Na vlastní kůži: Panika cestou na letiště do Rijeky a divá zvěř ve vlaku z Berlína do Prahy
Zpoždění vlaku do Prahy z Berlína. Foto: Aleš Petrovský
Závěrečný díl letního cestopisu našeho korespondenta Aleše Petrovského.
Závěrečný díl letního cestopisu našeho korespondenta Aleše Petrovského.
Díky za příjemný cestopis!
Parádní článek a zdravím krajana z Plzně. Berlín jsem byl v červnu, místo Hbf jsem vystoupil na Gesundbrunen, turecký hnízdo 😂 U-Bahn standartní. Odjezd ze Südkreuz v klidu, akorát v tom podchodu mi vadila absence značení. Snad se dostanu teď v září na Innotrans nebo jak se to jmenuje
Já jezdím poslední 2 roky po Evropě s lístkem Interrail 1.třída, a stojí mě cesta cca 1km/1Kč. Doporučuji. Jednou za čas mají slevu 10, nebo 20%
To chci vyzkoušet příští rok. Kde jsi ji koupil?
No jo, my v devadesátkách projeli vlakem celou Evropu, jenže to ještě byla jizdenka FIP k něčemu. Třeba cesta Praha hlavní nádraží-Lisboa St. Apollonia nebo Praha hl n-Galway. No jo. Dneska už na fipku nepřejedete ani Německo.
Tak kritizovat lze lecos, ja bych si prvni zametl ale vzdy pred vlastnim prahem. Drobny priklad. Mame u nas na navsteve na par tydnu nasi kamaradku z Japonska a dost mi jeji navsteva otevrela oci, jak tristni jsou jazykove schopnosti Cechu. Kdyz budeme mluvit o vlacich tak krome par expresnich spoju se Anglicky nedomluvila naprosto vubec. A myslim, ze neni nutne aby kazdy pruvodci si byl schopen v originale precist Shakespeara, ale pokud pruvodci nerozumi ani slovum jizdenka, nastupiste a napocitat do 10, tak to neni nic jineho nez ignorantstvi. A ono to ma sirsi konsekvence, bez znalosti jazyka dnes… Číst vice »
Moje akademická zkušenost s Japonci je právě opačná. Na konferencích má každý účastník „svou“ angličtinu, nicméně Japanglish bývá jedna z nejméně srozumitelných.
Jinak souhlasím, že jistá jazyková vybavenost by se u průvodčích hodila, teď ji mají jen ti na mezinárodních vlacích a určitě za to mají nějaký bonus.
To je jiste pravda, ale Japonsko je v tomto ponekud specificky priklad, je to ostrovni zeme natolik vnitrne silna, ze mnoho lidi tu anglictinu skutecne fakt nepotrebuje a pritom mohou byt vlemi uspesni. To rozhodne neplati pro CR a obecne Evropu, kde po ujeti 300 km narazite pokazde na jiny jazyk. V Evrope je zkratka znalost Anglictiny naprosta nutnost, jinak jste izolovan jenom do nasi kotlinky.
Sám jsem ve Splitu přesvědčil, že většina mladých anglicky neumí. A myslím, že o Rumunsku nebo Ukrajině nemusím a i psát.
S mladými Ukrajinci – uprchlíky mám co se týče anglického jazyka dobrou zkušenost. Ani jsem nepotřeboval oprášit ruštinu, kterou teď v posledních letech neradi slýchají.
Nejen v Chorvatsku. Například dle statistik by měli dobře umět anglicky mladí Poláci, ale pokaždé, když si tam udělám výlet ze svého rodného městečka, tak trpím tím, že mladí Poláci už nejenom, že nerozumí češtině (dřív normálně Čech mluvil česky a Polák polsky a rozuměli si), ale neumí právě ani moc anglicky. Přitom Poláci mé generace, kolem 35, obvykle anglicky umí a té češtině taky docela rozumí. Na straně druhé, bude ještě vůbec u mladších generací snaha učit se jazyky, když už dnes stačí v prohlížeči třikrát kliknout a text se vám přeloží do jakéhokoli jazyka?
