasárna Budějky.
Jsou to prostě Budějky 😂😂😂
Ale prosím vás, správně je to Budice přece…
OK, budiž Bulharsko. 😉
To jste si trochu spletl depo. Bulharsko je o pár desítek kilometrů severněji.
Jihozápadočeské nářečí má mnoho variant, taky to můžou být Buďouce. Budějky určitě nejsou pražská prasárna, tuto variantu použil ve své písni například jistý Žalman Lohonka který je odkud? Z Budějek. Přičítat všechno české Praze je takové brněnské.
Ja to beru tak, ze se aspon hned pozna kdo je opravdu z Budejc a okoli a kdo je odjinud z Cech (Budejky) nebo z Moravy (Budejice – oni to proste bez toho „i“ fyzicky rict ani nedokazou).
Informace uvedené v několika zajímavých článcích pana Aleše Petrovského z poslední doby o jídelních vozech velmi oceňuji. Bohužel mně mně nijak nepřesvědčily k tomu, abych změnil své momentální návyky a rozhodl se využívat těchto služeb. Podle toho, co bylo napsáno, nevidím problém v nabízeném jídle, nebo v nápojích, ty vypadají na fotkách vcelku lákavě, ale v amatérském, nebo flegmatickém chování persoválu k (potenciální) klientele. Shledávám tyto negativní aspekty: 1. Nelze si vytvořit spotřebitelský návyk, protože: – jídelní vůz někdy jede, jindy zase ne – pokud vůz jede, nemusí fungovat v plném rozsahu viz článek (v Jížním expresu to naštěstí zachránil… Číst vice »
To si pockejte na 2. dil vcetne RJ a Leo. Tam to budete mit naopak… V Leo radostne Vam prijdou prakticky hned po nastupu, nabidnou vsechno mozni a pak se prijdou omlouvit ze uz nic nezbylo – klidne hned za Prahou – i kdyz jejich aplikace to ukazuje ze by to melo bejt – proto ze treba nektere polozky maji v 2 kusech a rovnou si to da nekdo na opacne strane vlaku. Platbu kartou klidne si uzijete, v Leo misto zvysovat ceny v cizi mene (coz se provedlo uz pres posledni roky primo v korunech), Vam servuruji za stejnou… Číst vice »
Takže je to vlastně „vše staré pod sluncem“.
Je to pouhá nabídka, tedy možnost to využít, nikoliv povinnost a funguje tedy asi úplně stejně, jako ta hlavní loterie, když si někam koupíte lístek a doufáte, že tam dojedete včas a pohodlně, někdy to klapne, jindy zas ne.
Pro objektivní posouzení stavu je ale rozhodující, v jakém vzájemném poměru ty „klapky“ a „neklapky“ jsou.
Tady jim to loni klaplo:
https://www.youtube.com/watch?v=Oi4jhndFNVA
Nelži, režijkáři. Nikdy se mi v RJ nestalo, že by něco neměli.
V RJ se mi několikrát stalo, že bylo vyjezeno, nefungovala konvice nebo kávovar, případně nebyla obsluha vůbec. Takže jsem se vrátil k bagetam z nádražních prodejen, bez ohledu na barvu vlaku. Jistota je jistota….
U černýho se mi nikdy nestalo, že co mi slíbili, to by mi pak nedonesli. Kousek za Libní to bylo v drtivé většině na stolku. Nicméně je to jen letecky ohřátý jídlo v nějakým obalu, v tom jsou ČD s jídelákem úplně někde jinde, pokud vše funguje. Já se k němu dostanu jen v Pinďovi a tam se ještě taky zádrhel nestal.
