Na vlastní kůži: Do Paříže vlakem za tisícovku aneb óda na cestování po železnici

Nádraží Paris Est. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží Paris Est. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nejrychleji ubíhá cesta ve Francii, mezi Štrasburkem a Paříží jede vlak rychlostí přes 300 km/h.

172 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Neznamy Jarek

To ICE do Paříže by bylo pro mě velké zklamání. Dá se najít vlak s TGV? Děkuji.

Jan

Autor jiste bukoval jizdenky dlouho dopředu. Jinak by takovou cenu nemel. Pak taky zapomnel zmínit, ze deti jedou zdarma.
Taky mel opravdu velke stesti, ze vlaky nemely zpozdeni. To je v Nemecku na dennim poradku.

Radek Janata

U Sparpreisů do Francie děti nejedou zdarma, ale něco málo platí.

hojakar

A pritom letadlem je tam clovek za hodinu..bez nervu ze jeden spoj bude mit spozdeni apod…a kdyz si koupim letenku dlouho dopredu tak se dostanu na stejnou cenu, mozna i lepsi

Pedro72

Já taky volím většinou rychlejší variantu, ale za hodinu se člověk opravdu letecky nikam nedostane.

Tom

Ukážete mi prosím ten letecký spoj, kterým se dostanu z centra Liberce do centra Paříže za hodinu? Děkuji.

Jan Růžička

Zajímalo by mě, když jízdenky Sparpreis jsou na konkrétní spoje a to i na návazné spoje v případě přestupu, tak co se stane, když z důvodu zpoždění prvního vlaku ujede ten návazný? Propadá jízdenka? Díky za odpověď

Petr

Kdyz jedu na Vcasnou jizdenku Evropa, tak si v takovych pripadech zajdu do DB Reisezentrum a oni me proste poslou dalsim vlakem. Vetsinou daji i nejakej papir se stemplem. S timhle zrovna problem neni. Predpokladam, ze u Sparpreis to bude podobny nebo dokonce lepsi.

Josef Trögl

Jsou na konkrétní vlaky, ale při zpoždění, které vede ke ztrátě přípoje, se stávají flexibilními. Obvykle Vás přesměruje už průvodčí ve vlaku nebo DB centrum a to klidně i jinudy. Díky síti ICE se dá lecos nahnat oklikou s podobným příjezdem.
Dokonce Vám i přebookují místenky, pokud je v daném spoji volno, samozřejmě.

Herold

Pro mě je docela překvapivé, že není přímý vlak Berlin-Pariz, což bych čekal že bude. Prece jen ty 2-3 prestupy jsou prece jen komplikace. Tuší někdo, proč takový vlak není?

vbb

Že by proto, že normální cestující poletí letadlem?

Kubišta

Myslím, že právě letí letadle protože není přímý vlak.

martin

takže vlakem jezdí jen lůza a plebs, ELITA přece musí letět letadlem…. pak to tu nemá být v hajzlu když jsou mezi lidma takoví normální kokoti co by vlakem nejeli.

Radek Janata

Myslím, že hlavně proto, že souprav, co mohou bez omezení jezdit po Francii i Německu zase tolik není, a tak si DB nemohou dovolit s nima jezdit moc hluboko do Německa.

Jinak by asi občasnému propojení ramen ICE Berlin-Frankfurt a Frankfurt-Paris nic nebránilo.

czhunter

Ad fronta k automatům na jízdenky:

To ještě do Paříže nedorazila vymoženost SMS jízdenek nebo appky?

To už snad v Česku má každá Horní Dolní …

Tomáš Vaverka

Vloni Paříž naftovým Superbem 1.020km průměrná rychlost 113km/h průměrná spotřeba 4,9 l/100km 4 osoby z bagaží. Při ceně 29Kč za litr nafty cena pro všechny 4 osoby 1.450 Kč

Tomáš Vaverka

V ceně hotelu

Panda

Ok, ale ten hotel s parkováním stál trojnásobek velkého a pěkného AirBnB bytu v centru, ne? A dálnice, pneumatiky a opravy auta vás nic nestojí? 2000 km se na kondici pneumatik a mnoha dalších součástek podepíšou, takže už to nejde zanedbat.

Koumes

Samozřejmě, že amortizace auta vč. údržby a pojištění, plus cena dálničních známek se musí připočítat. Firmy obvykle platí od 4,50 Kč/km výš. V ceně jízdenky je amortizace vlaku samozřejmě započítaná.

Tomáš Vaverka

Mimochodem ti co jeli vlakem spali zadarmo v Boulognskem lesíku?

martin

Má SuperB !!!!!! a se spotřebou 4,9na sto. …prostě plebs co chce dělat ramena ale jezdí se SuperBem do Paris a vláčkaři si tady z něj maj sednout na prdel… kdyby napsal jeli jsme mnaším S-Klasse V12 nebo Bentley do Paris, tak to potom jo.

Kamil Novotný

Já bych se toho nebál… uz6jen to že plné auto3s plným kufrem a o hmotnosti Superbu papá 5 litrů v průměru, když to tedy dotyčný musel v Německu mastit aspoň 2 kila, aby udělal průměrnou rychlost 113, to by snad ani ve Škodovce nevypustili….
Buď to budu na takovou průměrnou rychlost valit celé Německo 200, což při opravách a 120 úsecích je taky hodně na hraně, ale pak to nebude za 5 litrů.

Tomáš Vaverka

Mohu poslat foto palubního počítače. A nejezdím více než 140 km/h nastavených na tempomatu.
na zpáetšní cestě jsem jel z Normandie což bylo 1300 km se spotřebou 5l a průměrem 109 km/h.

