Na trati nám záleží, chceme ale mít možnost ji vrátit, říká starosta Jindřichova Hradce

Jindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan PíšalaJindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan Píšala

Úzkokolejka lákala více turistů než jindřichohradecký zámek.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hroch.obojzivelny

„Úzkokolejka je větší atrakcí než zámek v Jindřichově Hradci.“ 🙂

To tedy není moc velká chlouba. Na tom zámku není prakticky nic.

Karl vB.

Zámek v Jindřichově Hradci je třetím největším zámeckým komplexem České republiky, po Pražském hradu a zámku v Českém Krumlově. Komplex se rozkládá na 3,5 ha., takže není divu, že tam není asi úplně každá místnost zaplněna historickým mobiliářem.
Pokud se rozhodne rodina s dvěma dětmi zámek navštívit, tak jim asi hodinová prohlídka udělá docela slušný průvan v peněžence.
https://www.zamek-jindrichuvhradec.cz/cs/informace-pro-navstevniky/prohlidkove-okruhy
Úzkokolejkou z JH do Bystřice to při dřívějším jízdném přišlo levněji, trvalo to dvojnásobně déle a děti se ve vlaku, na rozdíl od zámku nenudily. To je ale už historie, momentálně to už neplatí.

hroch.obojzivelny

Tak to beru zpět. Byl jsem tam už před delší dobou a rozhodně neviděl všechno, co je prezentováno na jejich stránkách. Buďto zařadili nové okruhy, nebo jsem měl smůlu a trefil se do nějakého omezení.

Ondra K.

V těch všech diskuzích kolem budoucnosti JHMD mi poněkud chybí informace o tom, jakým způsobem budou financovány mimořádné investice do infrastruktury a vozového parku nad rámec běžné údržby. Vzhledem ke stáří obojího je jenom otázkou času než na ně dojde. Modernizovaný TU mají 20 let po modernizaci, a není žádný tajemství, že před zastavením provozu nebylo dost provozuschopných vozidel ani na pokrytí turnusové potřeby, na údržbě se šetřilo, a kanibalizovalo se co šlo. Stačí se zeptat u ČD kolik milionů stála kompletní modernizace 705.914 a oprava vyššího stupně 705.913. Pokud se tahle otázka řádně nevyřeší, případný provoz fakt vydrží do… Číst vice »

Karl vB.

To je velmi správný dotaz, který by měl umět zodpovdět pan předseda Sdružení obcí „Úzkokolejka“, pan Kozár. Členové sdružení by si už od úplného začátku měli být vědomi toho, že nelze jen říkat: – kraje musejí objednat dopravu – SFDI musí poslat peníze na údržbu a opravy tratí – my budeme jen splácet, když to půjde …ale i toho, že pokud něco chtějí provozovat, musejí mít připravený i „Plán B“ pro méně pravdpodobné, ale očekávatelné situace. Podle mého laického názoru tak jako tak, z důvodu snížení provozních nákladů, visí ve vzduchu v průběhu času nutnost pořízení normálních motorových vozů pro… Číst vice »

František

By me to možné zajímalo personálně – když je prostě takové dlouhé přerušení, tak to personál jako čeká na podpoře má obnovu? Nebo si najde jinou a třeba i lepší práci? Budou chtít zpět? Je zaučení nového personálu taková brnkacka?

Avlaky

Jsou v depech i večer motorových lokomotiv než ty 4 co za posledních 5 let jezdili + (motorové vozy a parní loko)?

Pája

Nerozumím otázce. Večer v depech?

Avlaky

*více

Karl vB.

Sdružení měst a obcí Úzkokolejka – členské obce (11):
Sídlo: Jindřichův Hradec
Severní větev: Jarošov nad Nežárkou, Nová Včelnice, Kamenice nad Lipou, Včelnička, Černovice, Křeč, Obrataň
Jížní větev: Blažejov, Kunžak, Nová Bystřice
https://www.kraj-jihocesky.cz/cs/sdruzeni-mest-obci-uzkokolejka

Ojin

Co obce Rodvínov (Jindřiš), Střížovice, Člunek (Lomy) – neměly zájem?

Martin

Tak samozřejmě, že to nijak výdělečné ( jak v diskuzi tvrdí třeba JIM) není, nikdy nebylo a ani nebude. Vždy to bude +- 0. To chápal i pan Šatava, nechápal to pan Čajánek. Řeči o tom, že ubývá v hotelích hostů jsou značně nadnesené. Sám jsem se v 2019 v hotelu v JH ptal na úzkokolejku, jestli jezdí a ani nevěděli…jen mi řekli, že mají pořád nějaký problém s lokomotivami. Upřímně, chápu, že celé je to postavené tak, že to zaplatí a zalepí zase stát..tedy my všichni z našich daní. Ještě upřímněji, raději bych byl, kdyby stát zaplatil úzkokolejku (s… Číst vice »

Jan Sůra

úzkokolejka důležitější než armáda? Pokud tak toužíte po okupaci ruskými zmrdy, není jednodušší se tam odstěhovat?

