Autonomní vozidla na železnici a v letectví nejsou žádnou novinkou. Jediný důvod proč kromě pár meter nejezdí vlaky a letadla bez fíry/pilota už mnoho desítek let je bezpečnost. Docela by mě zajímalo, co nového se dá vymyslet, aby bylo autonomní řízení natolik bezpečné, že si dokáže v každé situaci poradit a správně rozhodnout stejně (nebo ještě lépe) než člověk. Podle mě jediné, čeho mohou dosáhnout je totéž co u letadel: autopilot s kontrolou pilotů. Ale to už se dávno u železnice zavrhlo jako neekonomické mít ve vozidlech obojí (autofíru i fíru), tak jediné co mě napadá je to, že EU… Číst vice »
Jan Sova
10 měsíců
Autonomní Orchestrion. No to je gól. Předpokládám, že na začátku trati to někdo fyzicky nahodí atd. Na konci tratě snad bude čekat pořádný dojezdový polštář, který to vrátí na začátek trati. Tam už nově bude čekat nafouklý polštář, který….
Vy si myslíte že hlavní činnost strojvedoucího je mačkání zivaka? Tak to se musíte dovzdelat. Ono samotné vedení vlaku je kolikrát třeba 50 procent směny, zbytek jsou přípravné práce, zbrojení, posun atd..
A tady bude výpravčí volat dispečeru dopravce a i opačně, co se na mašině děje (když teda nejede). Zabezpečeno to musí být tak, že to těch 160 pojede (a automat na lokomotivě bude muset rozpoznat adhezní podmínky buď sám, nebo s kamerou a dispečerem).
Jo a ten automat nebude unavený a ospalý.
Ale no tak… Mluvíme o 810. Nikdo nezpochybňuje vaší práci, ale na druhé straně tu máme fíry co jezdi jen 810 a myslí si co nejsou. Což i ve srovnání s jinými strojvedoucími působí opravdu vtipně.
Myslím, že první skutečné nasazení autonomní technologie bude na spojích, které nyní obsluhuje fíra+průvodčí. Zůstane jeden člověk, který bude řešit lístky a cestující, a v případě potřeby vezme kladivo a zavře dveře
Nevím, jestli je to pravda, ale prý u 810 se občas muselo kopnout do skříně s ovládacími stykači, aby to přestalo trucovat a vlak se rozjel. Snad podle tohoto vznikla přezdívka „Orchestrion“ Kdo tedy do tý bedny kopne , když tam strojvedoucí nebude. 🙂
Souvisí to spolu velice úzce, protože autonomní jízda experimentálního vozidla je založena právě na prvcích ETCS. ETCS je pak ještě doplněno ATO modulem.(ATO-Automatic Train Operation). ATO lze provozovat v několika stupních automatizace GoA. Snahou bude provoz ve čtvrtém stupni GoA, který představuje plně automní jízdu bez strojvedoucího.
Tak to jste netrefil, protože tenhle experimentální vlak používá pro autonomní jízdu právě ETCS s modulem ATO a s nejvyšší možnou mírou automatizace GoA. Jinak řečeno toto vozidlo je vybaveno nejvyšší verzí ETCS s kterou se můžete na české (skoro i evropské) železnici setkat. Takže jde právě o „rozchození“ ETCS…
AŽDácký měřicí vůz ex 851.(tuším)026 je vybaven ETCS Bombardier (snad BL 2.3), které s žádným ATO nekomunikuje (nemá příslušné rozhraní) a na trati Kamensko – D, Bousov není traťová řást ETCS. Přesto se tam právě s tímto vozem ty předváděcí jízdy pro evropský projekt úspěšně vykonaly.
Nějaké nápady, jak to udělali, máte?
(Neříkám, že pro komerční nasazení autonomního vlaku to EDTCS nebude potřeba, ale třeba Francouzi chtějí autonomní vlak bez ETCS, zato s optickým vyhodnocováním návěstidel)
Bohužel vám neumím odpovědět jakým způsobem AŽD vykonalo předváděcí jízdy (taky by mě to zajímalo), ale myslím že pokud budou experimentálně pracovat na nějakém zařízení, bude to proto, že to zařízení pak budou chtít prodat a vydělat na něm. V dnešní době, ale nemůžou jít svojí cestou, ale musí dodržet pravidla interoperability stanovené evropskou komisí. Ta jasně definovala spojení ETCS a ATO. Nějaké úpravy může AŽD navrhnout, ale těžko se změní celý schválený princip. Ten francouský model jde trochu proti srsti. Návěstidlo je zařízení, které je až na úplném konci algoritmu stavění jízdní cesty a pro jízdu vlaku je celkem… Číst vice »
Já ty Francouze docela chápu – udělat ATO over optical signalling vyjde levněji, než předělávat stovky a tisíce kilometrů lokálek na dálkovinu a ETCS.
A interoperabilita u vozidla pro lokálky, které jezdí jen okolo komína a dál než 100 km od domovského depa se nepodívá? (a do zahraničí tuplem). Zbytečnost.
Má to něco do sebe – využijete už existující přenosový kanál (i když původně určený pro někoho jiného, byť se stejným účelem). Otevřených otázek je tam ale hodně (a těch neotevřených ještě víc).
Brzdné křivky si může generovat samo ATO, stejně to dělá už teď.
