Na Slovensku vyjel poslední KISS, nasazení zpozdila nehoda v Česku
Jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK
ZSSK nasazuje nové jednotky na regionální expresy z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.
ZSSK nasazuje nové jednotky na regionální expresy z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.
na slovensku evidentně chápou jak má vypadat příměstský vlak z metropole. a ne trapné tři vagony jak praze.
2x elefant je stejný jako tohle, tak nevím kde je takovej rozdíl
2x elefant jezdí jen ve špičce a to ještě ne vždy
Jezdi jenom na vlacich REx (alias Zr CZ), ne na Os, a nejezdi do Malacek nebo Kutu.
Efektivní vlaky. Stejně jako Trenitalia má spoustu pater od Hitachi na rychlíky. V ČR čd nakupuje akorát neefektivní blbosti. Ať žije liberalizace. A české nesmysly od ministerstev a krajů.
Docela mě zarazily jen 4 WC na 6 vozů, přijde mi to strašně málo.
Pro srovnání 2x 471 (tj. stejných 6 patrových vozů) má celkem 12 WC, z toho 4 bezbariérové.
I vozy klasické stavby mají 1-2 WC na vůz, tedy souprava pro 600 lidí (cca 8 vozů) by měla 8 – 16 WC.
Nebude zde nějaký problém s kapacitou? Nebo naopak naše vozy / jednotky jsou těžce předimenzované?
Třeba na Slovensku nejsou takoví poserové 😉
Elefant má sice víc WC, ale kvantita není vše, jejich funkčnost – zejména u starších sérií – je velmi nahodilá.
První série s provedením „ve stanici nelze“ by v tomto směru mohla být vcelku spolehlivá. 😉
Podle mě, POKUD budou všechny toalety funkční, neměl by být až tak problém… přecejen, jednotka je celá průchozí, takže si lze přejít ke kterémukoliv WC v celé soupravě. Možná by pomohla indikace obsazenosti (všech)…
no ale ono ten omezený počet wc vede k vyššímu vytížení a tím pádem dřívějšímu vyčerpání nádrží, takže to tak úplně ok být nemusí, docházková vzdálenost je spíš ten nejmenší problém
Jezdí to na příměstu. Doba jízdy max. kolem hodiny. To jezdí běžně plno lidí příměstskými busy bez toalety. Tak snad to není tak, že cestující chodí do vlaku konat potřebu, aby doma šetřili vodu. Ostatně některé příměstské vlaky v jiných zemích jezdí bez WC a také to funguje.
Třeba RER v Paříži mne absenci wc doslova šokovalo
REx Ba – NZ: 72 min., REx Ba – TN: 84 min.
Vlak bez WC je hodne pitomy nápad .
Když jsem v tom tehdy v Ostravě seděl, tak mě zarazily chybějící příčky mezi nástupním prostorem a salónem. Stačila by tabule skla, něco tenkého. Tohle spolu s minimálním místem pro nohy opravdu umocňuje pocit, že víc sedaček se do toho prostě už fyzicky nevejde. Sedět tam u dveří, kde na vás ve stanici prší a kde se o vaší sedačku neustále někdo opírá musí bejt skvělý.
Též bych řekl že tabule skla by měla bohatě stačit… ostatně jak se stalo víceméně standartem ve vozech MHD…
Pokud to bude spolehlivé a tiché, jako Flirty Leo Expresu, nehledal bych na tom „blechy“ a tiše závidím….
A jsou to peníze, které nehážete do kanálu.
Podle mně prostě nádhera a ideál. Já osobně bych na tom neshledal nic negativního. Pokud to bude stejně spolehlivé a tiché, jako Flirty Leo Expresu….tak prostě paráda. Tiše závidím…..
Adhezní poměr 1/3 (zjednodušeně „na počet vozů“) tedy nic moc, podle ešusů za mokra soudě.