Tom

Parkování v Paříži, pokud nejste ubytování někde daleko za Boulevard Périphérique, je pekelné. Jezdím někdy autem (vozím psa), někdy létám a mohu potvrdit, že mýto patří k těm dražším. Závidím p. Sůrovi, jaký měl hezký výlet, pravidelně by to takto asi nešlo (pokud nejste fanoušek se spoustou času). Jsem z Prahy 6, takže mám krátký dojezdový čas na letiště. Jinak si doma myslíme, že už se z hlediska dopravy zase dělíme na západ a východ. Manželka jezdí na pravidelné služební cesty. Z ČR, Slovenska apod. se létá, jelikož není žádné slušné železniční spojení. Z Německa, Nizozemí a mnoha dalších zemí… Číst vice »

Herold

Ono nezáleží jenom na tom, odkud se jede, ale i kam se jede. Kam se jezdí z Německa a Nizozemí vlakem? Do Francie? Belgie? Co třeba Španělsko?

Dokážu si představit jet vlakem Paříž-Madrid, ale dost pochybuju, že by někdo jel vlakem Berlín-Madrid anebo Amsterdam-Řím…

Tom

Souhlasím. Nicméně bývá to klasika: Brusel, Frankfurt, Paříž apod. Do Madridu nebo Atén letí samozřejmě všichni.

Herold

Tak ono je třeba brát v úvahu i tu geografii, že jo…přece jen Praha leží 350 km od Berlína, o východnějších částech ČR ani nemluvě, což hraje podstatnou roli.

Honza11

Ve Francii bez dálničních poplatku?

Kamil Novotný

Věřím trochu spotřebě 4.9, ovšem nikoliv při průměrné rychlosti 113 km/h. To opravdu nesežeru.

Tomáš Vaverka

Jak píšu. Dejte email pošlu foto palubního počítače. v Německu byly prázdniny a nebyly žádné zácpy ani cestou zpět. Hustší provoz byl jen na pařížském trafficu.

David Peca

Užil jste si výhledy z okna?

Josef Trögl

Když Vás baví řídit, tak proč ne.Většinu zdejšího osazenstva baví jezdit vlakem 🙂
Trochu vážněji, za dole popisovanou cestu do Německa jsem zvládl i s dětmi kreativně pracovat cca 4 hodiny, tj. nějakou polovinu běžného pracovního dne v kanceláři. Navíc ve škole je to samá schůzka, administrativa a podobné kosočtvercoviny, ve vlaku se můžu začíst nebo rozepsat více v klidu.
Ve vlaku se mi zkrátka pracuje velmi dobře a i když to trvá déle, není ten čas zabitý.

vbb

Pokud auto „prostě máte“ a těch půl milionu, co jste za něj dal, už neřešíte…
Jinak prostá amortizace vozu se počítá okolo 4 Kč/km.

navratp

Moc nevěřím průměru 113kmh a spotřebě 4.9litru.

Petr

Ale jo, ono to jde. Jde si poskládat jízdenky z Česka kamsi do blízké západní Evropy za rozumnou cenu a ještě se u toho svézt rychlovlakem. Ale bohužel je to po všech stránkách loterie, ve které je zaručeno snad jen to, že někdy do cíle dojedete.

Pedro72

Ale kdeže, jen je třeba se napojit na opravdovou železniční křižovatku. Z Brna stačí přískok do Vídně a odtud máme přímé vlaky do Německa celodenně (Pasov, Norimberk, Frankfurt, Berlín, Hamburk). Nočními vlaky to je na pohodu do Itálie až po Řím (a Benátky, Miláno, Padova…). Bohužel Praha je díky „skvělé“ železniční politice úplně odříznutá.

Georg

ty vsetaty byl vyborny kamenak 🙂

Vlakem s kolem

Hezká reportáž, jenze jak tohle mam vysvětlit treba mému bratrovi, který bez auta nedokáže s dítětem dojet ani na Karlstejn? Protože bez kufru a ještě s prestupem, se cestovat proste nedá? Aspon v jeho očích, ja pro zmenu nemam ani řidičák, neb rodice auto neměli a me to nikdy nelakalo. A i bratr zije v Praze, k MHD ma blíže než já, dokonce i k nádraží to ma ve Vršovicích v pěším dosahu. Některé naduté blby nepřesvědčí nic. Jeho žena mu ještě letos v lednu nadšeně chvalila, ze na služební cestu do Braunschweigu jede autem, ze nepřinese domů žádnou nemoc… Číst vice »

Kebab

Smiřte se s tím, že někoho prostě do hromadné dopravy nedostanete, i kdybyste se stavěl na hlavu. Nezbývá než to respektovat.

Ketchup1970

Někteří se dostanou z místa za volantem do vagonu rychle , bodový systém to umožňuje a už par krát i zvládl .

DOPRAVAK01

Jezděte vlakem a bratra nechte jezdit autem. Nevidím důvod, proč někomu podsouvat způsob, jakým má cestovat. Až bude veřejná doprava v ČR v takovém stavu, že bude rychlejší, pohodlnější a se srozumitelným jednotným tarifem, určitě přesvědčí sama nejednoho cestujícího, který nyní cestuje autem.

El Barto

Je to tak. Aby člověk jezdil hromadnou dopravou, když ta bývá několikanásobně pomalejší, méně pohodlná (především pro rodiny s malými dětmi) a navíc často nakonec i dražší, prostě nedává za současného stavu smysl.

czhunter

Při chápání TCO je hromadná doprava dražší jen pokud jste auto vyhrál v Bingu.

