Na Šumavě pod dráty. Správa železnic připravuje elektrizaci trati do Volar

Zastávka Hradce na trati 194 z Budějovic na Černý Kříž. Autor: Martin Vrut – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=67828583Zastávka Hradce na trati 194 z Budějovic na Černý Kříž. Autor: Martin Vrut – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=67828583

Trať prošla už v letech 2014 až 2016 dvoumiliardovou modernizací, která se ale netýkala mezistaničních úseků.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nowas

Tak to je potřeba.

král j

Tam ale jezdí soukromníci. Ti si koupí elektrické vozy či lokomotivy?

Os5600

Aneb konzervace dráhy s nevyhovujícím stavem svršku, spodku, mostů, propustků a nevhodným vedením trati krajinou s množstvím protisměrných oblouků s nízkou traťovou rychlostí. 🫡

Jiří Kocurek

Poslední odstavec se nečte?

Os5600

Prostá rekonstrukce. Aneb původní maximální rychlost na supermoderních pražcích. Tahle trať je tak příšerně pomalá, že by jí dávalo smysl rovnou zrušit. Když už jí nikdo nechce modernizovat pořádně.

xyz

Nová Pec – Černý Kříž je jeden mezistaniční úsek.

Petr

Nesmyslné opravy nádraží, elektrizace lokálek s minimálním provozem, na to peníze jsou, aneb jak prostavět peníze z EU. Nicméně pak se ale nemůžeme divit, že okolní země mají nové rychlé VRT tratě a my nic.

Jaroslav Černý

SŽ = průtokový ohřívač státních peněz pro soukromé firmy. IMO proškrtání těchto pochybných projektů by slušně přispělo k poklesu státního dluhu.

F. K.

ZP by klidně mohla Spržel zvládnout vlastními silami.

DavidS

No dobrý, ale taky to znamená, že ta trať zůstane v původní stopě a všechny návrhy na její narovnání padají… Škoda, ta trať je na mnoha místech tragická.

krteček

Ony budou dráty až do Volar? Takže to co je na stránkách MD neplatí? Pod trolejí do Kájova a pak do Volar na baterky a ve Volarech „na nabíječku „? A pokud budou dráty do Volar, sveze se s tím i ten kousek na čáru do Nového Údolí?

Prokop Böhm

V současnosti jede většina spojů z ČB rovnou do „Najtálu“ a obráceně. I když trať 194 končí v Č. Kříži. Pokud budou natahovat dráty, bylo by tedy rozumné zadrátovat i kus tratě 197 z Volar do Najtálu. Ale se zadrátováním celé tratě 197 Číčenice – Najtál se zatím asi nepočítá. Takže zase to přestupování ve Volarech. Krom toho do Volar ústí i trať 198 ze Strakonic. A ta také není určena k zadrátování. Jak tu někdo píše, ještě nedávno bylo v plánu elektrifikace zadrátování tratě 194 z ČB do Kájova a z Kájova do Volar “ na baterky “ A… Číst vice »

Prokop Böhm

A ještě je tu jedna věc: Co řeknou soudruzi z NPŠ k drátování úseku Nová Pec – Černý Kříž ( Najtál)? 🙁
Jistě by jim tam při té stavbě porazili “ pár stromů “ 🙂

Kuba2

Mimochodem GWTR má na té trati smlouvu na 15 let od roku 2017, čili i když se tam pověsí dráty, bude se jezdit dieselem až do roku 2032.

Radim

Spíš ne, SŽ bude termíny zase posunovat, takže bych řekl že to tak +/- vyjde…

libor

přesně, teď je záměr, pak studie, pak schvalování, EIA, odvolání, dovolání a v roce 2040 možná papíry hotové 😉

Pavel Vavříček

Spíš jím kraj od nějakého nového JŘ dá do podmínek, provoz elektrických vlaků, aby se dodržela elektrifikace. Jinak by to zachraňoval nějaký rychlík z Prahy, který by tam nově zavedli.

Dan

A patřičně jim za to s radostí zaplatí, neboť vztahy mezi JČ krajem a GWTR jsou poněkud nadstandardní.

Řiditel

A jak si to „jim dá do podmínek“ představujete?
Opravdu si myslíte, že to kraj může jednostranně udělat?

Jaaa

Dodatkem smlouvy za bohatý peníz navíc – proč ne?

libor

Fakt bych se nebál, že SŽ do roku 2032 něco takové stihne. Opravdu klid…

Kubrt

Ta smlouva umožňuje takto zásadní změny v době platnosti? Nákup/pronájem elektrických vozidel by zásadně zvýšil náklady ve srovnání s dnešním parkem.

Ondra Šanda

Do CK jezdí Jižní expres z Prahy.

Ondra Šanda

Ono se to stejně zpozdí, jako v ČR všechno.

Kuba2

A helemese, máme do sbírky další elektrizační dogma: „Elektrizace zvyšuje kapacitu trati“.

Radim

Taky že ano, když se to na maximálku rozjede 3x rychleji a nefuní to do svahu třicítkou, když je tam třeba 70 😉

Kubrt

Což ovšem není věc trakce, ale parametrů vozidla, bez ohledu na to, z jakého média čerpá energii.

Radim

Teoreticky ano, souhlasím. Ale žádné takové vozidlo v nezávislé trakci neexistuje. Proč asi?

