Na vlastní kůži: Jak jsem chtěl chorvatské lůžko. 2. díl: ÖBB a výluka v rakouské verzi

ÖBB Lounge ve Vídni - výhled. Foto: Aleš PetrovskýÖBB Lounge ve Vídni - výhled. Foto: Aleš Petrovský

Ve druhém díle Aleš Petrovský popisuje zážitek z rakouské náhradní dopravy i první zkušenost se Slovinskem.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš z MB

Dotaz – je tu léto, končí mi prac. neschopnost, tak snad dostanu i dovolenou.
POKUD TOMU ROZUMÍM, TAK WC A PITÍ JE V CENĚ – a je něco podobného na Slovensku, v Německu či Polsku? Ono by mi to pak dávalo smysl. Snad mne tam pustí po půl dni na cestách.
Díky autorovi, díky správcům webu.

Tomáš z MB

Děkuji za odkaz.
A (NEPROVOKUJI, ALE OPRAVDU NEVÍM) dovolím se zeptat těch 12 (v čase psaní), kteří mi dali „mínusy“ – co je na mém dotazu špatného?
Že nevím, že se ptám, že nevím, zda budu mít dovolenou (když jsme na oddělení 3 – já jediný na plný úvazek), že jsem ochotný si připlatit (na rovinu – možná je to cenově výhodné pro kohokoli) nebo že si dovolím pochybovat o stavu své tělesné schránky (za stávajících veder především upocenosti) po cestování i třeba v neklimatizovaném vlaku a toulkách po Evropě?

Korytnacka

Super reportaz.Me jenom fascinuje,jal kazdej cech resi na ceste jidlo.V restauraci 4x denne,narvany obchody,plny voziky a hlavne alkohol. Tohle je proste nechutny,jsme nejvyzranejsi narod v evrope.

Kamil Novotný

Nejlepší je starat se o sebe a ne o druhý.
My nejsme líný se najíst.

Filip

Říká Ti něco: mi casa su casa?

Zákazník chce deky? Tak prodávám deky! 🤷🏽‍♀️ Chtějí ve vlaku žrát, jak sovětský zájezd? Tak prodávám ve vlaku žrádlo.

V každém případě je to jejich věc, nikoli Tvá starost. Každému z nás je po tom kulový hovno.

Korytnacka

Je to ma starost,protoze tem tlustoprdum az se jim ucpou zily,tak plati bypass ja a ty z nasich dani.

Filip

Každý člověk dělá něco, čím si poškozuje zdraví: jeden se nervuje pro věci, po kterých mu je úplný hovno, nebo které nemůže změnit. Druhý kouří, jak parovoz. Třetí žere, jak sovětská delegace. Čtvrtý chlastá, jak Dáni. Pátý skáče pod vlak. Šestý čichá toluen. Atd., atd., atd.

Takže jsou to všecko jenom nesmysly, o kterých je zcela zbytečná debata: nelze to změnit, člověka nelze předělat, nelze svět spasit klackem. 🙄

Jenom blbé kecy, nic víc.

Korytnacka

Nepiju,jim zdrave,cvicim jogu,cvicim,nenervuji se.Jsem naprosto v klidu do doby,nez potkam cesky prase

Filip

Ale to je Tvůj problém, chápeš to? V principu to nikoho nezajímá. Já Ti to přeju, ale stejně tak respektuju právo každého si zhuntovat tělo. Třeba. 🤷🏽‍♀️

Tady je někde napsáno „Lampárna – stížnosti všeho druhu“? 🙄

nowas

No tak to umřeš na něco jiného.

Karl vB.

Vaše druhá věta dokládá, že přes váš zdravý životní styl (uvedený v první větě), jste si ještě nedokázala nevybudovat obranné mechanismy.

Karl vB.

Buďte ráda, že nevíte, co všechno se platí z vašich daní, co zrovna není v souladu s vaší životní filosofií.
Možná, že vás nepotěším, ale obezita zřejmě vstoupila i do umění (nejen pana Jana Saudka)…
https://cdn.prod.www.spiegel.de/images/494dd603-db81-4b86-9430-5a81c0fbb53f_w948_r1.778_fpx39.6_fpy49.96.webp

Twix

Zatímco třeba Britové na cestách do restaurací nechodí a na své dovolené na řeckých ostrovech si ohřívají jídlo z dovezených surovin na dvouplotýnkovém vařiči, o alkohol zájem nejeví… opravdu se bavíme o jídle na cestách?

