Na trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se vrátily elektrické vlaky
Modernizace trati Pardubice - Stéblová omezila provoz elektrických vlaků. Pramen: Správa železnic
Po doplnění zabezpečovacího zařízení systému ETCS mají vlaky v úseku jezdit rychlostí až 160 km/h.
Prečo je 160 podmienena ETCS? Bol som v tom, že napriklad na useku Steblova-Opatovice je AB (snáď s prenosom kodu, mapy Dobrej Zprávy napovedia viac). V novomodernizovanom useku uz AB s prenosom nie je?
Přesně tak, níže se to řeší.
Kde je kódování, tam se smí až 160, ale Spržel nikde nedělá nové. Takže na nových úsecích bez zabezpečovačky = 100.
Je to v tom přenosu kódu. Od nějakého roku (teď nevím kdy přesně) Ministerstvo dopravy rozhodlo, že národní zabezpečovač LVZ se již nově na tratích, kde dosud nebyl, zřizovat nebude, ale bude se dále instalovat pouze ETCS. Úsek Stéblová – Opatovice byl dokončen dříve, takže tam LVZ zřízen byl a může se jezdit 160 km/h. Na úseku Rosice – Stéblová VZ do instalace ETCS (která se bohužel řeší v samostatné akci) nebude, takže tam bude maximální rychlost 100 km/h.
Kromě toho bude potřeba taky dosadit ETCS na pantery, to bude další zdržení… Nebo už ho mají?
Nemají, a bohužel nikoho zřejmě nenapadlo to „sfouknout“ naráz teď, když procházejí dualizací (přestavba z 440 na 640.1).
Tato dvojkolejka by se měla protáhnout do Jaroměře a možná až do Náchoda. S Vysokovskou spojkou samozřejmě.
Asi by se tam hodila. Alespoň do Jaroměře. A trať na Hořice by mohla vést nějak takto:
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=15.7684950&y=50.3021219&z=13&rm=9k0uOxZBN1N0hZ3fZ0hUYfE05nReG0i3zeD0gvnev0h.meg0g7p3g0KYe80D1fL0fNned0ZCcf05kj
Budou 2 koleje až na hl.n. nebo se jen pomocí mostu odstraní úzké hrdlo a na hl.n. zůstane kolej 1?
Dvě až na hlavní.
Diky 🙂
Na dlouhou dobu asi poslední investiční akce na 031. Jen mi nějak uniká rozumný důvod, proč tam tu druhou kolej nemohli položit rovnou, když už byla na místě technika a x měsíců probíhala nepřetržitá výluka. To se tam pak vrátí na podzim nebo příští rok a vlaky budou jezdit 40 km/h kolem staveniště?
Dodatečná instalace ETCS je kapitola sama pro sebe, takové naše kulturné špecifikum. Rekonstrukce za 3 miliardy, naslibováno 160km/h, ale reálně se tam bude jezdit stejně rychle jako předtím minimálně další dva roky.
I kdyby se tam jezdilo stejně rychle furt, druhá kolej je obrovský přínos pro stabilitu a spolehlivost provozu. Nějakou dobu jsem jednokolejně dojížděl z Pardubic do Hradce, snad nebyl den, abych dojel tam i zpět včas…
Kecáš.
Brzdou provozu byl především jednokolejný most přes Labe po němž se jezdilo do Chrudimi i Pardubic a ještě se zajišťoval přestup ….
No tak minimálně se snad dostaví ta dvoukolejka až do Hradce. Plánovaný začátek 2025.
Občanské sdružení „Kaštanka“ tomu všemožně brání.
Patrně největší problém bude 2.kolej z Opatovic Pohř.do H.K. hl.n. kvůli tuhemu odporu místních stran kaštanove aleje….
Jeden rozumný důvod se jmenuje strýček Skrblík neboli Státní Lakomec, ten druhý desítky let stará, vzrostlá kaštanová alej v oblasti Hradec Králové … s níž si jaksi systém neví rady, lidé bojují za její záchranu, což lze pochopit …
Ta alej je opravdu hezká … a zjevně si na listí nepošušňává klíněnka jírovcová a stromy nechřadnou, tudíž není legitimní důvod k jejich pokácení …
„proč tam tu druhou kolej nemohli položit rovnou, když už byla na místě technika a x měsíců probíhala nepřetržitá výluka. To se tam pak vrátí na podzim nebo příští rok a vlaky budou jezdit 40 km/h kolem staveniště?“
Ano, nemohla, takhle z toho vyjdou 2 investiční akce, takže lepší bonusy pro GŘ SŽ…
Holt – SŽ, z.o. („zločinecká organizace“)…
Proč se nemůže jezdit 160 bez ETCS? V úseku za steblovou to přeci jde ne?
Protože jsme banánová republika.
Protože MD rozhodlo, že všude bude ETCS a národní zabezpecovač (který je mezi Opatovicemi a Stéblovou) se budovat nesmí.
