Na pražské letiště budou jezdit trolejbusy od sdružení Škoda – Solaris
Nový velkokapacitní trolejbus pro Prahu. Autor vizualizace: Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation
Jde o první kontrakt v Česku na tříčlánkové trolejbusy. Výběr výrobce trval přes rok, první trolejbusy převezme DPP příští rok.
Na webu https://www.prazskypatriot.cz/praha-kupuje-dvacet-velkokapacitnich-trolejbusu-budou-jezdit-na-letiste/ k této akci p. Scheinherr konstatoval, že „Svými jízdními vlastnostmi a komfortem se trolejbusy přiblíží spíše k tramvaji než autobusu. …“, což je s ohledem na skutečnost, že vozidla budou mít autobusový podvozek a budou jezdit po stávajících komunikacích v ne zrovna ideálním stavu (Evropská, K letišti) asi tak stejně pravdivé, jako že na světle šedé barvě nového vizuálu PID, dotažené až dolů, nebude vidět špína.
Copak, kazí vám dráty výhled z auta (stojícího v koloně, jinak nemůže být čas koukat se jinam než na cestu) na nebe? 🙂
Mohl by alespoň jezdit až do centra. Ten přestup na Veleslavíně nemám rád.
Nikdo nedovolí zatížit tím ani Kulaťák, natož někam dál do centra.
Jak nedovolí? Pokud se nepletu, tak na Evropskou není zákaz vjezdu autobusů.
Jo přes centrum je hodně míst, kam se smí jenom s povolením.
Což pro veřejnou dopravu nebude až tak velký problém. Obzvlášť s vědomím existence autobusu z hlavního nádraží na letiště.
Že vy netušíte, jak tam vypadá provoz? Nepřichází v úvahu, aby takové množství busů navíc ucpalo Kulaťák.
Do centra budou jezdit vlaky.
No, tak právěže za čas přestanou a pěkných pár let do konce rekonstrukce nebudou. Musí to odvézt metro jako doteď.
Taková otázka – nebude to náhodou první sériově vyráběný 24 metrů dlouhý Solaris?
Běží už zakázka na podobná vozidla pro Bratislavu.
Takže autobus máme, železnici můžeme zase o nějaký čas odložit…
Nic se odkládat nebude. Železnice musí být postavená až těmhle vycpávkovým trolejbusům doběhne životnost.
Spousta km tunelů, estakáda v Bubnech, zdvojkolejňování, podzemní stanice na letišti. I kdyby se začalo zítra a vše běželo maximálně optimisticky, bude to trvat ještě mnoho let.
Polský Solaris
Ale takový český SOR! To je panečku… kostiřas!
Ten by ve tříčlánkovém provedení měl dveří 😃 Každý díl čtvery. Tzn ještě větší kompresor než bude mít tohle a dva bojlery (vzduchojemy) navíc 😀
Nezáleží snad počet dveří především na objednateli?
Nabízejí i dvoudvéřovou verzi: https://www.sor.cz/sor-icn/
Jak kde. Ve Zlíně bohužel ne. Tam se Škoda nějak moc neptala. Snad časem ty SOR střepy aspoň budou jezdit tam, kam nejezdím já.
Těším se, je to super.
Zároveň po dnešní druhé jízdě v E’City 36BB jsem neskutečně rád, že Temsa zatím neumí vyrobit klouby, a tak ani teoreticky nehrozilo, že by Škoda nabídla něco od nich 🙂
Ale umí.. Jen nejni v aktuální nabídce. Temsa Avenue LF Körüklü
Jasně vlakem na letiště vždy před volbami….
Takové vozidlo je pro městský provoz naprosto nevhodné. Jak bude na křižovatce odbočovat do pravého úhlu, jak bude projíždět šesti-osmimetrové kruháče, jak zajíždět k okraji v zálivu……………..a spousta dalších problematických míst ve městě??? Taková kravina mohla napadnout jen někoho kdo s busem ve městě nikdy nejezdil!
Jasný, proto na tý trase, na kterou jsou určený, nejdřív testovali několik typů zapůjčenejch busů týhle velikosti, aby ověřili, že to bude v pohodě, a jaký parametry maj zadat do výběrka.
Ne, skutečně nikdo nepočítá s tím, že by se to mělo proplétat uličkama Starýho Města.
Je to v pohode, a nataceni naprav je obvykle uz i u Ikarusu,…
Ale jeden problem tam byl, kratke zast. zalivy…. a na Letisti i sdilene s dalsi linkou, coz je jeste problematictejsi… tak snad pri vystave troleji upravi i zalivy…
Ehm… https://www.facebook.com/DPBratislava/videos/428879031447222
Jo, to video je paráda, všimněte si hlavně že jízdní pruh do kterého najíždí má šířku dvou pruhů a ještě strká předek do protisměru, kdyby tam byly pro každý směr 3-3,5 m jak je ve městě běžné tak by zřejmě musel až na protější chodník což je pro běžný provoz naprosto nepřijatelné.
Nechápu co máte pořád s těmi úzkými městskými ulicemi. Všichni víme, kde to bude jezdit.
On je někde 7m jízdní pruh?