Vojtech

Čekárny x salónky jsou fajn, na letišti nepoužívám nic jiného…

PetrM

děkujeme za informaci

Hynek Herrmann

Úplný laik: A ty ČD a jiné Č lounge jsou také za deset euro? Neměl by je provozovat spíše SŽ či majitel budovy?

lokfürer

do ČD Lounge jsou myslím podmínky mít první třídu nebo místenku do pendolina či jak to je, on to snad někdo upřesní.
SŽ bych do toho netahal, to si dělá dopravce jako poholdnou čekárnu pro svý zákazníky, Regiojet i LEO to mají taky, jen většinou spojené se svou pokladnou a nejmenuje se to Lounge, zas ale tam muže bez omezení kdokoliv z jejich zákazníků
kdo nesplní ani jedno pak má obyčejnou nádražní čekárnu kterou spravuje majitel budovy, většinou tedy právě SŽ

mvn

To bejvalo původně, dneska to je pro cestující co mají:
Jízdenku 1. třídy
IN100
Jízdenku 2. třídy s podmínkami: místenka nebo těhotné/cestující s dětmi nebo ZTP

Filip

No, tak já to ještě upřesním. Pasant může do ČD Lounge, pokud má: – jízdenku a místenku 1. třídy do vlaku kategorie R a Ex, jehož dopravcem jsou ČD, – jízdenku a místenku 2. třídy do vlaku kategorie R a Ex, jehož dopravcem jsou ČD, – cestující s Inkartou, na které má aplikaci In100, – cestující s jakoukoli jízdenkou, která platí ve vlacích ČD, pokud má s sebou dítě do 10 let, – cestující ženská s jakoukoli jízdenkou, která platí ve vlacích ČD, pokud má zaděláno na sviště, – cestující s jakoukoli jízdenku, která platí ve vlacích ČD, pokud je… Číst vice »

Jerys

Po SZ radši nic nechtít

Filip

Ty, na rovinu, on by se asi nějaký blb, co by ČD dal Kč 250.00 za to, že si hodinu může sednout do čekárny na nádraží, asi i našel, jeden, možná dva.

Co myslíš: provozovaly by ČD sedm čekáren 1. třídy, kdyby do nich chodil 2× blb? 🤷🏽‍♀️🤪

Kamil Novotný

Díky za info. 10 Eur je super cena, když vezmu, že si dám Amdudlérka, snack a kávu, tak to je stejná cena, jak si to kupovat někde v kavárně a ještě je to pohodlnější.

Krejžak

ČD Lounge – to je úplně něco jiného Praha hl. n. – káva / voda / internet / mini dětský koutek / wifi občas. Hlavní mínus je absence WC a vcelku malý prostor (na to, že je to „hlavní“ nádraží). Matně si vzpomínám, že ex čekárna v Holešovicích byla větší, vytíženější a vzpomínkově útulnější. Ostrava hl. n. – tam sice WC je, ale jaksi se do čekárny nedá dostat. Nejprve musíte zazvonit. Čekáte, čekáte a po nějaké době někdo přijde. Se slovy „vy asi chcete kávu, co ???“ otevře přísně uzamčený prostor (jakousi skříň) a udělá vám kávu, tu skříň… Číst vice »

Gajda

No on kdyby to v Praze někdo vzal i mimo dopravce a udělal „Rail Lounge“, vzal si i těch 250 a vypadalo to tam jako u OBB ve Vídni, asi by to mohlo mít šanci na úspěch.

Samo

Ťažko povedať, väčšina ľudí si imho samostatne vstup nekúpi. Aj v tej Viedni tam sú väčšinou ľudia čo majú vstup gratis v cene lístka do prvej triedy, tých prípadov že si niekto zaplatí 10€ za vstup ako Aleš je minimum (ja som do tohto článku o tej možnosti ani nevedel :)).

Filip

To jako čistě soudíš, že 10% těch businessmanů a metrosexuálů, co jezdí skutečnou 1. třídou u ČD v railjetu a s LE by to uživilo, jo? Počítej s tím, že bys tam měl tržbu Kč 500.00 – Kč 1,000.00 za den, možná, tak jako výhledově, a v průměru. Ono, za prvé, pro rakouskýho Němce je deset euro jako pro nás stovka, zhruba, pro Němce z Bundu je to, jak pro nás pade, a DDRon to stejně platit nebude, není debil. 🤷🏽‍♀️ Jako sorry, vždycky to bylo tak, že byla čekárna 1. a 2. třídy pro cestující 1. a 2. třídy… Číst vice »

Twix

Zaujal mě ten Vectron, jezdí standardně jedna loko z Vídně do Lublaně, resp. až do Terstu? Já tam pamatuji vždy přepřah ve Spielfeldu, taky protože Taurusy/Vectrony neměly dál přechodnost, to už ale chvíli neplatí. Ony „mohutné modernizační práce“ tam už probíhají pár let, ale aspoň se už to Pendolino nemusí plazit padesátkou, jako tomu bývalo.