V Bavorském expresu to s jazykovou výbavou průvodčích nebývá nijak slavné. Zvlášť v situacích, kdy ČD vysadí celý vlak třeba v Plzni kvůli poruše, to bývá poměrně trapné. Jazykově zdatnější cestující vysvětlují a průvodčí zmateně poletuje kolem vlaku a hlásí, že anglicky neumí. Za mě tedy nic moc.
Jojo, to jsem zažil před týdnem v expresu z Krumlova do Prahy při té mimořádné události u Ševětína. Vše museli cizincům (kterých bylo ve voze asi 75 %) vysvětlovat spolucestující. Průvodčí, kterého na expresech vídám běžně neuměl ani slovo „autobus“.
Vnitrostátní vlak ,nevím proč by měl umět průvodčí anglicky. Co mám zkušenost tak ve Španělsku ,Francii ,Maďarsku či Portugalsku průvodčí angličtinu většinou též neovládá.
Nikdo nechce aby hovoril plynulou anglictinou ale umel alespon par zakladnich slov, jizdenka, nastupiste, pocitat do deseti, apod.
Tak, třeba na nádraží Bologna Centrale byla pokladní pod cedulí „Bigletti internazzionalli“, která nedávala ani angličtinu, ani němčinu.
Jak kde, některé kraje vyžadují cizí jazyk u všech, třeba plzeňský. Sice jenom A1, ale alespoň něco.
Zrovna u personálu DoN’s v railjetu mě absence italštiny docela překvapila.
Jedou jsem pozoroval poměrně opačný trend a to průvodčího v railjetu ČR-Graz hlásit německy, anglicky a italsky. Tehdy jsem měl chuť mu vysvětil, že si spletl spoje, protože tento vlak (mimochodem souprava ČD) jede z Čech a ne do Itálie.
Možná, že (kromě poněkud jiné výslovnosti na straně Japonců) může být pes zakopán v obtížné slučitelnosti základních faktorů vámi popisované situace, a tím jsou:
– dobrá znalost angličtiny
– mzdové ohodnocení průvodčího vlaku
– pracovní podmínky vlakového personálu dané nejen zaměstnavatelem, ale leckdy dost negativně ovlivněné i cestujícími
Pro info o mzdové úrovní pracovní pozice „průvodčí vlaku“ si klikněte zde:
https://cz.jooble.org/pr%C3%A1ce-pr%C5%AFvod%C4%8D%C3%AD-vlaku
Za ty samé peníze a zdaleka menší odpovědnost tam (trochu níže) hledá jiná firma zaměstnance na úklid.
Je to podobnná situace, jako ten notoricky známý trojůhelník:
– rychle x kvalitně x levně
To je jiste pravda, ale me by teda nulova znalost anglictini vadila i v osobnim zivote, nikde se s nikym nedomluvit. A pak se tedy take musm ptat, naco mame vyuku jazyku na zakladni a stredni skole, kazdy ten pruvodci musel mit minimlane 10 let vyuky jazyka pokud ma maturitu. Pak je tu potom dotaz, zda ti ucitele pozadujici vyssi a vyssi platy vubec za neco stoji.
Já vás chápu, ale použiju jiný příklad. Na své cestě za vzděláním jsem se musel prokousat filtrem všeobecně vzdělávacích předmětů, jako matematika, fyzika (při té jsme používali matematický aparát, který jsme se v matice učili až o semestr později). Teprve potom, když řady prořídly, přišly na řadu odborné předměty, o kterých by se dalo říci, že mně (některé) bavily. Nemohu opomenout tehdejší neodmyslitelné všudypřítomné politické předměty, jako DMKDH, MLF, PE a podobné pavědy. Z jazyků to tehdy byla povinná ruština a na střední škole volitelná němčina, nebo angličtina. S ruštinou ze základní školy jsem (kromě několika odborných slov) vystačil až… Číst vice »
Dobré, ale ty ceny lístků a způsob nákupu by mohli být uvedeny ihned v aktuálním díle. V komentářích by se pak čtenáři mohli dovědět , jestli je to možné jinak či výhodněji.
