Letectví Letiště

Na Ruzyni začíná přestavba „Pentagonu“, největší letadla mohou na vedlejší dráhu

Pentagon, aneb křižovatka pěti pojezdových drah. Pramen: Letiště Praha
Pentagon, aneb křižovatka pěti pojezdových drah. Pramen: Letiště Praha

Na Letišti Praha začne od pondělí rekonstrukce dráhového systému. Zakázku za 139 milionů korun získala podle informací ve věstníku veřejných zakázek společnost Strabag. Opraví takzvaný pentagon v centrální části letiště. Jde o jedinou křižovatku pěti větví pojezdových drah na Ruzyni. Oprava může ovlivnit i směřování největších letadel na letiště.

Oprava proběhne z důvodu končící životnosti stávajícího povrchu této křižovatky a novým prostorovým požadavkům na pohyb větších letadel. Naposledy byla část této křižovatky opravována v roce 2012,“ řekla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Tehdy na původní podklad tvořený převážně cementobetonovou vozovkou přibyla šesticentimetrová vrstva z asfaltového betonu. Původní cementobetonová vozovka je z 60. let a 80. let 20. století a nyní se blíží ke konci své životnosti.

Zakázka zahrnuje kompletní rekonstrukci zpevněné plochy a instalaci nového světelného zabezpečovacího zařízení včetně jeho ovládání. Stavební práce by měly trvat přibližně tři měsíce a „Pentagon“ bude po tuto dobu pro provoz uzavřen. „Letadla budou naváděna po ostatních pojezdových drahách. Přílety a odlety největších typů letadel, například Airbusu A380 nebo Boeingu 747, mohou být během tohoto období přesměrovány na vedlejší vzletovou a přistávací dráhu 12/30,“ dodala Pavlíková.

Letiště zároveň plánuje řadu dalších oprav pojezdových drah, letištních komunikací a manipulačních ploch. Například letos má dojít ke kompletní rekonstrukci manipulační plochy u hangáru C, příští rok se má stavět nová dvouhektarová manipulační plocha před hangárem G nebo nová pojezdová dráha TWY J, která vytvoří rychlý výjezd pro přistávající letadla přímo do prostoru odbavovacích stání mezi prsty C a B. Náklady přesáhnou 150 milionů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Wolker
Host
Wolker

Jak je mozne ze vzdy vyhrajou firmy co maji opletacky se zakonem.

bkv
Host
bkv

Jaké má Strabag oplétačky se zákonem?

Jakub W
Host
Jakub W

pro ty co si stěžují pode mnou že bydlí u dráhy…
a byl tam nejdřív Váš domek nebo ta dráha?

Jen tak
Host
Jen tak

hádej .. 🙂 většinou nejvíc prskatjí ti, co se tam nastehovali jako poslední .)

mata
Host
mata

Já bydlím pod dráhou 12-30 takže jsem spokojenej že alespoń ta velká letadla se tady občas ukážou ,ale jen škoda že na dráhu 12-30 nepoletí všechny lety .

Pavel Slovan
Host
Pavel Slovan

Bydlím taky pod 12-30 a v 2012 slibovali, „…že už nikdy na tak dlouho!“. Ještě že ranní long hauly z Kitáje budou déle mimo provoz. Ale carga a další wide body sajrajt nám zhnusí rána i večery.

Viktor K
Host
Viktor K

A co bylo dřív, váš dům nebo 12/30? Jestli nechcete aby nad váma něco lítalo tak se přestěhujte a pořád si nestěžujte na to že nad váma poletí asi 50 letadel ročně…

Pavel Slovan
Host
Pavel Slovan

Moje vila je z roku 1923.

Y.K.
Host
Y.K.

Docela by mě zajímalo jestli někdy jezdíte autem a jestli si uvědomujete, že to lidi u hlavních silnic musí poslouchat.
Provoz na 12/30 je naprosto směšný a v noci mnohem omezenější než to co musí poslouchat ti co bydlí pod 24/06.

Honza
Host
Honza

Než byla zprovozněna v prosinci další část obchvatu, tak 10 metrů od baráku bylo při sčítání 2016 naměřeno téměř 12.000 vozidel denně. Copak ve dne, to byl takový trvalý hluk popojíždejicí někdy až 2km kolony, ale v noci když bylo volněji a na na rychlost se typicky počesku nehledělo, tak najetí kamionu na víko od kanálů, nebo na nerovnost, to bylo teprve něco – lahůdkou byly převozy tlakových lahví plynů v těch klecích. To nemluvím o otřesech a s tím souvisejících poruch staveb. A víte že mi ten hluk docela chybí? Jsou to necelé 3 měsíce, třeba si zvyknu. Takže… Číst vice »

Mike
Host
Mike

No ale ona se ta draha 12/30 nebude pouzivat pro vzlety a pristani velkych letadel, ale pouze jako “objizdka” pri taxi, ne?

Jen tak
Host
Jen tak

obcas je dobre si precist clanek dříve, nez neco tykajici se jeho obsahu budete komentovat 🙂

ano, ta draha se muze diky oprave pouzivat casteji pro vzlety a pristani velkych letadel.

duvod je predpokladam ten, ze v prubehu rekonstrukce muze dojit k omezeni provozu na pojizdeckach, ktere umoznuji provoz velkych letadel (ne kazde letadlo muze na vsechny drahy).

Leinad
Host
Leinad

Pokud se nepletu, tak se 24/06 a 30/12 potkávají, takže pokud se dostanu na 30, můžu odbočit na 24 a na konci se otočit. 😀 (a předpokládám že pokud bude vítr který vynutí použíti 24, tak se to i udělá)

GPGP
Host
GPGP

Na dráze široké 45m se nedá otáčet, tzn. A380 nebo B 747 bude moci na 24 přistát, využít pojezdovky, vrátit se na 24/06 a z druhé strany na stojánku A7/9 či přistát na druhou runway 30 / 12 a dokončit to stejně tj. po 24 / 06.
Na vzlet se použije 24.
Jen při pojíždějí po 24 nebude moci nic pristávat, tzn. když se úplně zavře 24 /06 pro přílety/odlety bude vše v cajku 🙂

David
Host
David

Bude to takhle pokud bude rwy v používání budou přistání velkých letadel normálně na rwy 24 ale odlet z 12 nebo 13. Pokud bude rwy v používání 06 můžeme očekávat ze se velká letadla budou přistávat na rwy 12 nebo 13 ale odlety budou normálně na 06.

David
Host
David

oprava=13 má být 31

Jen tak
Host
Jen tak

jen poopravim… draha v praze neni 13/31 ale 12/30 … par let 🙂

David
Host
David

psal jsem to rychle tak se omlouvám.

Martin V.
Host
Martin V.

Vysvětlení je tady https://ibs.rlp.cz/notam.do?id=notam_LKPR_cs&anode=notam_LKPR&csrfpId=GrU4islhw8JsButX57vp13g5PS0edssubjSqM29xIuE=
TWY H v úseku mezi TWY A a TWY J bude jen pro letadla s rozpětím do 65 m a v článku zmíněná křižovatka uzavřená úplně.