Na okruhu VUZ v Cerhenicích začaly testy push-pull souprav pro Moravskoslezský kraj
Souprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy
ČD soupravy objednaly pro trať z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, zakázka má hodnotu jedné miliardy korun.
Jaký je zásadní konstrukční rozdíl mezi „sesterskými“ / „sestřenickými“ soupravami ZSSK ? V nich je bezvadné svezeníčko …
Vyzradí nám nějaký odvážný insider firemní tajemství a ozřejmí, v jaké projektové fázi se nachází elektrický vůz k této soupravě?
Budeme napjatí a vděční 🤗
Hnací? 🙂
Ano. Po odklonu od projektu dualizace 471 mi v poloopilosti jistý vyšší zaměstnanec (asi nechtěně) řekl o „zadání“ vývoje elektrického vozu čerpajícího z konstrukce těchto vozů. Oficiální info k tomuto samozřejmě bude „až bude vše připraveno“ a ejhle, poté bude národní výrobce národnímu dopravci opět dodávat série vyšších desítek kusů 🙂
Ovšem se samozřejmě všechny strany mohu mýlit 😃
myslím že se počítá se stávajícími HV z lokomotivního parku ČD….nabízí se 380, x6x wtb….
162wtb
Uvidíme, jak se Škodě povedlo vyladit podvozek. Zda bude podobně pohodlný jako elephant. Nebo se popanteřil a museli přitvrdit například pro 190 s patrem.
Pokud by to bylo úspěšné, přišlo by mi to docela dobré i na Rychlíky jako v Německu. Ovšem s razítkem na 190. Jako lowcost do soutěží.
A neměly ty jednotky být dávno v provozu?
Ne?
Pokud se nepletu, tak první souprava měla jezdit od nového GVD, jenže Covid zbrzdil výrobu a dodávku dílů pro Škodu.
A vyhořelá fabrika na podlahy..
Ano měly
měli
Já na trati Frýdlant-Ostrava víceméně pravidelně jezdím do práce a s vozy Bdt jsem spokojen. Na nich se mi hlavně líbí pohodlné sedačky (hlavně ty kde koženka byla nahrazena textilií) – jedná se totiž o „dvojdedačku“ (jedna sedačka pro 2 místa k sezení) a můžu se na ni rozvalit jak chci a udělat si pohodlí, nadzvednout si protější sedačku a nohy si o ni opřit. Nové vagony sice vypadají hezky a moderně, hlavně klimatizace bude obrovský přínos, ale ty sedačky určitě nebudou už tak pohodlné jako v Bdt. Pro mě osobně nejsou až takový problém samotné soupravy, jako především hlavně… Číst vice »
No a právě jízdní doba se díky soupravám s lokomotivou nezmění.
Jezdím tím pořád a absolutně nesouhlasím… Na sedačkách v Bdt není absolutně nic pohodlného… A i kdyby, tak ty nedostatky, co ten vůz m(příšerné schody při nástupu, neblokovatelne dveře, žádná klimatizace, příšerné nevakuovane wc, příšerné odpruzeni, žádná WiFi, žádné zásuvky, otřesné píšící brzdy…, prostě kvalita cestování na úrovni 70 let minulého století) nějaké potenciální o něco pohodlnejsi sezení opravdu nevyrovná ani náhodou.
Wifi a zásuvky, to je největší problém vozů Bdt. Že si vůbec dovolí toto nabízet…
Poslední dobou mi přijde že kdyby člověk seděl na dřevěné lavici,tak to problém není ale bez wi-fi nevím proč?? se zkrátka cestovat nedá…
To by mě fakt zajímalo, jaký vliv má na Váš jízdní komfort to, co se stane s Vaším hovnem. (Jo a to WC je případně vakuové, vakuované by sice mohlo přijít k montáži, ale protože použitý materiál se nekazí, tak se to nedělá.)
Vy opravdu nevidíte rozdíl mezi zážitkem na hajzlíku s dírou do kolejiště a moderním záchodem?
