Na vlastní kůži: ComfortJet není žádná revoluce. A to je dobře
01 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský
První běžná jízda soupravy ComfortJet očima našeho recenzenta Aleše Petrovského.
První běžná jízda soupravy ComfortJet očima našeho recenzenta Aleše Petrovského.
…když pominu, že výkresy podobného vlaku jsem měl na stole před cca 20 lety, tak docela dobrý…a ještě k té obsazenosti 1. třídy…ono by tom chtělo zvědout cenu, dnes s ní jezdí podivíni s igelitkou ve špinavých montérkách, kteří si ji dokoupí za pár korun…
No ono já mám roční síťovou jízdenku na všechny dopravce a 1. třída u ČD a Arrivy fakt nic moc, nejlepší asi u RJ a to to hodnotím jako fanda ČD. Výjimkou je railjet a vozy Amz¹³⁸ a ABmz³⁴⁶. Ten zbytek je spíše 2+ a často se jednička liší jen v potahu sedaček a třeba jednotka 680 – Ostrava – Cheb je bez průkazky za dvojku cca 800 a za jedničku 1500 a máte za to jen koženkový potah sedaček a decku vína… Prostor na nohy minimální, absence sedaček za sebou. Jak píše autor než dělat ze všeho nového další… Číst vice »
Mně osobně u toho ComfortJetu vadí asi cena, protože jedna jednotka je za 618 mil. Kč/1,1 mil. Kč na sedadlo, což je super, ale pouze pokud by to šlo táhnout/tlačit nějakou ojetou a účetně odepsanou lokomotivou a ne že na tom jede Vectron za 100 mil. Kč. – pak to celé stojí min. 718 mil. Kč/1,29 mil. Kč na sedadlo a tady už si můžu koupit za cca. 732 mil. Kč vysokorychlostní ETR100 s maximálkou V = 330 km/h a ne V = 230 km/h. Jediný rozdíl je v kapacitě – 555 versus 457 míst – a nákladech na sedačku… Číst vice »
To teda máme štěstí, že jste šel zrovna kolem.
Zdravím všechny pisatele. Ani mně se nezdá ten nový Comfort Jet nijak zázračný. Jednou jsem s ním jel z Olomouce jako náhrada za Pendolíno 680, ale nepříjemný závan studeného vzduchu a tmavě šedý interiér mi dojem z novoty ZCELA zhatil Opravdu mi ten Comfort Jet připadá jen jako náhrada Pendolina soupravou normálních propojených vozů do celku, ale NIC VÍC!!! Jednotky 680 mi stále připadají jako nejlepší a nejpříjemnější pro dálkové cesty co se týče interiéru. Takže sice dobře dát vale protivným koženkovým Béčku vozům, ale mohli raději namísto tohoto koupit ještě několik Pendolíno 680. A z normálních rekonstrukcí mi připadají… Číst vice »
Vcelku souhlas,jen to Pendolino… Tahle typová řada bude brzo u ČD v Evropě poslední v provozu,kusy jiných dopravců už jsou dokonce zčásti sešrotovány…
A úplně nejlepší je koupit si první třídu do Krušnohoru. Sedačky od čísla 90 nahoru a poslouchat sem tam jezdící minibar, který má v I. třídě za sedačkami číslo 90 stanoviště se spižírnou. Kdo tohle vymyslel, tak bych mu nakopal zadek. V Krušnohoru jedničkou už nikdy více.
Také si vyslechnete jak obsluha objednává doplnění spižírny 🤣
Nevím co proti těm Bckum všichni mají mě budou kupecka chybět. A za mě rozkládací pohovka v Acku topovka. Mít toto v moderním klimatizovanem voze to by bylo něco.
Ale neblbněte. Béčka a Áčka přece zásadně bez klimy, s prosrávacím hajzlem a se špalky, jakýkoliv pokrok je šlápnutí vedle!
Ty sedačky z áčka a ábéčka jsou super podobně i v Bmz. Když deklasovali některá áčka na dvojku, tak mohli prohodit sedačky s Aee, kde je sice fajn, že to má klimu apod., ale ty sedačky fakt na delší trasu děs. Vznikl by tak moderní a zároveň pohodlný vagón což je dnes u ČD vzácnost.
Budu to brát jako vtip. Kdyby to bylo míněno vážně, závěr by nebyl hezký.
Němci dělali tak dlouho různé obstrukce okolo vlaků, až ČD nakonec koupily vlak od Siemensu. To jim jako zázrakem nevadí. Aby se s tím dalo dojet do Berlína který byl kdysi ve východním Německu/DDR.
Ano, aby byly Pardubice na železnici každý den.
Nebo tŕeba Bohumín s Pendolinem že? Používáte hloupý argument….
Ale kuš. Jako by u ČD karamboly nebyly, třeba i s alkoholem. Byla hloupá provokace, ale argumentovat nesmyslem není o moc lepší.
No já nevím… Jednak proč CD vlaky nazyva Jet- je to prostě vlak a to zvlášť v českých podmínkách, kdy rychlost 160 km je zázrak techniky….a druhák,jo je to nový hezky vlak, ale nic z čeho by se musel psát clanek- prostě obyčejny autobus (velkokapacitní vůz) na dráze. Nic extra, o exclustivite nebo nějakém extra komfortu se vůbec nedá ani mluvit. Nedelejme zase z obycejneho vlaku bůh ví co.
Očividně nejste cílovka.
Souhlas, velkoprostor je vždy e ekonomice nikoliv o komfortu. V té jedničce mě nejvíc štve koženkový potah sedaček. U dětského oddílu to mohli také nějak oddělit formou kupé, nebo semi-kupé.
Dřív jsem si myslel, jak musí nádherne vypadat takové vlaky jako TGV nebo ICE. Když jsem v nich před par lety poprvé jel, tak mě vlastně interiér dost zklamal. O žádný luxus se vlastně vůbec nejednalo a interiér byl zcela srovnatelný s “expresy” co jezdí v ČR(dokonce za mě Pendolino je “luxusnější”).
Takže se vůbec nedivím, ze autor článku není nijak extrémně nadšen z novych comfortjetu.