Otakar

To on se neodstěhuje, ale bude tu škodit. Paradoxně takovej bude máchat českou vlajkou jak největší vlastenec, přitom je to jen špína, které voní ruský smrad.

Stráťa

Po ruské okupaci netoužím ale taky se po zkušenostech s naší neohroženou armádou z posledních dní bojím že pokud padne Ukrajina tak se rusáci zastaví až o Atlantik.

Jiří Švácha

Zbytečná armáda??? Nespletl jste si server? Jestli toužíte po okupaci ruských švábů tak se tam odstěhujte…

Michal M

Už tam dávno je.

Michal M

Děkujeme a zdravíme do Leningradu, super že zdopravy.cz čtou i tam.

Tomas

Já čtu zdopravy.cz cca 442 km od leningradu

Václav

Kdo nechce živit vlastní armádu, bude muset živit cizí armádu.

Ondra K.

Jinak řečeno, na tratích nám záleží, ale ne zas tak moc, aby se nám chtělo do nich investovat vlastní obecní peníze.

Chronosphere

Pardon,ono vás to překvapuje? Logický postoj obecních zastupitelstev.

Cikcak

Když to jde tady https://www.waldviertelbahn.at/information-geschichte-2, proč by to nemělo jít u nás?
Nejen pragmatismem živ je člověk.

Ondra K.

Mě to samozřejmě nepřekvapuje. Jen v kontextu toho starostova vyjádření to působí absurdně. Pokud jsou obě tratě pro obce takový rito, bylo by fér, aby se na financování podílely taky.

Jiří Kocurek

jestli vůbec můžeš do cizího a zastupitelstvo to schválí

Karl vB.

To ale není žádné překvapení. Jen tak pro ilustraci:
Rozpočet obce Kunžak (člen Sdružení Úzkokolejka) pro rok 2024:
PŘÍJMY CELKEM: 44 269 255, 00 Kč
VÝDAJE CELKEM: 73 381 534,49 Kč
SALDO ROZPOČTU (příjmy – výdaje) – 29 112 279,49 Kč
Za této situace lze těžko očekávat, že by obec investovala peníze, které navíc ani nemá, do tratí.
Od toho jsou tu právě privátní investoři, kteří si kvůli tomu založili novou firmu.
https://kunzak.cz/userfiles/file/rozpocet-2024.pdf?t=1720895984

Michal M

Obce bez dotací nejsou schopny dělat nic mimo základní provoz.

Tom

obce mají peníze sotva na svůj provoz ,se zadlužením kvůli úzkokolejce nebudou souhlasit jejich obyvatelé ,no a hotely, hospody jim toho také moc nepřinášejí jelikož mají většinou sídlo někde v Praze nebo Brně a zaměstnance platí jak je v tomto oboru zvykem minimální mzdou nebo poloviční minimální mzdou a zbytek jim dají na ruku ,takže obec opět ostrouhá

rodilyslavkovak

a předpokládám že keš ounly

Marana_CZE

Tak ono že by tam byl obnoven provoz, ve stejném rozsahu než nastalo přerušení, je asi nereálné. Navíc stejně tím mimo sezónu nikdo nejezdil. O to víc se ale nabízí, využít plný turistický potenciál tratě a například vytvořit výhodné jízdenky se vstupenkou na blízké památky a muzea (Zámek v Hradci, Kamenici, muzeum v Bystřici). Stejně tak si udržet speciální vlaky na různé svátky (Mikulášský expres) a dostat více turistů do okresu…

Stráťa

Turistický potenciál…to je strašné šotoušké zaklínadlo. Už někdo vymyslel kouzlo pomocí kterého se „turistická“ trať dokáže zaplatit?

JIM

Pitomé cyklostezky nikoho nezajímají, jen hloupé likvidátory. Dnes frčí vláčky, úzkokolejky, lokálky a vůbec. I obnova trati Loket-H. Slavkov by jistě přinesla kraji peníze z turistického ruchu. Větší než ta slavná cyklostezka. Jen tupan si zruší výdělečnou atrakci pro lidi.

Karl vB.

Mohl byste prosím výdělečnost té „atrakce pro lidi“ upřesnit?
Pokud by tomu tak skutečně bylo, netrvala by agónie od vyhlášení insolvence JHMD zatím 2 roky.
V textu je jasně uvedeno, že starosta J.Hradce Michal Kozár se jasně vyjádřil, že Sdružení obcí chce mít ve smlouvě zakotveno právo úzkokolejku investorovi vrátit, pokud by z jejího provozu nebylo možné uhradit splátky.

JIM

Mohl byste si znovu přečíst článek, kde je jasně popsán úbytek turistů v dobách bez provozu úzkokolejky? Ti turisté se neubytovávají v penzionech a hotelích, nechodí do restaurací na oběd, nenavštěvují památky České Kanady? Váš komentář je velice hloupý.