Prostě IQváci MD.
Takže vyhodíte peníze za kódování (což ano nená vlakové zabezpečení) a za dva roky to budete předělávat?
Proč? Mělo se uděl ETCS i s návěstidly rovnou.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak je problémové co do organizace zapínat ETCS po kouskách (jednotlivých stanicích a mezistaničních úsecích). Proč to tak je se musíte ptát na SŽ.
Qeqqaeeeqq33jobki5rotože nic je bezpečnější, než Mirel. 😀
Protože srazit se v přwdepsaných 100km/h bez ničeho(tedy i bez kontroly rychlosti) je jistě bezpečnější než když ve 160km/h se fíra musí proklikat živákem, nebo dokonce když AVV brzdí ke klacku.
Opravdu jen můj tip: úroveň zabezpečení v závislosti na délce úseku/křížení atd.? Momentálně, co si budem, náš zabezpečovač je takovej „nijakej“. Např. neumí třeba automaticky zasáhnout k zastavení vlaku a jen přehazuje výhybky?
Ne je to proto, že národní zabezpecovač se už nesmí stavět.
Ale může se instalovat.
Jen na něj nejsou dotace.
Němci (DB Netz), práská staré PZB (do 160km/h) na všechny nové nebo modernizované úseky. Ale za své.
ETCS se instaluje místo LZB (nad 160 km/h).
Nemůže se ani instalovat, ministerstvo jasně rozhodlo, že ne. Co si staví Němci je jejich věc a nemá to s námi nic společného.
Jo, ale je rozdíl, kdo to zakázal.
Eunie ne, Eunie to jenom nedotuje. Ale někdo chce být papežtější než papež
Já jsem o unii nepsal ani slovo.
No a neznamená to, že pak musí mít na vlacích dvě mobilní části (PZB a ETCS), zatímco v ČR teoreticky v cílovém stavu, někdy po roce 2070, bude stačit ETCS všude?
No a vadí to něčemu? Kvůli ETCS L1 LS bude v Německu potřeba PZB i dál.
V roce 2070 docela pochybuji. že bude ETCS (minimálně v dnešní podobě) ještě existovat.
Jenže ono je zbytečné LVZ stavět, když to v podstatě zabezpečovat není, na rozdíl od PZB.
Na to by vám zabezpečováci řekli, že PZB v podstatě zabezpečovač není, když z podstaty věci nepracuje bezpečně. A jinak LVZ zbytečný rozhodně není, už jen kvůli možnosti rozkladu zábrzdné vz., přenosu návěstí do AVV atd.
PZB zabezpečuje lépe než LVZ. To že v současném stavu techniky a možností už není PZB ideální to vůbec nepopírám.
Prostě se rozhodlo (já myslím, že správně), je LZV se instalovat nebude (třeba kvůli tomu nemusí být kolejové obvody s izoláky) a ta přechodná doba do zprovoznění ETCS se musí vydržet (prachy versus prachy).
Vlakový zabezpečovač vážně nepřehazuje výhybky a s délkou úseku to taky nemá co dočinění. Naše „VZ“ se již nově nezřizují, takže na trati není a tudíž se tam bude jezdit maximálně 100 km/h. Nově se zřizuje pouze ETCS.
A jenom blbý dotaz. Kilem se bude jezdit z Pardubic po Stéblovou nebo až po Pohřebačku?(stávající autoblok pokácíme a budem čekat na oné) ď
Po Stéblovou – dál po Pohřebačku LVZ je a zůstane. Autoblok nevím, proč by se měl kácet, mezi Rosicemi a Stéblovou bude taky.
Myslím, že i ETCS se dá nacpat na autoblok, obzvlášť, když už dneska bude asi elektronický.
Jistě že dá, vždyť to tak funguje na drtivé většině trati, kde je u nás nyní ETCS v provozu.
Nejsmutnější na tom je, že to byla úplně zbytečná výluka. Za dobu té výluky klidně už mohl stát nový most, namísto toho se pouze zprovoznil provizorní most vedle. Myslel jsem, že pointa stavby provizorních mostů je v tom, že se na ně převede doprava před demolicí starého mostu tak aby nedošlo k přerušení provozu. Nějaká výluka je vždy potřeba, ale ne pětiměsíční.
Tak ona ta výluka nebyla jen kvůli mostu. A za 5 měsíců nový most, navíc v místě toho stávajícího nepostavíte.
Proč by se nemohl postavit za 5 měsíců nový, co je tam za kaňon, že to nejde? Stačí mít nový most připravený a vyměnit se dá během týdne. Vždyť jsme to uměli už s Vyšehradským mostem a nedávno proběhla i výměna mostu nad Hracholuskou přehradou, kde výměna každého oblouku ve stejné stopě trvala měsíc. Vše je jen o prioritách a typu konstrukce. Když se nehce, tak je to horší, než když to nejde.
