Na vlastní kůži: ComfortJet není žádná revoluce. A to je dobře

01 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský01 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský

První běžná jízda soupravy ComfortJet očima našeho recenzenta Aleše Petrovského.

Odebírat
Upozornit na
guest
229 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Augusto Pinochet

…když pominu, že výkresy podobného vlaku jsem měl na stole před cca 20 lety, tak docela dobrý…a ještě k té obsazenosti 1. třídy…ono by tom chtělo zvědout cenu, dnes s ní jezdí podivíni s igelitkou ve špinavých montérkách, kteří si ji dokoupí za pár korun…

The Baal

No ono já mám roční síťovou jízdenku na všechny dopravce a 1. třída u ČD a Arrivy fakt nic moc, nejlepší asi u RJ a to to hodnotím jako fanda ČD. Výjimkou je railjet a vozy Amz¹³⁸ a ABmz³⁴⁶. Ten zbytek je spíše 2+ a často se jednička liší jen v potahu sedaček a třeba jednotka 680 – Ostrava – Cheb je bez průkazky za dvojku cca 800 a za jedničku 1500 a máte za to jen koženkový potah sedaček a decku vína… Prostor na nohy minimální, absence sedaček za sebou. Jak píše autor než dělat ze všeho nového další… Číst vice »

Dušan

Mně osobně u toho ComfortJetu vadí asi cena, protože jedna jednotka je za 618 mil. Kč/1,1 mil. Kč na sedadlo, což je super, ale pouze pokud by to šlo táhnout/tlačit nějakou ojetou a účetně odepsanou lokomotivou a ne že na tom jede Vectron za 100 mil. Kč. – pak to celé stojí min. 718 mil. Kč/1,29 mil. Kč na sedadlo a tady už si můžu koupit za cca. 732 mil. Kč vysokorychlostní ETR100 s maximálkou V = 330 km/h a ne V = 230 km/h. Jediný rozdíl je v kapacitě – 555 versus 457 míst – a nákladech na sedačku… Číst vice »

Karl von Bahnhof

To teda máme štěstí, že jste šel zrovna kolem.

Hans

Zdravím všechny pisatele. Ani mně se nezdá ten nový Comfort Jet nijak zázračný. Jednou jsem s ním jel z Olomouce jako náhrada za Pendolíno 680, ale nepříjemný závan studeného vzduchu a tmavě šedý interiér mi dojem z novoty ZCELA zhatil Opravdu mi ten Comfort Jet připadá jen jako náhrada Pendolina soupravou normálních propojených vozů do celku, ale NIC VÍC!!! Jednotky 680 mi stále připadají jako nejlepší a nejpříjemnější pro dálkové cesty co se týče interiéru. Takže sice dobře dát vale protivným koženkovým Béčku vozům, ale mohli raději namísto tohoto koupit ještě několik Pendolíno 680. A z normálních rekonstrukcí mi připadají… Číst vice »

Aleš

Vcelku souhlas,jen to Pendolino… Tahle typová řada bude brzo u ČD v Evropě poslední v provozu,kusy jiných dopravců už jsou dokonce zčásti sešrotovány…

Pavel

A úplně nejlepší je koupit si první třídu do Krušnohoru. Sedačky od čísla 90 nahoru a poslouchat sem tam jezdící minibar, který má v I. třídě za sedačkami číslo 90 stanoviště se spižírnou. Kdo tohle vymyslel, tak bych mu nakopal zadek. V Krušnohoru jedničkou už nikdy více.

The Baal

Také si vyslechnete jak obsluha objednává doplnění spižírny 🤣

Dada

Nevím co proti těm Bckum všichni mají mě budou kupecka chybět. A za mě rozkládací pohovka v Acku topovka. Mít toto v moderním klimatizovanem voze to by bylo něco.

Jan Soukup

Ale neblbněte. Béčka a Áčka přece zásadně bez klimy, s prosrávacím hajzlem a se špalky, jakýkoliv pokrok je šlápnutí vedle!

The Baal

Ty sedačky z áčka a ábéčka jsou super podobně i v Bmz. Když deklasovali některá áčka na dvojku, tak mohli prohodit sedačky s Aee, kde je sice fajn, že to má klimu apod., ale ty sedačky fakt na delší trasu děs. Vznikl by tak moderní a zároveň pohodlný vagón což je dnes u ČD vzácnost.

David Novotný

Budu to brát jako vtip. Kdyby to bylo míněno vážně, závěr by nebyl hezký.

Marek

Němci dělali tak dlouho různé obstrukce okolo vlaků, až ČD nakonec koupily vlak od Siemensu. To jim jako zázrakem nevadí. Aby se s tím dalo dojet do Berlína který byl kdysi ve východním Německu/DDR.

Cestující

Ano, aby byly Pardubice na železnici každý den.

PeDazOl

Nebo tŕeba Bohumín s Pendolinem že? Používáte hloupý argument….

Y.K.

Ale kuš. Jako by u ČD karamboly nebyly, třeba i s alkoholem. Byla hloupá provokace, ale argumentovat nesmyslem není o moc lepší.

Jmeno

No já nevím… Jednak proč CD vlaky nazyva Jet- je to prostě vlak a to zvlášť v českých podmínkách, kdy rychlost 160 km je zázrak techniky….a druhák,jo je to nový hezky vlak, ale nic z čeho by se musel psát clanek- prostě obyčejny autobus (velkokapacitní vůz) na dráze. Nic extra, o exclustivite nebo nějakém extra komfortu se vůbec nedá ani mluvit. Nedelejme zase z obycejneho vlaku bůh ví co.

Cestující

Očividně nejste cílovka.

The Baal

Souhlas, velkoprostor je vždy e ekonomice nikoliv o komfortu. V té jedničce mě nejvíc štve koženkový potah sedaček. U dětského oddílu to mohli také nějak oddělit formou kupé, nebo semi-kupé.

Vojta Svobondy

Dřív jsem si myslel, jak musí nádherne vypadat takové vlaky jako TGV nebo ICE. Když jsem v nich před par lety poprvé jel, tak mě vlastně interiér dost zklamal. O žádný luxus se vlastně vůbec nejednalo a interiér byl zcela srovnatelný s “expresy” co jezdí v ČR(dokonce za mě Pendolino je “luxusnější”).
Takže se vůbec nedivím, ze autor článku není nijak extrémně nadšen z novych comfortjetu.

Nemel

No jó, holt i vysokorychlostní vlak je furt jen vlak. Na interiéru vlaku toho ostatně moc k vymýšlení není, princip je dán jasně samotnou konstrukcí.