Vidím, že po stisknutí splachovacího tlačítka je obsah mísy vyhozen do prostoru místo vcucnutí…. nebo nesplachuje … u díry to nehrozí ….
Tak aby vakuum vytlačilo obsah mísy ven, to jsem ještě neslyšel. Ucpání bylo běžné i na dírách, možná dokonce častější, protože moderní hajzlík se bez vody neodemkne, zatímco na starém se mohlo plnit „až po okraj mísy“.
Ve stanici nelze. Jenže ono není vidět ve. Projíždí rychlík zastávkou, sedící vstanul a splachuje. Odstupte od hrany náspiště, poletí šprapnel.
Krom toho, co už tu je napsané, tak výhodou vakuových WC je to, že je nutné je stále udržovat a doplňovat vodou. Ne jako hnojiče, kam se od září do května zásadně nedoplňuje voda, protože „by to zamrzlo“, a podle toho pak jejich stav vypadá. A taky nehrozí, že po použití si nebudu moct umýt ruce.
Příšerné odpružení. Si vyzkoušejte na starém svršku panter a nízký podsedák.
Bohužel v době, kdy se Bdt začaly vyrábět o wifi nikdo nic nevěděl a rovněž nikdo nepotřeboval napětí 230 V 50 Hz; k cestovní vlakem nepotřebujete wifi. Můžete si přečíst knížku ….
A přesto tam ty zásuvky byly, nahořed na odkny zhruba v polovině vozu. Nejspíš pro případ, že by údržba potřebovala vysavač.
Jenže ten vysavač nepotřebovala údržba provozovat za jízdy vlaku, takže zásuvky byly pod napětím jen když se vůz připojil na vnější napájení 220 V (třeba elefanti mají takové zásuvky taky).
Teoreticky byly pořád napájené zásuvky pro holicí strojek v umývárně, ale prakticky byly měniče vykradeny hned po uvedení vozu do provozu.
Bdt pohodlný? Není to zpráva z jiného vesmíru?
Dobrý den pane Hisymak.
Teď jste nám popsal jak jezdí do zaměstnání lopata.
Nicméně, i větší část veřejnosti má o pravidelném dojíždění za prací nebo studiem úplně jinou představu než Vy. Doufám, že je to většina.
Já jsem taky s BDT spokojen. Jediná nevýhoda je absence automatických dveří a zastávek na znamení. Je tam místa a podsedák je pohodlný. Po té co se od porevoluce udělala obnova interieru. Začalo se topit. Uklízet. Nemám co bych vytkl.. Až na zastaralost tratě.. Ale to mi s nootebokem tak nevadilo. Ta jízdní doba.
Je fakt, že výplň hadrizovaných sedáků Bdt280 je fakt příjemě měkká, to souhlas. Ale jejich kotoučové brzdy určitě nepiští, piští vedle jedoucí Bdtee, to je fakt katastrofa.
Váš názor na pohodlí nebude mnohými akceptován, nicméně vámi popsaný způsob využití dvojsedačky poskytuje skromnému cestujícímu více komfortu než pseudoluxusní Pendolino nebo RailJet … Bdt mám také rád ….
Jasně, to je asi tak, jak někdo napíše, že má strašně rád kupéčka, protože se v nich dá natáhnout přes všechny sedačky, zavřít se a mít tak kupé sám pro sebe. Což o to, věřím, že to pro spoustu lidí pohodlné je, ale do celého Bdt se tak vejde okolo 20ti lidí.
Proboha… A co třeba vlak z doby monarchie, ten by byl taky fajn, co? Tam jezdí slušné šroty….
mám tady raději kvatro+2 Bdtn 🙂
S tímhle asi nebudu souhlasit, 842 – má otřesný výkon, a brzdy jsou na tom podobně. Ano, sice je brždění tiché, ale svézt se v Kvatru u motoru je solidní zážitek. Bdtn také není nejlepší, rozjezd – tichý, ale oblouky? V podstatě jakýkoli oblouk znamená, že neuslyšíte a neucítíte nic jiného, než vibrace celé soupravy. Ve výsledku je rozumnější 75x + 3 nebo 4 Bdt/Bdtee, které brzdí v pohodě, při rozjezdu z Frýdlantu směr Frenštát nemáte pocit že se za chvilku vrátíte pozpátku do Frýdlantu a nejedete celou cestu na Čeladnou a Kunčice >50 km/h. Jinak co se týče pohodlí… Číst vice »
ABfbdmteeo – ještě pár písmenek a už se to na skříň nevleze 🙂
Nějaký reálný odhad, kdy by to mohlo vyjet?