No, a všímal jste si taky že na vnitřní straně zatáčky měl trvale víc než metrovou rezervu? A to už ani nemluvím o tom že to není zde dikutovaný typ, ten na tom může být líp (nebo hůř)…
Úplně v pohodě. Manévrovací schopnosti jsou stejné, jako u dvoučlánkového. V Bratislavě to vyzkoušeli velmi úspěšně.
Podívejte se, jak to „vůbec nejde“
https://m.youtube.com/watch?v=d_8xqFm9EFI
Nebo tady
https://m.youtube.com/watch?v=0xpyfMY9kZY
To je pořád dokola. Na kolejové spojení na letiště nemá Praha (magistrát) žádný vliv. Staví to stát aka SŽ. Trolejbus si může postavit Praha sama. Proto. Jak prosté Watsone.
Stejně tak si ale Praha mohla už dávno postavit na letiště metro. To má čistě ve své pravomoci. Ale ne. Raději si navymýšlí hromady důvodů, proč metro na letiště ne a zabije linku A tak šikovným ukončením, že i kdyby to někdo v budoucnu na to letiště dovést chtěl, byla by to tak šílená objížďka, že by se stejně nevyplatila. Ale čekat na stát, až jim tam milostivě za své postaví vlak a mezi tím si tam na těch pár let postavit politický pomníček, který najednou, po zprovoznění vlaku bude na nic, to ano, na to prachy jsou. A o… Číst vice »
Trolejbus na letiště nebude na nic ani po zprovoznění vlaku, protože bude vozit zaměstnance, kterých bydli na Evropské a v jejím okolí hodně.
Se zprovozněním železniční tratě na letiště dojde podle plánů magistrátu zároveň k prodloužení tramvajové trati až kousek za Terminál 3 (u nynější zastávky Na Padesátníku). Takže ty trolejbusy pak opravdu budou nanic.
Na metro letiště netvoří dostatečnou poptávku. Bylo by tam zbytečně drahý, jak investičně, tak provozně. Jo, prodloužení Ačka, alias jeden z Kolibříkových obřích danajských darů šestému obvodu je paskvil, ale ne, prodloužení metra na letiště by nedávalo smysl ani bez něj.
Vlak tam měl být už dávno, holt správce drážní infrastruktury umí podstatně víc slibovat, než plnit. Takže když to překročilo všechny meze, holt Praze nezbylo, než začít to dočasně řešit po vlastní ose. Ale prostředem s přiměřenými investičními i provozními náklady. Kterej se navíc využije i po zavedení vlaků, pokud to se skutečně podaří. Protože je vhodně doplní.
Na metro není dostatečná poptávka, ale na vlak jo? Prosím vás, jděte s takové pohádky vyprávět dětem v knihovnách, ty se aspoň pobaví a uděláte pro ně něco užitečného. Ale tady si to prosím odpusťte, děkuji za pochopení.
Souprava vlaku muze být kratka, animace vzhledem k nízkým poctum prepravenych osob mohou být kratší intervaly. Pro 5 vozumetra ,aby mělo trochu ekonomický provoz by stačil interval 30 minut.
Jo, na vlak s delšími intervaly, doplněný trolejbusem nebo tramvají s větší frekvencí tam poptávka je. Většina té trati se využije i pro napojení největšího města středočeského kraje na Prahu, nestaví se jen kvůli letišti.
Oproti tomu metro byste do Kladna jen tak neprotáhl, čistě na letiště s jeho poptávkou by mělo buď na metro neskutečně dlouhé intervaly, nebo by vozilo v krátkých intervalech vzduch. Nemluvě o tom, že cesta metrem do centra by trvala dýl a tím by bylo o to méně lákavé. Zkrátka jen samá pozitiva a sociální jistoty…
Vlaky snadno mění kapacitu spojováním, metro ne. U vlaku je normální větší interval u metra s rostoucím intervalem roste podíl fixních nákladůje to nejdražší typ infra široko daleko).
Nékdy pozdě večer může jet vlak po půl hodině a je to OK. Dokonce může jezdit i v noci když metro nejezdí, kvůli údržbové výluce.
Zapominate na Kladno…
vy jste fakt výstavní pitomec.
Osobní urážky by vám šly, ale umíte i rozumně diskutovat? Zřejmě ne. Ostatní, kteří se mnou nesouhlasili, mi to dokázali vysvětlit slušně. Vy zjevně slušného projevu schopen nejste. Nu což, alespoň do budoucna vím, co od vás čekat, nebo spíše nečekat.
Když věcně, tak si nejdřív zjistěte, jaká je kapacita běžně provozovaného metra A a jaké je rozmezí kapacity železniční trati, která tam bude. Uvidíte sám, že další diskuse je celkem zbytečná, běžná znalost stačí.
Věcně znamená bez urážení. Proč to někteří tady dokáží a jiní ne? O to mi jde. Zmýlit se může každý, ano, i já, ale upozornit na chybu v úsudku se dá i slušně, bez urážek. Obhajováním tohoto, s prominutím, sprosťáka, své věci nepomůžete.