Pokud jste ho musel za +- půl milionu koupit, pak budete muset najazdit mnoho set tisíc km, než začne být auto levnější (protože ten vlak, bus ani letadlo si kupovat nemusíte, žeano)

A. Mikulka

Tak se s ním nebavte, když vás serou takovéhle marginálie. Do Hnědého Mlčení taky jezdím autem.

Vladimír

Nebylo by jednodušší a rychlejší dojet vlakem do Drážďan a do Paříže letět letadlem?

Ondra

Bylo 🙂 a pokud by to bylo i Ryanairem tak by to možná vyšlo i skoro na stejno cenově.

Alan Wank

To si nemyslím, už jen to, že Ryanair létá na letiště Beauvais, ze kterého stojí zpáteční lístek do Paříže 30€ na osobu, zatímco vlak přijede rovnou do města.

Rozdíl je také v zavazadle, kdy v základní ceně máte u Ryanairu velmi malý batůžek, takže se nevyhnete příplatku alespoň za normální palubní zavazadla.

Dále s dětmi potřebujete místa u sebe (které v základní ceně nejsou), takže to máte další peníze.

To jsou všechno vícenáklady, které je nutné zohlednit a samy o sobě se budou blížit tomu, co stála celá ta cesta vlakem:)

Ondra

Sám jsem se naučil cestovat s málem věcí. Malý batoh mi stačil na týden v Portugalsku.
Hlavní výhoda toho letadla na této trase bude rychlost, ve vzduchu strávíte max hodinu a půl. Je pravda, že doprava na letiště a z letiště taky může zabrat dost času ale dohromady to nebude 12 hodin jako tím vlakem.

Vlakem s kolem

Tak hlavně dneska jsou všude v civilizaci ty samoobslužné prádelny. Neni treba při ceste na 14 dni brat 14x trenky a ponožky už a i trička a tak se dají vyprat a v neposlední řadě je rozdíl jet v lednu a v červenci, kdy proste neni treba brat mikinu, svetr, bundu atd, pokud nejedete na sever.

vbb

>ale dohromady to nebude 12 hodin jako tím vlakem
Noooo, na letišti musíte být aspoň hodinu před odletem. Liberec – Drážďany trvá 2 hodiny, vlak asi taky nepřijede ideálně hodinu a půl před odletem, ale budiž, počítejme, že ano. Posledním možným vlakem, zvlášť když je tam přestup, asi taky nepojedete. Takže z Lbc budete odjíždět nějakých 5 hodin před odletem.
Pak hodina letu, půlhodina na vyzvednutí zavazadel, alespoň hodina, či spíš víc, na cestu z letiště, a jsme na 8 hodinách. Je to sice míň než 12…

Jindra

Tak především Ry z Drážďan létá jen do Londýna a na Mallorcu. Takže pokud chcete s Ry do Paříže, tak letíte z Prahy. A tam jedeme z Liberce vlakem více než 2,5 hodiny 😀

vbb

A musím do Prahy jet vlakem? Hodinu busem, další hodina MHD ČM-LVH, a jsem na stejných 2 hodinách jako vlakem do DD 🙂
Navíc bus jezdí(val) cca po hodině, takže rezerva na cestu předchozím spojem je 1 h.

vbb

> Malý batoh mi stačil na týden v Portugalsku.
Pan Sůra cestoval s manželkou a školou povinnými dětmi… 😉

Kamil Novotný

Asi nemáte děti že 😀

Kamil Novotný

Pochybuji že se zavazadlem.

D1anno

A z Drážďan do Paříže vůbec něco létá? Myslím jako let přímý?

Jindra

Samozřejmě nelétá. London, Palma nebo Züruch…

Zdeněk

Nejjednodušší je letět z Prahy 70 minut ale kdo se chce pořádně projet vlakem vyšší kvality, prosím…

Ketchup1970

Víte , letěl jsem do Paříže na Orly i CDG a cesta do centra není žádný med. Pokud bych mohl rozhodne bych preferoval vlak . Mne cesta od dveří k hotelu trvala letecky asi 7 hodin to už ten vlak vyjde pro mne pohodlněji ( nemusím létat ).

Josef Trögl

Ne všichni jsou z Prahy.
Z Teplic na nejbližší letiště autem tak za 1:20, ať už je to Ruzyně nebo Dresden. Veřejnou dopravou déle (tady DD vyhrává, díky S-bahnu).

A. Mikulka

Zjevně mu šlo o tu cestu vlakem.

Bilbo.cz

Před pár lety jsem absolvoval zmíněnou zpáteční cestu z Paříže do Prahy přes Mnichov. Potvrzuji, že poslední úsek je velice deprimujicí zážitek. Tehdy byl navíc spojený i s náhradní autobusovou dopravou z Mnichova do Landshutu, prý snad proto že Alex neměl dost fírů, aby odjezdili všechny obraty. Naprosto absurdní situace a úplně to ten dojem z TGV svištícího 320 km/h pokazilo.

Tomāš

Stalo se už někdy v historii někomu, že Mnichovák jel tak, jak měl?

Pete

Mě se 2x povedlo projet celou trasu bez mimořádností, ale obě cesty mimo sezónu, vždy ráno prvním spojem z Prahy 😀

Klabavátor

Zaznamenán mírný posun k lepšímu, snad to vydrží. Párkrát se to stalo 🙂.

Šalina na Špilas

Ano, jednou se to stalo a zrovna mně. Raději bych si vybral své štěstí výhrou ve sportce, ale lepší, než nic. 😀

A. Mikulka

Jednomu našemu kolegovi v minulosti ano. Ale to byl exces.