Za rok ??
To určitě ne, mluvilo se o jaře tohoto roku… Přece rok nebudou soupravu testovat proboha 😀
Než to dojezdí na Velimi,potom zkušební provoz bez cestujících v síti a nakonec než se zhodnotí se výsledky a pánové z Dražního Úřadu umístí potřebná razítka…podle hesla slibem nezarmoutíš 🙁
Prece do svestek, ne ? 🙂
jak je vidět, tak pánové z MSK nemají ani ponětí o trakční mechanice. Z okolí Frýdlantu jezdí do Ostravy velké množství lidí a ti by především ocenili to, aby se vlak necoural ten kousek hodinu, když po otevření obchvatu F-M budou v centru Ostravy za 20 min. Kraj místo toho, aby hleděl na co největší dynamiku vozidel, které by dokázaly jízdní doby co nejvíce srazit, tak vymýšlí na osobáky soupravy s lokomotivou, které na osobácích nemají absolutně co pohledávat. Zde šlo do elektrifikace nakoupit pár jetých DMU, které by do elektrifikace dosloužily a následně by se koupily nové jednotky s… Číst vice »
Vy jste úplně mimo.Na ty „ojeté DMU “ by nebyly dotace z EU a stály by dopravce stejně, jako ty nové Patráky( kde 80 procent zacálovala dotace z EU).
Následná koupě „jednotky s úplně jinými trakčními vlastnostmi“ by byla třeba za plnou cenu a kraj by prodělal .
Takhle dopravce zaplatí za ty patráky místo miliardy jen 200 milionů a ty bude dopravce účtovat kraji.Za to byla možná jedna „jednotka s úplně jinými parametry“.
Děláte jako by to byla jediná a poslední dotace, kterou by mohl kraj získat. Různých dotací je hromada a nějaká by se určitě našla. Tahle konkrétní by se jenom použila na jiném místě v kraji, takže by rozhodně nepropadla. Kvůli takovým pseudodůvodům kraj nakoupí naprosto nevyhovující soupravy, které se tam budou courat ještě dalších 35 let.
Třeba, možná, kdyby…Ta dotace není nároková a nejvíc si uloupnul jihomoravský kraj (asi 5 miliard) a zbytek má MS a Plzeňský kraj. Třeba Pesy na Kladno žádnou dotaci mít nebudou , 80 RegioPanterů pro Olomoucký , Jihočeský,Vysočinu také né a objednavatel bude platit vlak za 90 milionů pro 120 lidí, kdežto MS kraj za trojnásobnou kapacitu jen 40 milionů. To nejsou žádné pseudodůvody. Za cenu trochu vyšší, než Regionova budou mít soupravu pro 360 lidí. To nějaké ušetřené 2 minuty na jízdní době nespasí.
nene, tohle jsou opravu pseudodůvody. V kraji je hromada jiných tratí, na které jsou také nové vlaky potřeba jako sůl. Ta dotace mohla jít klidně na ně, takže by nic nepropadlo. Ta úspora by byla mnohem vyšší. než těch 5 minut. Zároveň by se ušetřily stovky mil. za naftu, protože by místo 200t kolosu mohla jezdit jednotka s třetinovou hmotností. A na provoz už samozřejmě žádné dotace nejsou. Kraj tak z dotace zbrkle koupil pár nevhodných souprav, aby v budoucnu platil ze svého jak mourovatý.
Je velká škoda, že opravdoví odborníci marní čas v diskuzích, zatímco by na patřičných místech mohli rozhodovat o šťastné budoucnosti lidstva.