Tak… nic ve zlém, ale v diskusi na serveru věnovaném dopravní problematice by se přece jen elementární znalosti ve věci přepravní kapacity jednotlivých druhů MHD + schopnost vypočítat ze známých údajů poptávku daly předpokládat…
Osobně už také každou zmínku o „metru na letiště“ považuji už jen za kuriozitu. Ale jak říkám, nic ve zlém, každý rozumí něčemu…
Vedete ironické kecy o čtení pohádek v knihovnách (místo čeho byste sám trochu zapřemýšlel), ale vehementně se dožadujete slušnosti. Být vámi, po důkladném úklidu zápraží, šoupu nohama.
„Na metro není dostatečná poptávka, ale na vlak jo? “
Jak u blbečku na dvorečku. Proč jezdí do Kolína vlaky a ne Metro? … Protože by se nikdy nezaplatilo?
Opět, pane Kocourku, upozornit na chybu v úsudku se dá i slušně. Ostatní tady to dokázali i bez urážek. Proč vy ne?
Pro Prahu je metro na letiště zbytecne. Tolik lidí na letiště MHD nejezdi.
Dnes ano a co zítra? Koncové úseky mají vždy méně cestujících.Klidně mohlo být metro vedeno od starého terminálu po povrchu….
Zítra jich bude na letiště jezdit ještě méně. Letecká doprava má svůj vrchol už za sebou, v Evropě se buduje síť vysokorychlostních železnic, takže za nějakou dobu nebude důvod po Evropě létat – bude to komplikované, neekologické, drahé. Spousta „byznys“ cestování také odpadne, protože doba covidová spoustě lidí ukázala, že když chcete s někým mluvit, nepotřebujete na místo dopravit jeho tělo, stačí přes internet poslat obraz a zvuk. Takže zbyde dovolenkové cestování, které takovou poptávku nevytvoří (navíc bude možné dojet vlakem do Vídně nebo Frankfurtu). V Praze ještě možná pár let počet cestujících poroste, i v tomhle jsme pozadu. Jenže… Číst vice »
Zajímavá úvaha…ale myslím si, že VRTem po Evropě to půjde tak do vzdálenosti okolo 750 km ale dál už bude možná letadlo lepší…ale kdo ví
Správná úvaha. Teď už jen stačí si uvědomit, že mezi berlínským a vídeňským letištěm je vzdušnou čarou cca 500 km a Praha je někde uprostřed…
… takže je jasné, která *skutečně* mezinárodní letiště se budou používat na dlouhé lety.
Nepředpokládám, že by se v Evropě zjednodušilo odbavování na letištích, takže pořád dost času zabere to, než se vůbec dostanete do letadla.
A za druhé předpokládám, že letecká doprava přestane být dotovaná – zavedou se normální daně (včetně spotřebních a ekologických) na letecké palivo. Tím pádem přestane být létání tak výhodné.
Na delší vzdálenosti pak mohou být výhodné železniční noční spoje, kdy místo několika hodin ztracených cestováním prostě večer usnete v městě, odkud jedete, a ráno se probudíte v cíli cesty.
Ani pozítří. Kapacita metra je absolutně neflexibilní a metro nejede v noci.
Ruzyně to zatím, pokud vím, dotáhla ba 15 milionů cestujících ročně. I 20 milionů by ovšem znamenalo průměrnou zátěž necelých 3,5 tis. cestujících za hodinu V OBOU SMĚRECH, tzn. množství na 2 – 3 soupravy za hodinu – a ro ještě v ideálním případě, kdy by metro využili všichni cestující, což nikdy nenastane.
Třeba by jich pak jezdilo víc.
To těžko, je to letiště, lidí tam jezdí podle toho kolik létá letadel, ne podle trakce MHD.
Při fixních nákladech na provoz metra a jeho kapacitě je pražské letiště prostě moc malé.
Jenže tady se pořád opakuje metro na letiště, jako kdyby před letištěm nebyla Dlouhá míle, kde má být terminál pro celý severozápad Prahy. Při zprovoznění prodloužení z Dejvické také experti typu Milana Šubrta neustále operovali s termíny „metro bude vozit vzduch“, abych pro jistotu polovinu vlaků ukončili rovnou na Dejvické a za pár týdnů už je museli posílat na Petřiny. A nakonec jezdí všechno až do Motola.
Jenže Motol se kromě nemocnice stal spádovým uzlem pro Řepy a část příměstské dopravy.
Dlouhá míle by jednou mohla mít potenciál, ale je to na ni z Motola poměrně daleko (cca 3,5 km) vilkovou oblastí, což redukuje rentabilitu. I terminál vyprodukuje jen omezenou poptávku, viz Letňany, ale tam to naštěstí není moc daleko na Prosek. Město je kolem Bílé hory tak řídké, že se uvažovalo s trasou přes Řepy, kde je zajímavější poptávka. Možná až se oblast jednou uvolní po zrušení dráhy 30 to bude lepší. A z Dlouhé míle k terminálům je to taky ještě daleko (přes 4 km).
