Na vlastní kůži: Když jsou náhodní cestující v menšině. Závěrečný koncert ČSA aneb můj nejemotivnější let

Poslední let ČSA dorazil do Prahy. Foto: Aleš PetrovskýPoslední let ČSA dorazil do Prahy. Foto: Aleš Petrovský

Aleš Petrovský byl jedním z pasažérů na posledním letu ČSA. Jaké byly jeho dojmy?

Odebírat
Upozornit na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Georg

Nostalgicky článek, v pohodě nemám s tim problém,stejně tak ,jak je piosana celá cesta👍Ale ,jak bylo již psáno….jedna éra konci a druhá začíná s A220…..chtěl bych zde podotknout,že srdcari z ČSA by se meli ptát LuftJardy a p.Lašáka-proč to muselo dojít tak daleko…..prosím a neobvinujre zde SW,,ty se a jejich vedení snažilo pátou nejstarší aerolinku zachránit už před cca 15lety.

David

SW je mozna dojemne zachranilo, ale o to jim rozhodne neslo. Jedinou motivaci bylo vydelat a znicit konkurenci. A zadne dojemne city tahle aerolibka nehraje, proc by je zachranovala?

Martin

Nejnevejte se na me, ale v cem CSA poslednich 5 let konkurovalo Smartwings?

Air Traveller

V cem CSA konkurovala Smrtwingsu? Vzdyt podnikaly v uplne odlisnych oblastech.

lii

K dojemnému příběhu, jak SW obětavě zachraňoval ČSA bych připomněl zapomenutou epizodu, kdy v lednu 2019 byly všechny linky ČSA do Ruska kromě Moskvy převedeny pod SW. Jak je celkem dobře známo, tyto linky patřily v portfoliu ČSA k těm nejziskovějším.
Nemělo to dlouhého trvání, protože všechny tyto linky o rok později ukončil covid a pak válka, ale bylo to vyvedení lukrativních linek.

Air Traveller

A?
Většinou smyslem nějaké (většinou) investice je mít z ní zisk. Takže je přirozené, že se pustili do toho, že si vyzobali to je ziskové.

Vždyť to je základ podnikání 🙂

vladki

Zajímavá volba trasy. Co Vás vedlo k takové zajizdce? Nebylo by rychlejší jet z Plzně rovnou na západ a dojet do Paříže vlakem? Třeba nočním, když už nechcete v Paríži prenocovat? Nebo byl záměr si prohlédnout Krakov?

Jan

Nejsu autor, ale 1) pokud to opravdu nechával na poslední chvíli, tak už byl noční vlak vyprodaný a 2) IFAIK nejezdí každý den.

Air Traveller

A ja bych k tomu přidal, že je řada lidí, pro které je cílem už samotná cesta 🙂

Orada

Přečetl jsem jedním dechem 🙂 Díky, moc, pěkně ale hlavně i nezaujatě napsané. Takto mají vypadat korektní články na tomto serveru.

Nezbeda

Dobry den. Otazka na pana Suru: Smim vedet, kdy bude ten clanek o pruseru v Recku? Vyhlizim ho kazdy den. 🙂

Jarda

Já taky 😀

Vojta Svobodný

Fajn clanek. Snad jen s tim koncem nesouhlasim-ze si Smartwings nezaslouzi hate. Tak alespon za me se jedna o skutecne nejhorsi aerolinku na svete s kterou jsem bohuzel parkrat jiz letel (i s porovanim s RyanAir, EasyJet, Spirit, Southwest, WestJet, Wizz atd). Naprosto v podstate nechapu kdo s nimi muze dobrovolne letet a ja po svem omylu radeji priste vyuziji Videnskeho letiste, kde se takto otresna aerolinka nevyskytuje. A ten zcela nejvic absurdni fakt je, ze casto byvaji brutalne predrazeny oproti konkurenci. A tedy samozrejme nedostanete ani vodu :)). At se kouknou k Edelweiss, jak se dela dobra dovolenkova aerolinka.

Martin Lér

Nemáte pravdu. Letěl jsem s nimi letos 2x do Egypta, vodu na palubě dostanete. Jinak je to utrpení, sedačky bez kapsy jsou fakt za trest, ale to je i ten RyanAir.

Vojta Svobodný

Ano, jednou tam letuška proběhla s jednou velkou flaškou vody a pár kelímkama. To nepovažuji úplně za OK, když i RegioJet rozdá každému normální lahve s vodou. S Edelweiss dostanete nejen jakýkoliv nápoj, ale předne i velmi chutný oběd s dezertem. A to za cenu, která je nižší než u Smartwings (v průměru). A tedy také nelítají s 20let starými letadly

Air Traveller

Opravdu u Edelweiss dostanete hlavní jídlo (ála vepřový s bramborama a podobně) za necelých 7€? Nebo špagety za necelých 6€? A ani jídla k předobjednání za 450 CZK nejsou nijak drahá. Edelweiss nelítá 20 let starými letadly? Co to melete? Průměrné stáří jejich flotily A320 je 19 let (6 nejstarším letadlům je pak 25+), průměrné stáří jejich flotily A340 je 21 let a celkové průměrně stáří napříč flotilou je … nečekaně… 20 let. Vedle toho stáří flotily Smartwings je výrazně nižší, průměr u B737 flotily je 13 let. Že vy jste si jen chtěl kopnout, aniž byste se obtěžoval si… Číst vice »

