Na Václavské náměstí se vrátila první tramvajová výhybka. Opravovanou trať už plní dlažba
První výhybka čekající na své umístění na Václavském náměstí. Foto: PID
Rekonstrukce trati z Vodičkovy do Jindřišské se provádí systémem w-tram.
Ono se někdy dalo odbočit z VN do Jindřišské nebo Vodičkovy? Co pamatuji, uprostřed VN bylo vždy jen křížení a nic víc. Proto se podivuji slovu návrat. Jediné dvě výhybky, které pamatuji, byly ve spodní části VN a další, které už nepamatuji a pamětníků bude jen pár, byly nahoře těsně pod Národním muzeem.
Navrat na Vacl. nam. to je, a to je v clanku uvedeno, jinak ano, zde vyhybky nebyly, jen krizeni…
Posouvá se tedy aspoň trochu osa kolejí ve Vodičkově, aby byla před Světozorem trochu menší tlačenice? Podle fotek to vypadá, že by se to dalo posunout i víc…
Ne, nevypada to,…
Nicmene opet je to trochu problem nesmyslneho zabrani pasaze/podloubi pro komercni prostory,…
Vůbec mi nedošlo, že je to vlastně zastavěné podloubí. Tím pádem je řešení jednoduché. Teoreticky. Ale v Praze to bude ještě několik let neřešitelné – leda by se v tom podloubí udělala parkovací místa, to by najednou zrušit ty provozovny šlo. Stejně už parkují dodávky v podloubí tam, kde navazuje pasáž Světozor…
To podloubí od Václavského náměstí k zastávce Vodičkova nebylo průchozí nejspíš od začátku výstavby trasy A, je tam vchod do metra. Tady to chtělo jiné řešení – dát tramvajovou trať do osy ulice. Teď na to byla vhodná příležitost, která se bohužel promeškala. Takže si počkáme tak dalších minimálně dvacet let.
Zvětšení osové vzdálenosti mezi kolejemi před výhybkama
Mě uchvacuje, jak i na poloodborném fóru zde se najdou komentující, kteří vůbec nechápou důvod návratu tramvají na Václavské náměstí. To je tak těžké si o tom něco přečíst?
A ještě jak se pokaždé vyrojí noví.
Ještě o něco víc mne fascinují ti, kteří argumentují nedostatkem zeleně. Nikde jinde v Praze jim to nevadí, ale zrovna na Václaváku by nejraději měli lesopark.
Byl by tam náhodou fajn, bydlím za rohem a jeden malý u Můstku je. Ale tramvaje taky
Když to nechápete, tak je vidět, že jste člověk bez rozhledu, vyznáte se jen v jedné věci, přitom budování města (pokud to tedy není Praha která je totálně bezradná) je věc práce ne různých interface, interdisciplinární problém. Kdyžto tady se přetřásá každá výhybka, působí to na mně komicky. Ale dnešní Praha tak funguje – diletantská rozhodnutí lidé bez rozhledu od těch vyšších až po vás a Jirsáka. Prostě se tady prezentujete jKo dva experti, kteří rozumí jen kolejím a tomu, aby do každého bytu vedla MHD. Praha má úžasnou minulost, o to více bolí, že ji dnes budují lidé, kteří… Číst vice »
Pamatuji dobu, kdy se se slávou kolejová doprava z Václavské náměstí odstranila. Vrátit jí tam považuji za totální nesmysl a pevně věřím, že se v budoucnu najde zase někdo osvícený, který jí nechá opětovně odstranit.
Pamatuju dobu, kdy se kolejová doprava z Václaváku odstranila, ale nějak si nevzpomínám na tu velkou slávu. Spíš mi přijde, že to udělali dost potichu. Sláva byla až při zřízení pěší zóny na Příkopech.
Což byla taky pitomost.
Před pár lety jsem diskutoval na jednom zpravodajském serveru a jeden dost zapálený diskutér, který sám sebe považoval za největšího dopravního odborníka, jakýsi Petr Čermák, mě taky poučoval, že tramvaje na Václavák jsou pitomost. Ono vůbec mi ty jeho komentáře přišly dost úsměvné. Škoda, že zůstal jen u toho tlachání na diskuzích. Sílu něco prosadit už neměl. 😀
Ano, Petr Čermák je celkem známá firma. Legrační je, že veškeré argumenty po něm stékají jako po teflonu. A marně se namaháte s důkazy a odkazy. On neuhne. 😀
Máš úpal či úžeh?!?