Do Motola jezdí všechno jen proto, že tam PID ze zoufalství naohýbala autobusové linky odkud jen to šlo. Z hlediska ekonomiky provozu MHD v dané oblasti jako celku je prodloužení metra do Motola i tak propadák na celé čáře. Dlouhá míle Vám v průměru dne vygeneruje pár set cestujících za hodinu – byť ve špičkách bude jejich koncentrace vyšší. A všichni by jistě ocenili cestu na Dejvickou závlekem přes Bílou horu, Motol a Petřiny. To ale nemění nic na tom, že ZA Dlouhou milí by PID zbytečně provozoval další dvě až tři stanice na dvou kilometrech trati pro dva až… Číst vice »
Ejhle, a pak že prý Motol byl špatná volba??
Byl.
Praha není jedna osoba, ale má své reprezentace, které mají své – navzájem odlišné – představy a názory. Takže když před 15 lety „Praha“ něco chtěla, neznamená to, že dnes nemůže mít jiné vize.
Magistrát sice prodloužení A prosazoval, ale prodloužení až na letiště nakonec ho sám zabil chalupoidou.
Magistrát nic nezabil, trasování metra přímo z Dejvickě na letiště byl jen, jak se tu často kousavě říká, “ vlhký šotoušský sen“. Tzv. bémoida či chalupoida je jen amatérský pokus nahnat dostatek cestujících v oblasti s přepravní poptávkou příliš nízkou na metro – se všemi důsledky z toho plynoucími, jako je prodloužení jízdní doby etc. „Metro na letiště “ byla v této souvislosti jen jedna z mnoha lží podvodníka Pavla B., který se touto cestou pokoušel vylálkat na své projekty z fondů EU.
To jistě, ale stejně tak tam může postavit dříve slibovanou tramvaj, metro…
Problém je v tom, že šotouši z Ropidu a DPP chtějí v Praze trolejbusy stůj co stůj, tak jim holt ty modýlky 1:1 nedobrovolně zaplatíme, to tomu Leoškovi vláčky na hraní aspoň koupil tatínek ze svého.
Může, za podstatně delší dobu, za podstatně víc peněz a v případě metra pak ještě platit řádově víc peněz za provoz. Na co nejlepší vyplnění doby do dokončení vlaku (který se snad konečně hýbe) jsou ty trolejbusy tak akorát. Metro by byl šíleně drahý overkill. Tramvaj může časem, pokud se povede, nahradit ty trolejbusy s využitím části jejich infrastruktury (měnírny, doufám, že aspoň část sloupů trakčního vedení… Návrat trolejbusů do Prahy není zdaleka jen šotopřání, na řadu linek v kopcovité Praze jsou parciální trolejbusy v podstatě ideální volba. I když u téhle linky je to spíš nutnost řešit to co… Číst vice »
A v čem je na to vyplnění lepší trolejbus než autobus? Kromě toho, že je to dražší.
Elektrická trakce? Rekuperace? Méně zplodin do už tak výživné Evropské. Nic?
… a má také větší životnost.
Z čehož plyne, že po rozpočítání na roky dražší vlastně ani není.
Trolejbus je ideální. Možná delší úsek s trolejí, ale to jde dodělávat postupně.
Jsem rád, že dodavatel je Škoda Plzeň. Má tradici, zaměstnává lidi v ČR i ve vývoji. Bohužel autobusy z Vysokého Mýta předbíhá cenou a dobrou kvalitou Solaris. Také nedělají tří článkové.
V Mýtě je z místní produkce akorát Crossway ne ? A tomu Solaris moc nekonkuruje. Ale Urbany se vozí z francie. A to díky nekvalitě montáže v Mýtě..
Vy jste která rozinka? Ta vyzobaná Jančurou, jak modří rádi prohlašují?
Trolejbusy tam začnou jezdit za dva roky. Za jak dlouho tam může začít jezdit tramvaj?
O potřebě kapacitního napojení letiště se mluví už minimálně dvacet let. Za tu dobu už tam mohla jezdit druhá nebo třetí generace trolejbusů. Myslím, že je zbytečné bát se, že se na letiště postaví koleje moc rychle a ty trolejbusy se moc nevyužijí.
I když budoucnost ruzyňského letiště nevidím zrovna v růžových barvách, přece jenom doufám, že tam bude stabilně větší obrat, než by stačila odvozit tramvaj. Prodloužení tramvaje samozřejmě smysl má, ale spíš pro spojení těch čtvrtí s centrem.
Vždyť to teď stíhají (i když špatně) odvozit autobusy, proč by to neměla kapacitně pobírat tramvaj? Rozdíl mezi tramvají a vlakem vidím spíš v tom, že tramvaj projíždí městskými ulicemi a staví na zastávkách, takže je pomalejší, než vlak, který jede po samostatné trati a staví jen občas.
Tak především se počítá s tím, že se tříčlánkové trolejbusy po dostavění rychlodráhy přesunou například na linku 112 nebo 136
Pokud se toho vůbec dožijí 🙂
Tak na 136 si je tedy moc představit nedokážu ani já.
Prospěje to Pražanům a cestujícím z letiště. Vyřeší se tím to, že zmenší provoz spalovacích motorů ve městě a zvýší se (nyní ve špičkách nedostatečná) kapacita spojení z letiště.