Vojta Svobodny

Přesne tak jak říkáte :). Není to jako letět business class letadlem nebo tak

Jirka

Ale taková business class v rychlovaku!!!!!!!

Dada

Staré ICE 2 a nějaké 3 měli super kupecka a pak takový obyvacek pro 10 lidí to bylon asi to nejlepší co jsem kdy vedle OBB Railjet kupecek videl. Ale 4 ice nic moc.V CR pro mě zůstává největším pohodlím rozkládací sedačka v starým Acku

The Baal

V Amz, ABmz, AB a Bmz to jde také srazit.

Jirka

Luxus je u rychlovaku ta rychlost.

Pavel

Naprosto tragické. Jak zde píší jiní, jen další dobytčák na kolejích. To nemohou v ČD už myslet vážně. Prosím, podívejte se třeba do nikoliv bohaté Itálie, klidně i na jejich 20let staré vlaky. Neumím si představit, že by se nabídkou dopravy popsanou v článku podařilo zaujmout cestující ze středních vrstev.

likvidátor shotoushků

Máš přece první třídu, pokud chceš něco lepšího. Čekáš za pár stovek za jízdenku nějaký luxus?! Proboha 🤡

The Baal

No právě ta jednička mě hodně zklamala, čekal jsem něco jako stará Ampz… Když jedu v tričku nebo košili, tak se na to člověk hned přilepí a to ani nemusím být z venčí uhnaný. Pochopím koženku ve dvojce kvůli údržbě, ale v jedničce…

Pavel

Děkuji za evidentně pravdivou recenzi. Já se ale obávám, že autor článku zkušenostmi s hromadnou dopravou v ČR už zcela otupěl. Ten vlak je prostě hrozný, tak na úrovni roku 2004. Představa tím jet 100km+ je pro normálního člověka realitu. Mám naježděno docela dost vlaky v Itálii (2013 – 2020), která rozhodně není významně bohatší než ČR, přesto porovnání naprosto nesrovnatelné. Netuším, co doprava tímto stojí, na školní výlet s adolescenty asi ok, ale tohle prostě nemůže střední vrstva akceptovat. Tragicky organizovaný holobyt na kolejích.

Air Traveller

a kdo asi myslis, ze timhle jezdi? bezdaci z hlavaku?

ty tvoje stredni vrstvy jsou prevazujici skupina cestujicich

Hafan

Osobne se mi souprava z fotek a popisu libi (diky panu Petrovskemu za dalsi hezky napsanou recenzi), ale bohuzel cim dal vic seznavam, ze pokud budu chtit cestovat s rodinou (a obcas i ve slozeni deti + roztomily-ocasem-mavajici-chlupac, to je ozvlast smrtelna kombinace), je pro mne dalkova doprava vlakem nepouzitelna a jsem prakticky odsouzen k vyhradnimu jezdeni autem. (Berte to jako vysledek pozorovani a bolestne zkusenosti, ne hate na dopravce nebo neco podobneho.) Detske kino ala Ceske drahy je pouzitelne pro „zpusobne“ deti tise (popripade tupe) zirajici na obrazovku a kdo ma akcnejsi nebo hlucnejsi deti (nekdo nedejboze oboji, dotycni… Číst vice »

likvidátor shotoushků

Zvířata jsou pro mě jeden z hlavních důvodů, proč preferovat Regiojet/Leo/bus.

Ale velká škoda, že v nových soupravách pár minukupé pro rodiny není, to je pravda.

Peter Sabol

Áno, toto a ešte fakt, že to má schody (nie je nízkopodlažný) sú aj moje najväčšie výtky. Ale na druhej strane oceňujem miesta pre kočárek.
Ale áno, chcelo by to vyslovene detský vozeň a la SBB, verte mi, že by sa uživil.

jkk

Tak většina zmiňovaných drobností už opravena. Informák v jídeláku funguje a mídlo aspoň na testovaném záchodu už je doplňeno. Souprava už také jezdí s jedničkou na „správné“ straně a vypadá to, že servis JLV v první třídě tedy je.

Karl vB.

Většina zmiňovaných drobností už opravena, takže teď už jen zbývá opravit to vaše MÍDLO. 🙂

david

Vlak je hezký, ale proč proboha ještě nikdo neřekl ČD, že dizajn sedaček je otřesný? V tomhle je bohužel ZSSK napřed, testovali různe sedačky mezi lidmi a vybrali krásné sedadlá i potahy se vzory…tohle je jak …no nevim… samozřejmě můj názor. Jinak držím vlakům palce a co nejméně poruch.

Jamamoto

No ja ti neviem. Sedačky ZSSK na Metropolitane sú tak na lokálku na 10 minút sedenia. Tvrdé, ploché a hlavne nesklopné. Keď v tom sedíš 4 hodiny, tak si povieš, aká je pohodlná 843 alebo 854, keď do nej presadneš.

Roman

ZSSK má spoustu problémů, pohodlné sedačky je opravdu nezachrání

PeDazOl

Pohodlné sedačky jsou pro cestující nikoliv pro dráhy. 🤣

jkk

Můžete prosím rozvézt, co se vám na sedadlech nelíbí? Osobně je totiž považuji za ty lepší na české železnici.

Mám trošku pocit, že sedačky jsou strašně subjektivní záležitost. Někteří cestující preferují takové, jiní zase jiné. Možná by dávalo smysl do každého vlaku dávat velice odlišných typů, ať si každý cestující může vybrat (od čehož mi přišlo, že nebyl daleko jinak poměrně nepovedený Sirius). V {Comfort,Inter}Jetu si člověk aspoň může vybrat, jestli si sedadlo sklopí nebo narovná (a to i v 2. třídě).

Jamamoto

Proti veľkopriestorom od ZSSK mám snáď všetko. Sedačky tvrdé a nesklopné, keď vstávaš o 4:30, aby si stihol prvý prestup, a v metropolitane 280 si chce človek trochu zdriemnuť, tak sa nedá. V tej sedačke nie je šanca sa pohodlne uložiť. A keď už človek nemôže spať, tak aspoň z okna kuknúť. Ale ani to som minule nemohol, lebo pri mne bola iba biela stena. Takže si pustím nejaký film. Wi-Fi v ČR zostala bez internetu a mobilný signál je lepšie nekomentovať. K tomu sa nám 2x za cestu pokazil rušeň. 180 minút meškania. Takže keď si to zrátaš, tak… Číst vice »

The Baal

Za mě mají ČD lepší dvojku a ZSSK lepší jedničku.

likvidátor shotoushků

Tvoje problémy na mojí hlavu 🤦‍♂️

Karl von Bahnhof

Zssk jsou všechno jenom ne napřed.