No jó, holt i vysokorychlostní vlak je furt jen vlak. Na interiéru vlaku toho ostatně moc k vymýšlení není, princip je dán jasně samotnou konstrukcí.
Přesne tak jak říkáte :). Není to jako letět business class letadlem nebo tak
Ale taková business class v rychlovaku!!!!!!!
Staré ICE 2 a nějaké 3 měli super kupecka a pak takový obyvacek pro 10 lidí to bylon asi to nejlepší co jsem kdy vedle OBB Railjet kupecek videl. Ale 4 ice nic moc.V CR pro mě zůstává největším pohodlím rozkládací sedačka v starým Acku
V Amz, ABmz, AB a Bmz to jde také srazit.
Luxus je u rychlovaku ta rychlost.
Naprosto tragické. Jak zde píší jiní, jen další dobytčák na kolejích. To nemohou v ČD už myslet vážně. Prosím, podívejte se třeba do nikoliv bohaté Itálie, klidně i na jejich 20let staré vlaky. Neumím si představit, že by se nabídkou dopravy popsanou v článku podařilo zaujmout cestující ze středních vrstev.
Máš přece první třídu, pokud chceš něco lepšího. Čekáš za pár stovek za jízdenku nějaký luxus?! Proboha 🤡
No právě ta jednička mě hodně zklamala, čekal jsem něco jako stará Ampz… Když jedu v tričku nebo košili, tak se na to člověk hned přilepí a to ani nemusím být z venčí uhnaný. Pochopím koženku ve dvojce kvůli údržbě, ale v jedničce…
Děkuji za evidentně pravdivou recenzi. Já se ale obávám, že autor článku zkušenostmi s hromadnou dopravou v ČR už zcela otupěl. Ten vlak je prostě hrozný, tak na úrovni roku 2004. Představa tím jet 100km+ je pro normálního člověka realitu. Mám naježděno docela dost vlaky v Itálii (2013 – 2020), která rozhodně není významně bohatší než ČR, přesto porovnání naprosto nesrovnatelné. Netuším, co doprava tímto stojí, na školní výlet s adolescenty asi ok, ale tohle prostě nemůže střední vrstva akceptovat. Tragicky organizovaný holobyt na kolejích.
a kdo asi myslis, ze timhle jezdi? bezdaci z hlavaku?
ty tvoje stredni vrstvy jsou prevazujici skupina cestujicich
Osobne se mi souprava z fotek a popisu libi (diky panu Petrovskemu za dalsi hezky napsanou recenzi), ale bohuzel cim dal vic seznavam, ze pokud budu chtit cestovat s rodinou (a obcas i ve slozeni deti + roztomily-ocasem-mavajici-chlupac, to je ozvlast smrtelna kombinace), je pro mne dalkova doprava vlakem nepouzitelna a jsem prakticky odsouzen k vyhradnimu jezdeni autem. (Berte to jako vysledek pozorovani a bolestne zkusenosti, ne hate na dopravce nebo neco podobneho.) Detske kino ala Ceske drahy je pouzitelne pro „zpusobne“ deti tise (popripade tupe) zirajici na obrazovku a kdo ma akcnejsi nebo hlucnejsi deti (nekdo nedejboze oboji, dotycni… Číst vice »
Zvířata jsou pro mě jeden z hlavních důvodů, proč preferovat Regiojet/Leo/bus.
Ale velká škoda, že v nových soupravách pár minukupé pro rodiny není, to je pravda.
Áno, toto a ešte fakt, že to má schody (nie je nízkopodlažný) sú aj moje najväčšie výtky. Ale na druhej strane oceňujem miesta pre kočárek.
Ale áno, chcelo by to vyslovene detský vozeň a la SBB, verte mi, že by sa uživil.
Tak většina zmiňovaných drobností už opravena. Informák v jídeláku funguje a mídlo aspoň na testovaném záchodu už je doplňeno. Souprava už také jezdí s jedničkou na „správné“ straně a vypadá to, že servis JLV v první třídě tedy je.
Většina zmiňovaných drobností už opravena, takže teď už jen zbývá opravit to vaše MÍDLO. 🙂
Vlak je hezký, ale proč proboha ještě nikdo neřekl ČD, že dizajn sedaček je otřesný? V tomhle je bohužel ZSSK napřed, testovali různe sedačky mezi lidmi a vybrali krásné sedadlá i potahy se vzory…tohle je jak …no nevim… samozřejmě můj názor. Jinak držím vlakům palce a co nejméně poruch.
No ja ti neviem. Sedačky ZSSK na Metropolitane sú tak na lokálku na 10 minút sedenia. Tvrdé, ploché a hlavne nesklopné. Keď v tom sedíš 4 hodiny, tak si povieš, aká je pohodlná 843 alebo 854, keď do nej presadneš.
ZSSK má spoustu problémů, pohodlné sedačky je opravdu nezachrání
Pohodlné sedačky jsou pro cestující nikoliv pro dráhy. 🤣
Můžete prosím rozvézt, co se vám na sedadlech nelíbí? Osobně je totiž považuji za ty lepší na české železnici.
Mám trošku pocit, že sedačky jsou strašně subjektivní záležitost. Někteří cestující preferují takové, jiní zase jiné. Možná by dávalo smysl do každého vlaku dávat velice odlišných typů, ať si každý cestující může vybrat (od čehož mi přišlo, že nebyl daleko jinak poměrně nepovedený Sirius). V {Comfort,Inter}Jetu si člověk aspoň může vybrat, jestli si sedadlo sklopí nebo narovná (a to i v 2. třídě).
Proti veľkopriestorom od ZSSK mám snáď všetko. Sedačky tvrdé a nesklopné, keď vstávaš o 4:30, aby si stihol prvý prestup, a v metropolitane 280 si chce človek trochu zdriemnuť, tak sa nedá. V tej sedačke nie je šanca sa pohodlne uložiť. A keď už človek nemôže spať, tak aspoň z okna kuknúť. Ale ani to som minule nemohol, lebo pri mne bola iba biela stena. Takže si pustím nejaký film. Wi-Fi v ČR zostala bez internetu a mobilný signál je lepšie nekomentovať. K tomu sa nám 2x za cestu pokazil rušeň. 180 minút meškania. Takže keď si to zrátaš, tak… Číst vice »
Za mě mají ČD lepší dvojku a ZSSK lepší jedničku.
