Na vlastní kůži: Maďarskými lokálkami za pár korun aneb železniční exotika v InterPici

Vlak v Hódmezővásárhely směr Szentes. Foto: David RyšánekVlak v Hódmezővásárhely směr Szentes. Foto: David Ryšánek

Měsíční jízdenka po Maďarsku vyjde na 1200 korun. Přibalte si pevné nervy a blízká železniční exotika může začít.

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Nádherné čtení, úplně jsem se zasnil. Mít čas, nespěchat, nic neřešit, jen tak si cestovat, spojit to s gastronomií, vzít s sebou kolo, popojet, dát si vínečko a dobroty, zase popojet vlakem, na pohodu, krása! Díky za článek, těším se na pokračování. Realizovat nejlépe v létě.

Laďa

Skvělé, díky
a s tou angličtinou…
Zkus takovou lokálka tour udělat u nás, jak to asi dopadne?

Fsp

tak u mladších už asi jistá šance bude ….

Laďa

Stejná jako v Maďarsku

Fsp

Byl ten langoš s česnekem?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tam neplatí režijka? K čemu je vlak, když tam neplatí režijka?

jfp

Já pamatuju fipku za 20Kč, tahle vymoženost už v zemích Rady vzájemné železničářské pomoci neplatí?

Aaa

Měsíční jízdenka za 1 200 Kč? No pokud to není renonc, tak to je luxus, jedna jízda Ova-Pha.

Fsp

takový populismus a uplácení voličů přece u nás nechceme

gwann

Presne tak, nechceme.

Protoze, jak pravil klasik – there is no free lunch.

Sice bych usetril, ale nevim proc by mi moje pravidelne kocovani mel danovy poplatnik takto nehorazne dotovat.

A btw, one ticket 100 je za 2000/mesic?

Sándor Tóth

A proč by mluvil ajzboňák v Sásde po anglicky? Třeba v Nýrsku či v Šupkerku taký neumí 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ať se ti kavárníci naučí maďarsky a neobtěžují tu s angličtinou!

MHD

Český Pepík s baťůžkem vyrazil lowcost do světa a je překvapený, že si za těch jeho pár korun nikdo nesedne na zadek.

gwann

Nikdo neni prekvapen, ze z nej nikdo na zadek nesedne, ale par slov ci vet anglicky snad neni neprekonatelny problem?

S vasim nenavistnym, a pokud nejste troll z Piteru, i sebemrskacskym projevem byste mel urychlene neco medicinsky delat

M19

Vy musíte být strašně ukřivděný tento týden. Snad v každém příspěvku někoho hejtujete. To chce meduňkový čaj, teplý zábal na nohy a studený na čelo. 😉

Aaa

Ono alespoň minimální znalost angličtiny je ve střední Evropě u mladší a střední generace dost předpokládatelná už proto, že posledních cca 35 let se povinně učí… nejde přece o žádné složité komunikační situace.

Laďa

Máš 100%‐ní pravdu

Martin Dorner

Výborný. Díky.

Tomáš

Dobrý a zajímavý článek doplněný fotografiemi pro reálnou představu. Mám rád tyhle cestopisné články, těším se na pokračování.

adamgolias

Můj subjektivní názor na zajímavý text popisující reálný stav věcí a přiložené fotografie- vše je čisté , nepočmárané a vypadáto že regiojeti z r23 by mohli na exkurzi aby viděli jak má vypadat prostor pro cestující.
Předpokládám , že interpici je po rekonstrukci pouze vzhledu a interieru , pohon , podvozek zůstal stejný .Přesto mi je způsob ,,zpohodlnění ,, a vůbec řešení dopravy , když nemám miliardy na nové , k překlenutí času než na to mít sympatický.
…bude Rumunsko, Bulharsko? Děkuji

David Ryšánek

Hezký den, určitě bude. Bulharsko 100%. Rumunsko výhledově.

