Na stavbu budoucího nejdelšího železničního tunelu na světě míří další razicí štít
Nový razicí štít pro tunel pod Alpami na trati Lyon - Turín. Foto: TELT
Nové spojení má být hotové v roce 2032.
Nové spojení má být hotové v roce 2032.
To musí bejt drahý jako bejk, co se s takovym štítem děje po tom, co je ražba dokončena? Jedná se o stroj dedikovaný jedněm parametrům, nebo je možné ho použít následně i jinde? Nebo se to snad pro jeho opotřebení nevyplatí? Pamatuju, že myslím Metrostav zvažoval prodej štítu, který razil metro do Motola. Byly tam myslím obavy o to, aby se s ním následně kupec nemohl přihlásit na stavbu metra ve Varšavě, nebo déčka v Praze.
Hodně často jsou takovéto štíty dělané jako jednorázové. Po ukončení stavby se rozeberou na znovupoužitelné díly a opotřebovaný zbytek jde do hutí (a jiné recyklaci).
Samozřejmě se dá něco použít znova (a něco hodně opotřebovaného se vymění), je to jen o přání zákazníka (stavitele) na výrobce razícího štítu.
Ano vetsinou to je jednorazove, ale i tak to je levnejsi. nez rubat klasickym zpusobem.
Ale nekdy se stavi tbm na voce staveb, typicky metro, kde se [lanuji stavby yak, aby navazovali na sebe…
Mel jsem takovou kacirskou myslenku u VRT, kdy by se naprojektovali a realizovali dlouhe tunely napr. berounsky, krusnohorsky, nemanicky, aj., tak, aby stavby navazovaly a tim se cena rozlozila do vice staveb. Bohuzel, ne vzdy to jde, pac se projekty lisi technickymi [arametry a system verejnych xakazek to uplne neumoznuje, natoz terminy a financovanim…
My zato umíme válčit a umírat – Putin
Nebude v té době hotový ještě delší Brennerský?
Ano a ne / viz níže v diskuzi, Brenner Base tunnel má mít „jen“ 55km.
Medzitým na Slovensku:
Nedokážeme naplánovať a postaviť jeden tunel pri Čadci na medzinárodnom koridore do Česka 🙂
To je těch 40 let exkurze do pravěku.
A na dálnicích to zkoušíme novátorsky přes sesuvy 😀
Kestli myslite D8, tak tam bylo komicke to, ze puvodni projekt doporucil tunel, ale ministerstvo reklo drahe, a zadalo novou studii, ktera doporucila povrch… vysledkem bylo, ze var. povrch se sesuvam vysla draz nez tunel…
Razící štít poveze 120 aut. Proboha ochraňuj nás bůh, kdyby se jen zauvažovalo něco převézt vlakem.
Tak nevím. Dotáhneme kvůli tomu koleje až ke stavební jámě, nebo to v Saint-Martin budeme překládat na kamiony na posledních několik set metrů?
A jde to v Saint-Martin nějak rozumně vyložit? Seřaďovací nádraží tam sice je, ale vybavení moc ne. https://maps.app.goo.gl/faHXs72vYFS2NheCA
Plus samozřejmě se bavíme o speciálních vozech.
Nejobjemnější či nejméně skladné náklady se běžně převáží po silnici. Železnice sice má řadu výhod, ale maximální průjezdný profil či délka nakladu to holt není.
A ten dílec na železniční stavbu se nevejde do železničního profilu. Železnice zůstane raději nedostavěná, než by to jelo po silnici?
Schválně, bude v tu dobu hotový tunel do Českých Budějovic ?
Možná nebude hotový ani ten dálniční u Českých Budějovic. 🙂
Ten už je, z radnice až na letiště.. 🙂
A je letecká doprava také v Jikordu?
Když budou peníze, tak hotový bude. Když nebudou peníze…
Mě přijde zajímavé, že se staví nová trať v místech, kde po té současné nic moc provoz. Tím neříkám, že to nedává smysl. Ale třeba v tom Švýcarsku a Rakousku stavěli tunely prakticky v sebeobraně, jako náhradu přetížených horských hlavních tratí.
Noo ve Švýcarsku Gotthard budovali spíš v „sebeobraně“ proti přetížení dálnice kamiony. Tady může být situace podobná.
Tojo, kdyby u nás na přeshraničním úseku D8 platila taková pravidla jako na silničním Gotthardu (tj. max 150 nákladních aut za hodinu), to bychom si v diskuzích vyslechli něco o komunistech, fašistech a bůhví o čem všem ještě.
