Na trať mezi Ohradou a Palmovkou se vrátily tramvaje, mohou jezdit rychleji
"Na rozdíl od řady jiných mostů v Praze jsme měli štěstí, snad díky dodržení všech předepsaných postupů v době výstavby v 80. letech, že jsme estakádu Krejcárek nemuseli zbourat a postavit novou."
Praha se dnes po 14 měsících zbavila nepříjemné tramvajové výluky mezi Ohradou a Palmovkou. Zhruba 1,5 kilometru dlouhý úsek, jehož součástí je i půlkilometrový most přes železniční koridor, prošel kompletní rekonstrukcí za 240 milionů korun.
Nejdelší most v majetku Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) letos oslaví 33 let od otevření, aktuálně završená oprava přitom byla první, kterou prošel. Stavbaři odstranili z estakády celé tramvajové těleso, most odstrojili až na mostovku, kterou očistili, opravili, vyměnili dilatační zařízení, mostní konstrukci kompletně přeizolovali a postavili na ní zcela novou tramvajovou trať.
Tramvajová estakáda dostala nové římsy i osvětlení v podobě LED lamp. Trakční brány, kterých je na estakádě celkem 22, byly repasovány. Rekonstrukcí prošlo odvodnění celé tratě.
V oblasti Krejcárku nechal DPP upravit geometrii tratě – zmenšil poloměr oblouku před estakádou, aby odstranil projekční chybu, kdy bylo navržené dilatační zařízení umístěno do přechodnice mezi dva oblouky. To mimo jiné umožnilo přiblížit obě zastávky Krejcárek k mostu, tedy ke křižovatce ulic Pod Krejcárkem, Pod Plynojemem a Novovysočanské.
Pro snazší nástup a výstup DPP nechal zvýšit výšku nástupní hrany obou zastávek, které jsou vybaveny novým typem přístřešku, novým osvětlením a informačními panely. K zastávce ve směru z centra nechal DPP vybudovat nové schodiště do ulice Pod Krejcárkem a druhou rampu pro bezbariérový přístup. Bezbariérový je nově i přechod přes tramvajovou trať k zastávce Krejcárek směr centrum a do parku pod estakádou.
„Na rozdíl od řady jiných mostů v Praze jsme měli štěstí, snad díky dodržení všech předepsaných postupů v době výstavby v 80. letech, že jsme estakádu Krejcárek nemuseli zbourat a postavit novou,“ uvedl technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.
Díky rekonstrukci bylo možné v úseku zvýšit rychlost tramvají. Mezi Ohradou a Krejcárkem z původních 50 km/h na 65 km/h, na mostě z původních 40 km/h na 60 km/h (v místech dilatačních spár byly tramvaje zpomalovány až na 10 km/h) a v úseku od konce mostu po Palmovku se kvůli profilu trati rychlost zvýšila jen mírně z 20 km/h na 25 km/h.
„Tato investiční akce by měla zajistit, aby samotná estakáda Krejcárek vydržela alespoň dalších 30 let a oblouky tramvajové tratě minimálně následujících 10 let,“ doplnil Šurovský.
Změny v provozu v souvislosti s otevřením tratě Ohrada – Palmovka
V návaznosti na dokončení rekonstrukce tramvajové tratě Ohrada – Palmovka se od soboty 3. června vrací tramvajové linky 1, 6, 10, 11, 13, 14 a 95 do svých původních tras, po kterých jezdily před zahájením rekonstrukce v březnu 2022.
Linka č. 1 je ve směru ze Sídliště Petřiny ze zastávky Palmovka opět vedena přes zastávky Ohrada, Vozovna Žižkov, Chmelnice do obratiště Spojovací.
Linka č. 6 je ve směru z Kubánského náměstí opět vedena na Palmovku.
Linka č. 10 je ve směru ze Sídliště Řepy ze zastávky Biskupcova opět vedena přes zastávky Krejcárek, Palmovka, Bulovka, Kobylisy, Ládví do obratiště Sídliště Ďáblice.
Linka č. 11 je ve směru ze Spořilova ze zastávky Olšanské hřbitovy opět vedena přes zastávky Želivského, Vozovna Žižkov, Chmelnice do obratiště Spojovací.
Linka č. 13 je ve směru z Čechova náměstí opět vedena do obratiště Olšanské hřbitovy.
Linka č. 14 je ve směru ze Spořilova opět vedena do obratiště Vysočanská.
Linka č. 95 je ve směru z Ústředních dílen DP ze zastávky Biskupcova opět vedena přes zastávky Krejcárek, Palmovka, Bulovka, Kobylisy do obratiště Vozovna Kobylisy.
Současně s tím končí provoz noční tramvajové linky 90 a náhradní autobusové dopravy X95, které byly naposledy v provozu v noci z pátku 2. na sobotu 3. června 2023. S ukončením denního provozu v pátek 2. června 2023 byl ukončen také provoz náhradní autobusové dopravy X10.
Dočasné změny provozu v souvislosti se zprovozněním tratě Ohrada – Palmovka
Od soboty 3. června 2023 do odvolání dochází ke změně vedení tramvajových linek č. 7 a 19. Linky si v severovýchodní části města od zastávky Vozovna Strašnice navzájem vymění trasy.
Linka č. 7 je ve směru od Radlické ze zastávky Vozovna Strašnice vedena přes zastávky Vinice (ve Vinohradské ulici), Želivského, Nákladové nádraží Žižkov, Palmovka, Balabenka, Nádraží Vysočany a Kolbenova do obratiště Lehovec.
Linka č. 19 je ve směru od Pankráce ze zastávky Vozovna Strašnice vedena přes zastávky Vinice (v Černokostelecké ulici), Solidarita a Limuzská do obratiště Depo Hostivař.
Pozn.: Změna vedení linek 7 a 19 na části trasy potrvá necelých pět měsíců, a to do dokončení výstavby a zprovoznění nové tramvajové tratě Holyně – Slivenec, která bude ukončena smyčkou. Podle harmonogramu výstavby by se tak mělo stát v průběhu letošního října. Díky tomu bude mít DPP opět jen dvě linky ukončené na úvratích místo současných tří.