Ano bylo by to zhruba stejné procento (asi ještě trochu záleží na rozložení hmotnosti v rámci soupravy)… ale je to celé jedna jednotka takže bych předpokládal kvalitnější řízení protismykových ochran v rámci celé jednotky, a ty hnané podvozky na jednom čele a na druhém čele jsou od sebe nějakých 120m daleko… pokud není „marast“ na kolejích všude, šance je slušná že aspoň jedna strana bude „zabírat“…
Ostatně, 6MW a 8 hnaných náprav je na tom o poznání lépe než například souprava 380+5xBdmtee…
4 kusy? To nepokryje ani jednu trasu, natož dvě. To jezdí po 2 hodinách a mezitím jsou vložené nějaké historické herky? Jak tohle řeší?
Výstavka je putovná 😉
Obehy:
TS 317 (1 deň):
1734/1735/1740/1741/1746/1747
TS 521 (3 dni):
9602/1731/1736/1737/1742/1875/1880/1881 4692/4641/1862/1863/1874/1743/1748/1749 1730/1733/1738/1739/1744/1745/1750/9639
zdroj: sledovani 55p cz
Jazdia na každom REx-e medzi Bratislavou a Trenčínom, kde každé 2 hodiny jazdí klasa na Považanoch a 2 REx-y do a z Nových Zámkov. Linka Bratislava-Nové Zámky je pokrytá EMU 671 (ktoré sú čistejšie ako vaše 471) a Pushpull-mi vychádzajúcimi z 671 a mimoriadne s klasickou súpravou tvorenou modernizovanými Bd(g)tmee-mi alebo Bd(g)teer-mi. U nás už nejazdia B-čka ani ako náhrada už vyše rok.
Bodejť by ne, když 19 jánošíků má turnus na 10 souprav 🙂 Kdyby polovina ešusů stála, taky by bylo více času na čištění
Za to ta vase ,,infrastruktura“ ta teprv stoji za to.
Do Nových Zámkov jazdia na 3 pároch REx.
Len 4 kusy, a aj to iba vďaka tomu, že bolo treba dočerpať staré eurofondy. Žiadna koncepcia v tom nebola, podobne ako pri iných nákupoch ZSSK vychádzali počty vozidiel z objemu eurofondov, ktoré MD nepridelilo inde. Čiže sa zorganizoval narýchlo nákup vlakov v takom počte, aby ich výrobca stihol dodať do konca roku 2023.
ZSSK je dlhodobo poslednou možnosťou na umiestnenie eurofondov, takže dostáva len zvyšky po iných ministerstvách ako hyena. Potom tá kvalita a kvantita aj tak vyzerá. 🙁
To by som netvrdil. ZSSK má dlhé roky pridelené eurofondy a aj ich príkladne míňa na nákup vyozidiel, a to že pomáha dorepať neschopnej ŽSR eurofondy, tak aspoň ak sa to nestíha do tratí, nakupujú sa vozidlá. U Stadlerov to bola z núdze cnosť, Škodovka také vodzidlo nemala a Pesa mala zákazky a plno, takže boli všetci nakoniec spokojní a ZSSK získala 4 kvailitné, rokmi a praxou v Európe osvedčené vozidlá. A je možné ža sa ešte nejaké dokúpia. Ak by sa aj Považany nahradili touto jednotkou, bolo by to v celku fajn. Na trase BA – ZA totiž majú… Číst vice »
To je dosť smutné, ak ŽSR nevie vyčerpať Eurofondy, ako keby mali takú úžasnú sieť. BA – Senec, Sládkovičovo – Galanta, NZ – Štúrovo sa jazdí rýchlosťou nahnevaného mravca, ale modernizácia bude za ktovie koľko svetelných rokov… 🙁
Áno, sú plánované v prvom rade na tie Považany, len sa čaká na ukončenie rekonštrukcie Žiliny. Potom už asi do NZ nezablúdia (možno „omylom“).