Vojta Svobodný

Nevim co placate za hovadiny, ocividne jste s Edelwweiss nikdy neletel. Ja s nimi letel jak vnitroevropskym letem, tak i pres atlantik. Jidlo dostanete zcela zdarma i na tom letu po Evrope. Zadnych 6 nebo 7 E.
Ale tak klidne si litejte dal se smartwings za dvojnasobek s otresnymi slubami :DD

Jano

Vy mate problem si na palube kúpiť jedlo a pitie.?

Vojta Svobodný

Ano. Pokud platim 5000 kc za jednosmernou letenku, tak s tim mam docela zasadni problem. Jelikoz ta sama letenka by u Ryanair stala 5x mene.

MartinS.

V čem konkrétně je podle Vás Smartwings nejhorší aerolinka? Letěl jsem s nimi asi 20x, letěl jsem s Ryanairem, EasyJetem, Wizzem, Eurowings a žádný podstatný rozdíl jsem nepozoroval.
A pokud jde o ceny, tak ty se u Smartwings zvyšují jako u všech podle vyprodanosti. A pokud polovinu nebo dvě třetiny letadla vykoupí cestovky, tak prodej veřejmosti začíná tam, kam se jiné lowcosty dostanou třeba 14 dnů před odletem. A když porovnávám ceny třeba týden před odletem do srovnatelných destinací, tak jsou podobné.

Vojta Svobodný

Zaprvé-létají s 20 let starými letadly-to snad lze porovnat pouze s Laudou od RyanAiru. Zadruhé-pokaždé naprostý chaos na palubě (ok, za to většinou mohou čeští turisté, které se neumí ovládat na svém výročním letem letadlem), zatreti-hrají si na full service aerolinku a nedají vám ani pití či jinou pozornost. Za čtvrté jsou neskutečně předražené oproti konkurenci. Se Swissem v klidu letím do Španělska za 3.5tis tam i zpět. Se Smartwings to je za dvojnásobnou cenu.

Tuaer

Proboha, když o něčem nic nevíte, tak se k tomu nevyjadřujte. Věkový průměr 737 SmartWings je 13 let, zatímco u toho vašeho vychvalovaného Edelweissu je to u A320 19 let. Za druhé, nikdo si tam na full service aerolinku nehraje, je to leisure jakých je v Evropě spousta. Já také dám přednost flag carrierovi před SmartWings, ale ta vaše obsese LH Group, která mimochodem taky stojí za starou bačkoru je snad na diagnózu.

Air Traveller

prosim vas, ten chaoss na palubě spočívá v čem?

Jo, souhlasím s tím, že koupáci jsou často kapitola sama pro sebe, a take musím dodat, že se SW mám letů doslova jen pár, ale .. žádného chaosu jsem si nevšiml. Tech pár letů se vlastně nelišilop od jakékoli další evropské aerolinky.

což je o to veselejší, ze ty aerolinky si opravdu na full-service aerolinku hrajou (včetně toho swissu), ačkoliv k nimmají stejně daleko, jako smartwings.

Pepa

Ano, krásně jste ukázal, že tomu vlastně vůbec nerozumíte. Letěl jste s SW naposledy když se ještě jmenovali Travel Service před dvaceti lety do Egypta kdy za vás cestovka ještě zatáhla jídlo na palubě a od té doby stále žijete v představě že je to full.service aerolinka která vás okrádá o vaše zasloužené jídlo. O porovnávání cen na dvou odlišných tratích ani nemluvím. Ale jsme rádi že jste přišel přispět do diskuze, alespoň se máme komu zasmát

Rn42

Jinak treba ja na svem poslednim letu se smarty jidlo dostal, to bylo nejak loni nebo predloni. Holt si to na ten temer 8 hodinovy let Der Turistik objednala

Jano

So Swissom za 3500 tam i zpět 🤣a servis na striebre,

Jmeno

Treba v tom že žádná evropsja aerolinka si netroufne letet pres celou Evropu s jedním motorem, ne hlásí to národní ridicim letoveho provozu pak jeste mlzi a vykládá i pohadky že je tom ok a normální.

MartinS.

Čekal jsem, kdo vytáhne jeden motor?
Blahopřejum.
A jak to souvisí s tím, na co jsem reagoval a na co jsem se ptal?
Díky, odpovím si sám. Nijak.

Gajda

Je spravedlivý oddělit firmu a její vedení a rozhodnutí jako takovou a posádky. Co se posádek týče, nikdy nic špatnýho jsem s SW/TS nezažil. Co se jich jako aerolinky týče, 5* recenzi by jim asi moc lidí nedalo.

Vojta Svobodný

Ano, posádku v podstatě lituji, že musí trpět často velmi nevhodné chování od českých dovolenkářů.

Jano

A čo ste pane u Smartwings nedostal čo běžné dostáváte u iných aeroliniek.?