Twix

Doplním sám sebe, podle Vagonwebu ten Vectron veze Emonu v celé trase, dál do Terstu je přepřah, resp. vlastně dva.

Martin Hanzal

Přeprah v Lublani na SŽ lokomotivu je vyvolán nedostatkem vícesystémovek, navíc se v Lublani dost dramaticky láme frekvence, takže čekání nevadí. Přeprah v Sežaně je vyvolán nedostatkem zdravého rozumu. Dopravcem na italském území je totiž „nákladní“ RCC IT a neochota SŽ dohodnout se na průvozu loko až do Terstu byla až bolestně trapná.

Twix

Tak ony SŽ momentálně ani nemají žádnou loko s italským zabezpečovačem, ne? Nevím teda jestli ten Vectron ELL ho má.

Martin Hanzal

Ano a proto byla i varianta „naší“ 1216.0 v úseku Lublaň – Terst, ale to by zase stálo peníze… Jinak, tuším, že tyto ELL 1293 italský zabezpečovač měly.

Jarda

Na to existuje jednoduché řešení a to v podobě letadla, kdo chce daleko, sedne na letadlo. Docela se divím že vůbec takový spoj existuje, však létání je zakázáno jen na Ukrajině ne?

Ketchup1970

Ne každý snese pocit, ze je 10000 stop nad zemi . A i prostor – WC je větší ve vlaku. Už jste se musel připoutat při rozjezdu railjetu? .

Samo

Tak si pozri koľko by ti lietadlom trvala cesta napr. Graz – Ljubljana 😉 Plus je tu časť ľudí čo preferuje komfort. Keď sa neponáhľam, tiež si radšej priplatím za vlak, nemusím čakať na checkine, potom na security, potom na boarding, a potom ešte na konci cesty batožinu, riešiť ako si zabaliť veci, a tlačiť sa v malom sedadle v lietadle. Dal som vlakom aj Rotterdam – Bratislava. Trvalo to síce celý deň, ale keď má človek čas, čo na dovolenke spravidla mám, je to pohoda. Kopa miesta, dobré jedlo, prečítal som knihu, proste relax. Na rozdiel od lietadla kde… Číst vice »

Jenda

Můžete si pořídit Loungekey / Priority Pass. Od příjmu 50 tisíc čistého ho často dostanete zdarma ke kreditce (taky je obsažen v různých prémiovějších crypto kartách), ale i kdybyste si ho musel zaplatit, tak oproti vlaku pořád krutě ušetříte a letiště už nikdy nebude opruz 🙂

Martin

Mají ČD také někde Lounge? Jenom se ptám, jelikož na svých cestách jsem se například při mimořádnostech setkal (stejně jako další spolucestující) spíše s nadávkámi od sprostého průvodčího, že vlak byl v části trasy zrušen a mám si čekat kde chci a na co chci…ale určitě ne na nádraží, kde byla čekárna (v zimě) zamčená. Při jiné mimořadnosti na jiné stanici mi pro změnu zase vynadal výpravčí, že ho otravuji kvůli klíčům na záchod….přitom jsem postupoval podle pokynů na ceduli, že pro klíče se má jít k němu.

Filip

No jasně, Praha FJB, Brno Hbf, Moravská Ostrava Hbf, Svinov, Břeclava, Olomouc Hbf, Pardubice Hbf. Snad jsem na nic nezapomněl! 😅 Ale, jako, úroveň toho komfortu, přístupu a servisu je úplně někde jinde, na rovinu, třeba v Moravské Ostravě tam ani moc nechodím, tam je pěkná normální čekárna, se stolem, váguse tam vyhazuje security opicajt / herdekbaba z „transitu“, tak jako „po haviřsku“ – víš co, tak ti, ani, nemám potřebu. Vlastně něco podobného, jako ČD Lounge, má i RJ (jako ČD, s ÖBB čekárnou 1. třídy se to fakt srovnat nedá! 😅), a tak jako celkově mi to přijde… Číst vice »

Ketchup1970

Čovrče oni nás zas okupují Němci , nebo někdo obnovil k und k eisenbahn?

Zdeněk

Taky na ten Filipuv nesmyslnej jazyk čumím:-(

Karl vB.