Vysvětlete mi prosím, co je na úvaze špatně. Zatím jsem kromě odkazování se na dotaci neslyšel nic, co by bylo technicky špatně. JMK nakoupil v rámci stejné dotace vlaky na koridory okolo Brna. Úplně stejně mohl MSK nakoupit vlaky na tratě okolo Ostravy. Nikdo mi ještě nevysvětlil, proč to mohlo být jenom na Frenštát a nikde jinde.
>Ta dotace mohla jít klidně na ně, takže by nic nepropadlo. „Klidně“ nejde nic, jak píše Apollo, dotace není nároková a poskytovatel si moc dobře pamatuje, že MSK už jednu dotaci dostal. Takže žádat dotaci podruhé na tu samou oblast (MSK) nejde. Představujete si to jak Hurvínek válku. > Zároveň by se ušetřily stovky mil. za naftu, protože by místo 200t kolosu mohla jezdit jednotka s třetinovou hmotností. Kdo to tu povídal něco o neznalosti trakční mechaniky, nevíte? Ukažte mi jednotku, co má 350 míst k sezení a váží 70 tun. Stovky milionů Kč úspory? Vás fascinují velká čísla, že?… Číst vice »
V kraji se nachází nespočet tras, kde jezdí staré vlaky. Nevykládejte, že by se nenašla jiná trasa, kde by se pár kusu neužilo.
350 lidí je absolutní maximum, které tam jede párkrát za týden. Jednotku už nejde nijak dělit, takže musí jezdit i mimo špičku celá. V případě jednotek typu Desiro Classic, nebo alstom lint by se dalo jednotky spřahovat, nebo jezdit mimo špičku sólo. Mimo špičku by nějakých 120 míst se 70t bohatě stačilo. Takže se na tím zkuste trošku zamyslet a zjístíte, jaký nesmysl to kraj udělal.
A množinu motorových ojetin získáte kde ? Na ty ojetiny musíte mít nějakou opravárenskou základnu nebo dopadnete jak žlutý pán nebo Arriva … ta s nimi jezdí do Německa nebo to nějak pytlíkuje. Budete z Valmezu jezdit s Desirem na úržbu do Německa, jako z Děčína do Dresden. Vy jste někdo pracoval na úseku provozu (oběhy) nebo údržby kolejových vozidel. Z vašich mouder je patrné, jste na tom jako PhDr. Jan Stráský ten při inauguraci 2.1.1993 do funkce ministra dopravy pronesl nesmrtelnou větu „v mládí jsem si hrál s vláčky“. Opravdu bezvadná profesní příprava na funkci ministra dopravy a tříměsíčního… Číst vice »
Ojetiny se dají získat snadno – poslední roky se jich zde dovezl dostatek. V mnoha krajích ojetiny jezdí pod různými dopravci a není s tím problém.
Možná byste místo osobních urážek mohl vysvětlit, v čem je tedy ten koncept tak úžasný. nebyl ten hlavní důvod spíše ten, jak někomu udat za každou cenu NIM?
Ještě bych se takticky zeptal, z čeho bude kraj platit elektrické lokomotivy po elektrifikaci. Z té dotace, která se vyčerpala na soupravy?
Z čeho platí brejlovce?
Tak z té samé hromádky pak bude platit el. lokomotivy.
Pokud se dotace teď vyčerpá, tak z ní rozhodně nepůjde čeprat za x let, jakmile se trať elektrifikuje. Pokud by se za tu miliardu nakoupily pantery, tak by se žádné mašiny kupovat nemusely.
Pokud se dotace teď vyčerpá, tak z ní rozhodně nepůjde čeprat za x let
To je zajímavé, že v případě nákupu „ojetých desir teď a elektrických motoráků později“ to jít mělo.
Jinak na brejlovce se asi žádné dotace nečerpají, protože brejlovci byli, jen se zprovoznila WTB komunikace (která tam taky byla, jen nebyla pořádně rozběhnutá). No a stejně i ty 162WTB už jsou, dokonce na nich ta WTB komunikace i běží, takže se jen přesunou z Ústecka na Ostravsko, a na to žádná dotace potřeba není.