Takže cena za jeden bus je dvojnásobná ve srovnání s 18m trolejbusem SOR (31 vs 15,5 milionů za kus), a to má menší baterii (60 vs 106 kWh). Zajímavé.
Tak to je pěkné, docela se těším.
Doufám že konečně pojede bez zastávek rovnou z Nádraží Veleslavín na Terminály!
Jako, že cestující z Divoké Šárky nemají nárok se dostat na letiště i když jim to tam jezdí pod okny? Tak jste to myslel? No, tak to asi neprojde, o to se nebojte.
Nikdo netvrdil, že lidé z Divoké Šárky nemají nárok jet na letiště.
Vzhledem k rozložení frekvence by to možná stálo za rozložení na expresní ( především ve špičce obsazenosti) a zastávkové spoje. V zahraničí to není tak vzácný jev.
U trolejbusu velmi těžko představitelné, ten se špatně předjíždí. Navíc by v takovém případě postrádalo smysl pořizovat takto dlouhé vozy, když by se ta frekvence rozmělnila mezi dvě linky. A navíc by to stálo víc peněz a víc řidičů a ani jednoho momentálně není nazbyt.
Když už tu někdo zmiňoval vlak na letiště – ví se už, kdy přesně má letos začít stavba úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště? Podle plánu výluk na stránkách SŽ https://www.spravazeleznic.cz/cestujici/vyluky/planovane je tam výluka a nějaká stavba už na březen, ale nevím, zda je to aktuální
Nemělo by se to jmenovat 29Tr?
Podle logiky 26Tr = 12m, 27Tr = 18m, 28Tr = 15m
Dvacet devítka je obsazena devítimetrovými solarisy…29BB
Když začínala 1Tr, tak měla mít 2 metry? 7, 8, 9, 14, 15 Tr se mi ani nechce přepočítávat 😃
Škodovka číslovala podle pořadí, v jakém se vozidlo dostalo do vývoje. Tím pádem jsou v číslování mezery, neboť některé projetky zůstaly na papíře.
Jak to mají dneska, to nechci hádat.
Nebude se to jmenovat 29Tr, protože vozidla nebude dodávat Škoda, ale Solaris, proto se bude jednat o Trollino.
Je to Trollino 24. Číslice u Solarisu tradičně udává délku vozidla a ne typ. Škodovka se Solarisem to tak mají dlouhodobě rozdělené. Když dodává a konečnou montáž dělá Škoda a Solaris je dodavatel kastlí je to ŠKODA xxTr, když je to opačně a Škoda dodává výzbroje Solarisu, který dělá konečnou montáž, je to Trollino XX.
Solaris prakticky nikdy konečnou montáž Trollina s pohonem Škoda nedělal 🙂
Napadá mě momentálně Budapešť, někde do Rumunska, Saint-Etienne… Je toho dost.
Pokud je tam výzbroj Škoda, tak finální montáž a oživení vždy dělají v Plzni. Sice jen jako subdodavatel, ale dělají.
Možný to je, ale nic to nemění na tom, že název vozidla je podle toho kdo je formálně dodává. 🙂 Od Solarisu jsou Trollina a od Škodovky Škoda XXTr.
Vždyť ano. Já jen reagoval na to, že Solaris dělal montáž výzbroje a oživení u trolejbusů s výzbrojí Škoda. Což nikdy nedělal, vždy to dělala Škoda, až už byl finálním dodavatelem kdokoliv.
Vzal jsem v potaz. 🙂
Po tom co jsem si přečetl daleko odbornější článek na dopravaku už také vím že to bude Solaris trolino 24
Myslel jsem pouze trolejbusy škoda s karoserií od Solarisu žádný historický jako 1 Tr jsem nemyslel
Tak nějak jsem doufal, že trolejbusy budou v metro designu Solarisu. Škoda, bylo by alespoň vizuálně odlišeno, že přijíždí dvoukloub a na páteřní linku by mě ten design seděl víc. Každopádně se těším, az se třeba po dobudování kolejí na letiště objeví na 107, protože na Suchdol tramvaj nebude ani v další dekádě.
Tento design mi přijde mnohem elegantnější a modernější, než metrostyle. A navíc se zdá, že jde pěkně dohromady s novým PID nátěrem.
Ještě opustit šotomyšlenku na přečíslování (obecně jakýchkoli elektro/trolej/cokoliv-busů) a především, směrem do města hlásit opakovaně a ve všech možných i nemožných jazycích, že podmínkou platnosti jízdenky je její označení ve vozidle nebo u vstupu do metra (a používat přitom alternativy pojmu „time-stamp“, z čehož je jasný i smysl, a ne nějaké otrocké „validation“ nebo tak).
Vídat pořád dokola ty nešťastníky zjevně neúmyslně v družné diskusi s revizory mě vždycky akorát naštve, to je takové laciné…
S tím názorem na přečíslování souhlasím, to je fakt úlet.
Tak já právě v autobusu z letiště zažil, jak revizor kontroloval skupinku cizinců, nejen že uměl anglicky, ale ještě jim právě ukázal, že si lístky musí označit a s jedním jim to i předvedl…
Jak prosím vypadá napojení na trolej?
