Na Slovensku obnoví stavbu nejdelšího silničního tunelu, zrychlí cestu do Tater. Postaví ho Skanska
K obnovení prací dojde po dvou letech od výpovědi slovensko-italskému sdružení.
Na Slovensku může opět začít stavba nejen nejdelšího, ale dlouho i nejznámějšího tunelu v zemi. K obnovení prací dojde po dvou letech.
Ministr dopravy Andrej Doležal oznámil na svém facebookovém profilu, že v pátek dojde k podpisu se společností Skanska, která má problematický úsek dálnice D1 mezi Žilinou a Martinem dokončit. „Národná diaľničná spoločnosť dnes obdržela oficiální oznámení z Úradu pre verejné obstarávanie, který ukončil kontrolu před podpisem smlouvy. V praxi to znamená, že v pátek podepisujeme smlouvu s vítězem, předáme staveniště a začíná se makat,“ napsal Doležal. Úsek má Skanska dokončit za 255 milionů eur (cca 6,6 miliardy korun). Dalšími uchazeči byly Metrostav a Strabag.
Vedle ceny, která měla v hodnocení váhu 45 procent, byla kritériem i lhůta na přípravu projektové dokumentace (5 pct.), lhůta na zprovoznění dálnice (35 pct.) a environmentální kritérium, konkrétně množství zadržené vody v krajině (15 pct.). Slováci hrají o čas, neboť dokončení do Silvestra 2023 je podmínkou pro čerpání evropských fondů z aktuálního operačního programu.
Více než 13 kilometrů dlouhý úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je i 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové, se pro Slovensko stal postupně noční můrou. Dálnici totiž původně stavělo konsorcium italské společnosti Salini Impregilo a slovenské firmy Dúha. Stavbu od počátku provázely spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Začátkem března 2019 se Slováci se zhotovitelem rozloučili, když proplatili práce za 170 milionů eur (cca 4,42 miliardy Kč). Novou soutěž na dokončení úseku vyhlásila NDS v lednu 2020.
Kromě dokončení nejdelšího tunelu pod vrchem Hoblík bude zhotovitel pracovat na sedmi mostech. Po otevření nový úsek propojí nedávno otevřený úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (čímž vznikne úplný obchvat Žiliny) s již existujícím dálničním obchvatem Martina. Motoristé se díky tomu vyhnou komplikovanému úseku pod hradem Strečno a ušetří až 15 minut z jízdní doby.