Zkusím to vysvětlit naposled. Kraj měl k dispozici zhruba miliardu na nové vlaky, které jsou potřeba nejenom na Frenštát, ale na mnoha ostatních tratích. Ta jedna miliarda nákup všech vozidel rozhodně nepokryje, takže zbytek vozidel se tak jako tak musí pořídit bez dotace. Místo toho, aby kraj nakoupil 8 třívozových Regiopanterů o podobné kapacitě, tak nakoupil soupravy s loko se všemi nevýhodami popsanými dříve. Tyto EMU by jezdily samy bez nutnosti pořizovat dieslové a později elektrické mašiny. Zároveň mají dostatečné trakční parametry tak, aby v osobní dopravě rozumně jezdily. Místo toho se kraj pustil do vymýšlení šíleného konceptu vratných souprav… Číst vice »
Kraj neměl k dispozici žádnou miliardu.On ji dostal jen na tyto konkrétní soupravy.Jinak tam mohly jezdit staré soupravy, jako např. v Pardubickém kraji.Nedělal jste jim tam poradce?
Ne, fakt, tohle asi fakt nemá cenu. Kraj je dostal na tyhle konkrétní soupravy, ale mohl je dostat na jiné soupravy v rámci kraje, které je potřeba nahradit. Prostě starých souprav jezdí pořád po kraji hromada. Kraj si klidně mohl požádat o dotaci na jiné tratě, na které teď kupuje soupravy bez dotace. Nikde jste mi nevysvětlil, proč to muselo být nutně zde.
Jinak poradce jsem jim sice nedělal, ale znám poměrně dobře situaci v JMK. Tam se Z úplně stejné dotace pořizovaly vlaky primárně na linky S2 a S3 s tím, že po elektrifikaci příslušných úseků budou vlaky zajíždět i směrem Vlárský průsmyk, nebo Jihlava. Úplně stejně se daly nakoupit třeba Pantery na ostatní elektrifikované tratě a po elektrifikaci se mohly přesunout na Frenštát. Pokud máte detailní přehled vozidel, na které se dříve dotace braly a detailní počty starých vozidel na elektrických ramenech do Těšína, Havířova, Opavy a na Suchdol, případně v motorové trakci na Jesenicko a dokážete tím, že vozidla šla… Číst vice »
Třetinovou hmotností? Už jste viděl soupravu na 350 lidí, která váží 200t/3 = 66 tun? Já jsem upřímňě s tsi neviděl žádnou jednotku, co váží 66 tun. Pos. panter 2 vozový 150 mít? má cca 100 tun?
Když vidím, že se ani nenamáháte číst o jeden příspěvek výše, vysvětlím ještě jednou. Jeden vůz bude mít hrubým odhadem 45t. K tomu lokomotiva 85t a jsme na bratru 220t. Na této trati bývají značné výkyvy poptávky. Vlak je plný možná tak o víkendu dopoledne směrem do Frýdlantu, kdy se vypraví lidi na výlet. I ve špičce ve všední dny bývá stávající sestava poloprázdná. Těch 350 míst je ještě o dost více, než je vůbec pro průměrné dny potřeba. Dále pak se zaplnění výrazně láme ve Frýdlantu, kdy většina lidi vystoupí a na Frenštát už jede minimum lidí. Tím, že… Číst vice »
Jenže jeden velký motor spolkne méně než více menších. To by potom 9 OA spotřebovalo méně než jeden autobus a hmotnost je přibližně stejná.
Takhle to nefunguje. Spotřeba je závislá na hmotnosti. U soupravy je navíc spotřeba ještě o dost vyšší, protože jednotka topí odpadním teplem.