Když jsem byl v Plzni, tak si pamatuji, že to probíhalo tak, že trolejbus zastavil, řidič si nasadil rukavice, pomocí lan se chvíli trefoval na trolej, pak spustil trolejbus a jel. Proces na cca 2 minuty… Už je to teď nějak automatizované?
Díky za ujasnění. 🙂
AFAIK jo, pokud jde o určené místo, kde jsou u trolejí plechové stříšky, které sběrače navedou. Tam by to mělo být automatické a o dost rychlejší. Pokud je to třeba v zastávce, může to být bez citelného zdržení. Ten popisovaný ruční postup zůstává jen pokud se z jakéhokoli důvodu musí sběrač připojit k troleji jinde, než kde se s tím počítá.
No ještě naučit řidiče, že mají najíždět k obrubníku – a mohlo by to fungovat (pokud tedy nebudou hodně zkosené nájezdy, jak je mnohdy zvykem – prdne se tam kasselská hrana, ale bez obouchání rohů se k ní nenajede).
Ono taky záleží na tom, jak vysoký kasselák v tom kterém místě je. Výška není k dispozici jen jedna.
Může to být i automatické. Na troleji je nainstalována naváděcí stříška ale vozidlo musí být poměrně přesně zastaveno pod těmito stříškami
https://mapy.cz/zakladni?x=13.4182543&y=49.6954957&z=18&pano=1&source=pubt&id=15204715&pid=70769945&fov=1.257&ds=1
Zde jsou vidět natrolejovací korýtka v Plzni Černicích.
V Plzni je to na parciálních linkách dávno automatické. Když má trolejbus kameru na týkala, nemusí ani řidič vylézt ven, aby to zkontroloval
A stahování někteří řeší za jízdy v pohodě
S obrázky a s poděkováním autorovi, že to natočil. Celá operace se vejde do 26 sekund: https://www.youtube.com/watch?v=ogJsXDy08Jg
Někde na YT se válí video z kamery umístěné na tykadle, z testovacích jízd. Umí se to navádět i kamerou, tykadla se aktivna natočí vpravo-vlevo. Jen to trvá delší dobu.
To že Praha konečně po letech zavede v rámci MHD opět trolejbusy a to moderní, které umí v případě potřeby jet jiné části tratě bez trolejí, je vynikající zpráva a každý rozumný člověk musí uznat, že je to dobré rozhodnutí. V době, kdy nám všem za pár let EU zakáže používat naše auta na benzín či naftu není přece možné, aby se Prahou proháněly autobusy se spotřebou 50 litrů nafty do kopců. Takže trolejbus je určitě v současné době nejlepší náhrada. Pouze bateriové ekektrobusy se do Prahy vůbec nehodí. Jen s tím, zda jako hlavní dopravní prostředek na letiště to… Číst vice »
Krátkodobá spotřeba 50l nafty (průměr na 100km) při jízdě autobusu s lidmi do kopce není nic divného.
Smradlavé autobusy v Praze? Teď mají emise podle normy Euro 5EEV a vyšší. Smrad necítím, kouř nevidím, jen se u motoru vlní vzduch teplem.
Jděte do vývoje dopravních technologií a zkuste posunout vývoj hromadné přepravy kupředu.
Tak zkuste jet v koloně nebo někde, kde je omezená rychlost za tím autobusem třeba na kole nebo ekoloběžce a smrad je cítit i u Euro 6. Pořád vypouští do vzduchu emise i když nejsou vidět. Taky jsou hlučnější než trolejbusy, ať už zvenku nebo při jízdě vevnitř, takže ubude hluku v ulicích na sídlištích a pak taky na konečných, kde si mnohdy lidé stěžují na nastartované autobusy.
To staci jit i po ulici, kolikrat se clovek i dusi, treba Sokolovska ul. ve Vysocanech a Libni, zvlaste pri inverzi, kdy je udoli prakticky nevetratelne…
Nebo tram. zastavka Biskupcova…
A víte jistě, že za smrad v Sokolovské nebo v J. Želivského můžou autobusy MHD?
Ja mluvil o autech, i kdyz je diskuse o autobusech s mnohem vetsi spotrebou…
Znat je to hodne…
Autobusy ale na jdete na Vysocanske a Biskupcove/Konevove…
Podepisuji, jezdím po městě i na kole. Autobus Euro 6 a trolejbus jsou dva jiné světy. A při rozjezdu do kopce to teprve poznám. Srovnávám nové busy Euro 6 a klidně přes 10 let staré trolejbusy.
Tak já zrovna na kole po Praze jezdím docela dost a občas i za nějakým autobusem. Euro 5 smrdí jen trochu, Euro 6 necítím nic. Nejhorší jsou různě těžké náklaďáky a stavební technika, nebo dieselové osobáky s vykuchaným filtrem.
