Na vlastní kůži: Jak mě poloprázdný FlixBus naučil jezdit opět na Florenc

FlixBus, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraFlixBus, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Ve žlutých autobusech Student Agency a posléze RegioJetu jsem v součtu strávil několik měsíců svého života na trase mezi Libercem

Ve žlutých autobusech Student Agency a posléze RegioJetu jsem v součtu strávil několik měsíců svého života na trase mezi Libercem a Prahou pravidelným dojížděním za prací. Vesměs spokojený, občas vytočený. I proto jsem jako zákazník na této trase uvítal po letech monopolu nástup konkurence v podobě FlixBusu.

Jaké jsou mé dojmy po více než deseti cestách a třech týdnech provozu? Zatím převažují ty dobré. Ale možná jen díky tomu, že více než 20 lidí jsem na palubě ještě nezažil. Právě plné autobusy je jedna z vlastností, za kterou RegioJet zrovna nemůže, ale které prožitek z jízdy značně snižují.

Jak dlouho vydrží FlixBus sypat peníze do linky, kde se často dají spočítat cestující na prstech jedné ruky, vědí asi jen v mnichovské centrále. Osobně doufám, že co nejdéle. Po třech týdnech provoz jsem se přistihl, že pokud mi vyhovuje čas, jedu raději se zeleným autobusem.

Prostor a internet, hlavní tahák Flixbusu

Tím největším důvodem jsou pro mě samotné autobusy. Se 194 cm patřím mezi ty, kdo mají ve žlutých autobusech vytipováno pár míst, kde mohu alespoň mluvit o částečném prostoru na nohy a vždy se modlím, aby vedle mě nikdo neseděl, zvláště pak ne někdo podobných rozměrů.  Jinak je to utrpení.

Ve FlixBusu takové hledání odpadá: jednak jezdí lidí tak málo, že každý sedím bez problémů sám, jednak mají sedačky mnohem více místa a jde je odsunout do uličky. Trošku nevýhodou je u patrových busů nepříliš pohodlná cesta nahoru a nízký strop, ten ale vadí jen když jdete k místu a vystupujete.

Autobusem jezdím i proto, abych mohl čas mezi oběma městy využít k práci. Zatímco v RegioJetu je wifi spíše parodií na připojení, ve Flixbusu běží celou cestu bez problémů. RegioJet slibuje zlepšení, ale to už skoro měsíc.  Ve FlixBusu běží internet dobře i díky tomu, že jezdí tak prázdný. Jak bude připojení vypadat, až někdy obsadí všech 73 míst, to nedokážu odhadnout.

Flixbus zlevnil z původních 79 na 65 Kč prakticky za všechny jízdenky koupené online. RegioJet začíná na 69 korunách, ale změnou na dynamický systém jízdného se jde dostat také až na 99 Kč, o deset korun více, než před vstupem FlixBusu.  Při častém dojíždění to už nejsou malé peníze, které se tak dají ušetřit.

Zvyknout se dá rychle i na online nákup jízdenky přes aplikaci. Přes web je koupě stále dost pomalá, aplikace si pamatuje číslo karty s výjimkou kontrolního kódu a rychlost nákupu je tak rychlá, i když na aplikaci RegioJetu s kreditem ještě stále nemá. Vzhledem k tomu, že za zrušení jízdenky chce FlixBus 25 korun, kupuji ji většinou až ve chvíli, kdy už vím jistě, že s autobusem pojedu. Vzhledem k tomu, že vyprodání zatím rozhodně nehrozí, je to nejjistější cesta.

Samostatnou kapitolou jsou řidiči. Rychlá expanze je v této oblasti znát náborem některých řidičů, s kterými se jako cestující necítím nejlépe. Pozná se to především nepříliš plynulou jízdou nebo způsobem parkování, kdy se některým už podařilo zablokovat i jiné autobusy. Na druhou stranu jsem zažil i naprosto plynulé jízdy s naprostými profesionály. Na trase z Liberce do Prahy přetáhl Flixbus i jednoho z nejdéle sloužících řidičů u žlutých autobusů, který jezdil od začátku linky.

Start Flixbusu v Česku na vnitrostátních linkách provázela řada zpoždění. V případě Liberce zatím takové problémy jsou jen na výjezdu z Prahy na Černém Mostě. 25 minut pro zvládnutí této cesty z Florence je opravdu hodně ambiciózní čas určen tak pro jízdu pozdě večer či brzo ráno. V odpoledním a podvečerním provozu vyjíždí autobus z Černého Mostu většinou o 10-15 minut později. Zastávka není přitom nijak na Černém Mostě označena (jezdí z nástupiště 4).

Když FlixBus startoval, považoval jsem za úlet jezdit až na Florenc. Lidé jsou už na této trase dávno zvyklí jezdit na Černý Most a dál pokračovat metrem. Ano, metro je stále rychlejší. Jenže tu půlhodiny cesty autobusem navíc můžete v klidu využít k práci, na kterou v metru nemáte prakticky šanci. Kdyby mi někdo před měsícem řekl, že budu jezdit z Florence, smál bych se mu, teď je to realita.

V Liberci má FlixBus zásadní nevýhodu, že staví pouze na autobusovém nádraží, zatímco RegioJet zajíždí i k terminálu MHD. I když se to může zdát jako banalita, ušetřené minuty jsou při každodenní cestě docela znát.

Problémem je i jízdní řád: spojů je zatím málo, navíc ne všechny jezdí každý den. Soudě podle rezervačního systému RegioJetu se nezdá, že by žluté autobusy trpěly nedostatkem cestujících. Naopak:když se ve čtvrtek autor toho textu snažil dostat odpoledne bez lístku zakoupeného předem do Liberce autobusem RegioJetu, narazil na několik vyprodaných autobusů. Ve FlixBusu jelo tak 20 cestujících, zatímco ve stejný čas RegioJet vypravil ještě posilu. I toto je zatím výhoda Flixbusu: odpadá hra s rezervačním systémem RegioJetu ve špičce a zkoušení, zda se náhodou neuvolní nějaké místo.

Závěr? Konkurence je vždy pro cestujícící dobrá a přínosná.  Na trase mají cestující na výběr dva odlišné koncepty, každému může vyhovovat něco jiného.  Soudě podle obsazenosti stále drtivá většina lidí volí RegioJet. Jen je smutné, že ve 21. století musí lidé cestovat mezi dvěma velkými městy nejrychleji autobusem a ne vlakem.

Tagy FlixBus florenc RegioJet
10 komentářů