Dál jede souprava „poloprázdná“. Co jste tím chtěl říci. Že tam něco odšlápnete a s „předkem“ pojedete dál ? A teď pěkně popište, co budete dělat s tím, co po odšlápnutí zůstane stát na dopravní koleji ? Cestující vám budou posílat „děkovné“ dopisy za to, že v místě, kde se odšlapuje budou muset přestupovat do TOHO, co pojede dál … Jak byste reagoval, kdyby se váš „geniálně hloupý“ nápad začal uplatňovat v tramvajové MHD … Například „se zjisti“, že polovina frekvence vystupuje na nádraží SMÍCHOV a tudíž je neekonomické, aby dvojice T3 / T6 jela na Barrandov dvojmo, tak z… Číst vice »
Boha jeho zajeďte se podívat do Německa, jak se spřahujou soupravy.
Možná ani nemusíte tak daleko. I City elefanty okolo Prahy jezdí mimo špičku zdvojené a jinak sólo.
Nebo vám příjde rozumné jezdit s 220t mezi Frýdlantem a Frenštátem a vozit tam 10 lidí?
Jo a aby toho nebylo málo, tak za pár let bude potřeba nakoupit 5 nových elektrických lokomotiv za zhruba 600 mega, na které už se tahle dotace rozhodně nevztahuje.
A co byste za par let po te elektrizaci teda delal s tema Lintama nebo Desirama? To by tam zase jezdily Esa s “B” ?
Přesunuly by se jinam v rámci kraje.
A proč byste je musel kupovat.
Na vlaky Praha – Ústí – KV – Cheb budou nasazeny ucelené soupravy, tudíž se uvolní 362 na úsek Cheb – Ústí a zelená trakce na úsek Praha – Ústí ….
Aha, takže super aerodynamické mašiny na 140 se starými komutátory, následná instalace ETCS bude jiste za hubičku a následně už se zbývá jenom modlit, aby se těch dalších 35 let nerosypaly. Tomu říkám koncepční myšlení.
Kde se tam jezdí nad 100 km/h, aby ta aerodynamika měla nějaký vliv?
ETCS tam musíte dát tak jako tak, jinak ten vás nápad s trojitým Lintem potřebuje 3 ks ETCS, zatímco 162 + push-pull má 2 ks ETCS.
Po rekonstrukci se tam bude jezdit i 160, takže i ta aerodynamika přijde do hry.
Jinak ETCS není problém, pokud se montuje už z výroby. Drahé je to tehdy, když se to bastlí do zastaralých vozidel. patráky jsou v klidu, ty to budou mít z výroby, ale pak se to musí dát do dieslových mašin a v zápětí do elektrických. Případně by se musely koupit nové mašiny z ETCS za zhruba 600mega (bez dotace). Pokud by se objednávaly EMU někam jinam v kraji, tak už by se nakoupily rovnou z ETCS, takže už by se nic dobastlovat nemuselo. Víte tomu se říká koncepční myšlení. Dotace nejsou od toho, aby se uměle našroubovaly na každý nesmysl.… Číst vice »
Jenže do 162 se ETCS už montuje, takže nula z nuly pojde (pokud tedy není jako varianta možnost „do 162 ETCS nemontovat a poslat je do šrotu“).
Mobilky ETCS na trhu nejsou a je teda jedno, jestli nejsou do retrofitů nebo do novostaveb. U těch novostaveb je to trochu zakryté tím, že když má výrobce dodat vozidlo za 3 roky, tak do té doby ETCS sežene. Zato když chcete do retrofitů montovat hned, tak není co.
Boha jeho vy si fakt sedíte na vedení. Pokud by kraj nakoupil rovnou pantery s ETCS, tak by žádné dodatečné bastlení řešit nemusel. 362 by v klidu sloužily třeba v nákladní dopravě. Fakt děláte jako by to byla jediná trať v ČR a jediné místo, na které jde čerpat dotace.
Pokud by nakoupil pantery s ETCS, tak tam nemá teď s čím jezdit, nebo do těch vašich bájných desir a lintů dát ETCS taky.
Na vedení si evidentně sedíte vy.
Ke spotřebě je ještě nutné dodat, že souprava musí topit eletřinou z topného generátoru, zatímco jednotka topí odpadním teplem od motoru, což spotřebu soupravy oproti jednotce ještě poměrně výrazně zvyšuje.