Z jaké pozice ji zrovna vy považujete za nesmysl?
Narvat tam zpet kocici hlavy je totalni zvracenost. Mohla byt hladka dlazba jako je treba v cyklopruhu pred Narodnim divadlem. Vypadalo by to lip, bylo by to lepsi pro chodce, auta i cyklisty.
Až na drobný detail, že tam nebudou kočičí hlavy.
Na fotce jsou jasne videt, mezi tema kolejema
V Jindřišské a Vodičkově původně výhybky nebyly. Pouze kolejová křižovatka směr Můstek. Tam byly výhybky na Příkopy a na Perštýn (trojúhelník).
Místo zeleně v centru bude tramvaj, tam, kde je Metro je to totální nesmysl.
Všude, kde je metro, zrušit všechno ostatní. Tramvaje, autobusy, vlaky. Auta taky. 😀
Dle vaší logiky: Tam, kde je vlak udělali metro. To je totální nesmysl. Zalít betonem.
Mnoho linek pražských tramvají už dnes jede část trasy paralelně s metrem a prázdné rozhodně nejsou a metro pod nimi také ne.
Tady je navíc paralelně s tramvají jenom jeden mezistaniční úsek metra. Zajímalo by mne, jak chce někdo metrem dojet z Muzea na Jindřišskou, Vodičkovu nebo z Lazarské na Vinohradskou tržnici.
Dávám za pravdu
A to metro je v centru úplně prázdné že si můžeme dovolit do něj tahat místní dopravu.
To je nápad. Na Smíchově je metro i vlak, tak tam tramvaj takytazrušíme zrušíme, volnou plochu necháme prorůst břečťanem. Do Hlubočep se lidi dostanou vlakem, zbytek dojdou, a na Barrandov se lidi v busech klidně umačkají 😁
Dobrá logika. 😀
A ty dve nove rady stromu jste prehledl omylem?
Vinohradská, Sokolovská, Na Poříčí, Spálená… tam všude má metro souběh s tramvajovou tratí, ale najednou je to pro některé lidi naprosto nepřekonatelný problém očividně.
Také Smíchov – Anděl. Ve špičce je také plné obojí.
Té zeleně tam bude víc jak předtím.
„Metro je to totální nesmysl“ Proč by mělo být metro nesmysl? A jak můžete zrovna vy posoudit, co nesmysl je a co už není?
Proč?
To v te Vodickove byly vzdy tak prudke ohyby trate?
Optický klam.
jj, taky si rikam…
Tramvaje na Václ. náměstí vymyslel absolutní trotl. Nevím jestli jde o peníze bokem, ale tohle je absolutní nesmysl a hlavně zbytečný. takže dozimetr dál pokračuje.
Je vidět, že to máš argumentačně propracované.
Jasně, tramvajová síť, která zkolabuje v půlce města při problému na jedný nebo dvou křižovatkách v centru je pro město s takovým podéílem MHD v modal splitu super věc…
Běžně máte takto silná vyjádření k záležitostem, o kterých (očividně) vůbec nic netušíte?
Čím méně tuší, tím má silnější vyjádření, to je snad jasné, ne?
Asi by jste se divil, kolik se děje „záležitostí“ o kterých nevíte nic ani vy.
Kdo sem tyhle trolly pořád posílá? Posledních x let se pravidelně objevují pod každým článkem, který zmiňuje tramvaje na Václaváku a argumenty mají pořád stejné dávno vyvrácené anebo úplně žádné.
Trolly si posíláte sami, protože děláte ze stavby kousku kolejí stavbu tisíciletí. Já se těm „trollům“ vůbec nedivim, protože k tomu, co se děje v Praze, způsob jakým je Praha řízena, implikuje tomu, že lidé nemají k takovým věcem vůbec žádnou důvěru, i když se tam náhodou udělá něco správně. Praha je dnes vzor, jak město neřídit, jak nestavět, jak nerozvíjet. místo odborníků všude jen samé politikum. Až se z toho člověku dělá blbě. však máte možnost vysvětlit proč se to dělá, že to bude sice blbě vypadat, ale je to nutné kvůli dopravní kapacitě. Jednoduché. Místo lhaní, že je… Číst vice »
Já to NEdělám ani nejsem.