Michal82

Aby to sjednocení flotily bylo uplne, co dokoupit dva vozy do Railjetů a mít tak 27 devíti vozových souprav. Určitě by se uživily.

J.K.

Ale nepotřebujete všude 7 vozů. Co by se spíš hodilo dokoupit řidičáky pro Interjety (třeba 12 řidičáků a mít 12 5-vz souprav), to objíždění je dneska opravdu zbytečná komplikace….

Daniel Jablonecký

InterJetů je 10, ne 12. Přidáním řídícího vozu se počet vozů zvýší na 6, ne na 5. Tak až na tu matematiku dobrý komentář – řídící vůz by tomu skutečně pomohl.

J.K.

No můžete řidičákem nahradit jiný vůz , nemusíte je prodlužovat na 6. Co si budem, na ty Cheby to stačí takhle – dejme tomu na Plzeň – ČB by to stačilo úplně stejně.

Jamato

Poskytnete misto nulove kritiky vlastni recenzi pro srovnani 😉

Petr Žůrek

Takže zase dobytčák. Pan recenzent zapomněl, že většina vlaku je druhá třída, kde zvítězilo narvaní co nejvíce sedaček do vozu. Taky rušení jídelních vozů a nenabídla barů, to je taky práce myslitele…
Na železnici bohužel kvalita už byla. Rodina RailJet je jen autobusový opruz na kolejích. Jediný jeho benefit je ta novota, tudíž čistota… 🙄🫣👎

Bram

Tak s ním nejezdi, já jsem s Railjety plně spokojen.

Nemel

Přesně, koženka a kuřácké vagóny, ze kterých jsme všichni smrděli, jak kdybychom zrovna vylezli z hospody po celonočním tahu. A nastavovaná gulášovka v jídeláku…jó, to byly kvalitní časy…až se mi z toho chce vyhodit všechno to luxusní nádobí od Villeroy Bosch, co jsem jednou dostal k Vánocům.

Pavel

Ano, píši to výše, možná jinými slovy, ale totéž. To nemohou snad ČD myslet ani vážně.

Milan

Osobně jsem za poslední čtvrtstoletí byl v jídelním voze dvakrát, jednou na pokec s průvodčím, který byl zároveň i kolega na vedlejšku, a podruhé při stání v polích / 6 hodin zpoždění na dvouhodinové trase. Jinak považuji jídelňák za zbytečnost a obsluhu s minibarem za obtížný hmyz. A nejradši mám velkoprostor s dvojsedačkami 😀 😀 😀

Jirka

Včera jsem si ten Comfortjet vyzkoušel i s rodinou a musím říct, že Váš příspěvek vůbec nechápu.

J.K.

Co se týče prodeje občerstvení z vozíku, chtělo by to aspoň dva, jinak na „špatné straně “ nemáte šanci….

Jan Kavan

Neříká se vozík, ale šnyclkára

PeDazOl

A pokud možno tak depo pro šnyclkáru v jedničce, ať můzeme celou cestu poslouchat přepočítávání drobných a haršeni při doplňování šnyclů na káru. 😀

Jan

Běžným cestujícím bude opravdu jedno, jak se který vlak jmenuje, zvlášť když vypadají skoro stejně.

Nemel

Pojďme je tedy všechny přejmenovat na BěžnýJet 🙂

tarten

CokoliJet je srozumitelný okamžitě 😀

Nemel

Mmm…WhateverJet, to není špatné! 😄

jkk

No mezi vlaků z rodiny Jetů jsou drobné rozdíly, které se poměrně týkají cestujících. Např v ČD railjetu v 2. třídě nejsou polohovatelné sedačky, v InterJetu chybí bistro a podobně. Tedy nějaké rozdělení názvem asi dává smysl (ať to neskonči jako v Rakousku, kde pod pojmem CityJet jezdí poměrně rozdílné soupravy). Naopak to, že část názvu je shodná mezi podobnými vlaky je poměrně dobrý způsob, jak bez hlubší znalosti vozového parku aspoň trošku tušit, co pojede.

Jirka

Jenže tyhle rozdíly jsou běžnému cestujícímu úplně u zadku. U aut se Škoda Octavia první generace jmenuje také stejně jako Škoda Octavia druhé a třetí generace. A rozdíly tam jsou podstatně větší.

Neznámý.

A navíc tu bývá ještě Škoda Octavia z roku 1958, byť zde už se jedná o veterán.

KarelzNádraží

Autorovy neztotožňuji se s názorem na BS nebo 1+ třídu naopak míst je málo rezervovat je problém, zkuste si třebas Pha-Wien. Pokud chybí v 1 třídě vezměte je z další 2 třídy ten prostor po 1+ by to opravdu nevytrhnul. Naopak 1+ klidně 3 -6 míst chybí v těch dalších Jetech. Už jen z toho důvodu, že 1 třída zde bude plnější a to z důvodu, že v Pendolinu je uspořádání i v 2 třídě 2+1 a zde je 2+2 takže více lidí si koupí 1 třídu. Mne třebas vyhovuje i 2 třída v Pendolinu, ale do tohoto bych si… Číst vice »

Honza

Zatím jsem se nesvezl těmito vozy s odvážným názvem ComfortJet, tedy jízdní vlastnosti nemohu posoudit ostatně nějak k tomu zde diskuze není. Ta fackovaná mezi příznivci jednotlivých dopravců silně připomíná šarvátky mezi Sparťanama a Slávistama. Teď ale vážně. Přiklonil bych se asi k názoru nevymýšlet další a další názvy pro řadu vozů Jet. Šotouši to poznají podle sériového čísla vozu jaká že to je výrobní série a obyčejný vezoucí se cestující – tomu je to fuk. Jen ještě jednu poznámku k té vůni nového vozu. Určitě bych ji nenahrazoval jinou chemií. Je to takové zdůraznění (Tento vůz je fungl nový!)… Číst vice »

Marek

Další vrstva ochranného transparentního laku?

Z. Lapil

Marně vzpomínám, kdy jsem jel naposledy posprejovanym vlakem. A že jezdím hodně a v naprosté většině s ČD.

PetrK

Pěkná recenze. To chybějící mýdlo by mi vadilo, ale tohle a další drobnosti vychytají.