Jestli nebude odpověď skrytá v „stavíme základy opěr a pilířů“. Což je přecejen výrazně časově náročnější, než výměna ocelové konstrukce (a oprava staávajících opěr a pilířů).
A u toho Vyšehradského mostu počítáš jen s přesunem konstrukcí a nebo i s výstavbou nových pilířů v jiných místech než byly stávající?
Pilíře Vyšehradského jsou chráněné, ty se nikam posouvat nebudou.
Chráněný je celý most, jak mi napsal pán od památkářů.
Konec konců – pilíře jsou zahloubené do dna řeky, takže dost dobře s nimi nelze hýbat ….
A pokud by přece jen někdo vymyslel, jak zahloubené pilíře přesunout, tak pod památkovou ochranou není jejich poloha … tak daleko ještě ochrana památek nedošlo.
Ba naopak, Děkanský chrám v Mostě byl v minulém tisíciletí přesunut, právě z důvodu památkové ochrany ….
A že pod tím Vyšehradem na pilíře dvojkolejného mostu nedali rovnou čtyřkolejný.
A ta doba přípravy nového mostu se do těch 5 měsíců počítat nebude ?
S vyšehradský mostem to uměli naši pra … prapředci, nikde se neuvádí, jak dlouho se konstrukce mostu zhotovovala, podobně v těch Hracholuskách …
Jak dlouho se ty oblouky vyráběly ?
Ta se nebude počítat do doby úplného zastavení provozu. A velká část příprav je docela daleko od koleje, nevyžaduje ani omezení rychlosti.
Tak v červnu se ještě nestavělo a v polovině listopadu chtějí jezdit dvoukolejně, tedy zatím je předpoklad, že to za 5 měsíců stihnou.
OK, tak to mně příjemně překvapuje. Měl jsem za to, že nový most (vč. betonování pilířů, ne jen výměna ocelové konstrukce) je záležitost tak na 2 stavební sezony.
V polovině listopadu má být hotové zdvojkolejnění od Rosic do Stéblové. Pak už zbude dodělat jen ten most a to bude někdy do konce příštího roku.
Ja z toho mam pocit, ze ta dlouha vyluka nebyla ani tak kvuli mostu jako kvuli terenim upravam mezi hl.n. a Labem (aby se tam vesly 2 koleje) a hlavne kvuli celkove rekonstrukci zst. Rosice.
Pokud by vám nevadilo odříznutí Rosic od nákladní dopravy, tak možná ano. Nový most se má zprovozňovat ve třítýdenní výluce na konci příštího roku, v zákrytu se bude dělat i rosické zhlaví v Pardubicích, které kvůli stavebním postupům nejde dělat dříve.
Tak ona taky ta výluka nebyla, kvůli provizornímu mostu, který tam už byl a celou dobu přes něho jezdily vlaky do Chrudimi, ale kvůli nové stopy koleje, která díky směrovým přeložkam, několikrát křížila starou stopu a tudíž se tam nemohlo jezdit.
Mezi Pardubicemi a Rosicemi se navíc budoval nový most nad silnící k části U Trojice. Zároveň je v těchto místech vznikla nová opěrná stěna pro trať na Chrudim, aby se vedle vešly dvě koleje pro trať Pardubice – Hradec Králové. Úsek Pardubice-Rosice nad Labem má kompletně nový železniční spodek pro obě koleje. Dlouho trvalo (a ještě částečně trvá) vybudovat podchod pod zastávkou Pardubice-Semtín. V případě přeložky u Rosic (kvůli oblouku s větším poloměrem) se mohlo začít s betonováním propustku ještě před zastavením provozu, čímž se zřejmě ušetřil nějaký čas a propustek ve směru HK ze Semtínem je postavený z prefabrikátů.
Otázka je, kde by jste si ten nový most připravil a jak by jste postavil pro něj nové únosnější a vyšší pilíře?
Ty mostní podpěry byly pro jednokolejný most. Nyní tam bude most pro dvě koleje. Snad i podpěry nebudou v řečišti, ale mimo něj. Ostatní již vysvětlil níže Matouš.
Ano, ta prostřední podpora v řece se snese. Byl to i prý požadavek Povodí Labe, protože se na něm zachytával nepořádek (hlavně větve).
Mohl jste se svojí firmou navrhnout lepší řešení … ale asi jste se zapomněl přihlásit …
Tak SŽ soutěží na cenu ne na počet dní výluky. Tedy ano, mohl jsem se přihlásit za předpokladu, že bych si zařídil reference subdodavateli a pak ještě nějakým kouzlem zajistil aby mi čeští monopolní železniční dodavatelé dodali technologie a materiál, neb bez posvěcení AŽD a EŽ a ŽPSV u nás nepostavíte nic a stejně bych nevyhrál protože doba výluky SŽ nezajímá jelikož NAD neplatí a dopravce nekompenzuje. Takto to tak bylo nejspíše levnější.