Na osoblažské úzkokolejce slavnostně otevírají opravená nádraží, trať čeká přes měsíc trvající výluka

Nádraží Koberno. Foto: Facebook / Jaroslav KaniaNádraží Koberno. Foto: Facebook / Jaroslav Kania

Za 30 milionů korun prošla opravou čtyři nádraží. Stavělo se podle původních plánů.

Velká sláva čeká o víkendu úzkorozchodnout trať z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha zde završí slavnostně projekt opravy nádražních budov a dalších obslužných objektů.

Oprava čtyř budov a přednádražního prostoru vyšla na 30 milionů korun, zaplatí ji dotace na projekt „Úzkokolejka – turistický cíl“ financovaného z Interreg V-A 2014–2020 Česká republika – Polsko a předfinancovaného úvěrem od Moravskoslezského kraje. Opravy probíhaly od loňského roku, v některých stanicích dojde v příštích týdnech ještě k dodělání původních podlah a dalších doplňků, na které společnost získala ještě další dotaci. Zakázku na opravu získala společnost Stavby Taylor.

V sobotu se koná otevření nových nádraží včetně prohlídky pro širokou veřejnost. Parní vlak vyjede z Třemešné v 10 hodin, zpět z Osoblahy ve 14 hodin. Při cestě do Osoblahy bude na každém nádraží 15 minut na prohlídku. V neděli pak proběhne slavnostní otevření pro pozvané hosty.

Poté provoz na trati na více než měsíc utichne, nastane plánovaná výluka kvůli modernizaci přejezdů. Pravidelné vlaky na trati nejezdí od června, České dráhy nemají provozuschopnou lokomotivu.

Každé nádraží bude mít správce

Proměnou prošla nádraží Liptaň, Koberno, Bohušov a Osoblaha, v rámci celého projektu došlo ještě k úpravám přednádražního prostoru u již dříve opraveného budovy ve Slezských Rudolticích.

Obcím Osoblažska pomohl v roce 2018 Moravskoslezský kraj, který jim přispěl finančně na výkup budov a pozemků od Správy železnic a opravu nádraží ve Slezských Rudolticích. Na opravu budov jim půjčil a ještě přispěl dalšími pěti miliony korun kvůli zvýšeným nákladům na stavební materiál. Celkem vyšla oprava všech čtyř nádraží a přednádražního prostoru na 30 milionů korun.

Opravy probíhaly podle původních plánů nádražních budov, které se podařilo nadšencům získat. Všechny byly v havarijním stavu. „Podle podmínek dotačního programu nesmí zatím generovat žádné příjmy, takže z nich budou například infocentra nebo muzea. Každé nádraží bude mít svého správce, v některých budou bydlet,“ řekl starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Osoblažská úzkokolejka je dráha s atypickým rozchodem 760 milimetrů nacházející se v Osoblažském výběžku, na úzkokolejce je již od roku 1898 pravidelný osobní provoz. Slezské zemské dráhy zde od roku 2004 provozují turistický parní vlak a společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha zakoupila v roce 2018 nemovitosti a pozemky okolo trati. Úzkokolejka je zajímavá například svou klikatostí, i proto se jí říká dráha sta oblouků.

Tagy Osoblažská úzkorozchodná dráha Trať 298 Třemešná ve Slezsku Osoblaha
13 komentářů