Tvoje problémy na mojí hlavu 🤦♂️
Zssk jsou všechno jenom ne napřed.
Aby to sjednocení flotily bylo uplne, co dokoupit dva vozy do Railjetů a mít tak 27 devíti vozových souprav. Určitě by se uživily.
Ale nepotřebujete všude 7 vozů. Co by se spíš hodilo dokoupit řidičáky pro Interjety (třeba 12 řidičáků a mít 12 5-vz souprav), to objíždění je dneska opravdu zbytečná komplikace….
InterJetů je 10, ne 12. Přidáním řídícího vozu se počet vozů zvýší na 6, ne na 5. Tak až na tu matematiku dobrý komentář – řídící vůz by tomu skutečně pomohl.
No můžete řidičákem nahradit jiný vůz , nemusíte je prodlužovat na 6. Co si budem, na ty Cheby to stačí takhle – dejme tomu na Plzeň – ČB by to stačilo úplně stejně.
Poskytnete misto nulove kritiky vlastni recenzi pro srovnani 😉
Takže zase dobytčák. Pan recenzent zapomněl, že většina vlaku je druhá třída, kde zvítězilo narvaní co nejvíce sedaček do vozu. Taky rušení jídelních vozů a nenabídla barů, to je taky práce myslitele…
Na železnici bohužel kvalita už byla. Rodina RailJet je jen autobusový opruz na kolejích. Jediný jeho benefit je ta novota, tudíž čistota… 🙄🫣👎
Tak s ním nejezdi, já jsem s Railjety plně spokojen.
Přesně, koženka a kuřácké vagóny, ze kterých jsme všichni smrděli, jak kdybychom zrovna vylezli z hospody po celonočním tahu. A nastavovaná gulášovka v jídeláku…jó, to byly kvalitní časy…až se mi z toho chce vyhodit všechno to luxusní nádobí od Villeroy Bosch, co jsem jednou dostal k Vánocům.
Ano, píši to výše, možná jinými slovy, ale totéž. To nemohou snad ČD myslet ani vážně.
Osobně jsem za poslední čtvrtstoletí byl v jídelním voze dvakrát, jednou na pokec s průvodčím, který byl zároveň i kolega na vedlejšku, a podruhé při stání v polích / 6 hodin zpoždění na dvouhodinové trase. Jinak považuji jídelňák za zbytečnost a obsluhu s minibarem za obtížný hmyz. A nejradši mám velkoprostor s dvojsedačkami 😀 😀 😀
Včera jsem si ten Comfortjet vyzkoušel i s rodinou a musím říct, že Váš příspěvek vůbec nechápu.
Co se týče prodeje občerstvení z vozíku, chtělo by to aspoň dva, jinak na „špatné straně “ nemáte šanci….
Neříká se vozík, ale šnyclkára
A pokud možno tak depo pro šnyclkáru v jedničce, ať můzeme celou cestu poslouchat přepočítávání drobných a haršeni při doplňování šnyclů na káru. 😀
Běžným cestujícím bude opravdu jedno, jak se který vlak jmenuje, zvlášť když vypadají skoro stejně.
Pojďme je tedy všechny přejmenovat na BěžnýJet 🙂
CokoliJet je srozumitelný okamžitě 😀
Mmm…WhateverJet, to není špatné! 😄
No mezi vlaků z rodiny Jetů jsou drobné rozdíly, které se poměrně týkají cestujících. Např v ČD railjetu v 2. třídě nejsou polohovatelné sedačky, v InterJetu chybí bistro a podobně. Tedy nějaké rozdělení názvem asi dává smysl (ať to neskonči jako v Rakousku, kde pod pojmem CityJet jezdí poměrně rozdílné soupravy). Naopak to, že část názvu je shodná mezi podobnými vlaky je poměrně dobrý způsob, jak bez hlubší znalosti vozového parku aspoň trošku tušit, co pojede.
Jenže tyhle rozdíly jsou běžnému cestujícímu úplně u zadku. U aut se Škoda Octavia první generace jmenuje také stejně jako Škoda Octavia druhé a třetí generace. A rozdíly tam jsou podstatně větší.
A navíc tu bývá ještě Škoda Octavia z roku 1958, byť zde už se jedná o veterán.
Autorovy neztotožňuji se s názorem na BS nebo 1+ třídu naopak míst je málo rezervovat je problém, zkuste si třebas Pha-Wien. Pokud chybí v 1 třídě vezměte je z další 2 třídy ten prostor po 1+ by to opravdu nevytrhnul. Naopak 1+ klidně 3 -6 míst chybí v těch dalších Jetech. Už jen z toho důvodu, že 1 třída zde bude plnější a to z důvodu, že v Pendolinu je uspořádání i v 2 třídě 2+1 a zde je 2+2 takže více lidí si koupí 1 třídu. Mne třebas vyhovuje i 2 třída v Pendolinu, ale do tohoto bych si… Číst vice »
Zatím jsem se nesvezl těmito vozy s odvážným názvem ComfortJet, tedy jízdní vlastnosti nemohu posoudit ostatně nějak k tomu zde diskuze není. Ta fackovaná mezi příznivci jednotlivých dopravců silně připomíná šarvátky mezi Sparťanama a Slávistama. Teď ale vážně. Přiklonil bych se asi k názoru nevymýšlet další a další názvy pro řadu vozů Jet. Šotouši to poznají podle sériového čísla vozu jaká že to je výrobní série a obyčejný vezoucí se cestující – tomu je to fuk. Jen ještě jednu poznámku k té vůni nového vozu. Určitě bych ji nenahrazoval jinou chemií. Je to takové zdůraznění (Tento vůz je fungl nový!)… Číst vice »
Další vrstva ochranného transparentního laku?
Marně vzpomínám, kdy jsem jel naposledy posprejovanym vlakem. A že jezdím hodně a v naprosté většině s ČD.