Jaaa

Existuje, akorát jím naši dopravci nedisponují.

Jiří Kocurek

Tak už i Regioshark má vyrazně rychlejší rozjezd než 810, nebo snad Regionova či 842 vlekoucí dva vozy.

Od jistého výkonu je ale možnost rekuperace značnou výhodou.

Kuba2

Jenže ona tam nejenže nejezdí vozidla, která by funěla do svahu třicítkou, ale hlavně tam kromě krátkého úseku u Třísova a rovinky podél Lipna není těch 70.
A jestli něčím ta trať rozhodně netrpí, tak je to nedostatek kapacity – dopravna je tady každých nejvýše 15 minut jízdy, takže by se klidně dal provést každou půlhodinu vlak v obou směrech, ovšem nyní se jezdí po dvou hodinách a bez zvýšení atraktivity (což elektrizace sama o sobě nezajistí) není důvod ho nějak zásadně zahušťovat.

Bakiy

Ale je. 90km/h z ČB do Boršova, 75 km/h z Boršova do Černýho Dubu. 70 – 75 km/h mělo být i z Hodňova do Černý (zde se “ušetřilo” a nezabimbadlil se jeden přejezd, proto to není) a že nikdo “nenapíchal” nový (vyšší) rychlostníky z Plešovic do…
Ano žádný zázrak ta trať není, ale minimálně 20 minut v ní schovaných ještě je. A představa hodinového taktu panterů z ČB do ČK zas tak mimo není…

Bram

Těch přejezdů, kde by potřebovala být bimbadla, je z Volar do Budějovic několik desítek. A stále tam bimbadla nebimbají. Ani při opravách se nepodařilo odstranit tu nesmyslnou třicítku v Polečnici a kraj stále nesmyslně trvá na zastavování vlaku v této stanici, kde nic v širokém okolí není. Před pár týdny jsem se po této trati svezl a dost mne to sralo, je to velmi pomalé svezení s nemožností krácení zpoždění. Při velmi propagovaných nedávných velkých opravách trati se neudělalo nic proto, aby se z tamních padesátek udělaly alespoň šedesátky. Krom toho opravované úseky mezi Černou v Pošumaví a Kájovem nejsou… Číst vice »

SYN

Úsek ČB do ČK je ovšem dost malá část této trati, který se ještě navíc má předělat jinak že (odbočkou z trati na Dvořiště)? Fakt chci věřit že nebudou drátovat ten úsek Černý Dub – Holubov – ČK aby přes něj za rok či dva zrušili provoz…

Lukáš Končický

To je opravdu tak intenzivní provoz tady na horách,že to má přednost před dalšími tratěmi?

Kuba2

Samozřejmě že není. SŽ se teď ale zhlédla v tzv. prostých elektrizacích, nicméně zjistila, že tam, kde neproběhla nějaká předchozí souvislá rekonstrukce, to vlastně dost dobře nejde třeba s ohledem na zabezpečovací zařízení. Tak se vytahují z klobouku tratě, kde se nějaká ta revitalizace před pár lety udělala, bez ohledu na účelnost. Tohle je zatím největší perla, čekal jsem, že dřív přijdou třeba s Rokycany – Příkosice (možnost přímých vlaků do Plzně) nebo Plzeň – Žatec (použitelné pro nákladní dopravu). Intenzita provozu záleží na krajské objednávce a s kapacitou rozhodně problém není. Až mě překvapilo, že vzhledem k intenzitě provozu… Číst vice »

Bakiy

Mě spíš překvapilo, že nové dopravny nevznikly. Třeba Vrábče. Kapacita na tý trati není. Kdyby byla, nejezdilo by se celý léto +20, protože by se dalo přeložit křižování. Dnes není kam…

libor

Mám smíšené dojmy. Turistický potenciál možná, ale jen část roku. Trať neskutečně pomalá, ať už z ČB do ČK nebo i dál. Nevím jak nyní, ale dříve tam mimo léto jezdily vlaky i po 4hod a narvané rozhodně nebyly. Opět si říkám, nejsou tratě s vyšším potenciálem na dráty? Jinak oprava trati potřeba je, pač ten úsek z Kříže do Pece je tragický…

J.K.

No řada mezistaničních úseků se rozpadà a vlak se plouží 50 podél silnice 1. třídy, to moc drát nezachrání.

noerf

Pokud se bude tato trať elektrizovat, tak by mohli při opravách dotčených úseků udělat základy pro sloupy trakčního vedení, aby se kvůli tomu nemusela za tři roky dělat další výluka.

Petr Drozda

Což by se v nějaké míře mohlo dělat při jakékoliv rekonstrukci relevantní tratě, když už tam ta výluka je. Jsme ale v ČR…

Jaaa

Dráty potřebují vlastní část projektu, nelze ty patky naskládat nahodile. No a když už máte ten projekt, bude možná lepší udělat to rovnou se zbytkem, ne?

Jiří Kocurek

Patky může dělat někdo jiný než EŽ a EŽ může trolejovat tam, kde už jim patky nasázeli.

bkv

A má to cenu dělat, když je u dané tratě jisté, že ty sloupy tam postavíte kdoví kdy, možná nikdy?

Jiří Kocurek

Jen aby si pak někdo nestěžoval, že tam budou patky stát dva roky nevyužité a že to byly vyhozené peníze, že se pak měla dělat tříměsíční výluka další. Jsme v ČR.