Kolem Prahy by se čtyřvozové KISS užily. Tak snad za pár let i tady.
Výběrko už se chystá, uvidíme, co z toho vyleze. Ale KISS je samozřejmě přirozená a osvědčená možnost.
I šesti – ten vlak bude jezdit 30 let, pak i ta šestivozovka v průběhučasu může být málo
Tak předpoklad je spřahování do dvojic, tj. 8 vozů ve špičce. Ono těch 6 (2x 471) už teď bývá často málo.
Na sedla by byla šestivozová jednotka v PID zbytečná. Sezonní výkyvy a špičky se dají řešit zdvojováním.
Čtyři vozy už je jako „základní jednotka“ celkem v pohodě, směrem nahoru kdyžtak hnát kapacitu zdvojováním… šest vozů „v kuse“ už může občas být přecejen trochu moc, a v případě nějaké závady je to obrovský počet „odstavených míst“…
6vozovou lze zdvojit, ale už se nevejde k peronům, 4 vozy by vyšly mimo, což je pro cestující dost naprd, když jeden neví, jestli vystoupí a tak do krajních vozů raději nikdo nepůjde.
Šestivoz by byl super na linku R19 Svitava Praha – Brno.
Cestujem tým vlakom z BA do Trnavy. Skvelá akcelerácia, rýchlo dosiahne na 160 km/h medzi Pezinkom a TT. Mali by kúpiť viac takýchto súrpav.
Není divu, výkon to má prakticky stejný jako Taurus/Vectron/Messerschmitt, které ale mají menší adhezní hmotnost a často i těžší soupravu.
Ono těch 6 MW je nicméně krátkodobý výkon, trvalý je jen 4 MW, moderní čtyřnápravové loko mají trvalý výkon 6,4 MW. Samozřejmě to, že těch 6 MW je jen krátkodobý výkon, není u KISSů vůbec problém a rozjezdy jsou svižné, ale s loko bych to úplně neporovnával.
Ano je to trochu rozdílný „režim“, ale tento zde je přesně akorát pro často zastavující jednotku…
I ty trvalé 4MW jsou citelně lepší než třeba taková 362 🙂
tak 4MW má i 2×471, takže to vyjde nastejno jak 471
Však od EU tam máte k vyčerpání mraky peněz. EU nemůže za neschopné úřednictvo, že vám dost peněz propadlo 🤷♂️
Poláci dočerpají za ně.
I za nás.
U nás se nedočerpávají dotace?
Je to tak bohuzial. Ficovlada zdevastovala vsetko!
Lol, tahla bačalácká neschopnost tam existoval před Ficem i po něm.
Ale na druhej strane, ešteže si to české ego maš na kom vyvršiť…
To nie je o národnosti. Slovenskí politici (všetci) se*ru na železnicu už 50 rokov.
Fuuu, máme 4 kusy Stadlerov – čo teraz budeme robiť…..
Bolo by potrebných ďalších 10 na dopravu Bratislava – Banská Bystrica a 20 kusov – štvorvozňových – na prímestskú dopravu okolo Bratislavy…..
Do Žiliny začnou jezdit kdy?
Až tam bude 25 kV 😉
Železničný uzol Žilina predlžuje svoj termín dostavby.
Pôvodný termín ukončenia stavby bol odhadovaný na koniec roka 2024. Ako však informoval spravodajský portál mesta Žilina, po novom pripadá dátum ukončenia na koniec roka 2025, prípadne v priebehu roka 2026. ( railtarget cz)
Překvapení převeliké..
S tím, jak se na Slovensku (ne)dodržují termíny, se nic přesnějšího nedá říct.
Ono to u nás není o moc lepší. Tisíc naplánovaných akcí, k tomu vizualizace a pak se jen posouvá a oddaluje.
Odsouvání začátku plánovaných akcí je něco trochu jiného než když každá probíhající stavba chytá minimálně rok zpoždění a všichni se tváří, že OK.