Sándor Tóth

IP má i automatické ovládaní dveří a pohon tuším Iveco. Podvozek stejný.

Alibaba

Pohon je jiný, potřebovali trochu větší výkon a opotřebovaný starší motor už nevyhovoval. Podvozky jsou stejné (to se blbě předělává).

p.n.

Co se týče Maďarských lokálkek je to fakt těžké retro. A rarit tam je více, například lokálka co má bez odbočky téměř 100 km (99,7 km). Ale jejich železnici mám rád, člověk se může vratit do starých časů bez stroje času.

Sándor Tóth

A najlepšie je, že sa tam dá jazdiť na jeden mesačník, cestujúci nemusí špekulopvať o operátoroch. Radšej staré súpravy ako rozfušovaný systém, neprehladný tarif.

Herold

Většina cestujících vám opravdu o staré rozhrkane křápy jako je 810 a její klony opravdu nestojí.

MHD

Platí ten lístek i v Gysevu?

Daniel Jablonecký

Ano. Ale neplatí v RJ.

Daniel Jablonecký

Špekulovat fakt nemusíte, protože historicky jsou v maďarsku na železnici jenom 2 „operátory“ (slovo dopravca se už na Slovensku nepoužívá?) a tak je tomu i dneska.

Laďa

Csallóközi používá spíš slovo hordozó 😉

Orada

Krasny clanek, radost cist si to u nedelniho kafe 😊

Kdo já

Díky za článek, udělejte ještě fotku mapy, stačí přibližně, jak jste jel. ( Mapa Maďarska, např. modře čára mezi vesnicemi,první den, žlutě druhý den). Díky.

David Ryšánek

Pěkný den, díky, určitě v pokračování mapku dodám. To nebude problém.

Lkprak

Díky za hezký článek. Autora sleduji na Twitteru a na jeho cesty se vždycky těším. Škoda, že nevznikl článek o té velké cestě na Interrail okolo Evropy, to bylo na Twitteru každodenní báječné čtení.
Jinak se přiznám, že z popsaného mě láká snad jen ta vlaktramvaj u Szegedu. Tady bych spíš řekl v článku zmiňované „škoda, že to neumíme u nás.“

Brejlovec

Marfuša nejezdila v Čechách,ale na Moravě v Brně LD Horní Heršpice.

Twix

Zkušebně jezdila i v Čechách, třeba na ŽZO, ale s cestujícími skutečně nejspíš jen na Moravě.

Osoba odborně nezpůsobilá

Někdy si říkám, že bych se měl vrátit do mládí a udělat přesně to, co autor – vyskočit ze shonu, sednout do toho nejpomalejšího vlaku a jezdit odnikud nikam při současné likvidaci zdraví nádražní dietou.
V reportáži je věcná chyba, na síti MÁV je více tunelů.

David Ryšánek

Pěkný den, tento druh cestování je snazší, než vypadá a ostatně i proto mne baví to volnou formou takto sdílet dál a motivovat lidi aby jeli i dál, než do Budapešti.
Co se týče tunelů má formulace byla myšlena v rámci cesty, co jsem zaznamenal. Je to zároveň i odpověď na další tyto komentáře a nerozporuji, že jsem jich třeba i projel nevědomky více, chvílemi jsem zavřel oči, přeci jen monotónní krajina a rychlost trochu uspává. Díky.

Twix

Jsem rád že se tu objevil nový autor cestopisů a se zájmem jsem si to přečetl, tohle je opravdu retro stránka Maďarska, jako by tam ani nebyly všechny ty Flirty, Kissy, Desira… Marfušou v Baje jsem také jel a zdá se že došlo k určité modernizaci, tehdy mi přišlo vozidlo uvnitř dost sešlé (sotva po 10 letech provozu), byly tam takové ty různé umakartové desky na šroubech, jako jsme znali z ruského metra… teď to vypadá spíš jako ty novější srbské marfuši, které mají uvnitř tedy ještě bodové displeje. Uvítal bych trochu více informací, aspoň o těch vozidlech (a ne… Číst vice »

David Ryšánek

Pěkný den, díky za konstruktivní zpětnou vazbu. Určitě se na toto zaměřím. Jak jsem psal níže, jde o prototyp, jestli vůbec o takové cestování bude zájem a co čtenáře zajímá. Díky.