Karl vB.

Vzhledem ke slovní zásobě, kterou jste použil u vašeho prvního příspěvku, je pro mně vaše hodnocení vlastně pozitivní. 🙂

JIM

Stačilo by přiznat, že se ptáte velice hloupě. Nebo navrhujete zbořit i Landštejn, Červenou Horu, vypustit Lipno a Rožmberk? Nejste asi nejostřejší tužka u vás v obci.

Karl vB.

Vážená ostrá tužko, kdepak že se nachází ta vaše Červená Hora? 🙂

JIM

Červená Lhota, pardon. Jistě by nebylo vhodné tyto zámky a hrady zbourat a postavit místo nich „výdělečné“ hotely.

Karl vB.

Vaše příspěvky jsou tupé a manipulativní zároveň. Reagujete v nich na něco, co jsem nikdy nenapsal.
Nicméně vám i na ten váš poslední odpovím, dokonce mi k tomu stačí pouhá kopie části jedné věty z vašeho 2. výplodu:
„Ti turisté se neubytovávají v penzionech a hotelích, nechodí do restaurací na oběd…?“ 🙂 🙂 🙂

JIM

Jasně. Místo na úzkokolejku, či zámek pojedou na hotel v turisticky nezajímavé oblasti jen tak. Rodiny jistě mají dost peněz, a není nad to dovolenou strávenou placením hoteliérovi. Nemám nic proti vašemu komentáři ale musíte si uvědomit, že díky těmto atrakcím v oblasti kvete turismus a tedy se vydělává. Pokud zrušíte atrakci, vydělávat to nebude. DisneyPark taky přitahuje turismus a nikdo neřeší jeho výdělečnost/nevýdělečnost. To se vám tady celou dobu snažím vysvětlit.

Karl vB.

„DisneyPark taky přitahuje turismus a nikdo neřeší jeho výdělečnost/nevýdělečnost.“
Pokud tuto tézi myslíte fakt vážně, tak to běžte vysvětlit věřitelům JHMD a insolvenčnímu správci. 🙂

Tom

Za úbytkem je hlavně to ,že nasadili ceny jak v německu ,zaměstnane platí jak v moldavsku no a platy jejich zákazníkú jsou české

Karl vB.

V galerii působí zajímavě vedle sebe snímky 7/9 a 8/9, které ukazují interiér přípojného vozu Balm/ú (rok výroby 1966) a interiér motorového vozu M27 Hašišbedna (rekonstrukce 2014).
Jejich porovnání dokumentuje, kam lze za 48 let (podle návrhu architektonické kanceláře Mjölk Liberec), ve vývoji interiéru osobního železničního vozidla, bohužel také dojít.

mezera

Jen připomenu (pokud to někdo ve Vašem příspěvku přehlédl), že Hašišbedna je motorák, který jezdí sám (vlak tvoří samotný = jeden) a jede tam a hned klidně zase zpět, kdežto Balm/ú je vůz, který potřebuje lokomotivu (vlak tvoří dva = loko+vůz) a před jízdou zpět je nutno objíždět, aby byla lokomotiva vepředu. Řídící vozy na JHMD dosud nemají a mezistaniční sunutí s cestujícími asi není povoleno.

Pája

Jak to souvisí s interiérem?

Stráťa

Je pravda že rozdíl tam vidět moc není a jako cestujícího by mě vyděsilo obojí.

Karl vB.

Děkuji za první informaci, přímo od zdroje, o postoji Sdružení měst a obcí Úzkokolejka k převodu úzkokolejky od soukromých investorů.

noerf

Jinak řečeno svazek obcí to možná koupí. Ale zatím neexistuje vyjádření SFDI ohledně financování provozu trati a vzhledem k tomu, že není zprovozněna celá, tak se nedá očekávat, že by žádost již někdo podal a je otázka zda-li bude SFDI financovat trať a níž je turistický provoz, protože kraje se vetsi provoz objednat nechystají. Další věci je splitka u Jindřichova Hradce s rychlokovou tratí České Budějovice – Brno, kde by měl být výhradní provoz pod ETCS okolo roku 2030. Což by znamenalo instalaci ETCS do stávajících jednotek a lokomotiv, což bude velmi drahé vzhledem k poměrně malým počtem v dané… Číst vice »

Bez přezdívky

A nebo tam ETCS na té splítce vůbec nebude, případně se bude po dobu jízdy úzkého vlaku celý úsek v ETCS blokovat. Při tom provozu co tam je v tom nevidím problém.

Karl vB.

To by mohl zodpovdět někdo od SŽ, protože nelze vyloučit, že se budou bát efektu „Líbeznický tunel“.
Vlečkaři by v některých případech (např. operativní zajištění náhradní posunovací lokomotivy bez ETCS) mohli argumentovat právě vámi navrhovanou výjimkou.