Martin
10 měsíců
A nešlo by ty šukafony nechávat ve stanicích, že by si to případní cestující odřídili sami? Třeba když by se vždy sešli min 3 lidé, tak by mohli vyjet na trať. Něco jako půjčování kol ve městě.
S prominutím, ale tohle je opravdu ,,geniální“ nesmysl.
Být podle Vás, to by znamenalo aby minimálně jeden z těch tří cestujících měl licenci strojvedoucího a ještě seznání na trati- ve skutečnosti téměř na hranici fantazie.
Autonomní vlaky AŽD propaguje na Švestkové dráze už několik let. A to už s Orchestrionama nejezdí. A vlaky stále řídí klasický strojvedoucí. Takže ani u Kopidlna autopilot nehrozí. Navíc automatizovat 810 je něco jako nacpat autonomní řízení do stopětky.
Myslím si, že nejde o řízení vozu, ale přímo o ten systém řízení, o ten samotný řídící počítač (software) a jeho příslušenství (kamery, čidla, přenos dat, nějakou centrálu).
zaráží mě že propagují autonomní 810. A nejsou schopni Regiosprintry upravit aby se mohli spojovat. V úseku Lovosice- Litoměřice by to bylo fakt zavhodno.
Kdyby „něco selhalo“, tak může být škoda i za deset milionů.
Ono je totiž potřeba tu 810 nejprve „trochu“ upravit a zmodernizovat, takže se nejedná o nějaké odepsané vozidlo.
To myslíte, že v té 810 bude pořád plynové lanko?
Nebude. Bude tam elektronický řídicí systém.
Navíc vaše vize jsou špatné. „Autopilot“ už u Kopidlna fungoval (byť na ex 851), před měsícem se tam jezdily pilotní zkoušky evropského programu autonomního řízení.
Tohle hoši od AŽD prostě umějí.
A proč teď 810?
Jednoduchá odpověď – před těmi asi 3 lety, kdy se s tím začínalo, žádné jiné vhodné vozidlo k mání nebylo.
Jen se obávám, že v té experimentální 810 asi žádné cestující vozit nepůjde.
ušatá
10 měsíců
Opět něco rozumného.
Jan Kavan
10 měsíců
Tak teď věřím tomu, že 810 budou jednou i levitovat. To je neuvěřitelný 🙂
Signál k odjazdu si vlak dá sám, rovnako ako si ho dnes sám dáva rušňovodič na mnohých tratiach s 810, prípadne ako si ho sám dáva vlak v mnohých autonómnych prevádzkach metra.
Funguje to v metru, funguje to v německých S-Bahnech, bude to fungovat i tady. Jestli ten čudlík zavírání dveří zmáčkne fíra nebo robot je celkem jedno.
A rozkaz „průvan v lese“ (nedávno jsem tento krásný výraz slyšel od mého někdejšího kolegy, hezky řečeno…) si výpravčí potvrdí jako cestující když jde do metra v označovači namontovaném na boku vozu.
Náklady na sofistikovanou IT a její údržbu též nelze zanedbat, byť budou při větším rozsahu menší. Akorát mimořádnosti se budou řešit hodně blbě anebo vůbec – prostě to nepojede…
A nebo to bude jak jinde ? A odjede s tím pověřená osoba z dohledovýho centra přes vzdálenej přístup ? I kdyby tam měl někdo dojet osobně, tak při rychlosti řešení SŽ nebo drážních hasičů, tak tam pohodlně bude autem.
kala.jan
10 měsíců
Je to pro strojvedoucího při odchodu do neprovozní zálohy taková náplast. První vozidla této řady se seriovými čísly 152.011 a 012 a 013 a 014 mě provázela téměř celý strojvůdcovský život. Vozidla takřka bezúdržbová, kde si mohl šikovný strojvedoucí poradit s většinou závad a dojet aspoň do nejbližší stanice si zaslouží tuto poctu a jako prvé vyjet v autonomním režimu. Myslím že pan ředitel AŽD Chrdle, ví co dělá. Zatímco většina zde plácajících asi moc ne.
Zatím svým fungováním Ing. Chrdle pro společnost dosáhl (a i pro ni vydělal) rozhodně nesrovnatelně víc, než vy svým připitomělým žvaněním v internetových diskusích (a jiného asi ani nic neděláte).
Pro svou společnost bezesporu a všichni daňoví poplatníci včetně vás to zaplatili.
Ano, občas nic nedělám, třeba když spím.
Nicméně vás mohu ujistit, že množinu toho, co dělám byste téměř jistě nedělal a nechtěl dělat.
A když jste u těch diskusí v množném čísle prosím mimo žvástů uvést jedinou mimo zdopravy.
Snad na těch stanicích, kde bude stavět autonomní 810 si půjde vzít sdíleneho Žigulíka nebo Buchanku. Samozřejmě, že v úpravě na EV a autonomní – jen platba by mohla být pořád v mincích.
Chytrým telefonem. Do telefoních budek třeba Androida nebo iOs. Když nějaká apka chce platbu, neotevře to platební bránu ale mincovník. A šikovnější si opatří nekonečné karty.
Pokrok nezastavis, ty 810 si to zaslouží, stejně doufám, že již brzo dostanou ETCS a sběrač a zvýší jim maximalku na 120… 😄😄 Budoucnost na koridorech je v 810
-Autonomní
-ETCS
-Sběrač
-Vodík
-Max.120
-Plošina pro invalidy
A na každou lokálku, perfektní vozidlo pro 21. století, 2073 oslavíme sto let provozu! 😀
S tím pojezdem moc rychlé muziky neuděláte. Tak 100 s odřenýma ušima, je to moc lehké a při vyšších rychlostech to bude nestabilní a bude to mít tendenci šplhat po okolku na hlavu kolejnice.