No ono na některých linkách bývá ta spotřeba i průměrná kolem 50l nafty ne jen krátkodobá při jízdě do kopce. A podle normy Euro5EEV jsou dnes vlastně ty „nejstarší “ SORky jinak je převaha vozů s E6. Pravda je že nějaký i když minimální “ smrad “ myšleno obrazně jakože škodliviny obecně z těch výfuků lezou někteří odborníci ale tvrdí že v tomhle ohledu je lepší Tarta nebo Liazka protože tak když jede a šlápne se na ní tak z výfuku lítají brikety který jsou vidět tak si člověk na to háklivý může zakrýt nos aby to nedýchal ale u… Číst vice »
Docela by mne zajímalo, čím PPF Škoda přesvědčila, když ani to vozidlo zatím nemá.
Čirou náhodou nevyhrála škodovka třičlanek do Bratislavy?
Karoserie dělá Solaris a ten už ho nějakou dobu má byť s výzbrojí od Cezeleku
Hm, ano, bez toho, aniž by bylo známo cokoliv o vozidlu. Obecně má PPF Škoda nějak příliš velký vliv ve Středovýchodní Evropě. Obávám se, že to není příliš legální cestou.
To máte jako s domem. Také je napřed návrh a teprve potom se staví. Vím, existují katalogové domy.
Prosím, nevíte někdo, jak to bude s napájením těch izolovaných úseků trolejového vedení? Každý bude mít svojí měnírnu?
Teda myšleno spíš ostrovních než izolovaných.
U elektrobusů se to napojuje na tramvajovou infrastrukturu. U trolejbusů nevím, ale čekal bych něco podobného, pokud je tramvaj poblíž, což na Veleslavíně je. Samotnému letišti asi od extra měnírny už nic nepomůže.
A nějaký prostor pro kufry to mít bude?
Tak předpokládam, že ano. Třeba v Bratislavě to také mají.
*+ v Brně
Hurá! Zase budeme jednou v něčem JEDINĚNČNÍ!
Ostatní letiště mají metro, S-Bahn, TVR, magnetoplán …
Ale jen v Praze bude TROJELBUS.
Cizinci si fakt sednou na zadek, až to uvidí. To jinde nezažijí.
Mokré šotosny se plní. Jak píšete, v ostatních civilizovaných zemích je na letiště obvykle zavedena kapacitní doprava, ale v Praze to umíme prostě lépe, abychom za několik let přišli na to, že na letiště zavedeme vlaky.
C’mon na ty dvě Dakoty a jeden Trimotor za den stačí fiakr… a běžci s nosítky.
On je vůbec problém v tom že Ruzyně neví co by chtěla být, stejně jako Praha a celý stát. Motá se, hledá směr a mezi tím jí ujíždí vlak.
patecni chvilka filosofie. dekujeme!!!
Trojelbus? Tak to nemají ani ve Švýcarsku, odkud tato koncepce pochází 😃
To je pěkná blbost. Např v Genevě mají trolejbusy na letiště (kromě linek po městě).
Ale ne trojelbus 😋
To byla přece ironie 😃
https://mapy.cz/s/haheguculu
V Brně je zastávka trolejbusu Staré letiště. A před cca 20 léty se z toho starého letiště dalo vzlétnout, ikdyž už bylo jen pro aeroklub, záchranáře a armádu.
Čili trolejbus na letiště není nic nového pod sluncem a cestující nejspíš ocení kapacitní vozidlo již v letošní sezoně. A ne čekat pět, deset roků, až se Správa Železnic dohrabe k zahájení stavby. Pak už to bude věc realizační firmy a to taky nebude za týden.
A na původní trati d-10byla i zastávka Letiště.. Takže kromě lodí už na letiště jezdilo všechno..
No, zatím v Brně na letiště nejezdily vlaky. Ale i to se chystá, pokud vím, nebo minimálně chystalo. Jestli z toho sešlo, netuším.
Jo, na to je ale nutné si stěžovat u Dobré Správy.
Dráha na letiště se plánuje, ale než bude hotová, tak Praha zvolila ještě tohle řešení.
https://www.spravazeleznic.cz/zeleznice-na-letiste
Myslím, že při dosavadním tempu výstavby železničního spojení na letiště, je nákup trolejbusů s plánovanou životností 15 let dobré provizorní řešení a nehrozí, že by se nevyužily.
A i poté bude potřeba solidní/kapacitní povrchové spojení Veleslavín – Divoká Šárka – T3 pro místní obsluhu.
Tak nějak, ta trolejbusová trať nejspíš najde využití i po otevření železnice. Koneckonců tangenta Drnovská-Slánská-Zahradní město není uplně kolosální blbost na parciální trolejbus.
Zahradní, nebo Západní město?
Skvělá zpráva. Jsem rád, že se v Praze po letech stagnace hýbou věci kupředu.
Výzbroj Škoda, to je ale výhra.
Tak zle zase nevypadá…
upload. wikimedia. org/wikipedia/commons/5/57/30%2C5_cm_geschützturm. jpg
Akorát nevím jestli ten trolejbus pak nebude přetížený.
Proč? Škoda Electric tyhle výzbroje vyrábí už dávno a potíže s níma nejsou.
To jsou obvyklé šoto plky. Prostě každá uzavřená skupina potřebuje nepřítele, obvykle vnějšího, vůči němuž se vymezuje a utvrzuje tak vnitřní sounáležitost. A u českých šotoušů holt plní tuto úlohu Škoda.