Dlouhé Bidlo

Ty vykslajvantový stolky, o jejichž klouby se buď říznu nebo zatrhnu kalhoty…
Prostě railjet je, když to vyrobí Siemens.
Když se do toho pri*erou schadewerke, je to interjet nebo comfortjet

Nemel

To jste tak nešikovný? 🙂

Ares

Ne, má pravdu

Pavel

Ale omlovám se, netýká se to ComdortJerů, ale becných věcí.

Bez přezdívky

Jen škoda, že se na tom musela podílet schadewerke. To k těm upadaným stolkům, nezavřetelným rozvaděčům atd. To se u totiž u původních Railjetů nedělo a neděje, Siemens totiž nepředá nedodělek a fušeřinu.

HonzaZOpavy

Ja jsem tedy původním (modrým) railjetem jel a nezavřetelné dveře rozvaděče jsem taky potkal….

Asi jsem měl vidiny

Daniel

je to tak, to Railjet 2 je interiérem už dál

Bez přezdívky

Přesně tak, my ale místo toho budeme nakupovat vlaky o generaci starší a domršené škodovkou…

Medved

Lžete. Dělo a občas se to děje i teď. Jen si to nepamatujete protože uz je to 10let !

Pavel

Dnes R23. Opět třívozové soupravy. Je pátek. Tudíž objednávka trochu jiná. Ne, to není nic proti RJ, ale proti naprosto tragickému MD, kteří to objednávají. Je jim to prostě šumák.Ta slavná železniční sekce na MD si dělá, co chce a je na čase s tím skoncovat. A je úplně jedno, o kterého dopravce se jedná. Mě už to připadá, že tam snad někdo opravdu nosí peníze. Protože jinak jsou to naprostí nýmandi.

Jaaa

Jsou úřad a všemu rozumí nejlíp? Co byste chtěl?

Petr

K osvětlení… Proč jsou vůbec v zavazadlové polici zabudované ty svítící čtverce? Krásně to vypaluje oči, jak kdyby i při 1/4 centrálním osvětlení nebylo světla dost… Kdo si chce číst, si stejně může zapnout individuálně „lampičku“

Jaaa

Už mnohokrát jsem přemýšlel, jak to zakrýt, aby to neoslňovalo. Bez speciálního přípravku jsem ale na nic nepřišel. :-/

tarten

Jsem odedávna zvyklý, že kobercovkou a vázacím drátem se dá udělat téměř jakákoli lehká ú/oprava. Jistě i tady by to stačilo. 😀

The Baal

Já si zase kladu otázku proč do nových vozů a souprav vůbec instalují individuální čtecí lampičky, když je tam světla víc než dost. Poslední velkoprostor, kde to má snad význam je Apee a Bpee.

Tomāš

A fungují správně ty posuvné dveře mezi částí pro sezení a představky? Často se mi u jiných relativně novějších vozů ČD stává, že jsou tyto dveře z nějakého důvodu velmi poruchové. Buďto tlačítko na otevření funguje tak napopáté nebo se musí zamávat pod fotobuňku nahoře, někdy se dveře otevírají tak 30 sekund, některé starší dveře s páčkou a nápisem „automatické otevírání“ se otevírají vše, jen ne automaticky a musí se za ně silou tahat… neví někdo, čím to je, i na normálně fungujících vozech?

Aleš Petrovský

Tyhle jsou naprosto v pohodě.

Berhof

Osobně se svou malou výškou musím i u automatických dveří Viaggia Comfort sem tam mávnout rukou. Co se týče spolehlivosti, jezdím těmito vlaky pomalu 2x každý týden a za posledních 5 let si nepamatuji, že by byly někdy porouchané.

Sch

Ohledně pojmenování s vámi souhlasím, pokud vozy poskytují stejnou úroveň cestování, je pro cestující s lepší produkt pojmenovat stejně, je mu jedno, kolik má jednotka vozů a jestli má řídicí vůz. Jen oba názvy jsou taková z nouze cnost. Rakouský název Railjet má jasně evokovat „let na kolejích“, takže by to podle mě chtělo originalitu.

Jakub

Railjet je obchodní značka ÖBB… Takže to těžko můžou ČD použít na svých mezinárodních spojích které nejsou v kooperaci s rakouskými drahami…

tarten

Mohou, pokud je na to smlouva.

Martin

Ano, mam stejny nazor, zaroven ty nazvy nejsou ani nic moc, proste jeden obchodni nazev…
Ale nazev RailJet by se asi rakusanum nelibil, dost lpi na svem obchodnim nazvu a jeho kopirovani by asi neproslo…

tarten

V návrhu JŘ 2025 to tak ale je.

The Baal

Ono pojmenovat konkrétní vlak není špatný nápad, Vindobona i Hungaria jasně ukazují co tam pojede, a moc dobře pamatuji názvy jako Excelsior, Vsacan, Hutník, Jan Perner apod. takže ať vlaky kde to pojede klidně pojmenují C.J., ale kategorie ať nechají jednoduché a jasně definovat komfort u jednotlivých kategorií, takže žádný Bdmtee na EC, nebo B na IC apod., až pak dávat to lepší na vlaky nižších kategorií. EC – sem zařadit všechny „lepší“ mezinárodní vlaky. IC – vnitrostátní „lepší“ vlaky včetně 680. Ex – ucházející vozy a soupravy. R – sem dávat lepší vozy až když jsou vyšší kategorie v… Číst vice »

Blzx

Nějak mě při nástupu překvapil ten koberec. Jako je to super, když je to nové, ale prostě ta údržba se prostě nezvládne a bude to zase hnusný, zaprášený a s flekama, stejně jako třeba v Pendolinu (tam ty skvrny jsou v některých jednotkách dost velké, a to jsou po reko). Přijde mi, že ten přínos je minimální a za snazší údržbu by normální podlaha stála. Koberec nechat třeba jen pro jedničku

Daniel

Dnes už je dostupná technika na čištění koberců a délka schnutí je už do hodiny.

MP22

A stejně to ČD nedělá…

Blzx

Já neříkám, že to nejde. Říkám jen, že se to nedělá a pak je to hnusný – viz Pendolino. A i kdyby se to dělalo pořádně, tak to prostě trvá déle a je nákladnější

Blzx

A za přínos, který reálně je téměř nulový

Vasek69

U koberců ve vlaku záleží dost na jeho barvě a vzoru. Před lety byly „populární“ modré a červené vzor „Najbrt“, na kterých ale bylo vidět úplně vše. V poslední době ale už vídám jen vzor „černý s proužkem“, který naopak špínu celkem slušně maskuje.