Dobrý den, přede dvěma týdny, SC 502, objednávka cca 30 minut před Pardubicemi, potvrzena, aby mi mezi Libní a hlavním přišlo, že objednávka nemůže být vyřízena, neboť jídlo došlo. Z mého pohledu jasná lež. Do té doby jsem s pendolínem tuto nepříjemnost neměl; jen docela často dodávali polostudené kuřecí řízky s vlhkým trojobalem (což jsem začal řešit poznámkou, ať mi to dodají později než za deset minut, ale ať je jídlo teplé — jednou to fungovalo skvěle, po druhé jsem skončil, jak jsem výše napsal — po devadesáti minutách čekání, kdy jsem ani nešel na záchod, abych je neminul). A… Číst vice »
Díky moc za zpětnou vazbu a za pochopení o co mně jde 🙂
Toto je bohužel ten hlavní problém. Jídelní vozy využívám rád, ale na fakt delší cesty si vždy nosím vlastní zásoby, protože prostě není jistota. A když už mám vlastní zásoby, tak není důvod do bistra přes několik vagonů chodit.
V tomto samozřejmě má plusové body pendolino nebo railjet, a pak samozřejmě RJ a LE. I tam se leckdy stane, že jsou vyjedení, ale aspoň něco je vždy.
treba ste nepochopil co presne myslim, nektere polozky maji v leo VZDY jen 2 v celem vlaku. A ze na jednou se ve vlaku objednava u 2-3 stevardu po odjezdu dle mista na kterem sedite, obcas se stane ze v stejnem okamziku treba par da si stejne 2 baleni, ktere chcete Vy. A lze urcite nasadit do kuchynek a lednicek vic, jako je s pepsi a staropramenem (to je to neco ze?) jen z leo se stava junk-food automat s obsluhou (znamena draz), kam Vam prodaji vsechny druhy chipsu a celou nabidku pepsi ale pravy obed tam nenajdete (svickova bude… Číst vice »
No třeba u RJ se mi párkrát stalo, že se celé kupé proměnilo v jídelnu, jak si všichni objednali kde co a objednávali. Odéry jídel, neustálé otevírání dveří kupé, taky trochu nepříjemné
Dobrý den, dle mého názoru to asi podle reakcí v této diskusi závisí na trase. Nezařazení vozu jsem zažil několikrát, ale nikoliv tolikrát, abych nepočítal s jídlem ve vlaku (ve vlacích, které zmiňuji dále). Osobně často jezdím Opavanem (pátečním IC 513 a nedělním SC 502, výjimečně pondělním IC 514). V IC 513 a IC 514 jsem problém s obsluhou nezažil (ale je pravdou, že tam jezdí téměř výlučně stejná skupina a paní si mne už pamatuje a zdraví mě při příchodu). Jejich obsluha je přiměřeně obsazení a frontě rychlá, dostatečně obsáhlá a současně nevtíravá. Na druhou stranu, obvykle chodím v… Číst vice »
No, jak jinak můžou vypadat dotované hospody.:)
Podle pisálka je všude všechno špatně, všechen personál je neschopný a protivný a vlastně celý svět se spikl proti němu. Bylo by lepší, aby pan dokonalý seděl doma na řiti!
Taky mi přijde trochu zbytečné vyčítat personálu v plném zápřahu, že se naběhá, protože si zákazník nedokáže objednat napoprvé a teprve během konzumace se rozpomíná, že by si vlastně dal do čajíčku medíček. Může se stát, ale pak přece nebudu dělat blbečka z toho, kdo mi moje pozdě vymyšlené přání následně splní…
Chápu že nekritická recenze by byla nuda, ale všeho s mírou.
Ale chytrý personál se tolik nenaběhá, autor hodnotil jen míru hlouposti podle subjektivního pocitu.
Souhlas. Proaktivní personál zvládne více za menšího výdaje energie…
Pockejte az v mekaci vas se zeptaji „a chcete to v menicku?“
„Ano“ „Tak 150 prosim“ a pak vam prinesou sam sendivc.
„Proto ze ste nezvolil hranolky a nevybral napoj.“
LOL jestli je neco na vyber tak poprve by se melo nabidnout presne co muzu si vybrat…
A není lepší, aby se personál nesloužil jen jako nosítko jídla? Aby chtěl poskytnout kvalitní servis?
-Dobré ráno, máte vybráno? Případně mohu vám něco doporučit?
–Díky, mám, dal bych si snídani od Dolejších.
-Výborně, jaký bude ten teplý nápoj? Káva, čaj…?
