Na Slovensku končí na čtyřech tratích průvodčí. Velká část cestujících nepotřebuje jízdenku

Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSKMotorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK

Na Slovensku bude od července 17 tratí se samoobslužným systémem odbavení.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rudo

Hahaha, to som zvedavý, koľko ľudí sa tam začne voziť zadarmo a či to je skutočne hospodárne rozhodnutie. Na tež je podľa mňa vysoký podiel cestujúcich na čierno. A vyššie diskutovaný problém s lístkami je reálny – na zastávke nebol automat, na mobile som mal slabý signál, takže to tiež nešlo a vo vozidle som si lístok kúpiť nemohol. Takže niekedy to ani inak než na čierno na TEŽ proste nejde.

XYYY

Nic nového, s tímto systémem se začalo před X lety na TEŽ.

veli.k

Musím říci, že na těchto tratích už mi to přijde takové dosti rozporuplné. To nejsou nevyužívané lokálky, ale poměrně využívané regionální tratě. A jak zde již bylo psáno, ten průvodčí tam není jen kvůli kontrole jízdenek, ale také dalším úkolům – ať už to je bezpečnost, vyhledání spojení, zajištění přípojů… Kdyby alespoň ta vozidla vybavili automaty, ale představa, že tady na těchto tratích bude prodávat jízdenky strojvedoucí, to povede akorát ke zpožděním. Ale na Slovensku se vlastně není čemu divit 🙂

Pezos

Na Slovensku totiž strojvedoucí prodává jen předtištěné jízdenky za jednotnou cenu (obvykle několikanásobek ceny podle kilometrického tarifu). To by bylo, abychom ty zbylé platící cestující nevyhnali!

joska

Říkáte ,že na Slovensku se není čemu divit a já říkám u nás tuplem. Naše dráhy jsou v technické obslužnosti ve stavu ,kdy jsou dávány do provozu 30 a více let staré lokomotivy i soupravy ,aby mohly pokrýt tratě. Některým soukromým dopravcům stát poskytuje dotace ,používá tratě ve většině vybudované za minulého režimu a pochybuji ,že za technické zabezpečení a provoz na těchto tratích si platí.

XYYY

A jak staré jsou lokomotivy a vozy používané v Německu / Francii / Itálii ?
ICE1 je ve věku 31 let, má se snad vyřadit …

Gogo258

Nepsalo se kdysi že se to v Tatrách Slovákům neosvědčilo a vracejí zpět průvodčí do TEŽ?

roman

Naposledy když jsem jel s TEŽ byl největší kámen úrazu nákup jízdenek. Já opravdu nechci jezdit na černo ale když nejsou schopni do vozidel nainstalovat terminály na nákup jízdenek platební kartou tak ať se nediví že jim spousta lidí jezdí na černo.

Ares

To s sebou nevozíte žádnou hotovost?

Niko

Ja napríklad hotovosť nenosím príde mi to zbytočne v 21 storočí. Kde sa nedá platiť kartou tam majú smolu a idem niekde kde sú schopný odomna kartu zobrať. Je to len o tom si to prestaviť v hlave

XYYY

Kolik stojí „kartový automat“ a jaká je jeho návratnost …

XYYY

Prodávat jízdenky v hospodě, trafice apod., jako v Itálii na regionálních tratích „jiných neTI dopravců“ se zjevně ekonomicky externím prodejců nevyplatí (nízká provize) a ZSSK nechtějí přihodit …

Martin

Tak nová doba, jezdí se bez jízdenky…. Já mám obvykle měsíční, ale když mi dojde, tak také zkouším nějaký ten den nahnat na účet modré armády, která neprozřetelně všude zrušila pokladny a nenahradila ani automaty. Nejlepší průvodčí co znám je jedna strašně tlustá bába, která se nevejde do uličky a tak tam ani nechodí….a zjeden týpek, co ráno vždycky zaleze do služebního oddílu a nějaký vlak narvaný cestujícími, dětmi, studenty bez jízdenky je mu u zádele. Nedávno jsem viděl, jak se tomuhle průvodčímu stala taková komická příhoda… Odpískal vlak a zase se hnal do služebního oddílu…jenže v uličce stál takový… Číst vice »