Údržba obecně samozřejmě náročnější je, tak třeba někdo ze znalejších doplní, při jakém stupni čištění (a tedy jak často) se koberce čistí mokrou cestou. Snad je to častěji než v ČD centrech, protože minimálně Praha a Brno jsou celkem humus – to je ale jiné téma ;-).

Blzx

Jo, to máte asi pravdu, v tom pendolinu je trochu světlejší a skvrny jsou tmavé. A trochu i doufám, že třeba tady bude z nějakého lépe čistitelného materiálu. Ale stejně přemýšlím, jaké jsou reálně výhody koberce oproti všem těm nevýhodám (delší a nákladnější údržba, pokud je).

Vasek69

Za mě rozhodně akustická pohoda. Krom běžného hluku od pojezdu tlumí i zvuk kroků a nedejbože rachocení koleček pojízdných kufrů. Navíc je to, pokud vím, nutnost pro cesty do Německa.

Zajímavé jsou v tomto (koberec ve 2. třídě dálkových souprav) i rozdíly mezi zeměmi, zatímco v Německu to bez toho nejde, ve Švýcarsku v dálkovce jak kdy (většinou ano), tak třeba v Rakousku až s příchodem railjetu 2. generace (a to taky jen v části soupravy),.

johny

Díky panu Petrovskému za skvělou recenzi. Mám jen jednu věc k tomu nápadu sjednotit vše pod jeden produktový název „railjet“. Osobně si myslím, že ČD to dělají záměrně. Podle mě chtějí v záplavě těchto „jetů“ tak nějak utopit značku konkurenčního jetového dopravce. S přihlédnutím k novotě těchto souprav a jejich předponám Inter/Comfort a také s přihlédnutím k notorické neúdržbě čehokoliv žlutého za chvíli významově udělají z názvu konkurence jméno vnímané pro nějaký umouněný spěšný vlak. Je to moje čirá spekulace, ale pokud je to záměr, potom je to záměr dokonale prohnaný 🙂

Jakub

Railjet je obchodní značka ÖBB, ČD jej tedy nemůžou používat jak se jim zlíbí.

Aleš Petrovský

Recenze z první běžné jízdy na vlaku se těžko dělá za půl roku. Pro čtenáře by to bylo asi tak zajímavé, jako kdybyste teď někde vydal recenzi na poslední film o Harry Potterovi.

tarten

Evidentně není. 😀

Zdeněk

Prilohove salatky, jídelní vůz etc. Autor se prostě nezapře

Aleš Petrovský

Nevím, co jste tím chtěl říct, ale každý autor má svůj styl 🤷

Nemel

Zelenina má tvořit půlku talíře 😉

TPal.

Na rozdíl od autora si nemyslím, že je dobrá standardizace 1:1 s InterJety, které jsou používány na rychlíky. Tím neříkám, že interiér InterJetů je špatný, ale je to promarněná příležitost na dalších 10-15 let.

Aleš Petrovský

Co byste chtěl na interiéru ještě zlepšit, aby vás Comfortjet potěšil?

Pavel

2. třida 2 +1 …důvod proč preferuji Pendolino … to by CJ odlišilo …

Desura

aby to neztratilo kapacitu muselo by to mít 15 vagónů

Daniel

se podívejte pořádně např.na New Railjet 2, nebo ICE L

TPal.

Když se nad tím člověk zapřemýšlí, tak se dá něco vymyslet.

1.třída – klidně bych použil trochu jiný typ sedadel ( https://www.borcad.cz/wp-content/uploads/2014/07/comfort-interiery-1.jpg ), zařídit klidně uzavíratelné kupé pro 2, 4 lidi (jak představilo DB nedávno). Dále v konfiguraci za sebou by mohly být stolky dřevěné (inspirace nové railjety ÖBB).¨

2.třída, tam mě napadá polštářky do sedadel, taky dřevěné stolky pro sedačky za sebou… Kreativnější by napadlo určitě víc.

Neříkám, že je ComfortJet špatný. Pozor, to vůbec! Ale za mě mohlo se udělat maličko lépe.

The Baal

No ty sedačky to by bylo hnedka jiný kafe a s kupé také souhlasím. Tohle je takové nemastné, neslané…

Tomáš Záruba

Třeba přijde doba, kdy se koupí něco „fakt komfortního“ (asi tedy až se zdraží), a tohle propadne na R, však to známe. 🙂

Martin Hroch

Děkuji za recenzi 🙂

Trošku mne překvapilo umístění háků na kola. Specificky velké mezery mezi nimi. Je to trošku nezvyklé oproti jiným, kde jsou více nahusto u sebe.
Ale potěšila mne konstrukce do V.
Sice z fotek to vypadá, že samotný hák na kterém kolo drží nemá ochranu, takže to je kov na kov, ale s tím už se člověk musí smířit 🙂

č.t.

Nebojte ochrana na háku na kolo je. Osobně jsem to kontroloval 🙂

Martin Hroch

Děkuji 🙂
Pak je to ok 🙂

Tonda Čihák

Jak jde o ČD tak to se chválí vždy.Nic jiného jsem od něj nečekal 😀

jara16

Prudičům čest 🙋

Zesp

No, a reportáž z Bouzova, či Rožmberku nikde. To se tu ale nenosí, ukazovat špatné modré věci… Tak ale čekat se to dalo, po zdrcující (a hlavně zcela neobjektivní) kritice zejména té linky R8 opět až nebeská chvála modré… Holt novinařina zaměřená na většinového čtenáře (hned se to pozná podle desítek mínusů pod příspěvkem). Takže se ten článek musí brát s velkou rezervou a nadhledem. Čímž vůbec netvrdím, že ty soupravy nejsou na špici a Dráhy neušly mílový kus cesty kupředu. Ale i mě třeba v InterJetech trochu zarazila nejen pocitová stísněnost toho leteckého uspořádání, a to jsem střední postavy.… Číst vice »

Tonda Čihák

Kdy jde o ČD tak nevadí vůbec nic .Kdyby tento vlak měl RJ a další dopravci, tak by bylo zase stížností , že by to ani nedokázal vypsat 😀

Martin H.

Zase ty? 1 čihák, to by se mělo dát jako jednotka objektivity. Nebo trollení? 🤣

Jan Sůra

Reportáž z Rožmberku najdete od stejného autora u textu o cestě Nightjetem, je to hned první díl. Pravidelně tu dostáváme výtky, že nadržujeme soukromým dopravcům a šijeme do ČD, takže díky za potvrzení toho, že se nelze všem zavděčit:)

Václav M.

