Na „soukromé“ D4 startuje vážení kamionů a úsekové měření rychlosti
Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti.
Na nové části dálnice D4, která se otevřela mezi Příbramí a Pískem v prosinci, byly dnes do ostrého provozu uvedeny systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Oznámilo to sdružení firem Via Salis, které v rámci projektu PPP dálnici postavilo a bude se o ni dalších 24 let starat. Využití obou měřicích systémů odsouhlasila policie.
Na trase nové D4 jsou umístěny dvě vysokorychlostní váhy, jedna ve směru z Prahy do Písku a druhá v opačném směru. Technologie umožňuje bez omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů.
Pokud řidič překročí povolenou váhu, bude o tom vzápětí informován. Na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho registrační značka a údaj o nadlimitních tunách. „Omezení jízd přetížených vozidel představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice D4,“ uvedlo sdružení.
Váhy jsou v provozu nepřetržitě, z čehož má vzejít podrobná statistika o přetížených vozidlech. Podle nastaveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští i sankční režim, který dopravcům vystaví pokuty. Správa přestupků je rozdělena mezi města Příbram a Písek, každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy.
Rovnoměrně mezi Písek a Příbram je rozdělena také agenda úsekového měření rychlosti. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti. Pod rychlostním dozorem je tak fakticky celá nová část dálnice.
Úseky jsou rozloženy tak, že ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda města Příbram) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda města Písek). Měřit se bude podle Via Salis vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.
„Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit a řidiči budou, v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem Probíhá úsekové měření rychlosti,“ uvedlo sdružení.
Maximální povolená rychlost na dálnici je pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny 80 km/h.
Dálnice D4 se začala stavět v červnu 2021 a zprovozněna byla v prosinci 2024. Řidiči dostali 32 nových kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, které v rámci projektu PPP zafinancoval a zbudoval francouzský koncesionář Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam). Dalších 16 navazujících kilometrů u Písku a Dubence bylo zmodernizováno.
Za správu a údržbu 48 kilometrů D4 je zodpovědná společnost Via Salis Operations.
Měřené úseky na D4
Směr Písek | 41,52 – 43,13 | MUK Skalka – MUK Háje |
Směr Písek | 46,36 – 47,84 | MUK Háje – MUK Milín |
Směr Písek | 50,7 – 51,96 | MUK Milín – MUK Těchařovice |
Směr Písek | 59,92 – 61,43 | MUK Těchařovice – MUK Lety |
Směr Písek | 69,35 – 72,33 | MUK Lety – MUK Mirotice |
Směr Písek | 79,0 – 82,11 | MUK Mirotice – MUK Nová Hospoda |
Směr Písek | 83,45 – 85,85 | MUK Nová Hospoda – MUK Chlaponice |
Směr Písek | 87,33 – 87,97 | MUK Chlaponice – MUK Krašovice |
Směr Praha | 44,4 – 43,36 | MUK Skalka – MUK Háje |
Směr Praha | 48,6 – 46,95 | MUK Háje – MUK Milín |
Směr Praha | 52,85 – 51,22 | MUK Milín – MUK Těchařovice |
Směr Praha | 58,5 – 56,22 | MUK Těchařovice – MUK Lety |
Směr Praha | 69,35 – 66,0 | MUK Lety – MUK Mirotice |
Směr Praha | 79,0 – 76,6 | MUK Mirotice – MUK Nová Hospoda |
Směr Praha | 85,0 – 83,45 | MUK Nová Hospoda – MUK Chlaponice |
Směr Praha | 87,97 – 87,27 | MUK Chlaponice – MUK Krašovice |
Pramen: Policie ČR