Pája

Ten člověk s tygrem za své postižení samozřejmě nemůže, ale přiznám se bez mučení – moc lituju, že jsem to neviděl. Rozesmál jste mně, díky 👍👏👌

Martin

Pájo, netřeba ho litovat….na to aby byl už po několikáté zavřený ve vězení je svéprávný dost… prostě taková divná kreatura, ne žádný chudák…

Pája

Já si to úplně živě představil – toho obrovského plyšového tygra a hlášku „je to zvíře veliký“ a průvodčího marně zápasícího s plyšákem. A smál jsem se ještě za dvě hodiny. Normálně jsem smíchy brečel, fakt 😂😂😂

Martin

Jj, větší bizár jsem od té doby neviděl… Ten tygr byl asi dvakrát větší než ten blázen, co ho nesl…a výraz toho průvodčího, co se chtěl zašít, aby v tom ranním spojí nemusel prodávat děckám jízdenky….a teď tohle… Tam chyběla jen hláška, že ve vlaku musí mít tygr košík…

Pája

To je ještě lepší, než když tady jeden místní dospívající postižený tahal na provázku všude kačera. Jednou se nad ním slitoval řidič trolejbusu – měl zrovna sklopenou plošinu pro výstup vozíčkáře – počkal a nechal ho si s tím kačerem najet. Napoprvé to nešlo, ale on byl fakt trpělivý 😃

roman

Jízdenky se dají bez problémů nakoupit na internetu.

XYYY

Za předpokladu, že máte příslušnou techniku a internetové bankovnictví.
Nic takového není zákonem nařízeno vlastnit … / provozovat.

Jan Pan

Na Slovensku to zavedou na lokálkach a v Brně a okolí na nejvytíženějších trati

PetrN

Na kterych nejvytizenejsich tratich tot zavedli ci zavedou? Prosim konkretne, docela by me to zajimalo.

Paolo

Má pravdu plán JMK na klíčových linkách S a nahradit to revizory

Jiří Kocurek

Protože tam většina cestujících jede na roční nebo čtvrtletní šalinkartu. Kontrolujete jeden a ten samý lístek 500x do roka.

Petr

no ono se to změní – kde není kontrola nebudou se kupovat lístky

Leinad

Prodej jízdenek ve značném voze (většinou prostředním). Kdo štíplístkovi neřekne a schová se mimo prostřední vůz, může teoreticky dostat pokutu.

Jde o lidi, kteří na nástupišti vyhlížejí štíplíska a schválně jdou na druhý konec spupravy.

PetrN

Tak moc dekuji za minusy a odpoved, lepe receno frustraci zamestnancu CD, ze o jejich „pristooupiliiii“ sluzby a sezeni ve uzebnim oddilu orestava byt zajem a zjistuje se, ze to jde i jinak(levneji)

Ares

Co to melete za blbosti.

dopravopat

Denne pendlujem medzi Bratislavou a Viedňou v REX8. Napriek tomu že vo vlaku vždy býva sprievodca, niekedy aj dvaja, tak ma denne nikto nekontroluje. Občas ma skontrolujú aj dvakrát (SK aj AT sprievodca). Ale sú dni kedy cestujem úplne bez akejkoľvek kontroly.

PetrN

Vsak na tom neni nic spatneho. Mozna si vas konkretni pruvodci uz pamatujou, ze mate „litacku“, tak by bylo opravdu zbytecne vas pokazde kontrolovat ne?

mmm

Ve Francii se taky většinou nekontroluje. On tam totiž ten vlakvedoucí není primárně kvůli kontrole lístků. To jen v CZ a SK jsou vlakoši při zpoždění spoje schopni stůj co stůj kontrolovat lístky, místo aby zajišťovali přípoje

Ares

A jen v ČR si cestující myslí, že při zpoždění se má přeci jezdit zadarmo.