No, Rožmberkem jsem jel již několikrát. Ano, je to asi jeden z nejpomalejších rychlíků (236 km z Brna do Českých Budějovic za 4 hodiny 30 minut, ale na části trasy je tam v současné době NAD, což může dobu cesty prodlužovat). Ale skvěle se v něm čte. Jen by místo vozu AB mohl být ABmz nebo alespoň ABpee.

The Baal

ABmz mají ČD žalostně málo a ABpee na 5 hodin nechceš 🤣 spíše tam dát Bmz a tam 2-4 kupé přeznačit na 1. tř. Po vzoru DLB

Luboš Beneš

Rychlíky Plzeň Brno jsou fakt otřesný. Kdyby byly řazeny přečalouněná B, ale tam jsou i přečalouněné vozy z osobky bdtee. Obzvlášť to vynikne v Plzni kde vše ostatní je OK.

Tomáš Škrov

Zrovna ty bdtee jsou to nejlepší co na r11 jezdí když nebudu počítat hytlak d9 kterého stejne normální cestující nemůže.

Martin H.

Je zajímavé, že to co vás žere, jiní cestující vítají. A ty velkoprostorové vozy jsou mezi cestujícími vcelku oblíbené a dost preferované…

Holík

Jel jste někdy R8?? JEZDÍM pravidelně, mezi Vyškovem a Přerovem. Od nového grafikou co jsou zavedený osobni vlaky mezi Vyškovem a Přerovem a je tam nasazen REGIOPANTER, tak když můžu, tak RADEJ jezdím s ním, nesoumeritelny komfort a čistota na rozdíl od R8 (RJ)

Průvodce původní Aleš

Nevím, co tím chcete říci, reporty pana Petrovského považuji za velmi objektivní, vyvážené a kritické padni komu padni. A pan Sůra, pokud se nemýlím, byl v minulosti často osočován z nadržování Žlutému.

JiVe

to je pravda. Kolikrát si to pěkně vyžral

Aleš Petrovský

Díky moc, ale to je klaska, každý má vždy tu svojí pravdu 🙂

Tonda Čihák

Tak todle je úplně obyčejný vlak, který nic nemá, akorát, že je nový. Čínsky vlak od RJ a vozy Leo expressu jsou jiná káva 😀

Tom

Díky, ale tramvají jezdím po městě, nepotřebuji tramvaj z Ostravy do Prahy, to nechávám vám a vám podobným.

vladki

Takže nejezdite ani regio/inter-panterem?

Tom

Ten jezdí na dálkových linkách?

marek hudec

interpanter jezdi na R

Stráťa

Ano

Tom

Tak až pojede z Ostravy do Prahy, tak dejte vědět.

jfp

Takze volite AutemJet?

Aleš Petrovský

Chválí se vždy a kdokoliv, když je k tomu objektivní důvod. Ale že nadržuji ČD to pravda často neslýchám 😀

k.m

Jelikož chybí business či 1+ ,tak to nesahá rakouským Railjetům ani po kotníky prostě taková tuctová souprava.
Když jsem nedávno jel v Maďarsku klasickým IC na páteřní trati Budapešť – Záhony a vše absolvoval ve třídě 1+ musím hluboce závidět! Nevím proč se tohoto produktu ČD bojí ?!

Jan

Myslím si, že po tom není v ČR poptávka. Už teď je poptávka po první třídě relativně nízká kromě jistých mezinárodních spojů.

Tonda Čihák

Snad nebude žádná poptávka o ČD 😀

Karl vB.

Už pár dnů registruji vaše zdejší příspěvky.
Jejich jednostranná dikce zakládá na dojem, že cílem není diskuse k tématu článku, ale kompenzace nějaké disfunkce, která vás pravděpodobně dost frustruje.
Pokud by tomu tak nemělo být, tak se zkuste zamyslet (pokud lze) ještě předtím, než se rozhodnete nás zase obohatit nějakým vaším dalším hlubokomyslným poselstvím.

Zdeněk

Relativně nízká? Ale jděte, viz Vindobona s odj. Třebová denně v 10.16….

Ketchup1970

Nevím , používám 1.tridu i na kratší vzdálenost a býva slušně naplněna i ns vskaskych a skovsckych exiressech

jouda

Tohle vždycky slýchám od lidí, kteří do 1. třídy prakticky nezavítají, ale mají jasno o obsazenosti. 🙂

tarten

Až na to, že ComfortJety jsou vyrobené přímo pro jisté mezinárodní spoje.

Matěj

Myslím, že byste měl směřovat dotaz spíše na DB. Nemají třídu bussines ani ve vlacích ICE, tak proč by ji měly mít na vlacích spojujících Drážďany s Hamburkem.

tarten

Protože se v rychlejších ICE nezdržíte tak dlouho?

Twix

No upřímně nevím jestli tu vyšší třídu ještě tříštit na 1 a 1+, ale je fakt že když už to někam dávat (kromě Vídně kde už business je), tak právě na relace do Hamburku a dejme tomu i té Budapešti.

Aleš Petrovský

Než ta parodie na business, co je v CZ railjetu, tak radši nic.

Není možné

ČD si to pojmenovaly ..ať se to odlišuje ..je mi to Šumak ..jezdí se v tom výborně.. i když raději klasické kupé. Jen tak dále s novými vozy. MD si musí nastavit nějaké standardy.. ne že se bude jezdit hnojem.. viz linky R8 a r23.

Košičan

Myslím, že na značku railjet mají práva ÖBB. Osobně by se mi líbil např. Czechjet, když máme pojmenovat nejlepší vlaky národního dopravce.

Miroslav

No, CzechJet není špatný název (protože vystihuje odkuď pochází a komu ty soupravy patří, což jsou České Dráhy) ale možná by byl vhodnější název „EuroJet“ když půjde o soupravy které budou jezdit na mezinárodce, zatímco Interjet, no, jezdí na vlacích Intercity (a Rychlík).

Nemel

Co dát do jednoho vagonu pobočku McDonald’s? Nejen, že by to přilákalo cestující, ale vlak by se pak mohl pojmenovat BigMacJet.

Marek

😂 To by ale muselo mít speciální (uzavřené) fritezy aby horký olej nemohl za jízdy vysplouchnout) apod.

mlokXCM

„Czechjet“ jde blbě přes jazyk.

