Na pražském letišti se kvůli hustému provozu může zpožďovat výdej zavazadel

Letiště Praha. Pramen: Letiště PrahaLetiště Praha. Pramen: Letiště Praha

Důvodem jsou častá zpoždění letů, nárazový nedostatek pracovníků nakládky.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Nebudou ouřady bolet ruce a záda?

lvy

Jo kdyby měly letecké společnosti moderní letadla s kontejnery, nenastal by tento problém.

Roman

To je samozřejmě nesmysl. Moderní letadlo nerovná se kontejnery. B737 nemá kontejnery, protože má nízko položený trup a kontejner by se tam nevešel. A i kdyby se tam vešel, jako třeba do A320, tak i ten kontejner musí někdo manuálně naplnit zavazadly a pak je zase vyndat na pás.

kulich

Moderní letadlo nerovná se B737 ze šedesátých let.

Roman

Tohle je nekonečné téma. Vedení letiště za covidu vyházelo spoustu zaměstnanců a pak se hrozně divili, že nové už nemohou sehnat. Ale od covidu už uplynulo dost času a mohli se poučit. Je to jednak o penězích, protože kdyby handlingové společnosti byly ochotné zaplatit tam kde je nedostatek lidí, neměly by nouzi. Pro nakládku zavazadel sice nepotřebujete vzdělání, ale je to práce fyzicky náročná, dojíždění na letiště je zdlouhavé a směny jsou nepravidelné. Tu práci jsem dělal při VŠ, přes všechna negativa je to zajímavá zkušenost. Nicméně předpokládám, že operativní vyřešení problému moc neexistuje. Práce v letištním provozu vyžadovala (a… Číst vice »

Mira

No jestli se Czech Airlines Handling chová ke svým provozním zaměstnancům jako mateřská Letiště Praha a.s. tak se nedivím, že nemají lidi. Jen namátkou o proti loňsku, snížení 13. platu, snížení maximální možné letní odměny o 19tis. To vše při zvýšeném provozu. No ale zase budeme mít zrekonstruovanou administrativní budovu 😉

Radim

Hlavně, že se vrcholný management poplácal po ramenou za miliardové zisky. Možná by se mohli zvednout a jít nakládat kufry, když nezvládají platit zaměstnance své dceřiné firmy.

Vlastimil Kocurek

Správně vrcholový. Tak tam nefunguje asi nejen vrcholový management, ale ani ten přímý, co jedná se lidmi, jak už naznačili ostatní diskutující, neumí jednat s lidmi neumí lidi zaplatit. To si pak jen hrají na managery, protože manažer má v popisu práce řešit problémy, resp. předvídat problémy, aby k nim nedocházelo. Nic jiného se po něm nechce, to je skutečně jediná jeho práce, a pokud to neumí, není to podle mne manažer. Snad tí méně úspěšní musí umět ještě jednu věc, když se firma sype, sedět a tvářit se, že se nic neděje. A že jsem té manažerské literatury přečetl… Číst vice »

Peter Sabol

Ja mám s vykládkou batožiny na pražskom letisku dlhodobo zlé skúsensti, minule to už bolo v poriadku, ale neviem, príde mi to len na základe mojej skúsenosti nespoľahlivé.

Luboš Hendrich

Tak tenhle stav je tam už minimálně rok, my čekali v březnu po příletu okolo 17h na kufr skoro 90 minut. Navíc to museli už na začátku pásu sundavat dva zaměstnanci, protože v Praze ty pásy golfové bagy neumí pojmout. V Turecku přitom jezdily sami.