To je pravda. V Japonsku mají vlaky SC Maglev, které do 100 km/ho jedou po gumových kolech, a ve vyšších rychlostech levitují. Takže v nízkých rychlostech pojezd řady 810 stačí, a na vyšší rychlost je vybavíme magnety. Akorát asi s aerodynamikou šukafonu bude problém dosáhnout 600 km/h 😉
A proč by ne? V zahraničí je běžné, že když chcete nastoupit v zastávce na znamení, tak musíte pro zastavení vlaku na této zastávce zmáčknout signalizační tlačítko, které je zpravidla poblíž odjezdové tabule…
Natáhnou a nejen tam, stejně jako natahují např. KŽC a taky budou vozit vzduch.
Ale to můžeme skončit u velké části národa, který platní za nesmysly např. z teleshopingů.
KÚ Královéhradeckého kraje (ve spolupráci s KÚ Stč.kraje, protože v relativním turistickém dosahu jsou třeba i Loučeň, Jabkenice a Dobrovice) by měl především připravit a vydat ve vlastní režii nějaký schopný turisticko-propagační materiál o tamních regionálních pamětihodnostech, který by byl zdarma k dispozici i v těch výletních vlacích (včetně vlaků MBŽS) – už to by byla užitečná pomoc..
Přesně, levný provoz a do šrotu pro náhradní díly můžou sáhnout kdykoliv. Ale může to být zajímavé pro šotouše, historický vůz s moderní technikou…jestli je dráhy opravdu všechny odstraní z provozu … ale řekl bych, že Švestkovka je v zajímavém turistickém regionu, s Kopidlnem je to horší. Snad jen pro cyklisty…
Mnoho toho v té oblasti sice není (asi největším „lákadlem“ je jen ta předražená „Středověká krčma“ v Dětenicích), ale výletní turistiku (pěšky i na kole) lze provozovat i tam. Budou-li ty vlaky mít nějaké rozumné vazby na další tratě, tak bych to a priori nezatracoval – letní vlaky MBŽS „kolem Humprechtu“ tam frekvenci mají.
Také jsou poblíž té trati i nějaké malé pivovary (nejen ten v Dětenicích), ale osobní zkušenosti s nimi ani s jejich produkcí nemám, takže referencemi nemohu sloužit. A zatím ani nelze odhadovat, zda a jak bude jejich návštěvnická doba korespondovat s jízdním řádem těch výletních vlaků.
Zkouška technologie. Když selže, bude škoda na vozidle minimální. A mimochodem, daně platíme všichni. Lány asfaltu pro hromady aut místo úspornějších hromadných přeprav zase nechci ze svých daní podporovat já, to si nevyberete. 🙂
Dobrá zpráva, docela jim fandím. Divím se, že to nepřišlo mnohem dřív, a že vlaky jsou ve vývoji skoro na chvostu autonomního řízení. Přitom řízení vlaku musí být jednoduší, než ovládat auto nebo raketu do vesmíru. Dostat to zaa úkol Tesla nebo SpaceX, tak už vlaky dávno sami jezdí.
Jenže ani Tesla, ani pan Tesla nevynalézali na zákadě něčího úkolu. Byla to jen a pouze jejich osobní iniciativa. Což je u státních společností zcela nežádoucí. Obzvlášť tam, kde je i samotné vzdělání považováno za okradení společnosti.
Proč ne ? Proč by AŽD v rámci testování nasazovalo svůj experimentální výrobek na fungl nové vozidlo, když jej může otestovat na bezcenném orchestrionu ? Tento záměr prioritně zcela určitě není o přepravě cestujících, ale o testování výrobků a technologií..
tenhle záměr tam je, ale on se toho třeba někdo chytí a místo dovozu šrotu z kapitalistické ciziny to bude chtít využit jako moderní vlaky pro svůj kraj…podobnost čistě náhodná 😀
Jako jeden Msk bych pouze dodal toto
810 bez šoféra viz článek je ok. 👍😃👍
811 pana Unucky (ODS) s provozem někam k roku 2034 je neakceptovatelná chyba. A zjevně i proto klesl v kandidátce z prvního na šesté místo. Odmítl či vzdal se i kandidatury na předsedu v Kraji…
Tak vzhledem k tomu, že půjde o experimentální vozidlo, tak to snad všichni přežijou. Ostatně, když už to tam bude jezdit, tak by byla škoda, aby to jezdilo bez cestujících. Ostatně, třeba se tam časem objeví i reálně použitelná autonomní vozidla. Jinde AŽD už snad používá jen 654 z Německa.
810 forewer
Autonomní vozidla na železnici a v letectví nejsou žádnou novinkou. Jediný důvod proč kromě pár meter nejezdí vlaky a letadla bez fíry/pilota už mnoho desítek let je bezpečnost. Docela by mě zajímalo, co nového se dá vymyslet, aby bylo autonomní řízení natolik bezpečné, že si dokáže v každé situaci poradit a správně rozhodnout stejně (nebo ještě lépe) než člověk. Podle mě jediné, čeho mohou dosáhnout je totéž co u letadel: autopilot s kontrolou pilotů. Ale to už se dávno u železnice zavrhlo jako neekonomické mít ve vozidlech obojí (autofíru i fíru), tak jediné co mě napadá je to, že EU… Číst vice »
Autonomní Orchestrion. No to je gól. Předpokládám, že na začátku trati to někdo fyzicky nahodí atd. Na konci tratě snad bude čekat pořádný dojezdový polštář, který to vrátí na začátek trati. Tam už nově bude čekat nafouklý polštář, který….