Rudla

Hezký zápisník a postřehy. Akorát nerozumím tomu volání po zvýšení rychlosti na železnici u nás. Železnice je to strašně drahá, my jsme malý stát a nějaké ty tři hodinky z Prahy do Ostravy mi nepřijdou nějak extremně moc. Jsem už důchodce, teď se všude řve o šetření, sebrali nám tisíce, tak proč taky nešetřit na železnici? Kdo tím bude jezdit a kam? Poláci taky sní, ale když už, napojí se na němce napřímo. Rakušani žádné rychlé dráhy namají. Přes nás by jedině snad mohli jezdit slováci, ale ty už dráhy raději likvidují. Je to zkrátka žrout peněz. A tady není… Číst vice »

RHh

Hodný trollíček ten Rudla :)) Málem jsem ti na to skočil

Ondra

Rakušani mají tratě na 230-250 km/h

MaT

Jenže v ČR se nejezdí jen z Prahy do Ostravy. Mně by třeba zajímalo spojení Praha-Turnov. 2 hodiny? WTF? Někoho nedejbože třeba i Praha-Liberec…

Ne, tam se nejezdí ani těch 120. Spíš tak 60 km/hod a můžeme být rádi. A jestli se kámošce dělá blbě z míhajících se sloupů, tak to se jí bude dělat i ze stromů podél silnice. Ať si dá klapky na oči, nebo sedí raději doma a ještě z toho důchodu aspoň něco ušetří. No tak hlavně, že jste si zatrolil. 🙂

PvvS

Důchodci nemají co rajzovat po republice. Maj sedět doma a vyhlížet pošťačku s důchodem. 🙂 🙂

jal

Pošťačky jsou drahé, ruší se. Důchodci mají mít chytré mobily a appky na důchod. : – )

Tomáš

Jako anekdota dobrý, jinak mínus. 🙂

Roman Vimer

Tak si říkám, jak by to asi v Čechystánu vypadalo, kdyby se většina dotací z EU nerozkradla, tedy pardón, po česku „neodklonila“ nebo nevyplýtvala na tak „užitečné“ věci jako rozhledny v nížinách, golfová hřiště, pseudocyklostezky z polních cest nebo čar na silnici, reklamní kampaně a „vzdělávací“ kursy a místo toho se nakoupila licence a postavily páteřní vysokorychlostní tratě, třeba Praha – Brno, Praha – Ostrava, Praha – Plzeň a Praha – Ústí nad Labem. Vzhledem k celkové rozloze Čechystánu a vzdálenostech mezi Prahou a dalšími většími městy, by se z Čechystánu stala doslova vesnice, kdy by většina občanů ČR do… Číst vice »

ABC

a už jste napsal do Brusele, jak hanebně se tady s jejich milodary zachází?

czhunter

Nijak – problém není ten, že by se eurodatace rozkrádaly.

I kdyby se nerozkrádaly (a věřím, že za všechny dotace na cyklostezky které jsme kdy z EU dostali by se dal postavit asi tak 1 km VRT), tak je to úplně k ničemu, protože nemáme dostatečně připravené projekty VRT a tak nám na to EU žádné dotace (které by se daly rozkrást) nikdy nemohla dát.

czhunter

Tedy – to že se eurodotace rozkrádají samozřejmě problém je – ale není to TEN PROBLÉM který způsobuje že máme mizernou infrastrukturu.

Al de Baran

„Odpovědi na jejich otázky, proč se nejezdí tak rychle u nás, ale žádná webová stránka bohužel nenabízí“
Na to přece není potřeba žádná webová stránka, stačí se zamyslet nad tím, že a) Frantíci neztratili 40 let tím, že by byli kolonií Moskvy a připravovali se celosvětové vítězství komunismu, b) Frantíci začali spojením Paříže a Lyonu – nějak na mapě ČR nemůžu najít žádné město, které by se velikostí přibližovalo alespoň tomu Lyonu…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Lyon má půl milionu obyvatel. Ostravská aglomerace skoro milion. Po cestě Brno, které má skoro 400000. Reálně víc.
Další otázky? Ptejte se…

Al de Baran

Dohromady se svými příměstskými částmi a satelitními městečky tvoří po Paříži druhou největší aglomerací ve Francii s 1 757 180 obyvateli a je přibližně 20. až 25. v Evropě.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak to už je skoro jako Brno a okolí s Ostravskem…

Al de Baran

To ano. Kam tedy umístíme stanici VRT, obsluhující „Brno a okolí s Ostravskem“..?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Brno – Vídeňská a Ostrava hl.n.

Al de Baran

„Brno – Vídeňská a Ostrava hl.n.“ No a to je přesně ono: místo abyste ten zdroj cestujících obsloužil jednou stanicí, musíte mít dvě, vzdálené od sebe nějakých 140 km vzdušnou čarou = pro část (pouhou část!) cestujících musíte postavit nejméně 140 km drahé VRT. Abychom si rozuměli: nesnažím se dokázat, že VRT do ČR nepatří, to určitě ne, jenom odpovídám na otázku, proč tady dosud nevznikly. My v ČR musíme uvažovat evropsky: máme tady jedinou aglomeraci, která sama o sobě může být cílem VRT, a tou je Praha. Jinak tady není žádný dostatečně velký zdroj cestujících. Města jako Brno a… Číst vice »

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Taky se podívejte na linkové vedení. Je to stejné jako s dálnicemi.
Že tu VRT dosud nevznikly má úplně jiné důvody s velikostí aglomerací nesouvisející.

O.K.

A vy se nám jako snažíte namluvit, že ty skoro dva miliony lidí v Lyonu mají všichno stanici TGV v docházkové vzdálenosti? :))) Nebo proč by tam nemohly být stanice dvě?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Je to jeden z těch dávno vyvrácených argumentů, že jsme moc malí a máme tu malá města a že VRT je jen k obsluze milionových megapolí.