Kdyz necemu nerozumim, tak do toho musim zapracovat hned korupci a penize bokem …
Vysoka zivotni cum laude.
Primitvní klišé. Vy jste ještě o korupci neslyšel?? Asi jste z jiné planety?? Nevím čemu rozumíte vy, co jste se tam učili ??
Jedině trotl mohl tramvaje na Václavské náměstí zrušit.
Ale očekávám, že svůj postoj nějak logicky vysvětlíte a argumentačně obhájíte. Zcela jistě máte svoje tvrzení podložené nějakým matematickým modelem.
Nikdo není povinen vám tady předkládat ani argumenty ani matematicky něco zdůvodňovat. Váš příspěvek je krajně arogantní a hloupý.
Zdůvodněte proč 1+1 = 2.
Proč ? Protože to tak je od pradávna.Ten matematický model byla ironie.
Ten popis systému W-tram je dost nepřesný. Že by se koleje pokládaly na antivibrační rohož a ještě kvůli tomu mohly být pražce dále od sebe, je poněkud nešťastné. Těleso pevné jízdní dráhy, tvořené litou betonovu deskou, se vytváří na antivibrační rohoži. Nejprve se smontuje a přesně do geometrické polohy usadí kolejový rošt i s upínadly, podkladnicemi a vrtulemi s hmoždinkami se to celé to pak zalije betonem až pod plastové podkladnice. Pražce jsou tam sem tam, jednou za několik metrů a slouží čistě jako rozchodnice a dobrý bod pro seřízení GPK. K ničemu jinému tam nejsou potřeba, je to jen… Číst vice »
…ano je to tak, kolejnice jsou vlastne kotveny prakticky po stejne vzdalenosti jako by byly kotveny na trat kde jsou jen prazce ve sterku…
Pokud se kotveni zaliva betonem neni nutne tam davat tolik prazcu, staci jich par po delsich vzdalenostech, kvuli rozchodu a nivelete…
Mně by zajímalo, co se nelíbí autorovi palce dolů
Jak se může výhybka vrátit někam, kde nikdy nebyla?
Těžko říct, za co jste dostal ty palce dolů, když jste napsal pravdu.
Za císaře pána byly zrovna tam.
…vazne? Od 20. května 1884 se na Václavském náměstí trať křižovala s tratí koňky vedenou po Václavském náměstí od Můstku k Muzeu. Šlo zřejmě o jediné místo v Praze, kde se dvě tramvajové tratě za celou dobu své existence pouze křižovaly, bez kolejového propojení oblouky, tedy bez možnosti přejezdu z jedné tratě na druhou. Tramvajová trať po délce Svatováclavského náměstí se objevila 20. května 1884. Jednalo se tehdy o koňku provozovanou Generálním ředitelstvím Pražské tramwaye. Trať byla napojená dole na Můstku na trať mezi náměstím Republiky a Jungmannovým náměstím. Uprostřed se křížila s další tratí mezi dnešní Jindřišskou a Vodičkovou… Číst vice »
Hybernská, Dlážděná, Havlíčkova, tam taky bylo pouhé křížení.
ano… tam to ani z prostorovych duvodu moc neslo jinak, a ta trat tam davala smysl…
jinak propojeni z Havlickovy do Hybernske existovalo jako manipulacni, ale zrusilo se…
Vacl.nam. je tak unikatem…
Ne, nebyly.
Vrátila se – jen v jiných místech. I Můstek je přece Václavské náměstí.
To byla ….lež výhybka se tam vracet nebude ,jenom koleje tam budou vracet.
A dělaj z toho koukám zase schválně tankodrom s těma nejhoršíma kočičíma hlavama, aby to bylo co nejnepříjemnější pro lidi jdoucí pěšky nebo jedoucí na kolech.
Kdepak, jak jde o to, dostat co nejvíc lidí do aut, není nad DPP. Hlavně, že to natřou těm, koho napadne se po městě pohybovat vlastní silou.