Kdyžtak to myslivec bude řídit kulovnicí, že 🙂
Rádio Jerevan upřesňuje, že to nebude myslivec, ale Myslivec, a nebude to řídit kulovnicí, ale jedničkami a nulami 🙂
Škoda že to nebude na celé trase Kopidlno- Bakov n.J. 🙁
AŽD vlastní pouze úsek odb. Kamensko – Dolní Bousov.
Tak to někteří „já jsem fíra na 810, kdo je víc“ nepřežijou. Celou dobu se prezentují jako nenahraditelní a nyní…
… se budou muset učit jezdit něčím větším.
Zatím tam strojvedoucí bude. A až tam nebude tak jim přeji hodně úspěchů s dveřmi, motorem, topením, a tak vůbec celkově 😀
Jo, nahradit robotem/automatikou stikavani tlačítka bělostí, na to dnešní věda ještě nemá…
Vy si myslíte že hlavní činnost strojvedoucího je mačkání zivaka? Tak to se musíte dovzdelat. Ono samotné vedení vlaku je kolikrát třeba 50 procent směny, zbytek jsou přípravné práce, zbrojení, posun atd..
A tady bude výpravčí volat dispečeru dopravce a i opačně, co se na mašině děje (když teda nejede). Zabezpečeno to musí být tak, že to těch 160 pojede (a automat na lokomotivě bude muset rozpoznat adhezní podmínky buď sám, nebo s kamerou a dispečerem).
Jo a ten automat nebude unavený a ospalý.
Ale no tak… Mluvíme o 810. Nikdo nezpochybňuje vaší práci, ale na druhé straně tu máme fíry co jezdi jen 810 a myslí si co nejsou. Což i ve srovnání s jinými strojvedoucími působí opravdu vtipně.
Myslím, že první skutečné nasazení autonomní technologie bude na spojích, které nyní obsluhuje fíra+průvodčí. Zůstane jeden člověk, který bude řešit lístky a cestující, a v případě potřeby vezme kladivo a zavře dveře
Zavře dveře kladivem:D to je přesně to co jsem myslel
Až tam nebude, tak tam nebude ani ta 810.. Jako vývojová platforma to postačí a finální verze se pak vestaví do něčeho, co není jen pojízdnej kurník..
Prosím vás, kde běhají ti fírové, co říkají co říkáte? Žádného takového jsem nepotkal. Že by u vás v Kateřinkách?
Slavnej olejovej matlal ?
Nevím, jestli je to pravda, ale prý u 810 se občas muselo kopnout do skříně s ovládacími stykači, aby to přestalo trucovat a vlak se rozjel. Snad podle tohoto vznikla přezdívka „Orchestrion“ Kdo tedy do tý bedny kopne , když tam strojvedoucí nebude. 🙂
Tam žádné ovládací stykače nejsou…
Spíš by měli pořádně rozchodit ETCS. To by bylo teď pro dráhu mnohem užitečnější.
A tyto dvě věci spolu souvisí jak? Myslíte, že lidi, kteří vyvíjejí aut. vlak, by místo toho měli vzít kladivo a šroubovák a jít „zprovozňovat“ ETCS?
Souvisí to spolu velice úzce, protože autonomní jízda experimentálního vozidla je založena právě na prvcích ETCS. ETCS je pak ještě doplněno ATO modulem.(ATO-Automatic Train Operation). ATO lze provozovat v několika stupních automatizace GoA. Snahou bude provoz ve čtvrtém stupni GoA, který představuje plně automní jízdu bez strojvedoucího.
Tak to jste netrefil, protože tenhle experimentální vlak používá pro autonomní jízdu právě ETCS s modulem ATO a s nejvyšší možnou mírou automatizace GoA. Jinak řečeno toto vozidlo je vybaveno nejvyšší verzí ETCS s kterou se můžete na české (skoro i evropské) železnici setkat. Takže jde právě o „rozchození“ ETCS…
AŽDácký měřicí vůz ex 851.(tuším)026 je vybaven ETCS Bombardier (snad BL 2.3), které s žádným ATO nekomunikuje (nemá příslušné rozhraní) a na trati Kamensko – D, Bousov není traťová řást ETCS. Přesto se tam právě s tímto vozem ty předváděcí jízdy pro evropský projekt úspěšně vykonaly.
Nějaké nápady, jak to udělali, máte?
(Neříkám, že pro komerční nasazení autonomního vlaku to EDTCS nebude potřeba, ale třeba Francouzi chtějí autonomní vlak bez ETCS, zato s optickým vyhodnocováním návěstidel)
Bohužel vám neumím odpovědět jakým způsobem AŽD vykonalo předváděcí jízdy (taky by mě to zajímalo), ale myslím že pokud budou experimentálně pracovat na nějakém zařízení, bude to proto, že to zařízení pak budou chtít prodat a vydělat na něm. V dnešní době, ale nemůžou jít svojí cestou, ale musí dodržet pravidla interoperability stanovené evropskou komisí. Ta jasně definovala spojení ETCS a ATO. Nějaké úpravy může AŽD navrhnout, ale těžko se změní celý schválený princip. Ten francouský model jde trochu proti srsti. Návěstidlo je zařízení, které je až na úplném konci algoritmu stavění jízdní cesty a pro jízdu vlaku je celkem… Číst vice »
Já ty Francouze docela chápu – udělat ATO over optical signalling vyjde levněji, než předělávat stovky a tisíce kilometrů lokálek na dálkovinu a ETCS.