Bume

Kdokoliv ma(me) tu moznost „zblízka zažít letadla nejrůznějších velikostí a typů“: https://menziesaviation.jobs.cz/detail?r=detail&id=1610633545&impressionId=eba43e83-96c7-47eb-b07b-2a832deb6770

Pikenin

jen mi v tom inzerátu chyběla zásadní informace o průměrné hodinové mzdě

Slotař

Ale tohle je jiná společnost než ta, co má problémy. Takže spíš bych nadhodil inzerát od CSAH když už teda 🙂 https://pracenaletisti.jobs.cz/detail-pozice?r=detail&id=2000181257

Webster

Aktuálně nabízí brigádníkům na vykládku zavazadel 190,- Kč/hod, což je pod mediánovou mzdou. Za fyzicky náročnou práci v Praze, ale zároveň na odlehlém místě s dlouhým cestováním do města. Tam asi bude ten problém 🤔. https://www.prace.cz/nabidka/2000153818/?rps=77&searchId=51e98ea5-4dff-4be0-9f74-814c27d00100

ceryy5

190 že je málo😭 no asi tím, že nejsem z Prahy

Luboš Hendrich

Tak nabízí nástupní plat okolo 30 000 hrubého, to je Prahu opravdu málo a proto ty lidi dlouhodobě nemají.
Navíc je sami vyházeli za Covidu a plno se jich už nevrátilo.

Zbyněk

Na letišti v Ostravě nabízejí brigádníkům 120, oproti tomu je 190 zlatý důl

Prngr

práce je taky jiná …

Jofrey

Vše je o ceně, pokud by zahrnuli cenu za zavazadlo do nákladů a bylo to řádně zkalkulovano nemuselo by k tomu docházet. Charterové lety jsou ztrátové pro letiště co se týče zavazadel.

Apex

Na to jste přišel jak, že charterové lety jsou pro letiště ztrátové?? Za prvé, letiště lety neobsluhuje, to dělá handligová společnost a za druhé, chartery na drtivé většině letišť platí plné ceny (kromě letišť, kde i tyto lety dotují…. ale to je jiný příběh) a totéž platí i pro platby za služby handling.

Y.K.

Hmm, letiště je v pěkných ziscích a stát z něj stahuje miliardové dividendy, to by mě zajímalo, jak se toho dosahuje na ztrátových byznisech.

Jinak zavazadla řeší handling a za ten se úplně normálně platí.

Mrc

Spolužák tam při škole dělal a určitě si nestěžoval. I dnes tam občas zajde si odpočinout od mašiny.. Ale je pravda, že nebydlí v Praze

Marek Kubík

Jestli je z Chomutova, tak vím koho myslíte, nicméně naposledy říkal že na letišti končí koncem roku.

MartinS.

No je to sice práce fyzicky náročná, ale na druhou stranu je k ní potřeba nulová kvalifikace. Takže 190 Kč/hod. dá nějakých 31 tisíc hrubého při přepočtu na celý úvazek. To je 165 % minimální mzdy. Ano, z pohledu Prahy je to málo, z pohledu ČR to zase tak málo není.

Roman osobně

Pracujete v kanceláři?

MartinS.

Jak to souvisí?

Michal

Z pohledu ČR je to jaksi irelevantní, že? Z Chebu nebo Karviné tam asi lidi jezdit nebudou.

MartinS.

No úplně ne. Problémem je to, že se Praha svým způsobem pokud jde o mzdy utrhla ze řetězu. Třeba firmy s celorepublikovou působností by za stejnou práci měly vyplácet v celé republice stejné mzdy. Pokud by lidé v Praze dostali to, co lidé v regionech, nebude tam dělat nikdo. Kdyby lidé v regionech měli dostat to, co lidé v Praze, tak na to ty firmy nebudou mít. To je prostě fakt, který je těžko řešitelný.

Michal

Tak já tam vidím 170 Kč na hodinu. Samozřejmě v hrubém, noční směny a velmi namáhavá práce. A do bonusů klidně napíšou zákonné příplatky, které musí vyplácet tak jako tak. Úsměvné.

Jméno.m

Kolik nabízí nástupní plat? Ptám se oro kamaráda, abychom se pak mohli společně zasmát.

p.ondrash

Špatná čeština a vtip o ničem.. nejste v hospodě, naučte se diskutovat

Jackub

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Kuneš

Hlavně se ptejte na směny. Ono končit v jednu nebo ve dvě ráno taky není zrovna lákavý.

