regio-vlak

Na „soukromé“ D4 startuje vážení kamionů a úsekové měření rychlosti

Otevření nového úseku dálnice D4 (prosinec 2024). Pramen: MDČROtevření nového úseku dálnice D4 (prosinec 2024). Pramen: MDČR

Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti.

Na nové části dálnice D4, která se otevřela mezi Příbramí a Pískem v prosinci, byly dnes do ostrého provozu uvedeny systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Oznámilo to sdružení firem Via Salis, které v rámci projektu PPP dálnici postavilo a bude se o ni dalších 24 let starat. Využití obou měřicích systémů odsouhlasila policie.

Na trase nové D4 jsou umístěny dvě vysokorychlostní váhy, jedna ve směru z Prahy do Písku a druhá v opačném směru. Technologie umožňuje bez omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů.

Pokud řidič překročí povolenou váhu, bude o tom vzápětí informován. Na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho registrační značka a údaj o nadlimitních tunách. „Omezení jízd přetížených vozidel představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice D4,“ uvedlo sdružení.

Váhy jsou v provozu nepřetržitě, z čehož má vzejít podrobná statistika o přetížených vozidlech. Podle nastaveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští i sankční režim, který dopravcům vystaví pokuty. Správa přestupků je rozdělena mezi města Příbram a Písek, každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy.

Rovnoměrně mezi Písek a Příbram je rozdělena také agenda úsekového měření rychlosti. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti. Pod rychlostním dozorem je tak fakticky celá nová část dálnice.

Úseky jsou rozloženy tak, že ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda města Příbram) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda města Písek). Měřit se bude podle Via Salis vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.

„Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit a řidiči budou, v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem Probíhá úsekové měření rychlosti,“ uvedlo sdružení.

Maximální povolená rychlost na dálnici je pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny 80 km/h.

Dálnice D4 se začala stavět v červnu 2021 a zprovozněna byla v prosinci 2024. Řidiči dostali 32 nových kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, které v rámci projektu PPP zafinancoval a zbudoval francouzský koncesionář Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam). Dalších 16 navazujících kilometrů u Písku a Dubence bylo zmodernizováno.

Za správu a údržbu 48 kilometrů D4 je zodpovědná společnost Via Salis Operations.

Měřené úseky na D4

Směr Písek 41,52 – 43,13 MUK Skalka – MUK Háje
Směr Písek 46,36 –  47,84 MUK Háje – MUK Milín
Směr Písek 50,7 –  51,96  MUK Milín – MUK Těchařovice
Směr Písek 59,92 – 61,43 MUK Těchařovice – MUK Lety
Směr Písek 69,35 – 72,33 MUK Lety – MUK Mirotice
Směr Písek 79,0 – 82,11 MUK Mirotice – MUK Nová Hospoda
Směr Písek  83,45 – 85,85 MUK Nová Hospoda – MUK Chlaponice
Směr Písek 87,33 – 87,97 MUK Chlaponice – MUK Krašovice
Směr Praha 44,4 – 43,36 MUK Skalka – MUK Háje
Směr Praha  48,6 – 46,95 MUK Háje – MUK Milín
Směr Praha 52,85 – 51,22 MUK Milín – MUK Těchařovice
Směr Praha 58,5 – 56,22 MUK Těchařovice – MUK Lety
Směr Praha 69,35 – 66,0 MUK Lety – MUK Mirotice
Směr Praha 79,0 – 76,6 MUK Mirotice – MUK Nová Hospoda
Směr Praha  85,0 – 83,45 MUK Nová Hospoda – MUK Chlaponice
Směr Praha 87,97 – 87,27 MUK Chlaponice – MUK Krašovice

Pramen: Policie ČR

Tagy D4 měření rychlosti vážení kamionů Via Salis
56 komentářů