Na Slovensku vyjel poslední KISS, nasazení zpozdila nehoda v Česku

Jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK

ZSSK nasazuje nové jednotky na regionální expresy z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes uvedla do pravidelného provozu poslední ze čtyř objednaných jednotek Stadler KISS. K jejímu nasazení došlo s téměř ročním zpožděním způsobeném loňskou nehodou na zkušebním okruhu ve Velimi. Jednotka musela ještě před nasazením do provozu do velké opravy.

Nová jednotka bude nasazena na spoje mezi Bratislavou a Trenčínem. Ostatní tři jednotky řady 561 jezdí už od února na tratích Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín.

„Vozidla už už najezdila přes 372 000 kilometrů, denní průměr na jedno vozidlo je 726 kilometrů, denně přepraví téměř 10 000 cestujících,“ vypočítal generální ředitel ZSSK Peter Helexa.

Srážka v rychlosti 16 km/h a škoda 153 milionů. Drážní inspekce popsala loňskou nehodu na okruhu

Šestivozové jednotky KISS jsou dlouhé 155 metrů a mají 611 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém a wifi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu.

Hlavní parametry Stadler KISS pro ZSSK

Napájecí systém 25kV, 50 Hz AC
Maximální rychlost – 160 km/h
Maximální trakční výkon – 6000 kW
Uspořádání náprav: Bo‘Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘
Délka vozidla – 155,9 m
Celkový počet sedadel – 611 z toho 30 v 1. třídě
Míst na stání – 770
Počet WC – 4, z toho 1 Universální (TSI PRM) WC
Multifunkční prostory pro přepravu 2 vozíčkářů, 15 jízdních kol a 2 kočárků
Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK
Vlakové zabezpečovače Mirel VZ1 a ETCS Level2
Klimatizace, wifi

Jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK1. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK1. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK1. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKTestování jednotky Stadler KISS na Slovensku. Foto: Jakub Lexa / CityRailJednotka Stadler KISS pro ZSSK: Foto: ZSSKStadler KISS pro ZSSK. Foto: Stadler RailPředstavení nové jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Stadler RailPředstavení nové jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Stadler RailDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK, 1. třída. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Stadler Kiss Stadler Rail Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
6 komentářů