Jan Pytela

Možná jsem naivní, ale že nemá aerolinka vliv na výkon handlingu na domovském letišti mi fakt nikdo nenakecá. Představenstva chodí spolu na golf a koupákům se smějou 😉

Petr

Podle mě je to asi jako ČD versus ČD kargo versus SŽ(DC) a další. Hrajou si na nezávislé firmy, ale jsou to chapadla jedné chodotnice. Už asi došlo k obměně, ale neni to tak dlouho, co se lidi od té kdysi jedné společnosti (čsd) mezi sebou znali i na úrovni dělníků, natož v menežmentu. A předpokládám, že to samé bude v letectví, kde se to taky rozdělilo na ziskovou a ztrátovou část (a ještě to na další části, aby se nevědělo, kdo za co odpovídá).

karol

ako súvisí problém s vykladkou, keď mešká lietadlo?

Martin

Letadlo nema kdo vylozit, protoze jsou zamestnanci u jineho letadla ktere priletelo vcas

Milan

Amen

Honza

Je tu několik scénářů:
1) Máte přílet letadel v 12:00, v 12:30 a v 13:00. První mešká 1 hodinu druhé 30 minut a třetí je na čas. Takže místo toho, abyste na odbavení všech 3 letadel potřeboval jednu četu, tak potřebujete tři čety, protože všechny letadla přiletěly ve stejný čas.
2) Existují špičky v dopravě a sedla. Na špičku se vám překryje například noční a denní směna, takže máte k dispozici 2x více pracovníků, ale zpoždění je takové, že tu směnu musíte rozpustit.
3) Nemáte dostatek lidí a snažíte se najít vinu jinde.

Radim

Na scénář číslo 3 bych si s naprosto čistým svědomím vsadil.

Martas

Zrovna třeba včera měl wizz z Lutonu zpoždění snad půl dne, zároveň, nepochopitelně, Qatar Airways 3 hodiny (i když letadlo naposled letělo 2 dny předtím). To si klidně vsaďte na víc bodů.

Radim

Tak jestli zpoždění dvou letadel rozhází vykládku kufru takovým způsobem, že na kufry musí lidi čekat několik hodin, tak si o to víc vsadím na ten bod 3 😉

Martas

To jsem uvedl extrémní případy a ne Smartwings lety, jinak většina letů měla hodinu až dvě.

Slotař

Jednoduše.

Zaměstnanci pracují ve směnách.
Směny se plánují dopředu několik týdnů.
Směny se plánují dle letového řádu.

Nyní skutečná situace v konkrétní den:
Všechny lety jsou zpožděné. Překrývají se jinak, než jak bylo původně plánováno. Nesedí množství zaměstnanců na směně pro pokrytí současného provozu.

Současná situace ještě trochu jinak. To, že se platí podprůměrné peníze na letišti asi ví každý, kdo si otevřel jakýkoliv inzerát. Problém je tak trochu mix případů 1) a 3), které zde psal @honza
https://zdopravy.cz/na-prazskem-letisti-se-kvuli-hustemu-provozu-muze-zpozdovat-vydej-zavazadel-211042/#comment-1374566

Jan

Čas na výdej zavazadla by se měl počítat do zpoždění, aby z toho byly případné kompenzace. K čemu mi je, že z letadla vystoupím včas, když pak musím čekat několik hodin na kufr.

Michy

Není povinnost mít odbavené zavazadlo (naopak v základní ceně mnoha letenek obsaženo není)

Radim

To sice povinnost není, ale někdy vám nedobrovolně na gatu odbaví i to příruční. A někdy prostě to větší zavazadlo potřebujete. A pokud na zavazadlo čekám déle, než je celková doba letu, je asi něco špatně;)

Ten Ten Ten

Slovy klasika: „Toto jsem opravdu nečekal.“.

Kolemjdoucí

Jestli voni ten letní bonus raději neměli dát, pane Vachmajstr 🤔

Tomáš R.

A proto když cestuju, pracovně i soukromě, vždy se snažím brát jen tolik věcí, kolik se vejde do kabinového zavazadla. Většinou se to dá. Jen s sebou člověk nesmí tahat zbytečnosti.