Kvůli takovým, jako jsi ty, se Praha fakt asfaltovat celá nebude.
ale existuje dlažba řezaná, tady je zrovna téměř pěší zóna, cyklistů tu jezdí dost.
Stačí normální řezaná dlažba.
To jsem nikdy nikde nechtěl. Ale tento typ dlažby, navíc mezi kolejema, je z praktickýho hlediska v podstatě to nejhorší možný (když pomineme extrémy na Novým Světě).
A snad jediný místo, kde se ho podařilo nahradit příjemnější dlažbou je v zastávkách Národní třída ve Spálence, tam se nějak podařilo je zastavit. Jinak kde DPP může, tam cpe nepoužitelnej tankodrom
Něco vám prozradím. Jedná se o pražskou památkovou zónu. 😉
Spálená v oblasti zastávek tramvají Národní třída v pražské památkové zóně není? Ta samá náhrada jemnější dlažbou, jaká bez problému proběhla za rohem ve Spálence by úplně stačila a silně tam komfort zvýšila.
A na to jste přišel jak? 🤣🤣🤣
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2220640&ds=2&x=14.4163323&y=50.0884705&z=13
U Muzea není PPR? Že je tam dlažba hezká mezi kolejemi.
Co myslíte? 😉
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2220640&ds=2&x=14.4163323&y=50.0884705&z=13
Řezaná dlažba by se pro tento účel hodila velice. Ona by se hodila už včera na Náměstí republiky, kde koleje zadlážděné sekanou dlažbou pojíždí autobusy, což dělá příšerný kravál, když pominu, že jet autobusem po takové dlažbě je dobrá tortura.
Ode zdi ke zdi, přičemž obě zdi jsou nanic? Bohužel v Praze obvyklé. Určitě přijde i nějaké zdůvodnění, že před fyzikální zákony, počasí a památkáře to jinak nejde.
Už to zde bylo zmíněno – řešením je řezaná dlažba. S tím odezdikezdismem jsem se bohužel setkal nejednou právě u cyklistů, pro které je vzorem vyasfaltovaná Vídeň a skoro všichni požadovali vyasfaltování centra Prahy. Argumenty typu vzhled, památková rezervace a pod. pro ně nebyly argumenty. Prostě jen asfalt a ani řezaná dlažba, protože za deště prý klouže. Na chodníku jim dlažba vadila také, protože se tam nedá jezdit na in liinech do práce. Tak jsem jim jako in linista sdělil, že brusle jsou volnočasová záležitost a není žádoucí, aby ohrožovali chodce na chodníku.
Spousta lidí, kteří ve městech používaj kolo, nemá problém s rozumně udělanou dlažbou. Jo, je to na kole vždycky kompromis, ale řezaná dlažba nebo kvalitně položený a dobře vybraný menší žulový kostky jsou kompromis přijatelnej a v památkový rezervaci naprosto pochopitelnej.
Jako občas se dá bát toho, že cyklista v Jindřišské spadne a tramvaj ho zajede, ale snad tramvajáci ví, že i pro ně platí jízda na rozhled.
Souhlas, ale bohužel jsem narazil i na takové militantní cyklisty a in linisty. Jako jezdit na in linech do práce považuji za totální bejkárnu a to mám in line rád, naposledy jsem se na in linech proháněl včera večer mezi zastvávkou Modřany a přívozem ve Vraném nad Vltavou. Na in line musí být prostor, takže to se na chodník nehodí, není problém někoho zranit, navíc to brzdění na in linech je problematické a je třeba předvídat situaci dopředu, což na chodníku plném lidí moc nejde a na tramvajové trati bych jezdit na in linech raději nezkoušel, mám se rád.
nedovedete to říct slušně ???
Trochu se zamyslete, DPP si opravdu nevolí typ dlažby. 🙂
ne, oni se ani nenamáhají řešit jinou. Mají hromady těhle kostek ve skladu, tak je tam sázejí.
DPP má v těchto rekonstrukcích velké slovo a poslední roky co rekonstrukce/stavba tramvajové trati, to zhoršení podmínek pro pěší a cyklodopravu (nebo aspoň zachování mizérie). Těch případů je tolik, že to už opravdu nemůže být náhoda.