Mariscal Mariano Santamaria

Zajímá to velice a líbí se. Určitě nejsem sám 🙂

Trumway

Přeci kdyby to někoho nezajímalo nebude článěk číst 😉

Kid

Díky za článek, pěkné čtení. Připomnělo mi to loňský podzim, kdy jsem v Pannonhalma čekal dvě hodiny v mrazu na vlak, protože stará dieselovka, kterou jsem chtěl jet původně, na příjezdu do stanice shořela.

JiVe

ale tak asi si šel blíž, aby ses ohřál ne?

DOPRAVAK01

Dobrý den, prosím o info kde a jakým způsobem zjistím, zda je vlak povinně místenkový. dále bych se rád zeptal, zda platí zmíněná jízdenka i na autobusy. Předem děkuji za info.

David Ryšánek

Pěkný večer, plánuji druhou část, kde se více podíváme na aplikaci a samotné cestování po Maďarsku. Takže na své otázky určitě dostanete odpověď. Napoprvé jsem článek bral hlavně jako prototyp jestli bude vůbec o něco takového zájem. Díky.

John

Zájem potvrzuji na 100%. A díky.

Frederick

https://www.ujtarifa.hu/orszagberlet
Tady najdete odpovědi na Vaše otázky. Jinak
ano, jízdenka platí i na autobusy. Nejlepší způsob jak zjistíte, zda je vlak povinně místenkový, je jízdní řád – https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/2023-2024-evi-kozforgalmu-menetrend nebo v aplikaci MÁV (zadáte, ze máte síťovou jízdenku a vysledky vyhledávání ukáží, zda je vlak povinně místenkový).
Novinkou od 1. 3. je, že jízdenka (ale jenom měsíční, denní ne) platí i městskou dopravu v Budapešti.

Pacicka

R v rámečku, stejné jako u nás

Sándor Tóth

Miestenka je skôr alternatívna. Na trati Segedín-Bp, Bp- Béke^sská Čaba sú tzv hybridné IC, kde sú aj vozne bez povinnej miestenky. Odporúčam aj InterRegio, tiež bez miestenky (Bp-Debrecín, Bp-Jáger, Ráb-Balaton-Päťkostolie). Prakticky miestenka je nevhynutná len v RJ a na IC BP-Sporon, BP-Päťkostolie, BP-Miškovec (a delej dookola cez Níreďházu späť do BP)

Alibaba

Jak se pozná, že vlak je hybrid mezi IC a rychlíkem?

Twix

Není to vedené jako dva spoje různých kategorií ve stejný čas?

Alibaba

Dva sloupce v JŘ nejsou. Viz odkaz u Fredericka.

Twix

Ok díky. Mám pocit že kdysi dříve tam dva sloupce skutečně byly.

Al de Baran

Slovníček pro cestovatele:
místenka = helyjegy (čti hej-jeď; to se fakt dobře pamatuje 😉 ).

Laďa

Google translator říká „ülés“

Karl vB.

Dotaz na autora textu:
Poslední odstavec nese podnadpis „Zážitek v tunelu“.
Veškerý popis zážitku se bohužel smrsknul na tuto jedinou větu:
„Zároveň jsem projel i první a poslední tunel v Maďarsku – měl asi 200 metrů, ale musím říct, že byl to zážitek.“
Pod takovou formulací si můžu představit třeba to, že:
a) vás při průjezdu tunelem okradli
b) se vás „po dobu temna“ pokoušela svést tamní průvodčí
c) cokoliv dalšího
Mohl byste prosím, ten váš zážitek v tunelu konkretizovat?