Tomáš Záruba

Neboli z Brna do Ostravy nikdo nejede. Tak aha. 😉

Ketchup1970

Ale tady nikdo neplánuje dvojitě řazený TGV duplex který odveze 1200 lidi , ale spolehlivou jednotku která by obslouzila právě aglomerací Brno i ostravsko . Akcelerace by umožnila aby už na kraji Prahy bylo 200km/h a tak by se ani zastávka v Pardubicích / HK ( taky aglomerace tohle dvojměstí) nevadilo . Když muže být spojeno VRT s Paříži i Nancy , tak muže i Olomouc s Prahou.

jal

Jaký je hlavní důvod? Žádní komunisti, ale…
Kdyby děckám dal přečíst noviny se články typu
„Lidem nejvíc vadí, že trať má být postavená zcela nová mimo stávající kolejiště,…“
tak by se hloupě neptaly.

Kamil Novotný

S vaší odpovědi si dovolím částečně nesouhlasit. Za pár let to bude již stejně dlouhá doba, co kolonií Moskvy nebudeme,.technika je někde úplně jinde a přesto nebudeme mít stejně ani km VRT.
Takže svádět vše na Moskvu bych v tomto čase již nebral jako dobrý argument.

Al de Baran

Ano, často se říká, že komunismus máme už 33 let za sebou, tedy už se na něj nemáme vymlouvat – ale pořád je to 40 ztracených let normálního vývoje. Důsledky komunismu tu s námi budou stovky let, stejně jako jsou tu s námi stále důsledky třeba Bílé hory a třicetileté války…

Martin

Souhlas. Stačí si uvědomit, že nejvyšší vedoucí pozice ve státě zastávají lidé ve věku 50 – 70 let, kteří byli vychováváni v … reálném socialismu. A tuto často amorální výchovu si mnozí ve svém myšlení nesou dodnes.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To je, bohužel, pravda. Inu, 50 let bloudění pouští.

Kamil Novotný

No když poslouchám mladé Piráty, nezdá se mi že by to byla nějaká výhra. Dokonce si dovolím tvrdit, že by to byla tragedie.

Kamil Novotný

Tak to je fajn, můžeme se vlastně stále jen vymlouvat.

Al de Baran

40 let zaostávání za světem je prostě objektivní fakt, nenaděláte s tím nic, i když tomu budete říkat „výmluva“.

Nemanic

Zkuste trochu rozlišovat. A pro špatné nezapomínejte na dobré. Například nám tu dneska fungují Dlouhé stráně, to by se podle mě za současného režimu nepostavilo. (Napadlo mě zrovna tohle aktuální téma, protože v rámci fotovoltaiky se furt řeší ukládání přebytečné energie do různých baterií, ale nejkapacitnější baterie v podobě přečerpávacích elektráren jaksi nikdo nenavrhuje…) Koneckonců i ty Dukovany postavili za minulého režimu a Temelín začali. A teď, po 30 letech, konečně plánujeme nový blok.

czhunter

Jak píšu níže – objektivní fakt to sice je, ale jak tento váš objektivní fakt vysvětluje, že některé jiné postkomunistické (třeba Polsko, Rusko, ale i Uzbekistán) země už VRT mají?

Ketchup1970

A co ještě rozpad Velké Moravy …

czhunter

Jenže Poláci ztratili těch stejných 40 let normálního vývoje a VRT už mají.

Dokonce i Rusové, kteří strávili ještě mnohem víc let v područí Moskvy ji mají.

jal

V devadesátých letech se na západě začalo hodně investovat do VRT. U nás se tvrdilo, že železnice nemá budoucnost, jako doprava 19.století.
Která strana byla u moci? Paměť už mi neslouží, určitě to byla KSČ?

Teď se budeme 30 let vymlouvat na Babiše…
??

Tomáš Záruba

Jenže bohužel, 40 let zaostávání nijak neimplikuje („pouze“) 40 let dohánění.

mezera

Jako čtenáři mi chvíli mi trvalo, než jsem si uvědomil, že použité označení první spoj není spoj brzy ráno (první ten den) a že označení poslední vlak neznamená vlak pozdě večer (poslední ten den).

krácená citace: … první spoj … přijíždí zcela včas, stejně tak i druhý do Lipska …
krácená citace: … poslední vlak jede ze Stuttgartu do Paříže, má zpoždění pár minut…

P.S. Přemýšlel jsem jak by to šlo napsat v reportáži lépe, ale nic mne nenapadlo. Aby to bylo krátké, jasné a jednoznačné. Máte snad někdo nějaký nápad, jak to napsat lépe?

Vladimir

„náš první spoj“, „náš poslední dnešní vlak“?

mezera

Všimněte si, na fotce lbpr8.jpg je na informačním panelu (na nástupišti u vlaku) nejen odjezd v 15.32, ale i řazení příslušného vlaku (pod tím číslem 15:32).

mezera

Je to v galerii třetí snímek, „Nádraží v Karlsruhe“.

Vladimir

Je to velké ulehčení. Švycaři mají i sektory na nástupišti ve kterých vagony budou stát. Takhle jsou zobrazeny všechny druhy vlaků. Mají to dokonce ještě vylepšovat o informace s číslem vagonu. Teď tam svítí označení třídy a popřípadě restarační vůz, místo pro kola, vozíčkáře apod.

Šalina na Špilas

Co bychom za to dali v Brně při příjezdu třeba linky R8 z Králova Pole do Bohumína. Vždy je u východu z haly jednička a mohutný dav se zvedne a jde o 3 až 5 vagonů dále.
Pro začátek by však stačilo stanovit nástupiště alespoň 15 minut předem (nutno ale uznat, že se to v poslední době nepatrně zlepšilo).

