umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Na přeshraniční trať přes tři země míří v Česku nezvyklé lokomotivy

Lokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.com
Lokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.com

Trať z Liberce do saské Žitavy čekají o víkendu oslavy 160 let od zahájení pravidelného provozu. Pro železniční fanoušky půjde o ne úplně tradiční podívanou. V provozu budou i dva v Česku nepříliš známé stroje: parní lokomotiva přezdívaná Ventilovka a německá dieselová lokomotiva V100. Třetím stroje bude česká lokomotiva T435.0 přezdívaná hektor.

Dopravce Die Länderbahn, který na trati jezdí pod značkou Trilex, vypraví několik historických vlaků. V sobotu 2. listopadu od 10 do 17 hodin zpestří program oslav hasičská technika, provoz dvoucestného vozidla ve stanici Hrádek nad Nisou a trenažer pro strojvedoucí.

Přesně 1. prosince 2019 to bude 160 let, kdy vyjel první vlak na železniční trati z Žitavy do Liberce. Trať si od svého vzniku v roce 1859 prošla složitým vývojem, kdy po velkém počátečním očekávání přišly časy méně šťastné, protože se část spojení v poválečném období vůbec nevyužívala. Následně byl provoz obnoven v omezeném rozsahu. Nový život trati vdechl v roce 2010 projekt Trilex, který ve společné objednávce Libereckého kraje, německého dopravního svazu Horní Podluží a Ústeckého kraje zajišťuje pravidelnou osobní dopravu moderními motorovými vozy z Liberce do Hrádku a dále přes Žitavu až do Varnsdorfu.

Kompletní jízdní řád pro zvláštní vlaky je k dispozici zde.

Lokomotivu 431.032 přezdívanou Ventilovka podle všeho vlastní společnost Former, která patří Michalu Bednářovi. Firma provozuje restaurátorskou dílnu a muzeum starých strojů v Žamberku. Dopravcem pak je MBM Rail. Jde o stroj vyrobený na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku společností St.E.G. Poté jezdila v pravidelném provozu v Rakousku, v sedmdesátých letech se lokomotiv dostala do muzejního provozu ve Švýcarsku a později v Německu. V roce 2017 ji koupili čeští majitelé V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic“ pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018. Všechny info o ní jsou na www.ventilovka.cz

Lokomotiva V100 je označení čtyřnápravové podvozkové dieselhydraulické lokomotivy pro dráhy v bývalé Německé demokratické republice, několik kusů jezdilo pod označením T476.1 i v tehdejším Československu.

Političtí zástupci okresu Zhořelec, Libereckého kraje a zemského okresu Görlitz, měst Bogatyně, Žitava, Hrádek nad Nisou a dopravních svazů ZVON (Horní Lužice – Dolní Slezsko) a Korid LK podepíší u příležitosti oslav současně společné prohlášení, v kterém chtějí připomenout, vládám v Česku, Polsku a Německu, aby se co nejdříve shodly vyřešení opravy 2,7 kilometru dlouhého polského úseku přes Polsko. Úsek dlouhý zhruba 2,7 kilometru se nachází v tak špatném stavu, že tudy vlaky mohou projíždět rychlostí maximálně 40 km/h. Pro zlepšení obsluhy polského území by bylo přínosné vybudovat novou zastávku v obci Porajów. „Bohužel jsou stav trasy a dlouhodobé překážky v sanaci důkazem, že také uprostřed Evropy, v Trojzemí, v rámci kterého se spolupracuje na tolika myslitelných úrovních, ještě stále existuje tolik nepochopitelných překážek,“ řekl Thomas Zenker, primátor města Žitavy.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
A.R.