David Ryšánek

Pěkný večer,
text je můj první a samozřejmě pořád je prostor pro zlepšení, nejsem novinář. Ani vystudovaný, ani profesně.
1)ne 2)ne 3)ne
Narážka je primárně na skutečnost, že Maďarsko je neskutečne placaté, tedy tunel je na místní poměry fakt rarita. Když strávíte několik desítek hodin ježděním po rovině v Maďarsku a následně najednou vidíte tunel, tak to je vážně svým způsobem zážitek. Díky.

Karl vB.

Pane Ryšánek, děkuji vám za dovysvětlení, holt mám asi poněkud delší „trolej“.
V minulosti jsem narazil na informaci o okružní IC lince MAV -START.
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zahranici/madarska-rarita–okruzni-ic-pres-pul-zeme/-11190/
Pokud to ještě jezdí, tak by její využití bylo méně masochistické, než ta nekonečná Šukafonie, kterou jste absolvoval.
My jsme v Česku na M152/ 810 pořád nadávali a asi jsme si ani neuvědomovali, že jejich zemí zaslíbenou je Maďarsko.
Myslím si, že do tamní železniční reality tato vozidla docela vhodně zapadají

David Ryšánek

Tato okružní linka stále existuje. Samozřejmě je to jednodušší, nicméně po projetých tratích v rámci EU se nudím a hledám komplikovanější trasy.
Co se týče 810 v Maďarsku, ano- podle mne na lokální tratě dostačující vozidlo. I když se podíváme na stav trati.

Alibaba

Vzhledem k uspořádání tratí a umístění měst na nich je okružní linka z Východního nádraží na Západní )obojí Budapešť) dobrý produkt.

MHD

Na Budapešti je snad nejvtipnější, že západní návraží je na východě, východní už víceméně na jihu a jižní na západě města.

Alibaba

Ony jsou pojmenované podle toho kam vlaky (převážně a z počátku) jezdily a to včetně Jižního.
A pak tam měli černou ovci v podobě nádraží Józsefváros, a tak ho radši zrušili. 🙂

libcha

Zrovna jestli jste pak z Dombovaru jel na Pécs, tak jste musel jet více delšími tunely.

bakiy

Dovolím si trochu oponovat. Nemalá část Maďarska sice rovina opravdu je, ale být takto v Maďarsku překvapen, že jsem projel tunelem… 🙂
Každopádně proto člověk cestuje, aby byl někdy takto překvapen. I já byl při jedné z mých prvních cest do Maďarska překvapen, jak „hornatá“ země to je. Cca třetina území rozhodně rovina není, ale dětem v zeměpisu se to zatají. Naopak, tvrdí se, že Maďarsko je rovina!

Luboš Beneš

Asi tak jako že každý kdo nezná Maďarsko si myslí, že je tam jen rovina kukuřice nebo pusta. Tudíž tunel je rarita. Kdo zná Maďarsko víc, tak ví že tam jsou i pořádný a pěkný kopce Mátra, Buki, kopce nad Budapeští k Nagymaros.

David Ryšánek

Samozřejmě nepaušalizuji, jel jsem naslepo, po vozidlech a tratích co mi přišly zajímavé. Jde spíš o subjektivní dojmy člověka co tam je poprvé, když nepočítám cesty vlakem do Budapešti, nebo cestu z Bukurešti do Budapešti.

Karl vB.

Právě to byl důvod mého dotazu.
Severní Maďarsko není vůbec žádná placka.
Reportáže s velkým množstvím fotografií z této lokality byly v minulosti uveřejněny na serveru „vlaky.net“.
Díky časovému odstupu si lze provést porovnání a udělat obrázek o dynamice změn na maďarskké železnici…
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5045-Okruzni-cesta-po-Uhersku-a-Halici-1/

Honza

Dokonce se dá v Maďarsku i lyžovat. Je tam pár areálů….asi 6😆

Swariner

Doporučuji projet si Maďarsko na kole a i když to vezmete jakkkoli, kopcům se nevyhnete. Jasně, žádné Stelvio to není, ale nohy zabolí i tak.