The Baal

ČDJet -Čédéjet

Pavel

VčasDoJet…

_Pavel_

Vlastenectví je fajn, ale myslím, že tady by to bylo spíše takové trapné. Navíc slovíčko České má už podnik v názvu. 🙂

Jmeno

A co to nazvat prostě vlak? V českém prostředí se o.nejakem „letu“ na kolejích nedá mluvit…

libcha

Ad poznámka k osvětlení. Nehledě na intenzitu (která může sama o sobě vadit nebo nevadit) mi osobně velmi vadí studená bílá, nebo dokonce modrá. Domů si vždy kupuju žárovky s co nejteplejší bílou, protože je prostě za všech situací příjemnější. Volbu neutrální nebo studené bílé na veřejných prostorech ještě jakž takž chápu, ale osvětlovat vlak modrou, jako to má RegioJet v Astře (kterou právě z tohoto důvodu nikdy nejezdím večer či v noci) nebo DB v některých regionálních patrácích, tak to nechápu.

Průvodce původní Aleš

Modrá má víc lumenů na watt než žlutá. Ušetří se pár ušmudlaných šušňů. Vy jste nikdy nepracoval v korporátu?

DavidK

Tady se evidentně míchá několik věcí do kupy… On je totiž rozdíl v teplotě bílé barvy jako takové, pak v samotné barvě a pak v samotné inzenzitě. Upřímně… To velice a doslova zbytečně intenzivní osvětlení, které různé „jety“ podobné jako vejce vejci, a pak hlavně také nějaké ty panter mají je až opravdu kolikrát nepříjemné – řekl bych. Je to dáno tou intenzitou svítivosti ale i samotnou teplotou bílé barvy, která může být třeba okolo 5-6k Kelvinů – je prostě až příliš studená – tedy svým způsobem jde trochu do modra. Toto světlo se pak často promuje jako světlo „denní“.… Číst vice »

Jaaa

Modrá barva nemá uspávací účinky. 🙂

DavidK

Doslova první odpověď Google při vyhledávání „Modrá barva účinky“..:
Modrá barva je barva klidu a nekonečna. Vibrace této barvy mají uklidňující, harmonizující účinek. Snižuje tepovou frekvenci, pomáhá přetíženým krevním cévám, aby se normalizovaly, a působí antiinfekčně, tiší bolest, uklidňuje a chladí. Modré světlo má chemicky působící paprsky, takzvané „brzdicí paprsky…

Tohle rozhodně působí, jako kdyby tě to mělo nabudit, že jo? Neplést si modré světlo (složka ve světelném toku bílého světla) a modrou barvu jako takovou.

Cedník

Ale třeba taková slepice při modrém světle nevidí.

Myšák

Modré světlo naopak potlačuje produktu melatoninu, takže spánek zhoršuje. Kromě toho čistě modré světlo poškozuje sítnici. Osobně, když se večer jdu kolem nějakého zdroje modrého světla, tak dost pociťuji únavu oči.

DavidK

LOL Modré světlo ano… Nikoli modrá barva. Něco si o tom nastudujte! Modré světlo se totiž NEROVNÁ modrá barva… Udivuje mne, kolik lidí se tak strašně moc mýlí. Modré světlo – to škodlivé je totiž součástí složky bílého světla!!! Modrá barva světla jako taková rozhodně nic nepotlačuje. Aaa, skutečně má na lidský orginasmus účinky uklidňující a uspávací. Zkuste si o tom neco prvně přečíst, než mne tady budete jakkoli mínusovat… Celý ten můj komentář o dvou odstavcích jsou totiž bláboly, u kterých stojí za to dát mínus, aniž by se nad tím člověk jakkoli zamyslel, a aniž by si o… Číst vice »

DavidK

Omlouvám se za tu až přehnaně agresivní? odpověď… Ale opravdu. V dnešní době se zkrátka stačí podívat jen na internet a vše si ověřit. A ono celkem mrzí, když tady napíšete dva odstavce textu, a pak vám to lidi mínusují jen proto, že to asi nezní tak, jak si mysleli. Což o to, o ty mínusy nejde. Mně to může být jedno. Jde spíše o onu konkrétní věc (modrého světla), ve které si myslím, že opravdu hodně lidí se přesně v tomto mýlí a pojmy zaměňují. Co si budeme. Samotné označení „blue light“ tomu nepomáhá.

The Baal

Nové vozy PKP IC svítí zase zeleně a mě se to docela líbí. Co se ale osvětlení týká tak večer a když je tma tak bych osvětlení výrazně utlumil a kdo by chtěl více světla tak by si mohl zapnout to individuální. Celkově proto mám radši kupé, kde si mohu zhasnout abych viděl z okna.

janikk

moc díky, já si snad udělám extra cestu abych se tím svezl a dal si něco dobrého v jídeláku

Pavel

V článku lakonicky uvádíte přítomnost wifi ve voze 1. třídy. Mohl by autor, prosím, k tomu ještě přidat více informací? Především, zda je wifi signál během celé jízdy nepřerušovaný, anebo každou chvíli vypínán jako např. v pendolinech? Využívám cestování často k vyřizování pracovních záležitostí z notebooku, připojuji se přes VPN k firemní síti a každé přerušení wifi signálu znamená znovu a znovu navazovat VPN spojení. Nevm proč, ale v pendolinech je to mnohem horší než v jiných soupravách. Jsem technický laik, takže vždy jen registruji, že v daném okamžiku přestane běžet klimatizace ve voze, zástrčky pod sedačkami se ocitnou bez… Číst vice »

Jan Sůra

Kolega Očadlý s tím jel dnes a byl velmi pozitivně překvapen sílou a rychlostí signálu.

tarten

Síla a rychlost je bohužel podstatně odlišné kritérium od spolehlivosti.

X 1

Výpadky jsou dané zejména vypinačkami na trakčním vedení.
Comfortjety, Interjety mají okenní skla vyvinutá Siemensem, pro lepší prostupnost signálem. Také je každý vůz vybaven opakovačem.
Výpadky budou stále. Zejména tam, kde nemají operátoři pokrytí. Například oblast údolí Orlice, Choceň – Ústí n/O. nebo Záboří, Litovelské pomoraví.

Aleš Petrovský

Prostup signálu do vozů InterJet a ComfortJet je nesrovnatelně lepší než třeba u pendolin. Mají k tomu speciálně uzpůsobená okna.

Ketchup1970

Mate povědomí o tom, jak se dostává Wi-Fi signál k cestujícímu ? Totiž ze nejprve musí být pokryta trať signálem tři provozovatelů ? A až následně se dostane do vlaku ?

Pavel

Ano mám povědomí. Právě proto mě zaráží vypínání v těsné blízkosti velkých železničních nádraží, nikoli v zákrutách údolí řeky Orlice. Nicméně odpověď jsem dostal od X 1, vaše snaha o vtipnost přichází s křížkem po funuse.