Pěkná recenze. To chybějící mýdlo by mi vadilo, ale tohle a další drobnosti vychytají.
Ty vykslajvantový stolky, o jejichž klouby se buď říznu nebo zatrhnu kalhoty…
Prostě railjet je, když to vyrobí Siemens.
Když se do toho pri*erou schadewerke, je to interjet nebo comfortjet
To jste tak nešikovný? 🙂
Ne, má pravdu
Ale omlovám se, netýká se to ComdortJerů, ale becných věcí.
Jen škoda, že se na tom musela podílet schadewerke. To k těm upadaným stolkům, nezavřetelným rozvaděčům atd. To se u totiž u původních Railjetů nedělo a neděje, Siemens totiž nepředá nedodělek a fušeřinu.
Ja jsem tedy původním (modrým) railjetem jel a nezavřetelné dveře rozvaděče jsem taky potkal….
Asi jsem měl vidiny
je to tak, to Railjet 2 je interiérem už dál
Přesně tak, my ale místo toho budeme nakupovat vlaky o generaci starší a domršené škodovkou…
Lžete. Dělo a občas se to děje i teď. Jen si to nepamatujete protože uz je to 10let !
Dnes R23. Opět třívozové soupravy. Je pátek. Tudíž objednávka trochu jiná. Ne, to není nic proti RJ, ale proti naprosto tragickému MD, kteří to objednávají. Je jim to prostě šumák.Ta slavná železniční sekce na MD si dělá, co chce a je na čase s tím skoncovat. A je úplně jedno, o kterého dopravce se jedná. Mě už to připadá, že tam snad někdo opravdu nosí peníze. Protože jinak jsou to naprostí nýmandi.
Jsou úřad a všemu rozumí nejlíp? Co byste chtěl?
K osvětlení… Proč jsou vůbec v zavazadlové polici zabudované ty svítící čtverce? Krásně to vypaluje oči, jak kdyby i při 1/4 centrálním osvětlení nebylo světla dost… Kdo si chce číst, si stejně může zapnout individuálně „lampičku“
Už mnohokrát jsem přemýšlel, jak to zakrýt, aby to neoslňovalo. Bez speciálního přípravku jsem ale na nic nepřišel. :-/
Jsem odedávna zvyklý, že kobercovkou a vázacím drátem se dá udělat téměř jakákoli lehká ú/oprava. Jistě i tady by to stačilo. 😀
Já si zase kladu otázku proč do nových vozů a souprav vůbec instalují individuální čtecí lampičky, když je tam světla víc než dost. Poslední velkoprostor, kde to má snad význam je Apee a Bpee.
A fungují správně ty posuvné dveře mezi částí pro sezení a představky? Často se mi u jiných relativně novějších vozů ČD stává, že jsou tyto dveře z nějakého důvodu velmi poruchové. Buďto tlačítko na otevření funguje tak napopáté nebo se musí zamávat pod fotobuňku nahoře, někdy se dveře otevírají tak 30 sekund, některé starší dveře s páčkou a nápisem „automatické otevírání“ se otevírají vše, jen ne automaticky a musí se za ně silou tahat… neví někdo, čím to je, i na normálně fungujících vozech?
Tyhle jsou naprosto v pohodě.
Osobně se svou malou výškou musím i u automatických dveří Viaggia Comfort sem tam mávnout rukou. Co se týče spolehlivosti, jezdím těmito vlaky pomalu 2x každý týden a za posledních 5 let si nepamatuji, že by byly někdy porouchané.
Ohledně pojmenování s vámi souhlasím, pokud vozy poskytují stejnou úroveň cestování, je pro cestující s lepší produkt pojmenovat stejně, je mu jedno, kolik má jednotka vozů a jestli má řídicí vůz. Jen oba názvy jsou taková z nouze cnost. Rakouský název Railjet má jasně evokovat „let na kolejích“, takže by to podle mě chtělo originalitu.
Railjet je obchodní značka ÖBB… Takže to těžko můžou ČD použít na svých mezinárodních spojích které nejsou v kooperaci s rakouskými drahami…
Mohou, pokud je na to smlouva.
Ano, mam stejny nazor, zaroven ty nazvy nejsou ani nic moc, proste jeden obchodni nazev…
Ale nazev RailJet by se asi rakusanum nelibil, dost lpi na svem obchodnim nazvu a jeho kopirovani by asi neproslo…
V návrhu JŘ 2025 to tak ale je.
Ono pojmenovat konkrétní vlak není špatný nápad, Vindobona i Hungaria jasně ukazují co tam pojede, a moc dobře pamatuji názvy jako Excelsior, Vsacan, Hutník, Jan Perner apod. takže ať vlaky kde to pojede klidně pojmenují C.J., ale kategorie ať nechají jednoduché a jasně definovat komfort u jednotlivých kategorií, takže žádný Bdmtee na EC, nebo B na IC apod., až pak dávat to lepší na vlaky nižších kategorií. EC – sem zařadit všechny „lepší“ mezinárodní vlaky. IC – vnitrostátní „lepší“ vlaky včetně 680. Ex – ucházející vozy a soupravy. R – sem dávat lepší vozy až když jsou vyšší kategorie v… Číst vice »
Nějak mě při nástupu překvapil ten koberec. Jako je to super, když je to nové, ale prostě ta údržba se prostě nezvládne a bude to zase hnusný, zaprášený a s flekama, stejně jako třeba v Pendolinu (tam ty skvrny jsou v některých jednotkách dost velké, a to jsou po reko). Přijde mi, že ten přínos je minimální a za snazší údržbu by normální podlaha stála. Koberec nechat třeba jen pro jedničku
Dnes už je dostupná technika na čištění koberců a délka schnutí je už do hodiny.
A stejně to ČD nedělá…
Já neříkám, že to nejde. Říkám jen, že se to nedělá a pak je to hnusný – viz Pendolino. A i kdyby se to dělalo pořádně, tak to prostě trvá déle a je nákladnější
A za přínos, který reálně je téměř nulový
U koberců ve vlaku záleží dost na jeho barvě a vzoru. Před lety byly „populární“ modré a červené vzor „Najbrt“, na kterých ale bylo vidět úplně vše. V poslední době ale už vídám jen vzor „černý s proužkem“, který naopak špínu celkem slušně maskuje.