A interoperabilita u vozidla pro lokálky, které jezdí jen okolo komína a dál než 100 km od domovského depa se nepodívá? (a do zahraničí tuplem). Zbytečnost.
Má to něco do sebe – využijete už existující přenosový kanál (i když původně určený pro někoho jiného, byť se stejným účelem). Otevřených otázek je tam ale hodně (a těch neotevřených ještě víc).
Brzdné křivky si může generovat samo ATO, stejně to dělá už teď.
A nešlo by ty šukafony nechávat ve stanicích, že by si to případní cestující odřídili sami? Třeba když by se vždy sešli min 3 lidé, tak by mohli vyjet na trať. Něco jako půjčování kol ve městě.
S prominutím, ale tohle je opravdu ,,geniální“ nesmysl.
Být podle Vás, to by znamenalo aby minimálně jeden z těch tří cestujících měl licenci strojvedoucího a ještě seznání na trati- ve skutečnosti téměř na hranici fantazie.
😂…hezké Vánoce 🙂
No nedejbože, kdyby jeden z nich měl řidičák a na nádraží auto, zbylé dva odvezl.
A nácestné zastávky nic, že… Obsluha, jak má být. 🙂
Vót tretij!
Autonomní vlaky AŽD propaguje na Švestkové dráze už několik let. A to už s Orchestrionama nejezdí. A vlaky stále řídí klasický strojvedoucí. Takže ani u Kopidlna autopilot nehrozí. Navíc automatizovat 810 je něco jako nacpat autonomní řízení do stopětky.
Myslím si, že nejde o řízení vozu, ale přímo o ten systém řízení, o ten samotný řídící počítač (software) a jeho příslušenství (kamery, čidla, přenos dat, nějakou centrálu).
AŽD taky cpaly řízení do Krokodýla.
Proč by 810 nechtěla je třeba mechanické ovládání plynu, ale už 814 má elektroniku a nechá se řídit dálkově.
od te doby, co se vymyslely servomotory, to ma reseni.
Pro reko na autonomní vlak je 810 a 814 víceméně totéž, všecko vyházet a udělat znova.
zaráží mě že propagují autonomní 810. A nejsou schopni Regiosprintry upravit aby se mohli spojovat. V úseku Lovosice- Litoměřice by to bylo fakt zavhodno.
O 810 jde v tomto případě asi nejméně, zkrátka to chtějí na něčem vyzkoušet, a vozidlo v podstatě odepsané se nabízí. Co kdyby něco selhalo…
Kdyby „něco selhalo“, tak může být škoda i za deset milionů.
Ono je totiž potřeba tu 810 nejprve „trochu“ upravit a zmodernizovat, takže se nejedná o nějaké odepsané vozidlo.
Jestli to nebude tím, že lidi, co vymýšlejí autonomní vlak, asi nebudou titíž, co se hrabou v drátech na Regiosprinterech.
To myslíte, že v té 810 bude pořád plynové lanko?
Nebude. Bude tam elektronický řídicí systém.
Navíc vaše vize jsou špatné. „Autopilot“ už u Kopidlna fungoval (byť na ex 851), před měsícem se tam jezdily pilotní zkoušky evropského programu autonomního řízení.
Tohle hoši od AŽD prostě umějí.
A proč teď 810?
Jednoduchá odpověď – před těmi asi 3 lety, kdy se s tím začínalo, žádné jiné vhodné vozidlo k mání nebylo.
Jen se obávám, že v té experimentální 810 asi žádné cestující vozit nepůjde.
Opět něco rozumného.
Tak teď věřím tomu, že 810 budou jednou i levitovat. To je neuvěřitelný 🙂
Hlavně je to smutný…
Maglev 810 😀 😀
Humor: Nebo taky Maglajz 810. Složenina slov magnetická glajza 🙂
Tady nejde o 810, nýbrž o vyzkoušení technologie, nejlépe na něčem bytelném, u čeho bude případná škoda minimální…
810 má k bytelnosti hodně daleko.
Aspoň se tam podaří vypravit spoj,kde personál nebude mít přesilovku
Sezónní víkendové vlaky už tam jezdí řadu let („Kolem Humprechtu“).
Do roku 2021 jsem jimi jel aspoň 1x v každé sezóně a snad vždy jsem tam zastihl dvouciferný počet cestujících.
Tzn. personál neměl přesilovku.
Jablka a hrušky.
A průvodčí (vlakvedoucí) tam bude? Kdo a jak dá tomu automatickému vlaku signál k odjezdu?
Signál k odjazdu si vlak dá sám, rovnako ako si ho dnes sám dáva rušňovodič na mnohých tratiach s 810, prípadne ako si ho sám dáva vlak v mnohých autonómnych prevádzkach metra.
Ja neříkám ze to nejde, ale zajímá mě jak a jestli to opravdu bude jezdit zcela bez vlakove čety? Zvladnou to kamery a detekce pohybu osob?
Áno.