PetrN

Zadarmo ne, ale dle narizeni EU a platnych norem je dopravcr povinnen pri zpozdeni poskytovat kompenzaco dle jeho delky(napr nad 2 hodiny je to 50% z jizdneho). Zatimco napriklad Regiojet toto poskytuje zcela automaticky bez jakekoli zadosti a prakticky do druheho dne, u CD musite slozite zadat a vyplnovat formulare a cekat x tydnu, nez vam(mozna) nekdo neco vrati. A znovu, pri zpozdeni se ma zamestnanec primarne starat o to, jak jeho zakaznik dojede do cilove destinace, tak, jak je to v civilizovanych zemich, pripadne u civilizovanych dopravcu. A az potom pripadne kontrolovat jizdenky. Je mi jasne, ze tim spoustu… Číst vice »

XYYY

Až bude RJ provozovat 5000 vlaků denně, tak to taky bez formuláře nepůjde.

SYN

To ne, ale ta výhoda že mi sice ujede přípoj, zato ale budu poctivě zkontrolovaný… to je k nezaplacení. Dopravce nedodržel svůj závazek, ale prioritou je pro něj abych dodržel já svůj. Sice lidské, ale demonstrativně „hladové“, a hádejte jaký to má (přispívá) k účinku? Jakmile si člověk může jen trochu vybrat, jede jinak/s jiným…

XYYY

O ujetí přípoje nerozhoduje dopravce.

Dopravce dodrží svůj závazek přepravit vás z bodu A do bodu B …. konec konců, když vám ujede přípoj, můžete cestu ukončit a žádat o návratek jízdného za neprojetou trať ….

PetrN

Presne, to je neco, co me vzdycky totalne vytoci… Vlak 90 minut zpozdeny, lidi nasrani, ze nestihaji pripoje a pruvodci(vlakvedouci) bez jedineho slova omluvy ci snahy se ptat a zjistovat, kdo se kam dam potrebuje dostat bez ostychu kontroluje jizdenky. A kdyz se nahodou nekdo zepta na pripoj, je mu dano najevo, jak moc otravuje. Pritom by to v techto pripadech mela byt naprosta samizrejmost, ze primarne misto kontroly se bude pruvodci primarne zajimat o to, aby se cestujici dostal tam, kam potrebuje.

Ares

Při 90 minutovém zpoždění žádný přípoj neexistuje, max vám může zjistit další spoj, zeptáte li se, určitě spojení vyhledá.

PetrN

1)Proc se automaticky nepta sam, kdo z cestujicich potrebuje najit pripoj a nabizet pomoct?
2)Proc automaticky neinformuje cestujici o moznostech kompenzace?
3)Proc jen automaticky kontroluje jizdenky, jakoby se nic nestalo a to, ze se cestujici potrebuji nekam dostat, ho nezajima? Proc je proste ve zpozdenem vlaku, narozdil od civilizovanych zemi a dopravcu, priorita kontrola jizdenek a ne vyse uvedene???

Leinad

Může zjistit další spoj, při intervalu druhé linky 90 zajistit čekání, pokud je to poslední spoj tak sehnat taxika(nebo aspoň slíbilt proplacení).
A to může nabídnout při prvním průchodu (při druhém průchodu chtít jízdenky a rovnou dát pokutu tomu co se napoprvé nepřihlásil)

XYYY

Nejen ve Francii. Po pádu železné opony a cestování do SBBska byl v každém osobáku štiplístek, ve stanici a většině zastávek kasa, jízdenky prodávala „červená čepice“, někde se prodávalo na poště …
Po nějakých 20 letech není na většině osobáků NIKDO, stanice / zastávky osazeny automaty – ale ne všude. Místo toho vlaky namátkově kontroluje revizorské komando tří až čtyř lidí ….