Mám náped: Převedeme most pod Vyšehradem na DPP a nebudou se muset řešit památkáři.
On totiž chodec, místo aby šel 3,2 km/h jde jen 3,1 km/h a na tom metru a půl to strašně zdrží, že? A cyklisté na pěší zóně, stejněmusíjet rychlostí chůze… 😉
Nějaká městská památková zóna, to je některým šotouškům úplně suma fuk. Proč by ostatní měli pak respektovat jejich zálibu? 😉
Zrovna v případě pěší zóny je požadavek na rovinnost povrchu naprosto oprávněný, a s existencí památkové rezervace se nijak nevylučuje. I drobná kostka 10/10/10 by byla lepší než to, co je tam teď. Kdyby se chtělo, tak by se předláždění dalo spojit s aktuální opravou TT.
Tak ještě jednou. Pražská památková zóna. Ale nevidím, neslyším, že… 😉
Ty kostky jsou původní nebo co?
A? Chápete, že jde o dodržení historického kontextu. Mic složité, co,? 😉
Nerozumím tomu v čem by měl být problém. IPR vypracoval v roce 2015 dokument s názvem „Koncepce živičných a dlážděných povrchů PPR“, kde jsou popsána různá materiálová řešení včetně „kamenné dlažby s úpravou pro hladký pojezd“, za což považují řezanou kamennou dlažbu. Onen dokument obsahuje i jakýsi koncept, kde jsou jednotlivé typy povrchů přiřazeny konkrétním ulicím, mimochodem pro Jindřišskou a Vodičkovu je zde uvedena právě hladká dlažba. Neznám pražské reálie a netuším jak ten dokument vznikl a jak moc je závazný, nicméně, alespoň je vidět, že se nad touto problematikou někdo zamýšlel. Jako určitý příklad se nabízí v současnosti probíhající… Číst vice »
Máte odkaz na údajný dokument? Nebo jen JPP? Lhářů je to dost. 😉 A hejuch tupých oveček, ještě více. 😉
Kočičí hlavy se historicky používaly ve svahu, aby koním neklouzaly podkovy, když táhnou těžkou káru do kopca. Nevidím důvod, proč by tam ze všech formátů žulové dlsžby muselo být zrovna tohle…
Aby jste si pořádně naklepal zadek až tam pojedete na kole. Ale vy pojedete po chodníku jako ty tupci na koloběžkách, ať si chodci chodí někudy jinudy. A k dlažbě, asi ji tam vrátili zpět z finančních důvodů. Už tak je to předražený pomník vládnoucí kliky na Pražském Magistrátě. Prostě díra na prachy.
Pokud chcete podporovat pěší a cyklistickou dopravu, musíte jim vytvořit co nejpříjemnější podmínky.
No, chodec, který si na tom zlomí v lepším případě podpatek nebo kolečko u kufru, v horším nohu, bude docela (právem) nakrknutej. Jet na kole rychlostí chůze je tam samozřejmě potřeba kvůli tomu množství lidí, procházejících napříč, ale tenhle tankodrom vás velmi nepříjemně vytřese i při minimální rychlosti. Nikde jsem nepsal, že by se to mělo asfaltovat nebo provést jiné úpravy neslučitelné s tím, že je to památková zóna. Hladká nebo aspoň hladší dlažba by tam úplně stačila a ta se bez problému dává i do památkové zóny, Například hned vedle na Václavák. Když se chce. Nemluvě o tom, co… Číst vice »
Víme, všechno špatně, pražáci neumí chodit. 😁
Jelikoz ted mam fr berle, tak si skutecne vsimam kvality dlazby u nas i venku kvuli schudnosti povrchu ale i cistoty provedeni. Ta dolni cast Vaclavaku, ta dlazba, to je dost šeredná rekonstrukce.
Ale ta myslím že je docela schůdná, ne?
Mně přijdou kočičí hlavy lepší, než úplně rovný povrch, ale jde jen o můj subjektivní názor.