A co tak dodat podrobný výpočet …..
Ok. Jak chcete. Topení má odhadem 15kW. takže 45kW na vlak. Běží zhruba 180 dnů v roce, 14h denně. 45*180*14=113 400kWh. kWh z nafty vyjde zhruba na 10kč, což máme zhruba 1,1 mil. ročně na soupravu. Za 5 soouprav a zhruba 10 let do elektrifikace to máme bratru za 50 mega jenom za topení a to ta hlavní raketa teprve přijde s pohonem jako takovým.
No to jste hodně přestřelil s tím topením 180 dní x 14 hodin.
Topná sezóna takhle trvá. 15kW na tak velký vůz je průměrná hodnota. Hodnotu jsem si ověřil na základě měření podobného vozidla, takže by to mělo sedět. Je to hrubý odhad, ale jenom vám dává představu, kde se řádově pohybujeme.
Topná sezona může trvat půl roku, ale od půlky března do konce sezony a od začátku do cca konce října určitě nebudete topit 14 hodin denně. Za druhé, u motorového vozu (pokud to teda vůbec umožňuje) můžete topit odpadním teplem jen pokud ho vzniká dostatečné množství, tj. při jízdě silou. Když ráno přijdete (jako strojvedoucí) do vymrzlé soupravy a nastartujete, takrozhodně nemáte dost odpadního tepla na vyhřátí salonu. Naopak, „bufíkem“ přihříváte vodní okruh a topíte jím do salonu. Za třetí, i když „v průměru“ máte topného výkonu dost, je nutné vzít v potaz, že i když je k dispozici třeba… Číst vice »
„Různých dotací je hromada a nějaká by se určitě našla. “ Místo tárání o ničem seznamte zdejší publikum o jakou konkrétní dotaci z té „hromady“ se jedná a nafabulujte „by se určitě našla“, ale najděte jí …
Najdete „velké NIC“.
Ok, tak prosím vysvětlete, proč nešla využít dotace na kteroukoliv jinou linku v rámci kraje. Proč se nutně musel nakoupit absolutně nevyhovující koncept jenom proto, aby se využila dotace. V kraji je velké množství tratí, kde stále jezdí stará vozidla a ta se musí tak jako tak nahradit. Opravdu se mi nechce věřit, proč se musel uměle vymýšlet tenhle šílený koncept zrovna zde. Pak mi vysvětlete, z čeho bude kraj platit elektrické mašiny, které bude nutné za pár let koupit. Za těch 5 mašin by šly nakoupit další 4 regiopantery. Je opravdu smutné, jak tady každý obhajuje tento dost šílený… Číst vice »
Jo různých dotací je hromada,ale na vozidla již né :https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/doprava-drahy-zeleznice-fond-obnovy-investice.A210415_122330_eko-doprava_ven.
nejste vy z vagónky, že tenhle koncept tak urputně bráníte? V kraji jsou stovky km tratí a je potřeba nakoupit vozidla. Nechce se mi věřit, že tahle trať byla jedna jediná v celém kraji, na kterou šlo něco čerpat. Pokud se dotace vyčerpá zde, tak se zase jinde bude muset nakupovat bez dotace. Argumentovat jenom dotací mi tak nepřijde úplně férové. Pokud tedy neberete v úvahu nutnost použití dotace, tak snad musíte uznat, že tenhle koncept ideální není. Připomínám, že těch problémů je více. – malé množství unikátních vozidel, které nejdou v provozu dělit – vysoká hmotnost soupravy, což výrazně… Číst vice »
A splácet 800 000 000 milionů navíc (ve formě vyšších plateb za objednané vlaky )je v pořádku?
Místo slova milionů dosaďte Kč.