–Poprosím čaj.
-Nabídnu ovocný, černý, mátový, zelený…
–Tak ten mátový.
-K čaji dáme i med citron?
–Super, obojí.
-Takže snídaně od Dolejších, mátový čaj, med, citrón. Je to tak v pořádku? Nebo přidáme džus, vodu?
–Diky, nene, takto je to v pořádku.
Ano, naprostý souhlas s panem Petrovským.
Bezpochyby, když je na to prostor, klidně může hostovi postupně nabídnout celé menu. Ale dokážu si představit, že při větším provozu se pak o dvě řady dál nějaký strejda může vztekat, proč se ta obsluha tak dlouho vykecává, když on si potřebuje rychle objednat/zaplatit, aby stihl včas vystoupit…
Vidíte a jsou zase zákazníci, kteří o takové hraběcí rady nestojí, jako já 🙂 V restauraci si dokážu vybrat z nabídky sám a naopak mě obtěžuje, když se mě číšník snaží vnutit další věci (většinou ty předražené, co se moc neprodávají), o které nestojím, nebo se mě povinně zeptá, jak jsem spokojený, přitom ho to přirozeně vůbec nezajímá. Nepotřebuju si zvyšovat nízké sebevědomí tím, že kolem mě bude takto někdo skákat.
To přenechám vám 🙂
Další, co nedočetl ani na konec prvního odstavce? 🙂
Před nějakým časem se vracel z Prahy před půlnocí nějakým expresem na východ. Po večeři mi už vyhládlo, tak jsem si zašel do jídeláku na něco menšího. Do oka mi padla nějaká vaječná omeleta se šunkou, tak jsem si ji objednal a se zlou se potázal. Je to prý snídaně. Vrchní vůbec nemohl pobrat, že po půlnoci do sebe nebudu ládovat svíčkovou. Tak jsem si nechal zajít chuť a odešel. Útrata nula, tak jsem ušetřil. Divím se, že je tahle buzerace furt drží. Co bych si nemoh dát snídani k obědu, k večeři nebo ke svačině?
Lépe bych to nenapsal.
Přesně tak. Nikdy jsem nepochopil, proč tohle stevardi a stevardky JLV tak hrotí. 11:05 už prostě snídaně za žádnou cenu. Přitom k tomu není žádný relevantní důvod. A ty výmluvy na to, že ve vedlejším voze sedí kontrola… proč by to nějaké kontrole mělo vadit? To je takový typický drážní přístup.
To je stejné jako v McDonald’s. Do 10:29 si jde objednat snídani, v 10:30 již ne.
Tam jim to předpokládám prostě přepne pokladnu a hotovo. Já spíš trpím opačným problémem, že bych si raději dal dva číze než snídaňové menu a taky to v 10:29 nejde.
Pozor, v McD je to kvůli případné křížové kontaminaci (vejce), protože je obtížné dodržet oddělené zóny pro zpracování potravin. Oproti tomu i při snidanich v bistru dostanete řízek. Stejně tak mají vejce s parmazánem odpoledne…
včera jsem přišel v poledne do restaurace kde měli pouze polední nabídku a nechápal jsem proč kuchař všeho nenechá a nezačne mi připravovat minutku, protože já jsem přece zákazník
§4 a. Je na to předpis!
Taky typicky modrogumní. Kontrole nevadí, že je všude bordel a nic nefunguje, a o to víc lpí na dodržování samoúčelného nesmyslného předpisu.
To je úžasné. Je to jako z filmu Volný pád, kde obsluha v MD, muž tuším jménem Rick, zatvrzele odmítá objednávku snídaně, neboť je už po 11 odpoledne.
Dopoledne
Jejich práce je hlavně dělat tržby a ne platícím zákazníkům říkat jak malému dítěti ze večer nemůže pít kolu, ze prý potom nemůže spát. No jo, klasický “servis” v Čechách…
Pokud vlak nemůže být na koncové stanici naskladněn (dozásoben), dává smysl nenabízet snídaňovou nabídku večer, protože druhý den ráno by nebylo co nabízet.