Šalina na Špilas

Doplnění do 2. věty. U východu z haly či podchodu.

jal

Myslíte, že to někdo bere v ČR na vědomí? Jsou na nádrech řazení vlaků, někde i ty sektory a dopadá to jako včera: dav čeká v jednom místě u schodů ,kde zastaví mašina a první dva vozy. Zmatek, poté volným krokem podél vlaku nacházejí své vozy.
Počítám, že první debata v kupé byla na téma: Zas mají zpoždění, banda líná.

Dave

Absolvoval jsem mnohokrát podobnou cestu v 90. letech z Teplic, s pokračováním TGV na jih Francie. Od té doby se na české straně téměř nic nezměnilo. Bohužel.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#sosnadotepláků #svobodaven

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

… a pak se tu zjeví Olda Sládek a bude obhajovat jednokolejku na 110.
Tak snad aspoň pro vnoučata vyjde ten tunel a budeme na západ jezdit přes Drážďany a Lipsko, no… Když už to rovně „nejde“.

ZdC

No, to je paráda…
Já chtěl jet v sobotu na výlet s klukem a vzít kolo. Rokycany a okolí. Chtít za jednu cestu 320CZK? To asi CD moc zákazníků nezískají… Říkal jsem si, koho vlastně chtějí do vlaku dostat? Pravidelné cestující, kteří mají to cestování levnější. O turistu jim fakt nejde!

ZdC

Doplním, že ze Smíchova.

Původní Aleš

Nevyšlo by to levněji na krajské tarify? Btw.já plánuju jet se synem z Prahy do Drážďan a na večer dojet do Krásné Lípy. Včetně použití tramvají to na krajské a regionální tarify vyjde levněji než obyčejná jízdenka ČD z Prahy do Krásné Lípy.

Původní Aleš

Včetně použití tramvají v Drážďanech, upřesňuji.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Na jednu stranu rozumím, na druhou pokud budou přistupovat k zákazníkovi tak, že hejla je třeba oškubat, tak se nikam neposuneme.

Kamil Novotný

Pokud chcete do Krásné Lípy, zadejte v Můj vlak Praha-Rumburk a významně ušetříte. Je zde Vázaná jizdenka. Chápu že ne každý je detektiv a tohle je takova skýtá sleva.

Původní Aleš

Tak to je drsný. Jako vím, že jsou relace, na kterých je konkurence a jsou tam akční ceny,ale že půjde koupit Rumburk za necelé 2 stovky, když Lípa (o 1 zastávku před) vázaná nejde a platí se plná cena, mě fakt nenapadlo. Bohužel EC je o 30 Kč dražší a v jedničce to nejde, ale i tak díky za tip! P.S. Jak je to s povinným nástupem v první stanici jízdenky, platí to ještě? Můžu na jízdenku z Rumburku nastoupit až v Lípě?

DOPRAVAK01

Normální člověk nemá maturitu z tarifů IDS a to i především díky nulové propagaci. nedělám si iluze o tom, jak průměrný občan, žijící v Praze znaá např. plzeňský tarif…

jal

Krajské tarify, víc lidí a je to za hubičku. Třeba v MSK při pěti lidech celodenní 60 Kč na jednoho.
Samozřejmě při výletu max. kousek za hranici kraje.

jal

Vše zdražuje, jen žel. doprava nezlevňuje. Velmi divné.

Celodenní kolo 99Kč. To je dvě stovky pro dva. Jízdenka pro dva za 120 se vám zdá hodně? Když pro jednoho stojí kolem 140- 160? (z Prahy hl.n.)

Nebo to bude nějak jinak…

Martas

Všichni se tu rozplýváte, jak je cestování vlakem boží, ale pan Sůra jen tímto výletem snížil prohrávání vlaku s letadlem na 2:1 při letošních cestách zdejších redaktorů. Tak špatná karma? 🙂 Tím mě takové cestování zatím dost odrazuje a projel bych se, ale, pardon, např. takto ne:
https://zdopravy.cz/4-zeme-vlakem-za-944-kc-aneb-rakousky-vylukovy-chaos-na-vlastni-kuzi-155848/

Vojtěch

Ale PrdlajS. Letadlo je po Evropě dost naprd. Už jsem šéfovi napsal, ze pošlu důkladně cestopisu k tomu, jak za málo, rychle a efektivně drandit po nejen Evropě. A to i s detma či skupinkou atd. Ale reálné, pokud jsem v 6 ráno rozepsala v Liberci či i Plzni, tak dřív jak v 17 v Paříži ten den letecky proste nejsme. ( ale vlakem či jinak ano, paradoxně z Plzně i tím autem). Jenže odpočati nebo zmordovani a odpadli na hotelu ? ( o tom to je). Pariz muže být jen na otocku na koncert či večeři a tam proste… Číst vice »

Jan

Potvrzuji! Jezdím stejnou trasu asi 3x za rok s tím rozdílem, že přestupuji v podobný čas v Mannheimu, kde mám asi hodinu čas (což se dá hezky využit na oběd) a pak jedu TGV. Dokonce si většinou můžete dokoupit za cca 20 EUR doplatek do jedničky včetně místenek. A to je pak bájo. Vřele doporučuji. Sice je to v porovnání s celkovým časem s letadlem „pomalejší“, ale za to značně pohodlnější a bez takové uhlíkové stopy. A 320 km ve Francii je fakt jízda.