Tak to je na prd, zrovna jsme odtamtud odjeli. 🙁

z Lípy

Jaký je to ten dopravní svaz Horní Podluží? 🙂

Železničář z venkova

Do Hrádku se díky moudrosti našich politiků Drahou nedostanu, takže sorry, já tam nebudu

Lemmy

Nikomu tam chybět nebudeš, seď doma a čti si starý jízdní řády…

Jiří Kocurek

Na Petřín se taky dostanete jenom pěšky, na tu lanovku Režijka neplatí.

Železničář z venkova

Já o rezijce nenapsal ani slovo.
Nejde o těch pár korun, co by mne to do Hrádku stálo. V mistenkach a doplatcich na jedničku utratím víc než za normální jízdenky před pár lety.A autobusy projezdim také tisíce
Jde o princip.
Železniční dopravu v závazku veřejné služby má provozovat jeden STÁTNÍ dopravce. Tečka.
Tohle je navíc německý dopravce, takže veřejné peníze za dopravní obslužnost odtékají do zahraničí

Petr

Ještě větší dem*nt než jsme mysleli …………..

dopravák

„Železniční dopravu v závazku veřejné služby má provozovat jeden STÁTNÍ dopravce. Tečka.“ Tento ve skutečnosti zcela nerozumný názor je výsledkem hloupých rozhodnutí starých více než 25 roků, která dovolila vznik nesystémové psedoliberalizace českých železnic: už v té době všichni rozumní marně upozorňovali na to, že dokud není vytvořen celostátní IDS, v jehož rámci si může „štěknout“ kdokoli kvalifikovaný, ale jedině za předpokladu, že bude plnit regule toho IDS, a pokud si bude chtít provozovat nějaké další vlastní komerční aktivity, tak jedině v rámci zbylé nevyčerpané kapacity a rozhodně nikoli na úkor toho IDS či dokonce přednostně před ním (jak se… Číst vice »

Lemmy

Tak tento příspěvek mi dost smrdí „Železničářem v důchodu“. Doplnění kapacity do Ostravy Regiojetem určitě odnesli uživatelé VHD, proto jich tam jezdí miliony ročně…
Koncové uživatele VHD si neber do huby, netušíš, o čem mluvíš.

VRT

To je fakt, ten už se taky dlouho neukázal. Obával jsem se nejhoršího. Ale zase jsem si říkal, že tu štafetu tady někdo převezme… A nemýlil jsem se.

Martin V.

Nevím, co s ním je. Nejen, že jsem se tu už dlouho neobjevil, ale já ho teď dokonce nepotkávám ani v místě jeho bydliště, ani na nádražích kudy jezdím. Přitom běžně jsem ho potkával tak jednou do týdne. Je to známá postava mezi šotouši a řada lidí ho osobně zná. Tom ho v lovosické diskuzi viděl ještě pod úplně jiným nickem, ale to podle mě taky nebyl on…

VRT

RIP

Leipaer

Ventilovka je s těmi pseudoprvorepublikovými černými tabulkami moc hezká. Zato průjezd přes Porajów je opravdu katastrofa. Tak to dopadá, když se hranice kreslí v Moskvě…

Lemmy

plus si ještě někdo poplete kladskou a lužickou Nisu…
Nedá se ten kus od PKP koupit?

Jiří Kocurek

Kdosi to už snad zkoušel. Vyrazili s ním dveře.

Pozorovatel

Tak někomu se to tenkrát hodilo, Polák na západ a Rus do Polska, někde jsem četl, že prý špatný překlad dohody.

Martin V.

Já jsem dodnes nepochopil, co z toho ti Poláci mají, že ty tři kilometry tratě tak bojkotují. Kdyby je to jenom nezajímalo, tak by se veškerých starostí s těmi kolejemi mohli zbavit. Ale oni snad mají škodolibou radost, že se tam skoro nedá jezdit. Proč?

VRT

Popravdě to taky nechápu. A to by je to nestálo ani Zlotý. Vše jich chtěli zaplatit Němci. Jak jinak. I zastávku chtěli postavit. 30 let pryč a jezdí se 30…