Údržba obecně samozřejmě náročnější je, tak třeba někdo ze znalejších doplní, při jakém stupni čištění (a tedy jak často) se koberce čistí mokrou cestou. Snad je to častěji než v ČD centrech, protože minimálně Praha a Brno jsou celkem humus – to je ale jiné téma ;-).
Jo, to máte asi pravdu, v tom pendolinu je trochu světlejší a skvrny jsou tmavé. A trochu i doufám, že třeba tady bude z nějakého lépe čistitelného materiálu. Ale stejně přemýšlím, jaké jsou reálně výhody koberce oproti všem těm nevýhodám (delší a nákladnější údržba, pokud je).
Za mě rozhodně akustická pohoda. Krom běžného hluku od pojezdu tlumí i zvuk kroků a nedejbože rachocení koleček pojízdných kufrů. Navíc je to, pokud vím, nutnost pro cesty do Německa.
Zajímavé jsou v tomto (koberec ve 2. třídě dálkových souprav) i rozdíly mezi zeměmi, zatímco v Německu to bez toho nejde, ve Švýcarsku v dálkovce jak kdy (většinou ano), tak třeba v Rakousku až s příchodem railjetu 2. generace (a to taky jen v části soupravy),.
Díky panu Petrovskému za skvělou recenzi. Mám jen jednu věc k tomu nápadu sjednotit vše pod jeden produktový název „railjet“. Osobně si myslím, že ČD to dělají záměrně. Podle mě chtějí v záplavě těchto „jetů“ tak nějak utopit značku konkurenčního jetového dopravce. S přihlédnutím k novotě těchto souprav a jejich předponám Inter/Comfort a také s přihlédnutím k notorické neúdržbě čehokoliv žlutého za chvíli významově udělají z názvu konkurence jméno vnímané pro nějaký umouněný spěšný vlak. Je to moje čirá spekulace, ale pokud je to záměr, potom je to záměr dokonale prohnaný 🙂
Railjet je obchodní značka ÖBB, ČD jej tedy nemůžou používat jak se jim zlíbí.
Recenze z první běžné jízdy na vlaku se těžko dělá za půl roku. Pro čtenáře by to bylo asi tak zajímavé, jako kdybyste teď někde vydal recenzi na poslední film o Harry Potterovi.
Evidentně není. 😀
Prilohove salatky, jídelní vůz etc. Autor se prostě nezapře
Nevím, co jste tím chtěl říct, ale každý autor má svůj styl 🤷
Zelenina má tvořit půlku talíře 😉
Na rozdíl od autora si nemyslím, že je dobrá standardizace 1:1 s InterJety, které jsou používány na rychlíky. Tím neříkám, že interiér InterJetů je špatný, ale je to promarněná příležitost na dalších 10-15 let.
Co byste chtěl na interiéru ještě zlepšit, aby vás Comfortjet potěšil?
2. třida 2 +1 …důvod proč preferuji Pendolino … to by CJ odlišilo …
aby to neztratilo kapacitu muselo by to mít 15 vagónů
se podívejte pořádně např.na New Railjet 2, nebo ICE L
Když se nad tím člověk zapřemýšlí, tak se dá něco vymyslet.
1.třída – klidně bych použil trochu jiný typ sedadel ( https://www.borcad.cz/wp-content/uploads/2014/07/comfort-interiery-1.jpg ), zařídit klidně uzavíratelné kupé pro 2, 4 lidi (jak představilo DB nedávno). Dále v konfiguraci za sebou by mohly být stolky dřevěné (inspirace nové railjety ÖBB).¨
2.třída, tam mě napadá polštářky do sedadel, taky dřevěné stolky pro sedačky za sebou… Kreativnější by napadlo určitě víc.
Neříkám, že je ComfortJet špatný. Pozor, to vůbec! Ale za mě mohlo se udělat maličko lépe.
No ty sedačky to by bylo hnedka jiný kafe a s kupé také souhlasím. Tohle je takové nemastné, neslané…
Třeba přijde doba, kdy se koupí něco „fakt komfortního“ (asi tedy až se zdraží), a tohle propadne na R, však to známe. 🙂
Děkuji za recenzi 🙂
Trošku mne překvapilo umístění háků na kola. Specificky velké mezery mezi nimi. Je to trošku nezvyklé oproti jiným, kde jsou více nahusto u sebe.
Ale potěšila mne konstrukce do V.
Sice z fotek to vypadá, že samotný hák na kterém kolo drží nemá ochranu, takže to je kov na kov, ale s tím už se člověk musí smířit 🙂
Nebojte ochrana na háku na kolo je. Osobně jsem to kontroloval 🙂
Děkuji 🙂
Pak je to ok 🙂
Jak jde o ČD tak to se chválí vždy.Nic jiného jsem od něj nečekal 😀
Prudičům čest 🙋
No, a reportáž z Bouzova, či Rožmberku nikde. To se tu ale nenosí, ukazovat špatné modré věci… Tak ale čekat se to dalo, po zdrcující (a hlavně zcela neobjektivní) kritice zejména té linky R8 opět až nebeská chvála modré… Holt novinařina zaměřená na většinového čtenáře (hned se to pozná podle desítek mínusů pod příspěvkem). Takže se ten článek musí brát s velkou rezervou a nadhledem. Čímž vůbec netvrdím, že ty soupravy nejsou na špici a Dráhy neušly mílový kus cesty kupředu. Ale i mě třeba v InterJetech trochu zarazila nejen pocitová stísněnost toho leteckého uspořádání, a to jsem střední postavy.… Číst vice »
Kdy jde o ČD tak nevadí vůbec nic .Kdyby tento vlak měl RJ a další dopravci, tak by bylo zase stížností , že by to ani nedokázal vypsat 😀
Zase ty? 1 čihák, to by se mělo dát jako jednotka objektivity. Nebo trollení? 🤣
Reportáž z Rožmberku najdete od stejného autora u textu o cestě Nightjetem, je to hned první díl. Pravidelně tu dostáváme výtky, že nadržujeme soukromým dopravcům a šijeme do ČD, takže díky za potvrzení toho, že se nelze všem zavděčit:)
No, Rožmberkem jsem jel již několikrát. Ano, je to asi jeden z nejpomalejších rychlíků (236 km z Brna do Českých Budějovic za 4 hodiny 30 minut, ale na části trasy je tam v současné době NAD, což může dobu cesty prodlužovat). Ale skvěle se v něm čte. Jen by místo vozu AB mohl být ABmz nebo alespoň ABpee.