Martin

Skoda, ze neni stejne dobra cesta z Prahy a Plzne… jizni trasou, cca ve smeru E50… kdyby byla po vetsinu trasy 200 a vice km, bylo by to i velmi rychle…

Josef Trögl

O druhém prodlouženém víkendu (pro děti ještě prodlouženějším o ředitelské volno v úterý) jsem vzal děti do Europaparku. Absolvovali jsme vesměs stejnou cestu, akorát z Teplic (Krušnohor v 6:49 – Berliner se snídaní – IC do Leipzig a pak ICE do Offenburgu). Cesta stála přes aplikaci Můj vlak cca 2300 Kč (jeden já + dvě děti <15, manželku jsme zapomněli doma 🙂 Zpět dokonce jen nějakých 1400. Zkušenosti podobné, skoro všechno tam jelo téměř přesně načas. 14-tivozové ICE z Berlina do Basileje hodně plné, i tak jsme ale i bez místenky našli tři sedačky se stolečkem. Jen nás vypekli v… Číst vice »

Klabavátor

Amsterdam je v pohodě, kdysi jsem absolvoval se ženou, výborná poloha nádraží v centru. Lístek přes Hannover se dal pořídit za velmi rozumnou cenu (je tomu asi 8 let). Drobný problém nastal na cestě zpět s přepřahem mašiny na nizozemsko-německém pomezí (klasická souprava na EC Amsterdam – Berlin), což mělo za následek ujeté ICE v Hannoveru, ale žádný problém nebyl s přebookováním místenek na následný spoj v DB centru, jak ostatně zmiňují i jiní.

Honza

Před pár týdny jsme s rodinou zažili něco „podobného,“ ale v zemi vycházejícího slunce a opravdu jsem si z toho „sedl na zadek.“ JR pass sice neumožňuje využít ty nejrychlejší shinkanseny, ale i Hikari upaluje 290 km/h a cesta z Tokia do Kyota (460km) je otázkou 2h a 40 minut. Ona celá veřejná doprava tam funguje úplně neskutečně a bez přehánění vše jezdí na sekundu přesně. Fakt zážitek, který nelze zapomenout.

Martin

Jo, tohle maji fakt vychytany,…

yxc

Šinkanseny sice jezdí naprosto přesně, ale jezdil jste tam ve větší míře i lokálky? Protože tam už mají zpoždění zcela běžně a dá se to srovnávat i se stavem u nás.

Honza

Právě že jsem jezdil i dost lokálkami a větší zpoždění než pár sekund jsem nezaznamenal. Srovnání s Českem je hodně odvážné, ale když myslíte 😀 Jel jsem několikrát mezi Chibou a Tokyo Station, linka Keiyo line, vlak vypadá jako vůz metra a jezdí 100 km/h a fakt na sekundu! Pak Kyoto-Nara také lokálka, ale tam už je více sedadel a také bez sebemenšího zpoždění. Ale také není problém vystoupit v Toyamě ze Shinkansenu a sednout do asi sto let staré tramvaje, která jede sotva krokem a je šíleně hlučná, ale na čas jezdí stejně. Někde na venkově to možná bude… Číst vice »

Martin

No zkuste to v zime, nejaka zpozdeni najdete, ale ve srovnani s CR, to fakt ne…

El Barto

V ČR v zimě na mnohých místech nepojede vlak vůbec nebo se zpožděními v řádu hodin.

Jan

Zkuste se pro zajímavost někdy podívat kolik stojí normální jízdenky po Japonsku. Třeba vámi zmiňované Tokyo-Kyoto stojí přes 2000Kč. Žádné akční jízdenky nejsou, slevy akorát pro děti a tím to končí. JRPass dostanete, akorát když máte turistické vízum. Pro místní je trajdání šinkansenem sem a tam, jak to dělají turisti, velmi drahý spás a na spoustě tras je letadlo mnohdy levnější. Když si člověk uvědomí, kolik stojí normální lístky a jaké tam jsou přepravní proudy, tak to není vůbec překvapivé, že mají tak dobrou infrastrukturu. Za ty prachy, které tam tečou, by ty koleje mohli mít ze zlata a pořád… Číst vice »

Honza

Lokálky drahé nejsou, 30 km stálo cca 100 korun, což mi nepřijde nějak extra drahé. Shinkansen už je samozřejmě jiná cenová, ale i tak tam bylo hodně místních, více jak turistů. V Japonsku je průměrný plat 125000,- Kč, takže 2000 za cestu Tokyo-Kyoto mi nepřijde tak šílené. My jsme samozřejmě JR Pass využili naplno, bez něj by to v pěti lidech byla strašná řacha. Vlak je lepší jak letadlo, protože na letiště a z letiště se stejně musíte nějak dostat, teď časová ztráta. Na shinkansen sednete a frčíte, vyhrává na plné čáře.

Kuba

Chtěl bych vidět průměrného Japonce co má podle Vás 125,000 CZK. To je podle posledního kurzu cca 750,000¥. Shinkansen je opravdu drahý pro většinu lidi tady. Kdyby to nebylo placené přes práci zas tolik lidi s nimi nejezdi… Proto velká část lidi využívá např. noční autobusy. Když se lítá tak to není jako v Evropě, tady nikdo neřeší door to door, protože jestli mate dát přes 30,000 yenu za jednu cestu do Kyushu ostrova z Kjóta za shinkansen nebo zaplatit 40,000 yenu za obousměrný let za to samé tak je asi jasný který druh dopravy to vyhraje. Plus nepřeberné množství… Číst vice »

Honza

Nevím jak průměrný Japonec, ale průměrná mzda je 1500000,- ročně, jestliže tedy několik zdrojů na internetu nelže. Medián je necelý milion ročně, tak to už není takový slávek, při jejich cenách bydlení. Mě je vlastně úplně jedno, co je lepší pro místní, já to tu řeším jako turista a jako turista nebudu létat letadlem, když mají špičkový rychlovlak a JR pass, i když po zdražení to nebude už tak výhodné. Jak jsem psal, s lokálkami jsem problém neměl, ale 10 dní a těch „pár“ jízd není vše.

