Na střeše nádraží Bubny. Prošli jsme estakády i budovy největšího železničního staveniště
Podívejte se, jak bude stavba navazovat na Vltavskou filharmonii a kudy povede odklon tramvajové trati.
Už za 15 měsíců by ve zkušebním provozu měly jezdit vlaky po kompletně přestavěné železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm.
Ministr dopravy Martin Kupka na stavbě během čtvrtečního kontrolního dne uvedl, že zatím vše nasvědčuje dodržení termínu a harmonogramu. To potvrdil i zástupce Metrostavu, který stavbu za pět miliard korun pro Správu železnic (SŽ) buduje.
Největší současná pražská železniční stavba navazuje na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt s mostem přes Vltavu, vede po dvou estakádách a končí v relativně hlubokém zářezu do svahu Stromovky. Právě v něm již vyrostly ocelové konstrukce nástupiště nově vzniklé zastávky Výstaviště.
U stanice se již také rýsuje základna pro novou ocelovou lávku, která kromě stanice zpřístupní z Letné i Stromovku. Je ve výrobě a usazena by měla být v září. Hlavní přístup do zastávky však bude z ulice Dukelských hrdinů.
Tu překlenul již loni nový most a vůbec poprvé můžeme projít po „dlouhé“ 559metrové estakádě podél Strojnické ulice.
„Je trochu posunutá od stopy původní trati kvůli okolním budovám a hluku. S tím by si měly poradit absorbéry a stěny, kterou budou vysoké 1,8 metru,“ vysvětluje Eva Schreierová ze Správy železnic, která má stavbu za státní organizaci na starosti.
Přejezd číslo jedna
Estakáda překlenuje i železniční silniční přejezd původní trati, který bude zrušen. Nesl číslo 1 a podle šéfa SŽ Jiřího Svobody se jednalo skutečně o první přejezd ve státní evidenci.
Pokračujeme k místu, kde se trať ve směru z centra větví. Od trati do Dejvic se odděluje další estakáda směrem na Kralupy nad Vltavou. Nyní je zde provizorní zastávka Holešovice, ta bude po dokončení nádraží Bubny zrušena, protože je příliš blízko budoucího přestupního uzlu.
Na estakádě je kompletně dokončená spodní stavba a nosná konstrukce včetně předepnutí. Probíhají práce na izolacích a římsách.
Pokračujeme po „krátké“ estakádě s délkou 197 metrů směrem k budovanému nádraží Bubny. Už má kompletně dokončenou spodní stavbu a nosnou konstrukci včetně předepnutí. Probíhají práce na izolacích a římsách. Je vedena velmi nízko nad zemí, laik by mohl říci, že je zbytečná.
„Na území pod estakádou se v budoucnu plánuje zahloubení terenu místy až o pět metrů. Holešovice a Bubny tak zůstanou propojeny a až se bude v místě cokoliv dalšího budovat, nemusí se už nijak zasahovat do železnice,“ uvádí Schreierová.
Co se týče prostoru pod „dlouhou“ estakádou u Výstaviště, tak tam se komerční jednotky typu restaurací či kaváren plánují již nyní.
Propojení Holešovic již brzy
Už brzy také dosud odříznuté čtvrti propojí podchod s asfaltovou komunikací pro pěší a cyklisty. Ten by měl být dokončen a otevřen už letos v září.
Jdeme podél bývalé nádražní budovy Bubny, kde v budoucnu vznikne Památník ticha s expozicí židovských transportů, které odtud vyjížděly. Před budovou zůstane i část původního kolejiště pro ukázku muzejních vagonů, na síť však nebudou napojeny.
Nová budova nádraží Bubny je velkorysý betonový komplex, který se tyčí vysoko k nebi. Uvnitř budou celkem čtyři koleje, počítá se s jedním ostrovním a dvěma bočními nástupišti. Vzniknou zde také komerční jednotky, podle SŽ se už nájemci začínají soutěžit.
Nádraží tvoří pět dilatačních celků, stavba už teď teplotně pracuje, změny jsou však jen jednotky centimetrů na 250 metrů nástupišť. Betonové sloupy jsou nezvykle bílé, přidává se do nich totiž barva, aby byly světlejší.
V objektu s celkovými rozměry 250 x 50 metrů probíhá betonáž pohledových sloupů a stropů. Stanici budou prosvětlovat obří kulaté světlíky v betonové střeše.
Terasa pro veřejnost
Právě na ni nyní stoupáme po vysokém a rozkmitaném provizorním stavebním schodišti. Střecha bude po dokončení sloužit i jako terasa pro veřejnost, naskýtá se z ní výhled na velkou část Prahy.
Hned u hrany budovy směrem k Vltavě se dokončuje v zářezu most, který bude v budoucnu tvořit střechu tunelu pro odklon tramvajové trati mezi Vltavskou a Holešovickou tržnicí. Do té doby bude sloužit pěším.
Napravo pod námi pak bude pěší koridor pro přestup na metro. Ten bude také dočasný, prochází totiž místy, kde bude stát plánovaná Vltavská filharmonie.
Pro vstup do stanice metra Vltavská se zvažuje výstavba nového severního vestibulu, tam je však projekt teprve v plenkách, prosazuje ho zejména Praha 7.
19metrová podzemní stěna
Právě budova filharmonie obsadí většinu území od nádraží až k Vltavě. Projektanti obě stavby koordinují, aby se v budoucnu už nemuselo do kolejí zasahovat.
„Za Negrelliho viaduktem měl být původně násep. Ale po dohodě s projektanty filharmonie zde děláme 19 metrů hlubokou pilotovou stěnu, aby budoucí stavební jáma filharmonie neohrozila koleje. Zároveň zde bude trať na antivibračních rohožích,“ vysvětluje Eva Schreierová.
„Oproti minulému roku je vidět obrovský pokrok a není pochyb, že se vše stihne dokončit v příštím roce,“ uzavřel kontrolní den ministr dopravy Martin Kupka. Dodal, že jde o jednu z nejvýznamnějších investic na české železnici.