ABmz mají ČD žalostně málo a ABpee na 5 hodin nechceš 🤣 spíše tam dát Bmz a tam 2-4 kupé přeznačit na 1. tř. Po vzoru DLB
Rychlíky Plzeň Brno jsou fakt otřesný. Kdyby byly řazeny přečalouněná B, ale tam jsou i přečalouněné vozy z osobky bdtee. Obzvlášť to vynikne v Plzni kde vše ostatní je OK.
Zrovna ty bdtee jsou to nejlepší co na r11 jezdí když nebudu počítat hytlak d9 kterého stejne normální cestující nemůže.
Je zajímavé, že to co vás žere, jiní cestující vítají. A ty velkoprostorové vozy jsou mezi cestujícími vcelku oblíbené a dost preferované…
Jel jste někdy R8?? JEZDÍM pravidelně, mezi Vyškovem a Přerovem. Od nového grafikou co jsou zavedený osobni vlaky mezi Vyškovem a Přerovem a je tam nasazen REGIOPANTER, tak když můžu, tak RADEJ jezdím s ním, nesoumeritelny komfort a čistota na rozdíl od R8 (RJ)
Nevím, co tím chcete říci, reporty pana Petrovského považuji za velmi objektivní, vyvážené a kritické padni komu padni. A pan Sůra, pokud se nemýlím, byl v minulosti často osočován z nadržování Žlutému.
to je pravda. Kolikrát si to pěkně vyžral
Díky moc, ale to je klaska, každý má vždy tu svojí pravdu 🙂
Tak todle je úplně obyčejný vlak, který nic nemá, akorát, že je nový. Čínsky vlak od RJ a vozy Leo expressu jsou jiná káva 😀
Díky, ale tramvají jezdím po městě, nepotřebuji tramvaj z Ostravy do Prahy, to nechávám vám a vám podobným.
Takže nejezdite ani regio/inter-panterem?
Ten jezdí na dálkových linkách?
interpanter jezdi na R
Ano
Tak až pojede z Ostravy do Prahy, tak dejte vědět.
Takze volite AutemJet?
Chválí se vždy a kdokoliv, když je k tomu objektivní důvod. Ale že nadržuji ČD to pravda často neslýchám 😀
Jelikož chybí business či 1+ ,tak to nesahá rakouským Railjetům ani po kotníky prostě taková tuctová souprava.
Když jsem nedávno jel v Maďarsku klasickým IC na páteřní trati Budapešť – Záhony a vše absolvoval ve třídě 1+ musím hluboce závidět! Nevím proč se tohoto produktu ČD bojí ?!
Myslím si, že po tom není v ČR poptávka. Už teď je poptávka po první třídě relativně nízká kromě jistých mezinárodních spojů.
Snad nebude žádná poptávka o ČD 😀
Už pár dnů registruji vaše zdejší příspěvky.
Jejich jednostranná dikce zakládá na dojem, že cílem není diskuse k tématu článku, ale kompenzace nějaké disfunkce, která vás pravděpodobně dost frustruje.
Pokud by tomu tak nemělo být, tak se zkuste zamyslet (pokud lze) ještě předtím, než se rozhodnete nás zase obohatit nějakým vaším dalším hlubokomyslným poselstvím.
Relativně nízká? Ale jděte, viz Vindobona s odj. Třebová denně v 10.16….
Nevím , používám 1.tridu i na kratší vzdálenost a býva slušně naplněna i ns vskaskych a skovsckych exiressech
Tohle vždycky slýchám od lidí, kteří do 1. třídy prakticky nezavítají, ale mají jasno o obsazenosti. 🙂
Až na to, že ComfortJety jsou vyrobené přímo pro jisté mezinárodní spoje.
Myslím, že byste měl směřovat dotaz spíše na DB. Nemají třídu bussines ani ve vlacích ICE, tak proč by ji měly mít na vlacích spojujících Drážďany s Hamburkem.
Protože se v rychlejších ICE nezdržíte tak dlouho?
No upřímně nevím jestli tu vyšší třídu ještě tříštit na 1 a 1+, ale je fakt že když už to někam dávat (kromě Vídně kde už business je), tak právě na relace do Hamburku a dejme tomu i té Budapešti.
Než ta parodie na business, co je v CZ railjetu, tak radši nic.
ČD si to pojmenovaly ..ať se to odlišuje ..je mi to Šumak ..jezdí se v tom výborně.. i když raději klasické kupé. Jen tak dále s novými vozy. MD si musí nastavit nějaké standardy.. ne že se bude jezdit hnojem.. viz linky R8 a r23.
Myslím, že na značku railjet mají práva ÖBB. Osobně by se mi líbil např. Czechjet, když máme pojmenovat nejlepší vlaky národního dopravce.
No, CzechJet není špatný název (protože vystihuje odkuď pochází a komu ty soupravy patří, což jsou České Dráhy) ale možná by byl vhodnější název „EuroJet“ když půjde o soupravy které budou jezdit na mezinárodce, zatímco Interjet, no, jezdí na vlacích Intercity (a Rychlík).
Co dát do jednoho vagonu pobočku McDonald’s? Nejen, že by to přilákalo cestující, ale vlak by se pak mohl pojmenovat BigMacJet.
😂 To by ale muselo mít speciální (uzavřené) fritezy aby horký olej nemohl za jízdy vysplouchnout) apod.
„Czechjet“ jde blbě přes jazyk.