T_t

Rozhodně se nejedná o jediný železniční tunel v Maďarsku. Další je v Lilafüredu….

Twix

V Maďarsku je přibližně 20 tunelů, jsou označeny pořadovými čísly. Nejnovější je na novostavbě trati Zalalövö – Hodos zhruba z roku 2005. Jak píše libcha, relativně vysoká koncentrace tunelů je na trati Dombóvár – Pécs, dále také na trati Györ – Veszprém.

Sándor Tóth

+najdlhší tunel je na trati č. 2 v úseku Piliscsaba – Pilisvörösvár

Jan

Zážitek zjevně spočívá už v samotné existenci tunelu, v maďarské pusztě docela úlet…

Kubrt

To pici v InterPici znamenalo, že se jedná o malý vlak.

Pacicka

V době, kdy to začalo jezdit, tak to dělalo přípoje od IC vlaků

Kubrt

Ano, to nijak nerozporuju a autor to píše v článku. Pouze reaguju na autorovu pochybnost, co konkrétně znamená to pici – malý – v názvu.

Rabín

Kdysi mi někdo znalý maďarštiny vysvětlil, že „pici“ skutečně znamená „malý“ (malý je však rovněž „kis“). A kromě toho „pici“ prý znamená přeneseně v hovorové řeči „hezká dívka nevelkého vzrůstu“, tedy asi jako u nás se stejným významem úsloví „malý pívo“ 🙂

Jan

Krajinářsky asi dost nuda, ale vyznavači vozového parku RVHP si přijdou na své. Jízdenka za 40 Kč denně je fakt hlína…

Trumway

Hezký článek!
Co se týče toho vtipného spojení. No, to tady máme na lokálkách taky. Jen ty naše už kolikrát žádná města ba ani vesnice nespojují. Tedy spojují, ale to se týká jen toho, že ona města nebo vesnice spojují koleje po kterých už nic z něčího rozhodnutí nejezdí. Proto by se dalo říci, že jsou v Maďarsku na tom lépe když mají lokálky INTERPICI. My je máme často OUTavPICI s háčkem.

svojsin

Relativně nedávno skončilo v Maďarsku cca 10 tratí (úseků) a u dalších to bylo nahnutý. (Aktuální vývoj tu někdo možná doplní)

Trumway

Ano, máte pravdu.
https://zdopravy.cz/v-madarsku-zacala-velka-redukce-provozu-na-lokalkach-vlaky-zmizely-z-deseti-trati-170416/
Ale nechce se mi počítat kolika lokálek se týkalo v nedávné době zastavení provozu u nás. Takže oprava, nejsou na tom lépe, ale možná stejně.

Antonín

Stačí si vzít železniční mapu, abyste zjistil že u nás se jedná o opravdu pár tratí s nulovým provozem – dokonce se některé uzavřené před lety obnovují – např. trať přes Telnici, ano pro turistický provoz, ale tím pádem nejsou zrušené a nemají nulový provoz. Slovensko má opravdu s nulovým provozem víc.

Pezos

V tom Maďarsku spojují vesnice a města, nebo nádraží několik kilometrů od vesnic a měst (jako některé ze zrušených českých lokálek)?

Trumway

To je ale přeci úplně jiná věc. Holt jak si kdo ustele tak si lehne a dost často to bylo o tom, že železnice nebyla vítána. Druhá varianta je, že vítána byla, ale rozhodnutí znělo jasně- povede jinudy, protože jiné zájmy. Tak asi tak.

Felix Lichnovský

Pěkný cestopis. Uvítal bych sice více podrobností o navštívených místech, ale to je jen takový povzdech.