Kernteriér

Pěkné, díky. Paříž znám jen z výletu Karosou, byla to dlouhá cesta. I když na skoro 24hodinovou cestu do Saint Tropez to nemělo, to uznávám. Ač příznivec autobusů jsem si tenkrát posledních 50 km za 8 hodin v nekonečných kolonách fakt neužíval.

Frostie

Jenda asi zapomněl, jakými horami a terénem vede trať z Erfurtu na FFM a že už takto patřila k jedné z největších investic DB na km, stejně jako podobná dálnice A71 z Würzburgu do Erfurtu… 🙂

Twix

To si asi pletete s VRTkou z Erfurtu do Ebensfeldu (směr Norimberk), ale tudy se vůbec nejelo. Z Erfurtu na Frankfurt je klasická trať, i vlaky ICE dost často staví – Gotha, Eisenach, Bebra…

P51

Spousta lidí nevěří, že Česká republika je stejně velká jako Francie. Přitom mají přímo před očima nezvratný důkaz: Přes oba dva státy jede vlak stejně dlouho!

Pardubák

Mne dnes naplno vyčerpala cesta Pardubice – Praha a zpět, takový chaos a návrat železnice v ČR o 20 let zpět mi přijde. Jak komfortem tak službami a ještě za ty ceny. Ráno vlak RJ hodně špinavý i v interiéru. Odpoledne zas nějaká mimořádnost lístek za zpožděný vlak mi v aplikaci ČD nešel koupit, nebo to neumím. Na kasu půl hodinová fronta ven a při přepážky otevřené. Pak najít nějaký rozumný vlak, do kterého bych se vešel hell. Jako přijde mi v tom teď extra zmatek. Více dopravců některé spoje povinně místenkové ale skoro nikde se to člověk nedočte, nebo… Číst vice »

Laborec425

To jste asi dlouho nejel. Takhle to trvá už asi tři čtyři roky a pořád se to zhoršuje. Jak ujíždění přípojů zapsané oficiálně v jízdním řádu tak i u vlaků, které by mohly počkat na přípoj, protože je v něm veliké množství cestujících a toto rozhoduje nějaký nejspíš nekňuba podle toho, jak se vyspal.

jkjk

V Paříži se dají lístky koupit přes místní aplikaci IDF Mobilités, odbavení u turniketů pak funguje přes NFC. S instalací jsem trochu bojoval, ale na místě to pak fungovalo zcela bez problémů.

Tomāš

Ano, plus jde koupit poměrné výhodnou jízdenku s platností na všechna pásma týdenní za tuším 22 euro, jen je potřeba nahrát fotku a platí to kalendářní týden, tj. od pondělí do neděle

Beny

Reklama na let Air France do Paříže v galerii je kouzlo nechtěného? 😆

Každopádně, díky za článek!

Eda

A máte jich (obecně) faktzu (ukrutně) moc, až je to zběsilé. Přijde mi to až jako nepovedená „digihra“ malinko čti a pořád na movbilu něco uhejbaj, zavírej, a každá třetí se stejně netrefí a otevře, a zase … No jak říkám, co je moc, to je moc. Ten obsah to jen o fous vyvažuje.

Tomāš

Jak byste to řešil v případě, že by Vám povinně mistenkový ICE do Francie ujel (a na následující spoj už byste neměl místenku)? Přebookují to na pobočce?

Aaabbb

Spousta cestujících se tohoto hrozně bojí, ale je to zcela zbytečné. To stejné že jim ujede nějaký „povinný“ vlak. To je přece chyba dopravce, nikoliv cestujícího, takže není problém sednout prostě na vlak další a průvodčímu vše vysvětlit (osobní mnohonásobné zkušenosti, v západní Evropě jsem nikdy neměl problém). Pokud má cestující čas zajít na informace a nechat si vystavit novou místenku (zdarma), samozřejmě to je lepší. Nedávno se mi to stalo v Rakousku, tam už byly místenky na další vlak sice vyprodané, ale jako omluvu jsem obdržel voucher na bezplatné místenky na svou příští cestu.

Laborec425

Ale to místo dost často být nemusí. A k čemu mi je voucher? Když do cíle potom dojedu třeba až další den a nestihnu jít do práce?

Patrik

Přesně ten samý problém jsme řešili cca 5 lež nazpět, kdy jsme tuto trasu absolvovali (jen ne z Liberce, ale z Děčína). TGV z Karlsruhe (ano, tenkrát tento spoj jezdilo TGV) do Paříže bylo canceled a bylo nutno se nějak dostat do Štrasburku místními spoji na nějaké vnitrostátní TGV. Bohužel řešení situace v infocentru nedopadlo, protože díky frontě by nám ten místní spoj ujel. No nakonec se ukázalo, že všechny obavy byly zbytečné, protože mezi Štrasbukem a Paříží se žádná kontrola jízdenek za celou dobu cesty nekonala 😁

Dušan

A co je pohodlnější ? To ICE ne ? TGV tam jezdí ty šílený duplexy ne ? Jednou sem v tom jel z Charles de Gaule na Lille Europe a nahoře u okna fakt je člověk jak sardinka:-)).

Dušan

Ok,dík..myslel jsem si to.

Knížecí rada

Jaképak krematorium? V Reichenbergu přece máte žároviště…