To je úplne nezmyselné porovnanie. Gotthard-Strassentunnel, aj keď je formálne súčasťou diaľnice A2, je len obyčajný dvojprúdový cestný tunel. D8 je pokiaľ viem v celej svojej dĺžke štvorprúdová. A aj tú regulárciu (max 150 nákladných áut a max 1000 osobných áut za hodinu každým smerom – čo pre dvojprúdový 17km dlhý cestný tunel nie je zas až tak málo) tam zaviedli po nehode a následnom požiari, ktorý si v roku 2001 vyžiadal 11 obetí na životoch. V čom je teda D8 a Gotthard-Strassentunnel podobný aby ste to tu spomínal? Na D8 nie je ani 17km dlhý cestný smerovo neoddelený tunel,… Číst vice »
https://www.youtube.com/watch?v=QqhkehEfKa0
Kdyby D8 vypadala takhle, stačí první minuta. Takhle nezbývá než něco o demagogii…
A jo, jezdí dva páry denně.
Když jsem viděl tu fotku, tak jsem se lekl, že je to na ten Berounský tunel. 😀
To u nás budeme zase nejdéle na světě žvanit o tunelu ze Smíchova do Berouna a nakonec ten tunel povede na Bahamy, nebo jinam do Karibiku, kde skončí peníze na něj určené a dalších tisíc let se bude jezdit sedmdesát podél Berounky.
My jsme fakt takový stát na dvě věci.
Zrovna tenhle tunel narazil v Itálii na celkem tuhý odpor zezdola, hlavně kvůli ceně.
To máte blbé, když musíte lhát, abyste mohl nadávat. 70 km/h tam fakt není.
Maximum jsem naměřil stopařem 85, ale 70 je průměr.
Nenávistný soudruhu! Mezistátní dohoda o stavbě tunelu Euralpin a na něj navazujících VRT z Lyonu do Turína byla podepsána v roce 2001. Tehdy měla Francie HDP na hlavu (podle Světové banky) 34 010 $, Itálie 32 964 $ a Česko díky 50 letům řádění vám tak blízkých fašounů všech barev 12 735 $. V roce 2021 měla Francie 38 046 $, Itálie 31 601 $ a Česko 20 085 $. Takto pomalu se země vzpamatovává ze strašlivého teroru vašich soudružských idolů, po kterých svým nenávistným nadáváním tak truchlíte. Toho a mnoho dalšího byste mohl i sám dohledat, kdybyste místo slepé víry v nenávistnou propagandu kleroafšistických moSSkalSSkých vrahů začal používat vlastní mozek. Zkuste… Číst vice »
Přesně tak! Průměrná rýchlost dle jízdního řádu je totiž celých 78 km/h. 😀
A to je se započítáním stavby a souvisejících výluk, kdy je tam jednokolejka. Vzít si ten nejblbější případ, když je to zrovna ve stavbě.
Stejně tak můžete tvrdit, že Praha (13:52) Ostrava (20:02) se dneska jezdí stejně pomalu jako před lisotpadem. Bude to lež a křivé obvinění.
Tyahle nenávist ke své zemi a neustápá potřeba na ni nadávat je opravdu zdravým mozkem nepochopitelná.
Opačným jevem je nacionalismus. To si nevyberete.
Někteří jsou na psychiatra, ale to by si museli přiznat, že jsou nemocní. Jenže… nemocní jsou všichni ti okolo, když si to nechcou nechat líbit a nedrží hubu a krok.
Špatný titulek. Stavěný tunel přes Brenner bude delší. 120 km.
https://www.bbt-se.com/en/tunnel/project-overview/
55 km.
Brennerský tunel bude měřit 55 km.
Pokud započítáme i Inntal tunnel, tak pak bude měřit 64 km
To je pravda. V tom případě nebudu fušovat do díla autorům Guinessovy knihy rekordů a nechám na nich, jestli to budou definovat jako jeden tunel, nebo jako dva propojené tunely 🙂
Investor ho nezapočítává.
Samozřejmě, když příští rok oslaví třicáté výročí od otevření. Člověk musí trpět nějakou dost těžkou formou autismu, aby tyto dva tunely dokázal vnímat jako jeden. Nejspíše asi považuje sousední domy v celé ulici také za jeden.
V CR se tunel pod Červenohorskym sedlem v Jeseníkach (délka cca 8km) ,,plánuje“už asi čtyricet let…..