Např. na RhB nebo BLS automaty buď nejsou nebo je dokonce zrušili – nevydělaly si na sebe – ve vlaku jede štiplístek, který z POPky vystaví jízdenku …

dopravopat

Väčšinou nekontrolujú nikoho, alebo všetkých. Nie je to o pamätaní. A ja bez problémov automaticky vyťahujem cestovný lístok, keď ich vidím. Aj keď ma možno poznajú.

robert

Ty ve Vídni pracuješ?

Pája

V nadpise slibujete Na Slovenku. No jako člověk si třeba i zavzpomínal na jednu 24 z Prešova 😆

David

Myslím, že prodej lístků ve vlaku je přežitek. V osobácích se stejně jezdí/bude jezdit na tarif IDS a dálkovým vlakem (v ČR a SK) nemá cenu jezdit bez rezervace. Když vidím, jak rychle proběhne kontrola lístků ve Švýcarsku (kde má průvodčí jen mobil a za pasem malou tiskárnu pro případy nouze) a jak v Česku, kde je průvodčí ověšený jak vánoční stromeček, tak je mi jich až líto. Navíc švýcarští průvodčí nejsou celou šichtu sami, vždy jsou ve dvou až ve třech a tak ta práce má úplně jinou životní úroveň. Ten náš a slovenský systém je ještě k tomu… Číst vice »

Gargy

Nejsou oveseni jak vánoční stromeček to se vám zdá..stačí mít u sebe popku a peněženku.. kleště.

Frantík

Souhlasím, třeba na Pid lítačky je potřeba mít „traktor“, kdežto revizor byl rád, když jsem mu ukázal normální čtvrtletní kupon.

Ares

Co se úniku tržeb, tak souhlas, plný vlak prostě jeden člověk nemůže stihnout odbavit, v tomhle jsme strašně pozadu, jen platby kartou trvají neuvěřitelnou dobu.

Samo

Na Slovensku sa už tiež ako POPky používajú mobily.

Vašek

Máte naprostou pravdu. Např. Praha- Beroun projde průvodčí za celou cestu 1x. Když dojde na konec, je vlak prázdný. Jet na černo je velká šance a když je přistižen, při nejhorším si jízdenku koupí.
V německých S Bahn je na dveřích nápis- otrocky přeloženo: Žádný nástup bez platné jízdenky. Pak je jasné, že každý bez jízdenky je černý pasažér.

Frantík

Tak u nás to vyřešili tím, že všichni bez jízdenky musí jít do červeného vagonu 🙂

Jaroslav

Netrvalo by dlouho a jezdily by samé červené vlaky

Jiří Kocurek

Nemají tam náhodou jízdenkový automat v každé stanici?
Narozdíl od ČR, kde je přehršel stanic, kde si lístek jinak než online nekoupíte a in situ zjistíte, že tam není signál.

Vašek

V každé stanici jsem tam nebyl, takže nevím. Ale u nás se bez jízdenky jezdí i ze stanic s obsahenou pokladnou. Podle mne, kdo chce jízdenku, tak si mi sežene.

Dom

Svatá pravda, nejvíc se mi líbí jak šotoušci mínuskují😀

Romino

No „vánoční stomeček“ bejvávalo, dnes majú ja v ČR, tak v SR mini POPky veľkosti mobilného telefónu a načítava to prakticky okamžite. Áno keď sa s tým niekedy v roku 2005 začínalo v ZSSK, mali mega veľké a ťažké škatule, nosili to cez plece a mnohí boli riešení cez škodovú komisiu, nakoľko pri pohybe po vlaku na skvelej infraštruktŕe ŽSR sa im nechtiac rozbil displej drgnutím do steny, dverí a pod. a ten bol tak drahý, nakoľko celé to zariadenie stálo strašne veľa vtedy, niekoľko desiatok tisíc korún, už si presne napamätm sumu.