Škodovka jistě má pár temných oblastí, kde si tepat zaslouží či zasloužila, ale je nesmysl to brát šmahem.
Bylo asi dopředu jasné, že Švýcaři nemohou konkurovat a ceně Česko-polské.
Vtipný je název výzkumného projektu e-Brt, protože na lince 119 není kromě dlouhého vozidla nic co by měl BRT systém mít.
Je v ceně i servis? Protože za podobné peníze se dá nejspíš koupit Mravenec, což je je sice pochybný ale přesto vlak.
každopádně já se na to těším a to nejsem šotouš.
A k čemu je Mravenec, když skončí 2 km od cíle, což je s kufrem přinejmenším půhodina pěšky po Drnovské?
Šukafon deriváty forever… Kudy by tam jezdily? Až se tam Spržel dokodrcá s tratí, budou tam vlaky (a ne, nebudou to snad tyto typy, ta trať má být samozřejmě elektrifikovaná a vozidla tam snad Praha objedná odpovídající) a trolejbus bude doplněk, který zajistí obsluhu Terminálu 3, dostatečnou frekvenci v sedlech, kdy se tam nevyplatí posílat vlak každou chvilku, atd. Ale i kdyby dodrželi termín, bude to zadlouho. A Spržel a termíny… Zatímco Praha potřebuje aspoň nějaký rozumně kapacitní řešení co nejdřív. Tak z možností, které má ve své režii a nemusí spoléhat na velmi nespolehlivé státní organizace, zatím vybrala toto.… Číst vice »
A kdyby Praha odmítla, tak linka 25 a 26 v Brně jezdí narvaná, tam by se využily také.
Čistě ze zvědavosti kolik by stálo dotáhnout tramvaj ze smyčky Divoká Šárka? Ale nevím jestli by tam vyšly sklony kolem Evropské, nebo by se muselo stavět přes ten přírodní park nebo co to tam je na mapě nakreslené jako „oblast problematické výstavby“.
Hlavně aby tam byly regály na kufry
No jen aby to nebylo předimenzované jak v brně u 15m crosswaye, navíc to zas tak lidi hojně nepoužívají tak aby to tam nebylo jak police pro zavazadla, které nepoužívá v regionálním busu nikdo.
To je fantazie, takže dráha na letiště bude již v roce 2023! Nesmíme ovšem puntičkářsky postrádat stavební detaily, jako jsou např. koleje.
K čemu trolejbus potřebuje koleje? Zkuste si to přečíst aspoň ten nadpis. Ale to by bylo moc puntíčkářské, ne?
Zkuste se zamyslet nad tím, jaká dráha je na letiště už desítky let projektována. Tak pochopíte moji pointu.
Dráhou je i trolejbusová trať. Docela by mě zajímalo, jak se to bude povolovat. Tam, kde je trakční vedení nepochybně vydá stavební povolení Drážní úřad a tam kde nebude TV tak povolení vydá speciální stavební úřad místně příslušného úřadu státní správy pro pozemní komunikace v souvislosti s úpravami respektive výstavbou komunikačních ploch. Ale co nové zastávky v úseku, kde trolej nebude….?
Ona existuje i plavební dráha.
A taky bežecká dráha.
Mléčná dráha též
Provoz běžců s nosítky mi přijde reálnější než transgalaktických kosmoplánů.
Vidím, že návrhů na rozšíření zákona o dráhách lavinovitě přibývá :-).
Dráha laviny je taky k zařazení.
Lavinou nejezdit… nedoporučuju! Když už tak jedině nákladní 🙂
Nepochybně, ovšem ta nespadá do působnosti zákona o dráhách, kdežto dráha trolejbusová ano.
Nepodceňoval bych kreativitu našich poslanců 😉
Což mi připomíná, že golf byl ve východním bloku zakázaný. Mohly se akorát cvrnkat kuličky.
Kam mířím? Bownlingová dráha.
A co dráha kariérní?
Nebyl, byl jen silně nedoporučený. Ale pár hřišť se zachovalo a hrálo se, byť s velmi omezeným vybavením a nulovou publicitou. Dokonce vzniklo i minimálně jedno hřiště, to dnešní v Motole, které se stavělo v akci Z a sloužilo kromě golfu i pro branný výcvik studentů VŠ.
No pozor, ještě nikdo oficiálně nevyvrátil možnost splavnění Šáreckého potoka…..
Divoká voda v Divoké Šárce, z letiště kajakem? Tak to nemají ani v Emirátech.
Jenže to je tak blbý nápad, že by se toho mohl někdo chytit.
Podle mě bychom měli zvážit možnost dopravy cestujících z letiště do centra trampolínou.
Beztak všichni potřebujeme posílit fyzičku.
V Brně se uvažovalo o trebuchetu, ale dopadová zóna vycházela na Cejl, tak se od toho upustilo. 😉 😀
Kajak… netroškařte, třída Va a Elbe Princesse To nemají nejen v Emirátech, ale ani v zemi kanálům zaslíbené – Británii. 😉
Plochá dráha
A co autodráha?
Ano, dráha bude, ale pouze na Terminál 3.