Třeba se po delším pobytu v Německu vrátil domů a nemůže najít vhodná slova a nepřijde mu to divné. 🙂
Vy taky občas přejdete do slovenštiny, nicméně vždy v uceleném textu a nikdy to nevypadá tak, jako že „hážete kachnám“.

Samo

Existuje produkt ktorý sa volá ČD Lounge, ale nie je to lounge, len obyčajná čakáreň.

Václav

Obyčejná čekárna to ani na české poměry úplně není. Nabídka občerstvení vskutku oproti např. ÖBB pokulhává, přesto narozdíl od běžné čekárny dostanete pohodlné sezení, kávu, čaj, vodu; k dispozici je PC s tiskárnou, dětský koutek (alespoň vše toto je na hl. v Praze). Jen mě vždycky mrzí, že tam má přístup skoro každý, ale nějak se to holt vytížit musí… 😏

Filip

To asi ani není o tom vytížení, já si pamatuju, když se to otevřelo, tak tam žádné občerstvení nebylo, jenom časopisy (nádražácké! 😅) a WLAN a beztak se tam mohlo jenom s jízdenkou 1. třídy, s jakoukoli jízdenkou na Pendolino, EC, do lůžkového vozu (lehátkovým si už nejsem jist, ale mohu pohledat ve starších SPPO), no a s jakoukoli mezinárodní jízdenkou. No jo, dobře, ale to byla ještě doba, že na nádražích byly čekárny (až na Prahu FJB, i když tehdy to bylo jedno, Longe bylo v Holešovicích), jedno s druhým. Dneska je realita taková, že když už ta čekárna,… Číst vice »

Samo

Ok, o tom že pridali kávu, čaj a vodu som nevedel, aspoň niečo. Napriek tomu to má veľmi ďaleko od toho čo si väčšina ľudí predstaví pod pojmom lounge. Keby to nazvali ČD Čekárna tak by to bolo v pohode, takto je to hanba a viem si predstaviť že to niektorých zákazníkov ktorí naozaj čakali lounge sklame.

Filip

Sorry, jako, ale jestli někoho dokáží ČD ještě zklamat, no tak potom je chyba na jeho straně, že je „věřící“, a pak má nereálná očekávání. 🙃😅

Bartol

Našel jsem si fotky od “ČD Lounge”. Vypadá to spíš jako místo na počkání v německém úřadě pro registraci vozidel a řidičské oprávnění kde sedíte až se objeví vaše číslo a volná přepážka na obrazovce. Tam máme též dětský koutek, wifi, noviny a časopisy, knihy, automaty na horké a studené nápoje, bankomat.

Filip

Jasně, ale porovnáváš neporovnatelné. Průměrné české nádraží, buďto, nemá čekárnu, a nebo to vypadá jako výslechová místnost z filmu Brutální Nikita, protože to je „antivandalské“, no a k tomu máš taký „bonus“, že tam je více, než jeden vágus, takže to tam smrdí, jak v rozvojové zemi. Porovnej třeba tady: https://www.vlakemjednoduse.cz/hodnoceni-nadrazi/hranice-na-morave/# čekárnu SŽCZ (a to je zrovna uklizená!) a RJ. Ten benefit, který Ti ČD Lounge, nebo třeba čekárna RJ hlavně přinese, krom teda toho, že tam nesedíš na antivandalské lavici, je, že tam není smrad, jako v rozvojové zemi, je tam teplo a (relativně) čisto. Jasně, srovnáš-li to s… Číst vice »

Karl vB.

Možná by to chtělo aktualizovat terminologii a místo „rozvojové země“, vzhledem k aktuální finanční situaci naší státní kasy a růstu celkového zadlužení, zařadit spíše termín „úpadková země“?

Filip

Já netvrdím, že my jsme rozvojová země, já pouze tvrdím, že v některých čekárnách to smrdí, jako v některých místech v rozvojových zemích, a to proto, protože jsem jinde takový smrad nezažil. 🤷🏽‍♀️

Karl vB.