Měl byste specifikovat, o které místo se přesně jedná…. od Vodičkovy před zastávku Václavské náměstí se jedná o komunikaci s rychlostním limitem 50 km/h. Tam požadavek na pohodlnou dlažbu pro chodce nějak postrádá logiku. Naopak třeba úsek od Jindřišské věže může být ukázkou toho, že do kolejí patří ta nejhrbolatější dlažba a asfalt do jízdního pruhu vedle, aby auta na kolejích neblokovala provoz, i když mají podél kolejí vlastní jízdní pruh. Taky je tam časově omezený zákaz zastavení během dne, ovšem jeho dodržování je kapitola sama o sobě. Rozdílnost povrchu může být celkem nenásilným způsobem, jak oddělit prostor pro tramaje,… Číst vice »
Hlavní problém je přímo v prostoru zastávek Václavské náměstí ve Vodičkově a kolem nich – tam se na kole musí jet v kolejích a chodci přechází koleje napříč mezi zastávkami. Režim je tam pěší zóna s povoleným vjezdem kol a MHD, takže opravdu žádná 50. Předtím ve Vodičkově sice formálně nesmyslně padesátka je, ale vzhledem k charakteru té ulice (navíc v tom posledním úseku pro IAD slepé) by tam třicítka seděla daleko lépe. Paradox je, že od Lazarské tam v kolejišti je asfalt, kočičí hlavy jsou jen v pruzích pro auta vedle. Celá šířka ulice včetně TT kočičíma hlavama byla… Číst vice »
Velké kostky by samy o sobě nevadily. Kdysi bývaly v Praze např. v Ječné a byly tak srovnané a navzájem „na těsno“, že se po nich dalo jet vcelku komfortně a kolo jenom zlehka vrčelo. Totéž kdysi v Holečkově. Tam se člověk mohl nádherně rozjet nahoru, než zahnul do stoupání do Švédské. Existoval i tmavý typ kostek se čtvercovou hlavou, ty bývaly ve Slezské. Po nich se taky jenom svištělo, proti současnému tamějšímu asfaltu to skoro nebyl rozdíl. Nově se mezi kostkami nechávají mezery 2 – 3 cm, někde i více, prostě tak, aby si to uživatel silničního kola pořádně… Číst vice »
Stále nefunguje galerie, tam kde je ta reklama (asi vždy 4. snímek), se naruší javascript a nezobrazí se horní lišta (počet snímků, zavřít, stáhnout,….) a nelze posouvat klávesnicí. Je nutné kliknout myší na ty modré šipky.
to je ovšem schválně, abyste si reklamu pořádně prohlédl 🙂
To ale nevysvětluje, proč se rozpadne i ten horní řádek, plus styl těch šipek. Mně nejde o tu reklamu, ale že si web narve reklamu někam, kde pak přestane fungovat.
No, obnovená výhybka: uprostřed bylo dříve prosté křížení, trojúhelník je novinka 🙂
Prosté křížení bez výhybek, to asi už nikde v Česku není, že? Já vím akorát o jednom trolejbusovém v Pardubicích (tam je snad dokonce i každá trať napájená z jiné měnírny).
Není. Poslední snad bylo Hybernská X Havlíčkova, Dlážděná.
Předpokládám, že do příma výhybka jako obvykle vyhovuje pro max 15 km/h.
Vždyť se tam tramvaj rozjíždí ze zastávky…
Jede ze stanice, resp. do stanice a projíždí pěší zónou, zřejmě nejste Pražan, tam se i dnes jezdí mnohdy jen krokem a míň než 15 km/h.
A kolik byste tam potřeboval?
80 do odbočky asi 🙂
Včera jsem jel do křivejch 160 km/h. Pravda v ICE.
Lze si samozřejmě připlatit a udělat výhybku rychlostní. Ale k čemu, když v pěší zóně se jezdí 20. Navíc ve směru od Vodičkovy do Jindřišské tramvaj bude přejíždět 10 srdcovek. Mělkých.
A nevyměnitelných….w-tram už ze Švajcu dorazil, výhybky ne…třeba časem, no…
Pojďte mi spočítat kolik milisekund by se ušetřilo, kdyby tam byla rychlostní výhybka, hned u zastávky a v pěší zóně? Jedni říkají, že se tam budou přejíždět turisti a druzí by to ještě zrychlovali.