Tak by jim do dvakrát-třikrát nevystačilo a příště se poučí naskladní víc, aby na ráno zbylo. Když nebudou dělat Zagorku s prodejními časy, můžou vzít pořádné zásoby do rezervy a doprodat případné přebytky i později. Leckdo si rád dá něco ze snídaňové nabídky i k obědu.
Spíš má někdo strach, že by si lidi objednávali levnější snídaně na úkor dražších obedovečeří…
Sova je zřejmě odborník s mnohaletou praxí v oboru gastronomie
Tam žádný ex před půlnocí nejede
Z čeho všeho dovedeme dělat problémy 🙂
včera jsem se taky marně zkoušel dostat do obchodu minutu po zavíračce a strašně jsem se divil, že mne tam personál nechce pustit
Hele, už druhá naprosto zcestná analogie.
Zkuste na tom ještě zapracovat.
Není řeč o tom, že je jídelák zavřený, ale že bez jakéhokoli pádného důvodu nenabízí jídlo, které ale s drobnou změnou nabízí i po zbytek dne. Neexistuje pro to žádný racionální důvod, jen logika „protože JLV“.
Díky za test.
Osobně jsem v únoru třikrát využil bistro vůz na Jižním Expresu, a osádku naopak musím pochválit za vstřícnost a snahu prodat zákazníkovi maximum, ale přitom bez zbytečné vtíravosti.
To je super! Pozitivní zkušenosti jsou fajn. Podobně je byli nadšení ze servisu v jídelácích na Berlín 🙂
A co se najíst doma před cestou?
Třeba proto, že to ušetří čas a můžu vstát o hodinu později?
Geniální nápad. A ještě lepší by bylo vůbec nikam necestovat. A takové blbiny jako vlaky nebo auta neřešit. A byl by klid! 😀
Udivuje mne,že cestující hned po nástupu do vlaku okupují jidelak nebo bistrovuz , sedí tam delší dobu a cpou se.Jako by nemohli se najíst před cestou a sebou si vzít pití a něco malého k mlsu. Úsporu financí neřeším.
Když jedu do Břeclavi tak vyjíždím z místa bydliště ve 4:30 a vstávám ve 3:30 vy si takhle po ránu děláte snídani? Tudíž ano najím se ve vlaku.
A proč by cestující neměli využívat služeb bistro- a jídelních vozů, když tam jsou? Proč vás to udivuje? Vždyť je úplně jedno, jestli se někdo nají doma, cestou na nádraží v restauraci, nebo až v tom vlaku; záleží jen na preferencích/časových možnostech daného cestujícího.
OK. Využívat těchto služeb klidně mohou i nadále dle svých zažitých preferencí a času.
Teda to ste ale laskavej, že jim to dovolíte :/
Děkujeme. Víte, právě proto je to služba a proto ji člověk může využít dle libosti, jak on potřebuje a kdy chce. Jsou lidi, kteří i při návštěvě obyčejné restaurace první, co udělají, že jdou na WC. Taky je to špatně?
Na světě je spousta záhad…
V hluboké minulosti 20. stol. jsem dělal to samé, řešil jsem tím absenci volných míst k sezení ve 2. třídě vozové. Byla to mnohem příjemnější varianta cestování, než stát několik hodin v přeplněné uličce, nebo na smradlavém představku.
Jestli se to děje ze stejných důvodů i teď, nedovedu posoudit.
Já to tak dělám dodnes!
Najíst doma se mužů, ale jsem poměrně divnej tvor a během tech skoro šesti hodin jízdy mi vyhládne a než žrát nějakou hnusnou bagetu, tak si rád dám normální jídlo.
Co takhle pochopit, že je jídelní vůz je způsob, jak de facto zrychlit cestu vlakem o hodinu = eliminovat nevýhodu „první a poslední míle“ aspoň tam, kde je rychlost spojení tzv. přijatelná?
A to je nápad!
A co takhle chodit pěšky místo jet vlakem?
Ranní ptáče bez lahváče vůbec nikam nedoskáče.