Na rizikovém přejezdu ve Vejprnicích u Plzně jsou už v provozu závory, obec po nich volala 10 let
V místě se stala řada smrtelných nehod. Podle starosty byl nejhorší loňský rok, kdy na přejezdu zemřeli tři lidé.
Správa železnic (SŽ) zprovoznila v pátek po tlaku obce závory na železničním přejezdu ve Vejprnicích u Plzně, kde byly časté a nebezpečné nehody. V místě je velký provoz vlaků a jezdí tam i rychlíky do Německa. ČTK to řekl Pavel Karpíšek (ODS), starosta obce, která po instalaci závor volala zhruba deset let. Vejprnice mají asi 4500 obyvatel a stále se rozrůstají.
Jde o přejezd v kopci ve směru na příjezdu od Plzně, od rodinné zástavby a fotbalového hřiště do centra. „Bylo to tam docela komplikované s řadou nepříjemných kolizí a smrtelných nehod – naposledy nějaký muž bez domova, který tam šel pěšky a byl neslyšící,“ uvedl starosta. Závory se světelnou a zvukovou signalizací jsou v provozu od pátku.
Stavba se tam podle starosty dlouho odkládala, protože závory měly být až součástí modernizace tratě Plzeň – Domažlice, která se podle Karpíška také stále odsouvá. „Stále jsme se vyjadřovali k tomu projektu, ale pak jsme řekli, ať udělají ty závory nejdřív, že už je to neúnosné,“ uvedl. SŽ argumentovala připravovanou modernizací koridoru i nákladností samostatné stavby.
„Mluvili jsme o tom deset let. Ale poslední tři čtyři roky, jak bylo jasné, že se modernizace posouvá, tak jsme to tlačili. Na místě byl před rokem i ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který závory slíbil. A do roka a do dne byly,“ uvedl.
Závory jsou z obou stran kolejí rozdělené na dvě části. Jedny jsou přes oba pruhy silnice, druhé kratší pro chodce, pod nimiž je plastová mříž zabraňující podlézání. Obec se na investici za několik milionů korun nepodílela. Příprava a instalace trvaly pět dnů. Po tu dobu byla odpojena zvuková výstraha a všechny vlaky v místě musely ve dne v noci při průjezdu výstražně troubit.
„Závory jsou velmi důležité pro bezpečnost v obci,“ uvedl Karpíšek. V místě se stala řada smrtelných nehod. Podle starosty byl nejhorší loňský rok, kdy na přejezdu zemřeli tři lidé. Bourali tam ale také místní, kteří vyjížděli z ulice těsně nad přejezdem. Při výjezdu z ní vyhlíželi, zda nejedou auta po hlavní silnici z kopce nad hřištěm, ale hned po odbočení už byli na trati.
SŽ loni zmodernizovala 233 železničních přejezdů, meziročně o 47 víc a dosud rekordní počet. Investovala do nich 3,1 miliardy Kč, což je podle ředitele Jiřího Svobody rekordní částka. Letos provede SŽ úpravy na 130 místech, náklady přesáhnou 1,8 miliardy Kč.
Na konci loňského roku bylo v ČR 7646 přejezdů, z toho 4269 jich bylo vybaveno zabezpečovacím zařízením, 3377 výstražnými kříži a na 1772 přejezdech byly závory.