Ani

No ono pokud byste cestoval např. s 2 dětmi na 14 dní na dovolenou pochybuji, že by Vám kabinová zavazadla stačila. To opravdu není o zbytečnostech. Děti se ušpiní raz dva..

kajman

Cestujeme s třemi dětmi na 14 dní a do pěti příručních zavazadel se pohodlně vejdeme.

libor

to je taky nápad, všichni létají na Václav-Havel-Airport, ale že jsou volné kapacity na Josef-Švejk-Airport… to jako nikoho nezajímá, přitom Jednota má napečené rohlíky s vlašákem 😀

David

A maji budejice vůbec business lounge ?

Radim

Dnes jsem čekal na kufr 2 hodiny po příletu. A to jsem byl jeden z těch šťastnějších. Pražské letiště není absolutně připravené na letní sezónu. Zaměstnanců na reklamacích mi dnes bylo líto, ale upřímně jsem se nedivil ani frustraci cestujících. To, co se tam dnes předvádělo, byla naprostá katastrofa.

David

Ze by se zacal projevovat fakt: za almuznu nikdo delat nebude? Uprimne prace na letisti za smesne penize nikoho nelaka, tady to vidime v praxi.

likvidátor shotoushků

Tak to není problém letiště, ale letecké společnosti. Ta si od handlingového partnera objednává „vykládku zavazadel“. Třeba si stačí všimnout, že obvykle nejmenší problémy má Ryanair, který má ve smlouvách tvrdé sankce…

Radim

Pak by měl handling asi začít shánět zaměstnance, když jich očividně nemá dostatek. Ale to by musel asi pustit korunu, aby vůbec nějaké sehnal.
Máte samozřejmě pravdu, ale do tohohle vidí naprosté minimum cestujících. Tohle udělá nejhorší jméno akorát tak společnosti a zároveň také letišti.

Jofrey

Ať smartwings zaplatí tržní cenu a pak se to může zlepšit

Kuneš

On je rozdíl mezi Smrtwingsem s cca 200 kuframa na každým koupáckým letu a Ryanairem, který dole vozí kufrů jen pár. Ale to by musel likvidátor šotousků trošku přemejšlet, co?

Apex

Nerozumím minusům k tomuto komentáři…. Je zcela k věci. Letiště obecně neodpovídá a nemá vliv na fungování handligových společností, pokud samo handling neposkytuje. To prostě běžný cestujcí nerozlišuje , pro něj je jen letecká společnost a letiště. Na druhou stranu je ale fakt, že v PRG fungují dvě handlingové společnosti, přičemž jedna, Czech Airlines Handling, je 100% vlastněna Letištěm…a ta odbavuje QS.
Jinak bych jen potvrdil, mám osobní zkušenost, v sobotu přílet RYR, kufry do 20 min.

MartinS.

No viděl jsem minulý týden na jednom letišti v jihoevropské turistické destinaci, že i Ryanair měl problémy. Tentokrát s nakládkou. Letadlo přistálo, cestující vyhnali z gate, kde čekali venku, až autobusy naloží a odvezou cestující od letadla a přijedou pro ně. To se jim povedlo za zhruba 25-30 minut. A pak tam to letadlo stálo dalších 25 minut, než dva chlapíci naložili kufry. Měli sice 2 pásy, ale byli na to jenom dva a nakládali pro Ryanair zcela nestandardních 6 vozíků. Nejdřív naložili předek, potom zadek. Žádný spěch.

likvidátor shotoushků

Nejlepší je opožděný kufr. Miluju nákupy na účet letecké společnosti 🙂

Gunduľ neubiješ

Já mám rád, kdyz kufr nestihne přestup a pak jej odvezou na moji adresu. Tahat kufr je otrava….

sedaondrej

Talhle tam se zpozduje vydej i když není hustý provoz.

likvidátor shotoushků

Kšeft se handlingu vždycky hodí, ale přijmout na to zaměstnance už ne!

Ares

Hlavně je řádně zaplatit.