Kvůli vysokým cenám energií a inflaci by mohlo v roce 2023 dojít k poklesu HDP o 1,1 %.
https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/about-deloitte/articles/vyhledy-ceske-ekonomiky.html

Bartol

A to je ten česky problém. ČR se rada chce předvést jako západ ale děla to jako Balkán. Ta ČD Lounge vypadá jako firemní konferenční sál s roku 1993 a to je extrémní anachronismus. ČD Lounge je provizorium? “Hele, ve skladě máme ještě nábytek který jsme koupili při konkurzu ČKD.” Ve světě a i Česku se vytvořil nadčasový design již skoro před 100 let, stačí se podívat v Brně na dům Tugendhat. A nebo židle “Figura” v německém Bundestagu je z roku 1984 která je nadčasová do dneška. A údržba těch věci je další taková věc. Když potah je zničen,… Číst vice »

Filip

My nejsme západ, sorry. Nejsme Balkán, to ne, nejsme ani „Rusko“, ale jsme jakýsi fusion mezi západem, Balkánem a „Ruskem“, tak to prostě je, otázka je, jestli se to někdy změní, nevím, jasnovidec nejsem.

Jo, že někdo má problém přijmout realitu, jaká je a přizpůsobit se, a pak se snaží, aby to vypadalo, že to je lepší, než je, to je druhá věc. Ale to nic nemění na tom, že to je, jak to je! 😃😅

Evžen

Krapince s Ješetou bych vyhnal ať se podívají jak vypadá OBB lounge – jejich slavná ČD lounge jsou oproti tomu naprostý humus…..
Zvláště v Praze, tam dělá personál z chráněné dílny ( někdy mám takový pocit ) je to ostuda, ostuda a ještě jednou ostuda

Nocni spoje

To nemusite, oba byli loni v lete ve Frankfurtu v Premium Lounge DB.

Evžen

Krapinec věřím, že je zcestovalý, ale pro Ješetu to muselo být jak pohádka v říši divů
Kelišová když se divíte tak mějte aspoň zavřenou hubu :))))))

dizgrafyq

Zase je třeba říct, že držitel jízdenky OeBB platí v průměru jinou částku než držitel jízdenky ČD.

Samo

Veď to je v pohode. Keby ČD ten produkt nazvali ČD Čekárna alebo nejak podobne, tak by nikto nenamietal. Problém je keď zákazníkovi povieš že má lounge access, on tam potom príde, a nájde tam to nič čo ponúkajú.

Evžen

no a co? budu si klidně platit o x tisíc ročně víc za to, abych měl nějakou kvalitu a službu, ne ten hnus co předvádí po celé republice

Filip

ABeelm a Beelm SŽ tady nejezdí. Jezdil tu Aeelm a Beelm ŽPCG, no, na Avale, na čem by tu jezdil, že jo, ale to už je víc, než deset roků, a taky Avala byl express „občasný“: třeba měl jet v jednu odpoledne z Brna do Prahy, ale přijel v pět odpoledne. 😅 Krom sedaček jsou ale jinak ty vagony prakticky stejné, no akorát ty ŽPCG byly v mnohem lepším stavu, tehdy, byly čerstvě po Reko. Takže tos udělal dobře, žes se svezl, tady to neuvidíš! 😎 Jinak se nedivím, že koloťuk baby čuměly, žes chtěl za EUR 10.00 doplatek do… Číst vice »

Samo

Doplatok 15€ do businessu je k cene lístka do prvej triedy. Čiže nestačí si k lístku do dvojky doplatiť 15€, je potrebné si doplatiť lístok do prvej triedy, čo je väčšinou vyššia suma.

Kedysi keď ešte v ÖBB Lounge mali po 18:00 pivo a víno sa to oplatilo rozhodne, v staničnom bare ťa jedno pivo výjde výrazne nad 5€, a dve za tú hoďku dáš. Teraz keď je tam len nealko sa to už oplatí menej, ale stále tam vieš skonzumovať ekvivalent povedzme päť eur, a zvyšných päť eur platíš za komfort.

Twix

Na Avale do Prahy ale jezdily vozy ŽS včetně jídeláku, co by tam dělaly černohorské. Zpožděními byl ten vlak pověstný, ale pravidelný odjezd z Brna na Prahu byl myslím i později než v těch 5 hodin. Vyjelo to z Bělehradu až v půl osmé ráno.

Filip

Jezdily, ABm tam jezdilo, staré, Bundesbahnu, ale Reko, takže docela vklidu, no ale byly to jiné vagony, než Aeelm, ABeelm nebo Beelm. Právě, že se to pak nějak změnilo, ale nejsem si úplně jistý, jestli to bylo na Avale, fakt nechci kecat, je to přes deset roků, jenom mne nenapadá, na čem jiném by ty ŽPCG vagony měly být. Pamatuju si ho, jel jsem s ním, několikrát jsem ho potkal v Pardubicích. Je pravda, že později, před koncem, na Avale jezdily Aeelm a Beelm ŽS, nicméně já si je nepamatuju, protože ano, byly v plánovaném řazení, ale když jsem ten… Číst vice »