V rámci testovacího provozu tam strojvedoucí bude ale jen pro jistotou
Funguje to v metru, funguje to v německých S-Bahnech, bude to fungovat i tady. Jestli ten čudlík zavírání dveří zmáčkne fíra nebo robot je celkem jedno.
A rozkaz „průvan v lese“ (nedávno jsem tento krásný výraz slyšel od mého někdejšího kolegy, hezky řečeno…) si výpravčí potvrdí jako cestující když jde do metra v označovači namontovaném na boku vozu.
Nedá se tohle nějak navěstit? Místo volna mu ukázat třeba přivolávačku? (A automat nejspíše nepojede)
Jen jsem chtěl věc zlehčit, nic víc.
Je otázka zda předpis na tratích azd tento systém vůbec zná.
Než se stane průser.
Po dlouhé době dobrá zpráva. Tak ať se dílo podaří.
To je přesně ono. Personální náklady potápějí VHD k ekonomickému dnu.
Náklady na sofistikovanou IT a její údržbu též nelze zanedbat, byť budou při větším rozsahu menší. Akorát mimořádnosti se budou řešit hodně blbě anebo vůbec – prostě to nepojede…
A nebo to bude jak jinde ? A odjede s tím pověřená osoba z dohledovýho centra přes vzdálenej přístup ? I kdyby tam měl někdo dojet osobně, tak při rychlosti řešení SŽ nebo drážních hasičů, tak tam pohodlně bude autem.
Je to pro strojvedoucího při odchodu do neprovozní zálohy taková náplast. První vozidla této řady se seriovými čísly 152.011 a 012 a 013 a 014 mě provázela téměř celý strojvůdcovský život. Vozidla takřka bezúdržbová, kde si mohl šikovný strojvedoucí poradit s většinou závad a dojet aspoň do nejbližší stanice si zaslouží tuto poctu a jako prvé vyjet v autonomním režimu. Myslím že pan ředitel AŽD Chrdle, ví co dělá. Zatímco většina zde plácajících asi moc ne.
Samozřejmě, že ví co dělá, jeho šotouštví platíme nepřímo z našich daní.
Zatím svým fungováním Ing. Chrdle pro společnost dosáhl (a i pro ni vydělal) rozhodně nesrovnatelně víc, než vy svým připitomělým žvaněním v internetových diskusích (a jiného asi ani nic neděláte).
Pro svou společnost bezesporu a všichni daňoví poplatníci včetně vás to zaplatili.
Ano, občas nic nedělám, třeba když spím.
Nicméně vás mohu ujistit, že množinu toho, co dělám byste téměř jistě nedělal a nechtěl dělat.
A když jste u těch diskusí v množném čísle prosím mimo žvástů uvést jedinou mimo zdopravy.
„…vozidla této řady se seriovými čísly 152.011 a 012 a 013 a 014…“
Kralupy?
Třeba jednou bude 810 jezdit 200km/h, bude mít naklápění, pantograf, průchod vagonama a bude to jezdit bez řidiče
Těším se na iteraci, kdy to bude jezdit na vodík a palivový články… Jo a video dohled pomocí nizkoobeznych satelitů.
Na šlupky od banánů z popelnice, a bude ještě lítat a cestovat v čase: https://youtu.be/M0NgKiB_DZQ
To cestování v čase se mi líbí, aspoň už nebudou taková zpoždění.
Doufám ale, že přežije „ve stanici nelze“, položit hnědé dítě na štěrk ve stanici k tomu vlaku prostě patří!
Pantograf už některé mají,jmenují se MVTV 2.
Průchaos vagonama taky, jsou to Regionovy
Snad na těch stanicích, kde bude stavět autonomní 810 si půjde vzít sdíleneho Žigulíka nebo Buchanku. Samozřejmě, že v úpravě na EV a autonomní – jen platba by mohla být pořád v mincích.
Chytrým telefonem. Do telefoních budek třeba Androida nebo iOs. Když nějaká apka chce platbu, neotevře to platební bránu ale mincovník. A šikovnější si opatří nekonečné karty.
V Británii už jezdí 200 a má vozové průchodky.
Pokrok nezastavis, ty 810 si to zaslouží, stejně doufám, že již brzo dostanou ETCS a sběrač a zvýší jim maximalku na 120… 😄😄 Budoucnost na koridorech je v 810
Já si zase říkal, že AVV se začalo zkoušet na M286 (tehdy to nejmodernější) až to celé dospělo…
…k autonomní 810.
-Autonomní
-ETCS
-Sběrač
-Vodík
-Max.120
-Plošina pro invalidy
A na každou lokálku, perfektní vozidlo pro 21. století, 2073 oslavíme sto let provozu! 😀
S tím pojezdem moc rychlé muziky neuděláte. Tak 100 s odřenýma ušima, je to moc lehké a při vyšších rychlostech to bude nestabilní a bude to mít tendenci šplhat po okolku na hlavu kolejnice.
Dobalastovat bateriemi.
To je pravda. V Japonsku mají vlaky SC Maglev, které do 100 km/ho jedou po gumových kolech, a ve vyšších rychlostech levitují. Takže v nízkých rychlostech pojezd řady 810 stačí, a na vyšší rychlost je vybavíme magnety. Akorát asi s aerodynamikou šukafonu bude problém dosáhnout 600 km/h 😉
V oblouku před Hošticema vlakvedoucí nahnala cestující na správnou stranu.
Berou nám práci!
Stejně jako jako spiknutí Rudolfa Diesla proti topíčům. Rozbíjete šukafonům motory.