Absurdni a nepochopitelné.
Význam těch dvou tras pokládáte za srovnatelný?
A jak vážně se tam ten tunel od 80. let plánuje?
Zcela jiste najdete i ve Francii nedostavěnou železnici jako je Opava-Fulnek. Nicméně Tohle je významem úplně někde jinde.
To je jako porovnávat tramvaje v Ostravě a ve Valašském Meziříčí.
Takovou železnici už ve Francii opravdu nenajdete, Tam lokálky téměř všechny zrušili už před desítkami let.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ligne_de_Tenay_%C3%A0_Hauteville-Lompnes
Ale najdu, nikdy ji nedokončili. S pomocí google překladače do angličtiny (můj francouzštin omeleta) se dozvíme, že stavbu začali roku 1909 a opustili 1936 pro nedostatek financí.
Spíš to nechcete chápat. Jeseník není Turín, celá ta oblast má zhruba stejně obyvatel jako sídliště Bohnice + Čimice, kam teda mimochodem dodnes nevede ani tramvaj bez tunelu.
Teoreticky by to mohlo mít význam, pokud by se Poláci rozhodli, že k nám tímto směrem chtějí vybudovat dvojkolejku z Wroclawi, potažmo Brzegu.
Proč by to proboha Poláci dělali? Do Vídně by se dostali tak za kolik? Pět hodin? A se dvěma úvratěmi. Do Prahy by to trvalo podobně, možná o malinko rychlej, ale zato s přidaným bonusem jízdy přes Bezpráví závratnou sedmdesátikilometrovou rychlostí…
Až bude Česko bohaté jako Švýcarsko, tak tam ten tunel bude zcela jistě. Zatím nejsme ani ve čtvrtině, tak žádné reálné plány na tunel pro třicet tisíc obyvatel jesenického výběžku neexistují.
Takhle snižovat cenu vlastního státu. 🙁
Až bude mít ČR bezproblémovou* síť hlavních tratí pro nejzatíženější směry… 2050 optimisticky, tak by takový tunel mohl být na pořadu dne.
Jenže ČR musí vyřešit ještě jinou věc: Nemáme Alpy jako švýcaři, nemáme ani jejich možnosti vodních a přečerpávacích elektráren. Uhlí už dál taky ne.
*) problémem mám na mysli pouhé dvě koleje kolem Berounky, Labe, Orlice, Bečvy apod. Věc která se sebelepší údržbou nevyřeší.
…a kdzy pak jeden cte co vsechno je v CR „neresitelny problem“ i na tech nejdulezitejsich tratich….
V ČR je neřešitelný problém i asi již 40let plánovaný tunel pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách.(délķa asi 8km)….
Ostudné a nepochopitelné…….
Řešitelný je, ale vyplatí se tam vůbec?
Neřešitelný? Když nedáte automechanikovi klíče, tak přes výfuk ten motor dělat nebude. Stejně tak když nepustíte dělníky na stavbu.
Prosím, když už tu máme tak hezký článek, nešlo by to opravit překlepy? Je jich tam 5.
„Maximální rychlost bude 220 km/h kvůli nákladni dopravě“
Jak to 220 km/h a ne 200km/h jako např. se plánuje u nás v ČR. TSI neplatí pro všechny?
Proč by to nemohlo být více než 200 kmh? V Gotthardském úpatním tunelu je tuším 250kmh.
Není, měli problémy a 230 km/h se používá jen v případě zpoždění, jinak 200 km/h. Návrh byl sice na 250 km/h, ale nepodařilo se.
Maj tam asi jinou zákonnou legislativu, pro rozhraní mezi konvenční tratí a VRT.
Použili o 40cm větší razící štít než plánuje SŽ u Berouna. Proto si mohou dovolit vyšší rychlost.
Nový tunel bude dlouhý 57,5 kilometru?
Ano, bude. V ČR nereálné, ale ve světě takové délky nejsou problém.
Kde byste u nás chtěl takovou věc stavět? Z Ústí do Varů pod Krušnými horami?
Základnový tunel Čáslav – Brno na plánované VRT 🙂
Base tunnel i Basistunnel se česky nyzývají úpatní. V češtině totiž hory nemají základnu ale úpatí.
Ano, padesát sedm a pět desetin kilometru.
Ano, 45 ve Francii, 12,5 v Itálii. Je dobré upřesnit celkovou délku všech tunelů – 162 km, tedy dva hlavní, plus servisní a bezpečnostní…