Každému vyhovuje něco jiného. Takhle je to pěkné ucelené a na jednom místě 🙂
Za zmienku stojí, ze prejazd na ostrov Krk po impozantnom moste sa pred niekoľkymi rokmi Chorvati rozhodli zbezplatniť pre podporu cestovného ruchu. Nicmenej pritomnost mytníc ešte stale obdobie nutnosti platit mýto pripomína. A kto sa nestihne nabažiť vyhľadu na morsku hladinu z výšky pri prejazde, má tuto moznost v smere na ostrov Krk kratko po prejdení mosta bezpecnejšim spôsobom po zaparkovaní pri vyhliadke.
Zaujala mě cena za autobus Arrivy z Delnice do Rijeky, to opravdu stála jízdenka 244Kč? To mi přijde trochu dost na Chorvatsko a necelých 50km.
No když 10 km stojí skoro 4 eura, tak mě to nepřekvapuje..Na druhou stranu za 300 se dá dostat ze Splitu do Dubrovníku, ceny se pohybují dle konkurence, tam kde nic moc nejezdí je to dražší. Většina linek v Chorvatsku funguje jako komerce, takže ceny jsou o dost dražší než u nás, výjimkou jsou linky v okolí velkých měst – Zadar, Split, Dubrovník či Rijeka, kde jsou ceny o něco vyšší než u nás, např 30 až 40 km okolo 4 euro. Překvapivě nejlevnější je doprava trajekty či lodními linkami, tedy když beru, že jsem cestující bez auta.
Je to tak. Ale možná je to tím, že v rezervačním systému se autobus tvářil jako téměř vyprodaný
Kontrola německou policii probíhá ve směru Bad Schandau Dresden Hbf, nikoli opačně, proto ten autorův podiv nad její absenci v opačném směru je pochopitelny:-)
Při jízdě z Berlína jsem byl kontrolován tenhle rok už 2x ve směru z Drážďan do Bad Sch… 🙂
Děkuji za popis toho, co údržba souprav Berlineru muže vydedukovat při prohlídce soupravy v ONJ respektive OCÚ Praha. Opilá mládež si někdy splete bezpečnostní gumu s madlem stahování okna, láhvemi by zasypal človek cely kontejner.
To by zhruba odpovídalo 🫣
Jízdu s DB bych přirovnal k bungee jumpingu bez lana – nevíte, kde skončíte.
Je pravda, že jízda s DB je poslední dobou opravdu cesta do neznáma 😬
Ale zase dostanete zpět nějaký ten voucher (moje zkušenost), popř. přespíte zadarmo v hotelu a k tomu pak dostanete i ten voucher (zkušenost kolegy).
Já jsem zatím vždy dojel, nejvíce se zpožděním 2 hodiny, které byly dané především tím, že EC do Ústí mají takový interval.
Byli jsme s dětmi vlakem v Bruselu (Walibi park), tam s European Sleeper, zpět přes den s DB. Za celou cestu s asi 5 přestupy (včetně několika nad plán) nás kontrolovali jen 2x – poprvé ještě v Belgii a podruhé až někde za Frankfurtem. Štíhlá mladá průvodčí DB ve vlaku ČD z Drážďan jen prošla a hezky se usmívala. V posledních cestách to bylo podobné – do Europaparku ze čtyř vlaků jedna kontrola, do Hansaparku podobně. Služebně do Mnichova jsem dojel taktéž bez kontroly DB, zpět jsem vyzkoušel přes aplikaci DB Navigator automatické odbavení, které nahrazuje průvodčího, zato český revizor… Číst vice »
Pokud vím, tak revizor ČD kontroluje taky práci průvodčího a úroveň průvodčích na úseku Cheb st.hr. – Cheb je zvláště v Sp skandální, kdy přijde někdo neustrojen v uniformě, neumí česky a kvičí německy maske (v situaci, kdy na našem státním území, žádné maske povinné nebylo).