PeDazOl

Takže ta trvale neobsazená poštovní přepážka se jmenuje infopoint. Tak to zcela mění situaci, v tom případě je velice přínosná a nezabírá misto na prodejní automaty nebo objemnou bagáž. 😀

Blzx

Nebojte, až budeme dělat za 10 let rekonstrukci, tak se to konečně vyřeší

MiB

Hmm, že by se tam dal vyzvednout balík? A tím by se obloukem vrátili poštovní vlaky 😉

PeDazOl

Jak chcete vyzvedávat balík když je poštovní přepážka trvale neobsazena, tam vystojíte důlek. 😀

tarten

Alzaboxy a podobné boxy to řeší 😀

PeDazOl

No jo ale tady až za 10 let při rekonstrukci, jak tady výše kolega Blzx píše, protože kvůli přepážce nelze alzabox nyní osadit. 🤣

GreenBitch

Hezká recenze. Zaujala mě poznámka ohledně osvětlení. Tohle opravdu zamrzí a obecně jsou interiéry vlaků nyní dost přesvětlené. Svého času mělo dokonalé nepřímé osvětlení pendolino. S rekonstrukcí přišlo led osvětlení, které je zejména večer, kdy je tma, hodně cítit. Pro relax naprosto nevhodné.

Aleš Petrovský

S SCP souhlas…

PeDazOl

Záleží s jakou posádkou Pendolinem jedete, některá je schopná osvětlení přepnout na to příjemnější večerní.

jfp

A nektera je schopna klimatizaci po horkem dni prepnout do rezimu topeni…

PeDazOl

Předpokládám, že jste dospělý a svéprávný, a dokážete je na místě na jejich tupost upozornit.

DuDr.

RegioFox je naopak vyřešen dobře, takže to není pravidlo.

DavidK

Přílišné silné osvětlení (v až zbytečných studených odstínech bílé) ve vozech, zejména těch nových, je podle mne velice působivý a dobrý námět do diskuze s tím, že by s tím teoreticky mohli i samotní cestující něco snad časem udělat… Co si budeme. Osvětlení může dosti ovlivňovat samotnou atmosféru, jak se ve vlacích cítíme. Jen je potřeba dát některým lidem správný podnět. Co myslíte, vážená redakce?
Není to k zamyšlení se o něco takového snažit?

Marek

Počítám že je tam.Osram/resp. Ledvance

Gajda

A ono kdyby se někomu fakt chtělo, nebyl by problém tam klidně udělat to co má DreamLiner. Tak třeba příště, až budou DreamJety.

Marek

Dá se udělat úplně vše. Ale opravdu kvalitní osvětlení (i v LED provedení) je ale stále velmi drahé. Většina lidí měla možnost vyzkoušet si jen takový levný standard/konfekci, nikdy neviděli tu lepší kvalitu která je o třídu výš a není v běžném prodeji a kterou musíte objednávat z katalogu vyrobce (pokud tomu trochu rozumíte a vite co chcete) za draho s dodacími lhůtami cca 14 dní apod. V maloobchodních cenách je to i pěkně mastné/drahé a má smysl to dávat jenom někam. Nedávno to takhle ještě fungovalo a asi se na tom.nic moc nezměnilo.

Marek

LED osvětlení časem slábne a studený odstín může i trochu zezloutnout. S tim se asi i trochu počítá. Může se stát že se to casem trochu podá.

tarten

Co se týče osvětlení, tak na to zřejmě nějaký strejc v minulém století vymyslel normu na čtení zažloutlých papírových knih, a ta se na dráze v době displejové kdovíproč aplikovala tím nejhorším možným způsobem.

Nesmyslně „implementovanou“ normu na hluk napravit šlo, nevím proč tohle zatím ne.

Miri

Některé starší velkoprostorové vagony měly nasvícený strop. Nevíte někdo, proč se teď všude montuje normální „zářivka“ v co největší intenzitě? Je to kvůli přístupnosti pro opravy?

Marek

Svoje důvody to má, ale bylo by složité to zde rozepisovat. Faktem ale je, že LED trubice dokázaly (ne vždy zdařilý m způsobem) klasické zarivky víceméně pouze napodobit ale ne překonat

Bobek

Měl bych pro autora námět: literárně zpracovat hodnocení regionálního vozového parku. Mohlo by se to nadepsat Petrovský a zvířátka.
(Pardon.)

Aleš Petrovský

😀😀😀 Díky za nápad a pobavení. Upřímně jsem se zasmál 😊

Neznámý.

Nebo časem udělat druhé hodnocení, až bude Comfortjet v kompletní sestavě, tedy včetně řídicího a restauračního vozu.

Railjet a nebo Čdjet by se měly jmenovat všechny

Railjet a nebo Čdjet by se měly jmenovat všechny

ČDJet? Co CzechJet?

X 1

Příliš anglokrkolomné.
Pěkně Česky: VlakoLet. 😄

MiB

KolejeJet

Marek

Czech RailConcorde 😂😀🙂

Liquid

Byl to spíš vtip, právě tím jak z toho vzniká takový podivný dvojslabičný zvuk. 😀

Nemel

The Vlak.

Jedině minus je že jich není výrazně vic

Siemens proste umí a jediná škoda je že jich není alespoň 100

Rudolf Tuček

Bohužel centrální zdroj energie je od Škodovky.

bude jich 180

PeDazOl

On myslel souprav, ne vozů…

P_V

Proč se tyhlety soupravy jmenují něco-jet?

PeDazOl

Protože tím někam můžete -jet. 🤣

Náhodný Kolemjdoucí

Protože je to příbuzné s railjet, ale tuhle ochrannou známku si hlídají rakouské dráhy?

PeDazOl

Oni si ji nehlídají, ona jim patří, takže ji ostatní mohou užívat jen na základě licence.

Tonda Čihák

Protože se brzy sloučí s RJ 😀

Zdeněk

Jen zbožné přání, chlapecku:-)

Jozef

S RJ ??? Asi ste mysleli RGJ…

Ketchup1970

Myslíte že Radim vyděla tolik miliard ? Do konce života ? Jestli ano at si koupi třeba firmu Siemens ..nebo Alstom .mimochidem dluh SNCF je pomalu česky státní rozpočet na rok . ( nadsazka ale jen mala )

PeDazOl

On je sám vydělávat nepotřebuje, na akvizici vám rádi půjčí jiní pokud je přesvědčíte, že byznys umíte…

Marek

Jet je anglicky tryska označení Jet je jakoby tryskac. To znamená že je to rychlé