Na stavbě Brennerského tunelu slaví prorážku mezi Itálií a Rakouskem

Po dokončení půjde o nejdelší podzemní železniční spojení na světě.
Společnost BBT, kterou napůl vlastní rakouské (ÖBB) a italské (FS) dráhy, dnes zdolala významný milník při stavbě železničního úpatního tunelu Brenner. Za účasti vrcholných politiků z Rakouska a Itálie provedla prorážku průzkumného tunelu na hranicích obou zemí. Jde o první podzemní spojení obou zemí a zároveň poslední prorážku v průzkumném tunelu, informují rakouská média, například agentura APA.
Místo prorážky se nachází v hloubce 1420 metrů pod horou Geigenspitze (Cima Posta), asi dva kilometry vzdušnou čarou jihovýchodně od Brennerského průsmyku. Tunel Brenner se skládá ze dvou hlavních trub a třetí průzkumné, která vede mezi oběma hlavními o 12 metrů níže. Po zahájení provozu bude sloužit především k odvodu vody.
Pokud jde o dvě hlavní trouby, prorážka od jihu zatím hranice nepřekročila. Z celkových 230 kilometrů Brennerského úpatního tunelu dosud bylo vyrubáno 204 kilometrů, což představuje 90 procent. Poslední prorážka by se měla uskutečnit před koncem příštího roku. Tuneláři zhruba ve stejné míře používají razicí štíty a odstřely.
Brennerský úpatní tunel se staví od roku 2007, aktuální předpoklad jeho dokončení je rok 2032. Od severního portálu u Innsbrucku po jižní portál u Fortezzy bude měřit 55 kilometrů. Při započtení přesmyku jižně od Innsbrucku, který byl otevřen v první polovině 90. let a nese název Inntaltunnel, bude podzemní trasa měřit 64 kilometrů. Půjde o nejdelší podzemní železniční spojení na světě (Gotthard měří 57 kilometrů).
Nákladní vlaky budou moci tunelem projíždět rychlostí až 160 km/h a osobní vlaky rychlostí až 250 km/h. Trasa by tak měla být zdolána za 25 minut namísto 80. Dvě hlavní trouby jsou propojeny každých 333 metrů únikovými tunely. Celkové náklady projektu se k dnešku uvádějí ve výši 10,5 miliardy eur (cca 263 mld. Kč).