Jen to ne – nebo brzy nebude čím jezdit!
Tam asi nebudou zastávky na znamení 😁.
A proč by ne? V zahraničí je běžné, že když chcete nastoupit v zastávce na znamení, tak musíte pro zastavení vlaku na této zastávce zmáčknout signalizační tlačítko, které je zpravidla poblíž odjezdové tabule…
A bude se to instalovat i u nás.
Na Švestkové dráze už je.
Tak to je dobrá zpráva, děkuji za info :).
To je dobrá inspirace i pro ostatní druhy povrchové dopravy.
A při výpadku technologie prostě – nepojedete. Můžete čekat a pozorovat projíždějící vozidla – nebo se vydat pěšky – nebo… Což je ten kýžený cíl?
Mám za to, že na některých zastávkách na švestkovce už toto tlačítko je, nebo se pletu?
Ano, na Švestkovce je tlačítko, jinak vlak nezastaví. Ale nebyl jsem si jistý, tak jsem mačkal ještě jednou, když vyjel vlak z předchozí zastávky.
Kde není tlačítko musíš vystřelit světlici
ČD a teď i Regiojet už s tím začali dávno.😊
Možná tak aby vlak zastavil na výstup ale na švestkovce je tlačítko na zastávce kvůli signalizaci nastoupení které v síti SŽ není.
… a strojvůdci nebudou mít co žrát!
Ale aspon budou mit konecne vic casu na dulezitejsi veci.
třeba na rekvalifikaci 🙂
Topiči nemají co žrát už 40 let….
Takové nápady mají opravdu jen ČD. Na historický motorák nainstalovat autopilota. Z čí to asi půjde daní? No z mých!
Tak mají ho zaprvé AŽD a hádám že si to všechno platí sami, nejspís ani kraj nebude přispívat a budou jezdit na vlastní tržní ryziko
Platí jim to ČD a SŽ jako největší to chlebodárci😀
To bych si nebyl jistý u této firmy, že nenatahnou ruku ke KU v HK.
Natáhnou a nejen tam, stejně jako natahují např. KŽC a taky budou vozit vzduch.
Ale to můžeme skončit u velké části národa, který platní za nesmysly např. z teleshopingů.
KÚ Královéhradeckého kraje (ve spolupráci s KÚ Stč.kraje, protože v relativním turistickém dosahu jsou třeba i Loučeň, Jabkenice a Dobrovice) by měl především připravit a vydat ve vlastní režii nějaký schopný turisticko-propagační materiál o tamních regionálních pamětihodnostech, který by byl zdarma k dispozici i v těch výletních vlacích (včetně vlaků MBŽS) – už to by byla užitečná pomoc..
To není Mšeno, tam žádný takový vlaky potřeba nejsou.
Resp. ať si je platí AZD ze svýho
to „ryziko“ bije uplne do oci….
Zas další, co považuje cokoliv na kolejích za ČD.
Kde se to bere? Nebo to dnes přinesl Santa Ježíšek?
Dejte si dalsiho svaraka a budte v klidu….Treba Vam pod stromeckem pristane nejakej hezkej darek 🙂
Z tvých určitě ne
Tak zas na druhou stranu, těch střepů maj na pokusy dost. A zůstatková hodnota je nulová.
Přesně, levný provoz a do šrotu pro náhradní díly můžou sáhnout kdykoliv. Ale může to být zajímavé pro šotouše, historický vůz s moderní technikou…jestli je dráhy opravdu všechny odstraní z provozu … ale řekl bych, že Švestkovka je v zajímavém turistickém regionu, s Kopidlnem je to horší. Snad jen pro cyklisty…
Kýbl nafty!
Mnoho toho v té oblasti sice není (asi největším „lákadlem“ je jen ta předražená „Středověká krčma“ v Dětenicích), ale výletní turistiku (pěšky i na kole) lze provozovat i tam. Budou-li ty vlaky mít nějaké rozumné vazby na další tratě, tak bych to a priori nezatracoval – letní vlaky MBŽS „kolem Humprechtu“ tam frekvenci mají.
Také jsou poblíž té trati i nějaké malé pivovary (nejen ten v Dětenicích), ale osobní zkušenosti s nimi ani s jejich produkcí nemám, takže referencemi nemohu sloužit. A zatím ani nelze odhadovat, zda a jak bude jejich návštěvnická doba korespondovat s jízdním řádem těch výletních vlaků.
Nejen turisti, když je vlak čistej, jezdí co chvíli a ještě rychlejší než auto, tak proč by jím místní nejezdili…
Zkouška technologie. Když selže, bude škoda na vozidle minimální. A mimochodem, daně platíme všichni. Lány asfaltu pro hromady aut místo úspornějších hromadných přeprav zase nechci ze svých daní podporovat já, to si nevyberete. 🙂
Tolik mínusů (oprávněných) tady snad nikdy nebylo. Nebo se pletu?
Jéé to je milé překvapení. 👍🚂
Byť vždy v diskuzi tvrdím že 81x ať už z regionální dopravy vymizí co nejdříve. Ať vznikne muzeum a postaví ji na pidestal.
Toto bude zajímavé lakadlo nejen pro nás fandy dopravy či šotofotoultras…😃🚂
Ty šukafony jsou urputnější než Babiš… 🙂 Nikdy neodstupí, nikdy…! Něch si to všeci zapametajů…
Krásné Vánoce všem… 🎄🙂
🤣👍🤣Tak jest!
