Na trati nám záleží, chceme ale mít možnost ji vrátit, říká starosta Jindřichova Hradce

Jindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan PíšalaJindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan Píšala

Úzkokolejka lákala více turistů než jindřichohradecký zámek.

Obce podél jindřichohradeckých úzkokolejek (229 Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a 228 Jindřichův Hradec – Obrataň) podporují záchranný plán věřitele Jana Kysely, který má vést k obnově a finanční stabilizaci provozu na unikátních tratích. Není to ale bez podmínek, důležité budou detaily smlouvy mezi investory a obcemi. Deníku Zdopravy.cz to řekl jindřichohradecký starosta Michal Kozár (ANO 2011), který zároveň předsedá v květnu založenému Sdružení měst a obcí Úzkokolejka.

Kysela se snaží o obnovu provozu a přivedení investorů, kteří vykoupí dráhu a další majetek od zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Tím se v rámci reorganizace uspokojí věřitelé. Plán má vyvrcholit prodejem tratě, vozidel a dalšího majetku právě svazku obcí Úzkokolejka. Ten by měl z výnosů tratě převedený majetek desítky let (hovoří se o 30 letech) splácet s dohodnutým úrokem.

Obce podle Kozára reorganizační plán podporují, naopak velkou obavu měly z případného řešení krachu konkursem. „Největší obava panovala z toho, že se trať rozprodá po částech v konkursu, na který bychom jako samospráva neměli vůbec žádný vliv. Osud tratě by byl velmi nejistý,“ říká Kozár. Podle něj je obecní vlastnictví přijatelnější i pro Státní fond dopravní infrastruktury, s jehož příspěvky na údržbu se (stejně jako v minulosti) počítá.

„Návštěvnost úzkokolejky byla opravdu velká, pro cestovní ruch v této oblasti má trať obrovský význam. Víme od ubytovatelů, že po ukončení provozu jim výrazně ubyli lidé. Úzkokolejka je větší atrakcí než zámek v Jindřichově Hradci,“ doplňuje Kozár. Přiznává přitom, že se setkává i s názory, aby se úzkokolejka přeměnila na cyklostezku. „Ta by ale rozhodně nebyla tak krásná jako trať,“ odmítá Kozár snesení tratě.

Podle něj v případě převedení vlastnictví na sdružení obcí bude mít místní samospráva více možností ovlivňovat osud úzkokolejek. Podle Kozára se ale obce nehrnou do převzetí tratě bezhlavě, nýbrž o podmínkách smlouvy budou vyjednávat. Proto, aby měly z tratě dostatečné příjmy, bude třeba vyjednat podporu od SFDI a zajistit, že kraje dlouhodobě objednají provoz.

„V případě, že jedna z těchto dvou věcí selže, chceme mít možnost trať investorovi vrátit,“ uvedl starosta. Pro obce je podle něj důležité, aby penězovod stačil na splátky tratě, o zisk obcím nejde. Výnosy mají mimo jiné plynout z pronájmu vozidel dopravci, z pronájmu nemovitostí pro cestovní ruch a poplatků za dopravní cestu.

Podle Kozára si investor nejspíš zohlední podmínky obcí ve výši úroků, ale i v případě vrácení tratě mu „stále zůstane hodnota“. Vrácení nebude automatické, například pokud penězovod selže krátce před splacením tratě, obce už ji podle Kozára nejspíš doplatí. Nyní ale v žádném případě nechtějí doplácet nic ze svých současných rozpočtů. Majitelem tratí bude Sdružení, nikoliv jednotlivé obce.

„Čekáme na znění té smlouvy. Pak ji podrobně prostudujeme a budeme o ní jednat. Určitě to ale nebude rychlý proces,“ říká Kozár. Smlouvu totiž budou muset projednat obecní zastupitelstva, což u většího města typu Jindřichova Hradce nebude problém, menší obce ale svolávají zastupitelstvo jen párkrát do roka. Schválení smlouvy tedy bude nejspíš trvat měsíce.

Kysela předložil aktualizovaný reorganizační plán soudu v polovině srpna, nyní se čeká na svolání schůze věřitelů a případné schválení plánu (věřiteli a soudem). Investoři by měli přinést zhruba 80 milionů korun. Zajištění věřitelé budou uspokojeni ze sta procent (cca 65 mil.), nezajištění zhruba z 12 procent (cca 14 mil.). Plán má proběhnout do 60 dnů od jeho schválení.

Na úzkokolejce se přitom letos 10. srpna objevily po téměř dvou letech vlaky s cestujícími. Kyselovu týmu, kam patří i společnost Swietelsky Rail, se podařilo získat od Drážního úřadu osvědčení o bezpečnosti pro šestikilometrový úsek Nová Bystřice – Hůrky. Turistickou dopravu zde zajišťuje (od září jen od pátku do neděle) v komerčním režimu společnost Good thing. Tento týden Drážní úřad rozšířil povolení i na 20 kilometrů z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou. Cílem je zprovoznit celou trať a zajistit objednávku turistického provozu ze strany krajů. Ty si předem vybraly dopravce Gepard Express, smlouvy ale ještě nebyly podepsány.

Seriál zpráv o vývoji v JHMD v posledních dvou letech naleznete pod tagem Insolvence JHMD.

Dým a saze nikomu nevadily, parní vlak k České Kanadě patří. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní vlak v zastávce Albeř. Jde o jedinou zastávku mezi Novou Bystřicí a Hůrkami. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZačátkem října 2022 vyvěšovali zaměstnanci na lokomotivy věnce, dnes to bylo o mnoho veselejší. Na snímku jeden z mohykánů, vedoucí oprav Jan Píšala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Nová Bystřice ožilo drážním provozem po téměř dvou letech ticha. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkorozchodná drezína MUV pomáhá se znovuzprovozněním dráhy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, přípojný vůz Balm/ú, interiér. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor Palko

 

Tagy insolvence JHMD JHMD Jindřichův Hradec Sdružení měst a obcí Úzkokolejka
50 komentářů