Bubu

> Smartwings si nezaslouží mnohé hejty

Neletel Smartwings dve hodiny pres pulku Evropy jen s jednim motorem?

Průvodce původní Aleš

Proč vytrháváte část věty? „Jedním dechem ale chci zdůraznit, že provozní zaměstnanci i palubní personál Smartwings si nezaslouží mnohé hejty, které kolují v diskuzích.“

David

Soudit aerolinku podle jednoho blbce za kniplem neni dobre.

Průvodce původní Aleš

Předpokládám, že jste chybně kliknul na tlačítko „Odpovědět“, o příspěvek níž než jste chtěl 🙂

Honzik

Když je ten „blbec za kniplem“ součástí managementu, tak už to možná i o něčem svědčí…

Samo

A podľa managementu čo sa to snažil ututlať?

Bubu

Protoze jsem to chtel zkratit. Rozlisovat zda za to muze pilot, management nebo je to blba nahoda, fakt v tomhle pripade nema cenu. Pokud vim tak ten pilot porad lita.

Cela aerolinka by mela mit pozastavenou licenci dokud se to nevysetri.

Martin

To se pravdepodobne stane az praskne ten maler v Recku. Dockejte casu, pan Sura slibil clanek co nejdrive

Lkprak

Hezky a citlivě napsané, díky 👍

Aleš Petrovský

Taktéž díky 😊

peter.hudec88

Pekná reportáž, ale zároveň smutná…
Čo už, život ide ďalej, spomienky nám ale nevezme nikto 🙂

Aleš Petrovský

Díky moc. 👍

Michal Mihula

Aleš Petrovský prostě nikdy nezklame. Zase jsem si zpříjemnil neděli a ke konci článku jsem cítil lehké dojetí, jako bych tam byl taky. Těším se na další články…

Aleš Petrovský

Díky za milá slova. 🙂

Jarda

Vaše reportáže jsou super a těším se na další.

Aleš Petrovský

Moc díky!🙂

Tomas

Perfektně napsané jako bych cestu absolvoval s vámi.

Aleš Petrovský

To mě těší, díky moc 👍

Jenda

Děkuji za výborný report

Aleš Petrovský

Není zač i já díky 👍

Air Traveller

Velmi pekne 🙂

Aleš Petrovský

Díky! 🙂

AAAA

Super reportáž, už se těším na zmiňované podrobné zdokumentovaní cesty A220 v barvách ČSA.

Aleš Petrovský

Uvidíme, snad se zadaří 🙂

Martin Lér

Jo, první 220 by si to zasloužila :).

Vojtěch

Včera jsem A220 letěl z Prahy do Paříže a rozdíl je to tedy značný. Bohužel na letu AF 1383, OK už tam napsáno nebylo 😹. Holt nové letadlo je oproti schimáněhó cargo podstatný rozdíl. Min 10, spíše 15-30 let

lvy

Ano, oproti B737 asi fajn, ale pro mě A220 opravu velké zklamání. S A32xN se to nedá srovnávat. Čekal jsem opravdu mnohem více.

Air Traveller

No to nedá 🙂 Je to asi o dva levely výš.

A po stránce pohodlí – nesrovnatelné – 2 sedačky vlevo jsou věc, kterou žádná A320 nenabídne :).

Rn42

Jen doufat ze sedacky a usporadani A220 CSA budou vic jako Swiss nebo Baltik nez jako sardinkolet ITA.

Air Traveller

No, ono je to docela diskutabilní, co z toho je víc dobytčák.

Swiss má rozteč v A220 od řady 12 29 palců (do řady 12 je to business, kterej má o něco víc).

ITA má v celém letadle rozteč 30″ 🙂

Takze ano, pro toho, kdo kupuje business (a nebo si plati seating vepředu) lepší LX verze, pro normálního cestujího pak AZ verze .)

Rn42

Do toho jeste ale vstupuji sedacky samotne, ktere ma ITA jinak, a proste nejak tvarem a organizaci stolecku a kdesi cosi dosahli to, ze i pres ten palec min roztece ma clovek pocit ze v tom LX je vic mista.

Yirina

Moc krásně zdokumentované. Už od středy jsem každý den čekala, jestli se report už neobjeví, teď chápu, že díky jeho délce jsem musela čekat až do neděle, ale vyplatilo se 🙂

Aleš Petrovský

Moc díky za milá slova a i za super setkání na OK 767 👍

Gunduľ neubiješ

Díky za report. Vypadá to, že to byla skvělá akce!

David

Hezky sepsane

Aleš Petrovský

Díky !👍

Jan

I cesta může být cíl. Jaroslav Rudiš kombinovaný s Čočíkem…

Michal M

Tím druhým jste opravdu zalichotil.

Průvodce původní Aleš

Jak to myslíte?

Jan

Pan Petrovský většinou služby nemilosrdně kritizuje, Čočík spíš kňoustá, ale už jsem si zvykl…

Průvodce původní Aleš

Nevím, co je „kňoustá“, asi nějaký váš newspeak, ale ptal jsem se ID Michal M, ne Vás (nepředpokládám, že jste doublenick).