Ten modernizovaný vůz na snímku se třemi velkoprostorovými oddíly, který měl autor patrně na mysli v popisu modernizovaného vozu, je ojetina od DB. Tuším, že původním výrobcem byly dílny v Halberstatu, ale to už snad někdo znalejší upřesní.

David Ryšánek

Určitě v příštích dílech, pokud bude zájem, nebudu mít problém rozvést i navštívená místa. Tento první článek je spíš prototyp a z komentářů tady beru inspiraci co čtenáře zajímá a co ne. Díky.

Karl vB.

Myslím, že i to,co jste presentoval dnes by se dalo rozdělit do několika dílů na pokračování, akorát by to chtělo méně telegrafický styl a více popsat i místní reálie, např. jak jste se stravoval (maďarská kuchyně v hospodě, nebo standardisované rychlé občerstvení nějakého řetězce), jak jste nocoval, co to stálo, co byste doporučil navštívit, čemu se raději vyhnout a doplnit to mapkami se zakreslením průběhu trasy.

David Ryšánek

Pěkný den, určitě popíšu v pokračování, o které evidentně zájem je. Telegrafický styl je trošičku můj nešvar z Twitteru, který musím odbourat. Díky za konstruktivní nápady.

Karl vB.

Držím vám palce!
Jakákoliv autentická reportáž z cest vždy potěší mnohem víc, než korporátní profesionálně zformulované tiskové zprávy plné frází a nebo často nicneříkající vyjádření tiskových mluvčích.

registrace

Skvělý článek, díky za takovéto cestopisy. Připojuji stejnou prosbu jako Felix – potěší mě více info o destinacích a pochopitelně jídlo včetně aktuálních cen, pro přehled kolik co stojí. Byl jsem v Maďarsku 2 roky nazpět na 3 dny s batohem Esztergom –> Nagymarosz –> Szob a jídlo v hospodách po cestě bylo levnější než u nás a bylo fantastický 🙂 Díky za čas, který těm článkům věnujete.

TnM

Errata: marfuša byla provozována na Moravě

Bez přezdívky

Na jaké trati a kým?

Oskarák

ČD. Jezdila chvíli na 240.

Twix

A také na 244 a 340, na spojích kde kapacitně dostačovala. Zajímavé bylo že Rusové tam svévolně nalepili logo ČD, ale moc neřešili proporce, tak bylo takové divně spláclé.

Happy

Ano. Tehdy tam byl dost různorodý provoz na os. 830, 850, 742 s 050 do toho brejle s klasikou. Marfuša tam tehdy působila jako zjevení. Nebyla tak líná, tak archaická jako 830, ale pohodlím, útulností a tepelným komfortem na krokouše neměla. S odstupem času hodnotím dobře, že další nebyly dodány, i když tehdy to nepůsobilo jako úplně špatnej nápad.

Karl vB.
Ladislav

Nějak nejde otevřít… V kterých letech u nás Marfuša jezdila?

Twix

Jen během GVD 2005. Odkaz výše nefunguje ale ten článek v Železničáři se snadno vygooglí.

Karl vB.

Musíte si odkaz zkopírovat a zadat ručně; ty dvě poslední čárky a lomítko na konci odkazu jsou bohužel „mtvé““

Gunduľ neubiješ

Wow. Tohle by moje zhýčkane pozadí vzdalo už ve třetím vlakom. Ale cestopis je to skvělý!

Granja

Snad se nějaký hacker nenabourá a ten háček tam nepřidá…

Trumway

Ten jsem si tam dodal automaticky když jsem si vzpomněl na některé lokálky naše.

dizgrafy

Nefňukej pořád. Je to neatraktivní.

hrom7

Ono se to tak ale čte.

FilFee

To by bylo InterPicsi

hrom7

Nojo, asi máte pravdu. Víc jak čtvrtstoletí jsem žil v bludu. Trochu zklamání 🙂

Twix

V maďarštině ne. To byste musel přepnout třeba do italštiny.