Zatímco vy povídáte něco o průvodčích, c těchto vlacích nejezdí.
Tohle byl revizor směrem do ČR.
Stejně tak to je v Rakousku. Kontrola od průvodčího není zdaleka tak častá jako v ČR. Navíc se rozhodně znovu nekontroluje celý vlak, pokud se průvodčí za jízdy vymění.
No, já celkem pravidelně jezdím z Břeclavi do Vídně a průvodčí ÓEBB přišel (prisla) vždycky a celkem důsledně i kontrolovali zejména. Vorteilscard
Možná, že ve vámi popisovaných „zeměpisných šířkách“, je to dáno historicky, kdy Německo bylo symbolem pro slovo disciplína a cestující se tam překládal, jako Fahrgast (Gast=host).
Na rozdíl od českého ďolíčku“ tam možná proto neumírají strachy z toho, že by se náhodou někdo neoprávněně obohatil.
Líbí se mi srovnání, že vlakvedoucí DB měla stejný výraz. Je tudíž pochopitelné, že na kontroly jízdenek kapitulovala, zvlášť když se v D jízda bez jízdenky bere vždy jako jízda načerno…
Holt jí tam chybí nějaká security, která by tam dělala pořádek…
Bylo to parádní, díky. Očekával jsem každý nový díl a už teď se těším na příště. 🙂
Díky za slova chvály 🙂
Jako obvykle zajímavé čtení. Říkám si, jestli bych taky měl popsat svoji cestu do Pobaltí a Helsinek, případně návštěvu bulharských úzkokolejek a místní železnice. Akorát teda nemám uložený ten budget.
Díky 🙂
Nechápu, co se to dělo v tom německém vlaku, může prosím někdo doplnit?
Chlastá se tam, hulí tráva… Nic o co by pendler stál. Mimo sezónu je to OK, ale přes léto jsou tyhle chlastací nájezdy za trest. Všude řev, chodbičky polité pivem, většina WC nefunkčích. Policie každou druhou cestu…
Ten noční vlak (ale s denními vozy) jezdí jen přes léto a pravděpodobně cílí hlavně na mládež se síťovými jízdenkami (Interrail). A co dělá mládež v létě na cestách – chlastá a baví se, občas ale musí také spát, k čemuž se kupé Bmz dají dobře upravit.
Zhruba tak 🙂
Omlouvám se, že dělám hnidopicha, ale dost vám v těch cestopisech hapruje střední rod. „ZbývalA ale jen poslední dvě místa“, „na e-shopu avizovanÁ dvě“,… Jinak samozřejmě moc díky za celou tuhle sérii, bylo to zase super čtení 🙂
Já zase naopak kvituju správný český ekvivalent Krckého mostu, to se moc často nevidí (neslyší).
Snažím se, ale bohužel chyby v mnou psaném textu se odhalují špatně 🙂
Bylo to moc příjemné počtení. Děkuji za celý „seriál“ a budu se těšit na další.
I já díky 🙂
Skvělé. Ještě jednou díky moc, zejména za rozpočet. My jezdíme jinak, většinou jenom účelně mezi body zájmu, ale díky moc Alešovi za super popis mnoha věci, které lze na cestách zažít a vidět.
Díky moc 🙂
Pěkný cestopis, až škoda že už to končí. Tak příští rok třeba až na Sicílii.
Původně byla dokonce v plánu, ale ten rozpočet by byl nechutný 😀