ČDJet -Čédéjet
VčasDoJet…
Vlastenectví je fajn, ale myslím, že tady by to bylo spíše takové trapné. Navíc slovíčko České má už podnik v názvu. 🙂
A co to nazvat prostě vlak? V českém prostředí se o.nejakem „letu“ na kolejích nedá mluvit…
Ad poznámka k osvětlení. Nehledě na intenzitu (která může sama o sobě vadit nebo nevadit) mi osobně velmi vadí studená bílá, nebo dokonce modrá. Domů si vždy kupuju žárovky s co nejteplejší bílou, protože je prostě za všech situací příjemnější. Volbu neutrální nebo studené bílé na veřejných prostorech ještě jakž takž chápu, ale osvětlovat vlak modrou, jako to má RegioJet v Astře (kterou právě z tohoto důvodu nikdy nejezdím večer či v noci) nebo DB v některých regionálních patrácích, tak to nechápu.
Modrá má víc lumenů na watt než žlutá. Ušetří se pár ušmudlaných šušňů. Vy jste nikdy nepracoval v korporátu?
Tady se evidentně míchá několik věcí do kupy… On je totiž rozdíl v teplotě bílé barvy jako takové, pak v samotné barvě a pak v samotné inzenzitě. Upřímně… To velice a doslova zbytečně intenzivní osvětlení, které různé „jety“ podobné jako vejce vejci, a pak hlavně také nějaké ty panter mají je až opravdu kolikrát nepříjemné – řekl bych. Je to dáno tou intenzitou svítivosti ale i samotnou teplotou bílé barvy, která může být třeba okolo 5-6k Kelvinů – je prostě až příliš studená – tedy svým způsobem jde trochu do modra. Toto světlo se pak často promuje jako světlo „denní“.… Číst vice »
Modrá barva nemá uspávací účinky. 🙂
Doslova první odpověď Google při vyhledávání „Modrá barva účinky“..:
Modrá barva je barva klidu a nekonečna. Vibrace této barvy mají uklidňující, harmonizující účinek. Snižuje tepovou frekvenci, pomáhá přetíženým krevním cévám, aby se normalizovaly, a působí antiinfekčně, tiší bolest, uklidňuje a chladí. Modré světlo má chemicky působící paprsky, takzvané „brzdicí paprsky…
Tohle rozhodně působí, jako kdyby tě to mělo nabudit, že jo? Neplést si modré světlo (složka ve světelném toku bílého světla) a modrou barvu jako takovou.
Ale třeba taková slepice při modrém světle nevidí.
Modré světlo naopak potlačuje produktu melatoninu, takže spánek zhoršuje. Kromě toho čistě modré světlo poškozuje sítnici. Osobně, když se večer jdu kolem nějakého zdroje modrého světla, tak dost pociťuji únavu oči.
LOL Modré světlo ano… Nikoli modrá barva. Něco si o tom nastudujte! Modré světlo se totiž NEROVNÁ modrá barva… Udivuje mne, kolik lidí se tak strašně moc mýlí. Modré světlo – to škodlivé je totiž součástí složky bílého světla!!! Modrá barva světla jako taková rozhodně nic nepotlačuje. Aaa, skutečně má na lidský orginasmus účinky uklidňující a uspávací. Zkuste si o tom neco prvně přečíst, než mne tady budete jakkoli mínusovat… Celý ten můj komentář o dvou odstavcích jsou totiž bláboly, u kterých stojí za to dát mínus, aniž by se nad tím člověk jakkoli zamyslel, a aniž by si o… Číst vice »
Omlouvám se za tu až přehnaně agresivní? odpověď… Ale opravdu. V dnešní době se zkrátka stačí podívat jen na internet a vše si ověřit. A ono celkem mrzí, když tady napíšete dva odstavce textu, a pak vám to lidi mínusují jen proto, že to asi nezní tak, jak si mysleli. Což o to, o ty mínusy nejde. Mně to může být jedno. Jde spíše o onu konkrétní věc (modrého světla), ve které si myslím, že opravdu hodně lidí se přesně v tomto mýlí a pojmy zaměňují. Co si budeme. Samotné označení „blue light“ tomu nepomáhá.
Nové vozy PKP IC svítí zase zeleně a mě se to docela líbí. Co se ale osvětlení týká tak večer a když je tma tak bych osvětlení výrazně utlumil a kdo by chtěl více světla tak by si mohl zapnout to individuální. Celkově proto mám radši kupé, kde si mohu zhasnout abych viděl z okna.
moc díky, já si snad udělám extra cestu abych se tím svezl a dal si něco dobrého v jídeláku
V článku lakonicky uvádíte přítomnost wifi ve voze 1. třídy. Mohl by autor, prosím, k tomu ještě přidat více informací? Především, zda je wifi signál během celé jízdy nepřerušovaný, anebo každou chvíli vypínán jako např. v pendolinech? Využívám cestování často k vyřizování pracovních záležitostí z notebooku, připojuji se přes VPN k firemní síti a každé přerušení wifi signálu znamená znovu a znovu navazovat VPN spojení. Nevm proč, ale v pendolinech je to mnohem horší než v jiných soupravách. Jsem technický laik, takže vždy jen registruji, že v daném okamžiku přestane běžet klimatizace ve voze, zástrčky pod sedačkami se ocitnou bez… Číst vice »
Kolega Očadlý s tím jel dnes a byl velmi pozitivně překvapen sílou a rychlostí signálu.
Síla a rychlost je bohužel podstatně odlišné kritérium od spolehlivosti.
Výpadky jsou dané zejména vypinačkami na trakčním vedení.
Comfortjety, Interjety mají okenní skla vyvinutá Siemensem, pro lepší prostupnost signálem. Také je každý vůz vybaven opakovačem.
Výpadky budou stále. Zejména tam, kde nemají operátoři pokrytí. Například oblast údolí Orlice, Choceň – Ústí n/O. nebo Záboří, Litovelské pomoraví.
Prostup signálu do vozů InterJet a ComfortJet je nesrovnatelně lepší než třeba u pendolin. Mají k tomu speciálně uzpůsobená okna.
Mate povědomí o tom, jak se dostává Wi-Fi signál k cestujícímu ? Totiž ze nejprve musí být pokryta trať signálem tři provozovatelů ? A až následně se dostane do vlaku ?