Tomáš679.2

Může mi někdo vysvětlit jak se bude kontrolovat to, zda ten kdo nemá nárok na bezplatnou přepravu jede s jízdenkou? Kolik je to 50 Eur? Jo kdyby to bylo 500 nebo dokonce 5000 Eur řeknu, že to je ok. Tohle je jako říct lidem. Za jízdu bez dokladu pokuta, ale kontrolovat doklady nikdo nebude 🙂

M19

Pro jízdu na krátkých úsecích to může být i více než 50 násobek ceny lístku.

Addams

Lístok musí mať vo vlaku každý, vrátane bezplatných cestujúcich (platí za nich štát), kde si však kúpi lístok senior, ktorý nevie spracovať s internetom ani automatom, to nikto nepovedal. 😡

M@trixX

Na tych SVS zadarmisti nemusia mat listky, staci preukaz. Predaj listkov ma zabezpecovat rusnovodic.

Stepan

Pokud senior neumí pracovat s automatem, tak buď vyměnit automat a toho, kdo ho navrhoval, anebo – pokud by automat byl v pořádku – by nesvéprávný senior měl mít na cestu opatrovníka.

Romino

Ak v roku 2022 nezvládne senior automat, ktorý tu bol mimochodom ešte za socializmu (typ Merona), tak nech sedí doma. Ale ak zvládnu slovenskí seniori sledovať konšpiračné weby a maily a drvivá väčšina z nich má účet v banke, kde im chodí každý mesiac dôchodok a vyerajú si peniaze z bankomatu kartou, tak zvldánu aj toto. Okrem toho kadžý z nich má mobil a sms snáď dokážu poslať, i ke´D to by už muslei platiť :-). Ale ako je písené vyššie, vôbec ich to nemusí trápiť, pretože ak majú preukaz ne bezplatnú prepravu, tak ich asi revízor nevyhodí. Takto ale… Číst vice »

Ares

Zvládne to i senior, jen musí chtít.

PetrN

5000 eur za jizdu sukafonem bez jizdenky? Ale no tak 🙂

Jiří Kocurek

Nádražáci jsou posedlí drakonickými tresty. Jak kdyby to mělo zajistit bezchybnost.

Dal bych mu měsíční lístek za cenu čtvrtletního a bylo by. Aby si dotyčný uvěddomil, že být 4x do roka chycený je dražší než celoroční lístek.

SYN

Anebo jednu ledvinu 🙂
To zas jednou někdo ulítl jak papírovej drak…

PvvS

To má bejt pokuta, nemá si ten šukafon rovnou kupovat.

M@trixX

V normalnom svete sa SVS spusta s argumentom, ze su vsade automaty a vsetci maju aj tak mesacnik, na Slovensku sa spusta SVS s argumentom, ze tam jazdia len zadarmisti bez listkov. Sila.
(V nadpise chyba S)

Addams

Chorý systém ZSSK spočíva v tom, že pokladnička je platená podľa množstva peňazí, ktoré získala od cestujúcich , nie od toho, koľko dostáva ZSSK celkom, t.j. vrátane príspevku od štátu. 😡

M@trixX

Ked na takychto tratiach ma byt automat vo vlaku a nie nejaka pokladna s fyzickym zivym clovekom.

dopravopat

Akí zadarmisti? Režijkári?

PetrN

Duchodci, studenti jezdi na slovensku uplne zdarma. To zavedl kdysi davno mafian Fico a ani Magor Igor nedokazal zrusit.

Romino

Režijkári zadarmo nechodia, platia si ročne prolongáciu, podľa typu reži od 26 do 94 EUR/rok. Okrem toho miestenky a príplatky na SC a IC vlaky, len EC na trase Štúrovo – Bratislava – Kúty je možné použiť na reži (mimochodm aj v ČR). Navyše mnohí ju vrátili, pretože sa vlakom do práce nedostatnú vôbec alebo načas, tí ostatní ju používajú hlavne do práce, kde by tak či tak dostali voľný papierový mesačný lístok na dochádzku. Argument, že ako „režijkári“ odčerpávajú penize zo železnice je absolútne mimo, keď je to veľká skpina „zaradmistov“. Takže pozor na to. Zadarmo chodia študenti a… Číst vice »