Na plavební komoře Hořín se bude zdvihat 300 tun kamene, most prochází testy
Kamenný obklad, který váží 300 tun, je z 90 procent tvořen původními kameny mostu.
Modernizace plavební komory Hořín na vjezdu do vltavského Vraňansko-hořínského kanálu je ve finále. Do velké plavební komory smějí po půlroční přestávce opět vplouvat lodě, pozornost ale poutá především kamenný most z roku 1905 na dolním ohlaví komory. Ten si zachoval původní vzhled, je ale nově zdvižný.
„V současné době dokončujeme práce na řídicích technologiích a testujeme zdvihání a spouštění mostu. Když jde někdo zrovna kolem, musí to pro něj být fascinující zážitek – levitovat přes sto let starý most ve výšce pět metrů, to nikde jinde v Česku neuvidíte,“ uvedl vedoucí projektu z Metrostavu Jan Prokeš.
Staronový most má hmotnost 400 tun, z toho 100 tun připadá na ocelovou konstrukci. Zbylých 300 tun je hmotnost kamenného obkladu, který z 90 procent tvoří původní kameny mostu. Most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku 220 tun, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu.
Komora prochází od roku 2019 velkou modernizací za 400 milionů korun. Kromě přeměny starého mostu na zdvižný byl rozšířen i vjezd z 11 na 12 metrů. Stavba má být kompletně dokončena v průběhu června. Poté budou moci komorou proplouvat až sedm metrů vysoké lodě (dosavadní podjezdná výška byla 4,5 metru).
Podjezdnou výšku sedm metrů zajistí ŘVC na celé vodní cestě mezi Prahou a Mělníkem. Už kvůli tomu vyměnilo sedm mostů, některé jsou nově zdvižné a budou se ovládat právě z Hořína.