Ano mám povědomí. Právě proto mě zaráží vypínání v těsné blízkosti velkých železničních nádraží, nikoli v zákrutách údolí řeky Orlice. Nicméně odpověď jsem dostal od X 1, vaše snaha o vtipnost přichází s křížkem po funuse.
Takže ta trvale neobsazená poštovní přepážka se jmenuje infopoint. Tak to zcela mění situaci, v tom případě je velice přínosná a nezabírá misto na prodejní automaty nebo objemnou bagáž. 😀
Nebojte, až budeme dělat za 10 let rekonstrukci, tak se to konečně vyřeší
Hmm, že by se tam dal vyzvednout balík? A tím by se obloukem vrátili poštovní vlaky 😉
Jak chcete vyzvedávat balík když je poštovní přepážka trvale neobsazena, tam vystojíte důlek. 😀
Alzaboxy a podobné boxy to řeší 😀
No jo ale tady až za 10 let při rekonstrukci, jak tady výše kolega Blzx píše, protože kvůli přepážce nelze alzabox nyní osadit. 🤣
Hezká recenze. Zaujala mě poznámka ohledně osvětlení. Tohle opravdu zamrzí a obecně jsou interiéry vlaků nyní dost přesvětlené. Svého času mělo dokonalé nepřímé osvětlení pendolino. S rekonstrukcí přišlo led osvětlení, které je zejména večer, kdy je tma, hodně cítit. Pro relax naprosto nevhodné.
S SCP souhlas…
Záleží s jakou posádkou Pendolinem jedete, některá je schopná osvětlení přepnout na to příjemnější večerní.
A nektera je schopna klimatizaci po horkem dni prepnout do rezimu topeni…
Předpokládám, že jste dospělý a svéprávný, a dokážete je na místě na jejich tupost upozornit.
RegioFox je naopak vyřešen dobře, takže to není pravidlo.
Přílišné silné osvětlení (v až zbytečných studených odstínech bílé) ve vozech, zejména těch nových, je podle mne velice působivý a dobrý námět do diskuze s tím, že by s tím teoreticky mohli i samotní cestující něco snad časem udělat… Co si budeme. Osvětlení může dosti ovlivňovat samotnou atmosféru, jak se ve vlacích cítíme. Jen je potřeba dát některým lidem správný podnět. Co myslíte, vážená redakce?
Není to k zamyšlení se o něco takového snažit?
Počítám že je tam.Osram/resp. Ledvance
A ono kdyby se někomu fakt chtělo, nebyl by problém tam klidně udělat to co má DreamLiner. Tak třeba příště, až budou DreamJety.
Dá se udělat úplně vše. Ale opravdu kvalitní osvětlení (i v LED provedení) je ale stále velmi drahé. Většina lidí měla možnost vyzkoušet si jen takový levný standard/konfekci, nikdy neviděli tu lepší kvalitu která je o třídu výš a není v běžném prodeji a kterou musíte objednávat z katalogu vyrobce (pokud tomu trochu rozumíte a vite co chcete) za draho s dodacími lhůtami cca 14 dní apod. V maloobchodních cenách je to i pěkně mastné/drahé a má smysl to dávat jenom někam. Nedávno to takhle ještě fungovalo a asi se na tom.nic moc nezměnilo.
LED osvětlení časem slábne a studený odstín může i trochu zezloutnout. S tim se asi i trochu počítá. Může se stát že se to casem trochu podá.
Co se týče osvětlení, tak na to zřejmě nějaký strejc v minulém století vymyslel normu na čtení zažloutlých papírových knih, a ta se na dráze v době displejové kdovíproč aplikovala tím nejhorším možným způsobem.
Nesmyslně „implementovanou“ normu na hluk napravit šlo, nevím proč tohle zatím ne.
Některé starší velkoprostorové vagony měly nasvícený strop. Nevíte někdo, proč se teď všude montuje normální „zářivka“ v co největší intenzitě? Je to kvůli přístupnosti pro opravy?
Svoje důvody to má, ale bylo by složité to zde rozepisovat. Faktem ale je, že LED trubice dokázaly (ne vždy zdařilý m způsobem) klasické zarivky víceméně pouze napodobit ale ne překonat
Měl bych pro autora námět: literárně zpracovat hodnocení regionálního vozového parku. Mohlo by se to nadepsat Petrovský a zvířátka.
(Pardon.)
😀😀😀 Díky za nápad a pobavení. Upřímně jsem se zasmál 😊
Nebo časem udělat druhé hodnocení, až bude Comfortjet v kompletní sestavě, tedy včetně řídicího a restauračního vozu.
Railjet a nebo Čdjet by se měly jmenovat všechny
ČDJet? Co CzechJet?
Příliš anglokrkolomné.
Pěkně Česky: VlakoLet. 😄
KolejeJet
Czech RailConcorde 😂😀🙂
Byl to spíš vtip, právě tím jak z toho vzniká takový podivný dvojslabičný zvuk. 😀
The Vlak.
Siemens proste umí a jediná škoda je že jich není alespoň 100
Bohužel centrální zdroj energie je od Škodovky.
bude jich 180
On myslel souprav, ne vozů…
Proč se tyhlety soupravy jmenují něco-jet?
Protože tím někam můžete -jet. 🤣
Protože je to příbuzné s railjet, ale tuhle ochrannou známku si hlídají rakouské dráhy?
Oni si ji nehlídají, ona jim patří, takže ji ostatní mohou užívat jen na základě licence.
Protože se brzy sloučí s RJ 😀
Jen zbožné přání, chlapecku:-)
S RJ ??? Asi ste mysleli RGJ…
Myslíte že Radim vyděla tolik miliard ? Do konce života ? Jestli ano at si koupi třeba firmu Siemens ..nebo Alstom .mimochidem dluh SNCF je pomalu česky státní rozpočet na rok . ( nadsazka ale jen mala )
On je sám vydělávat nepotřebuje, na akvizici vám rádi půjčí jiní pokud je přesvědčíte, že byznys umíte…
Jet je anglicky tryska označení Jet je jakoby tryskac. To znamená že je to rychlé