Silvestr je až za týden 😀
A Apríl ještě dál
Dobrá zpráva, docela jim fandím. Divím se, že to nepřišlo mnohem dřív, a že vlaky jsou ve vývoji skoro na chvostu autonomního řízení. Přitom řízení vlaku musí být jednoduší, než ovládat auto nebo raketu do vesmíru. Dostat to zaa úkol Tesla nebo SpaceX, tak už vlaky dávno sami jezdí.
Jenže ani Tesla, ani pan Tesla nevynalézali na zákadě něčího úkolu. Byla to jen a pouze jejich osobní iniciativa. Což je u státních společností zcela nežádoucí. Obzvlášť tam, kde je i samotné vzdělání považováno za okradení společnosti.
Autonomní vlaky jezdí už dlouho. Akorát ne u nás. V Číně mají už dokonce i autonomní vysokorychlostní provoz.
A co část pařížského metra?
Ty srandovní vláčky CDGVAL na pařížském letišti Charles de Gaulle.
Linka 1
Já z toho vyjádření teda úplně nevím, jestli se jedná čistě o nasazení onoho autonomního testovacího vozu, či bude i v režimu autonomního provozu.
Tipnu si, že to bude někde uprostřed: autonomní řízení, ale s lidským dohledem – nic jiného legislativa neumožní.
Ledaže by to jezdilo bez cestujících.
Autonomni 810! Budoucnost je tady! 😁😁 Na to se i prijedu podivat. Bez ironie. To se mi libi!! 🙂
Hehe, je to neco jako Potrrbujeme na necem vyzkouset vlak na magnetickem polstari, primontujeme to na 810. Jako, proc ne? Beru! 😀
Nekterym mozna praskne zilka, ale co uz 😋
Jsou to prostě nesmrtelné motoráky. V MSK tak budou mít konkurenci v podobě autonomního provozu 810. A jaký vyšší level bude příště? Že by naklápění?
Ještě zbývá přestavba 810 na elektrické se sběračem na střeše a máme snad komplet verze.
Proč vlastně ne? 810 je vůz, který může mít milion využití.
Sběrač by neunesla střecha – musela by tam být konstrukce jak v nějakém závodním automobilu.
Ještě baterie, vodík a parní kotel ze Škody Sentinel! 😀
Škoda té vysokopodlažnosti, ale baterky bych si představit dovedl, a pendlovalo by to třeba mezi Suchdolem a Fulnekem, nebo Bílovec – Studénka.
Parní kotel místo oddílu pro cestující a připojíme k tomu Btax pro komoletnost
No,a,proč vlastně ne? MVTV 2 sběrače má,jen vyřešit,zda dáš na nápravu asynchron nebo vedle liazky tlapový el.motor.
Co má vlastně slovenská 811? Ta má elektrický přenos a na obě nápravy.
Proč ne ? Proč by AŽD v rámci testování nasazovalo svůj experimentální výrobek na fungl nové vozidlo, když jej může otestovat na bezcenném orchestrionu ? Tento záměr prioritně zcela určitě není o přepravě cestujících, ale o testování výrobků a technologií..
tenhle záměr tam je, ale on se toho třeba někdo chytí a místo dovozu šrotu z kapitalistické ciziny to bude chtít využit jako moderní vlaky pro svůj kraj…podobnost čistě náhodná 😀
Já tedy jedu raději na lokálce 810,než lokálka bez dopravy.
Já si myslel že poslední výstřelek MSK kraje v úpravě 810 na „Starwars“ 811 bude vrchol. Opět omyl.
Jako jeden Msk bych pouze dodal toto
810 bez šoféra viz článek je ok. 👍😃👍
811 pana Unucky (ODS) s provozem někam k roku 2034 je neakceptovatelná chyba. A zjevně i proto klesl v kandidátce z prvního na šesté místo. Odmítl či vzdal se i kandidatury na předsedu v Kraji…
Jediná neakceptovatelná chyba byla, že jich přestavěli jen 14 kusů.
Jak to že 810? Snad jsou už zakázané. V Plzni chtějí za ně dávat pokuty.
Nemáte snad za to, že si soukromý dopravce může na svých soukromých kolejích provozovat, co uzná za vhodné? Třeba trakař na družicové ovládání?
Přesně tak. Pro turisty dostačující.
A ona ta trať je snad ČD resp. kraje, aby na ní objednával dopravu? Chce to více číst.
KU tam může teoreticky něco platit.
Že taková potřebnost provozu žádná není, je už jiná věc.
Trať je AŽD.
Nejsou zakázané. Plzeňský kraj nebude pokutovat jejich nasazení proto, že je to 810, ale proto, že si objednal něco jiného.
Tak vzhledem k tomu, že půjde o experimentální vozidlo, tak to snad všichni přežijou. Ostatně, když už to tam bude jezdit, tak by byla škoda, aby to jezdilo bez cestujících. Ostatně, třeba se tam časem objeví i reálně použitelná autonomní vozidla. Jinde AŽD už snad používá jen 654 z Německa.
V Lovosicích jsem viděl 810 AŽD: Je to jako kdysi s kapelou Katapult. Někde byla zakázána, jinde ne.
Ano jako zálohu mají 810.
Vy jste mimo už častěji než Axel…a to jsem považoval za nemožné.
A co když jen změnil nick, e-mail a připojení, třeba na mobil. 😉