Fakt se nezlobte, ale tady si sedíte na vedení. Nových vlaků je potřeba v kraji hromada a jedna mld. dotace je stejně nepokryje. Je přece úplně jedno, jestli z dotace koupím vozidla na trať A a bez dotace na trať B, nebo opačně. Pokud nakoupí kraj vozidla na Frenštát, tak bude nakupovat bez dotace na Opavu, Havířov, Jablunkov, nebo Krnov. Pokud ten koncept na Frenštát nevyhovuje, tak snad nakoupím vhodná vozidla s dotací jinam v kraji a ten Frenštát pořeším sice bez dotace, ale daleko levněji. Fakt se mi nezdá, že by se v celém kraji nenašla trať, na kterou… Číst vice »
Samozřejmě, ty jednotky by jezdily 120 na trati s rychlostí max 80.
Nejde o max. rychlost ale o poměr hnaných náprav a měrný výkon.
Než panter. To radši nic.. A o jízdní době se především bavíme o MODERNIZACI. A ta stále nepřichází. A 2012 rok už jaksi uběhl. A dotace EU končí.
A ono na světe existuje jenom jeden typ jednotky?
Jak by se ta „dynamika“ projevila ve zkrácení jízdních / cestovních dob s vlivem na křižování na jednokolejce na změnu konstrukce GVD ….
On se dá jízdní řád i upravit, ale v prvé řadě to musí dovolit vozidla. Jestli vám přijde 5kW/t a 1/4 hnaných náprav na zastávkový osobák dostatečné, tak jste asi na trakční mechaniku ve škole chyběl.
Jinak je potřeba také brát v úvahu následující rekonstrukci. V případě dočasného nasazení DMU by se následně soutěžily nové EMU, kde je stav techniky někde okolo 20kW/t. Ty by on elektrifikace dokázaly JD ještě více stáhnout. Po nasazení elektrických lokomotiv se sice zvýší výkon, ale pořád zůstane jenom 1/4 poháněných náprav, takže opět slabé. Nehledě na to, že u 1/4 hnaných náprav pořádně nefunguje EDB, takže se místo rekuperace hoblujou kotouče. Takže opět vyšší spotřeba energie, vyšší náklady na servis.
Ale jasně, bylo potřeba hlavně využít dotaci, protože je to jediná trať v kraji.
Nejlepší je, jak tu supermoderní jednotku tlačí dieselová lokomotiva kostrukčně z přelomu šedesátých/sedmdesátých let.
Ta mašina je notně předělaná, ani motor není původní.
To sice ano, ale hnané nápravy navíc to jaksi nevykouzlí.
A co měly vykouzlit, když už sklouzáváte do téhle kouzelné technické terminologie ….
Ok, je vidět, že techniku asi potřebujete vysvětlit více do detailu. Styk kolo kolejnice na rozdíl od gumy na asfaltu neoplývá úplně vysokým koeficientem adheze, který při zhoršených podmínkách dosahuje tak s bídou 0,2. Aby se vlak nějakým rozumným způsobem rozjel a neloudal se 30 km skoro hodinu, tak potřebuje odpovídající počet hnaných náprav. Proto renovovaní výrobci osazují jednotky více hnanými podvozky. Třeba Alstom Lint má dva ze tří podvozků hnané, což mu ve spojení s výkonem okolo 11kW/t poskytuje poměrně svižné zrychlení. Bohužel náš národní výrobce technice příliš nerozumí a tak klidně nabídne dopravci na čistě zastávkové vlaky soupravy… Číst vice »
Jinak jestli se chcete přesvědčit o tom, že k reálnému zkrácení jízdních dob dojde, tak se podívejte na trať Ústí nad orlicí – Letohrad před a po nástupu Leo Expresu. Jedná se rovněž o jednokolejku s křižováním. Na pouhých 14km se podařilo nasazením moderních jednotek stáhnout jízdní dobu z 20ti na 16 min. tj zkrácení o 20%. Dalo by se tak očekávat, že jízdní dobu z Ostravy do Frýdlantu by se podařilo stáhnout o nějakých 5-10min, což rozhodně zanedbatelné není. I v případě menší úspory bude vždycky výhoda vyšší stabilita jízdního řádu, protože se daří snáze dohánět případná zpoždění.
pojezd je pořád stejný
Jako kdyby se dala kastle z Bizona, tak by byla výkonnější?
to je jenom dočasné řešení (snad) trat by měla být do 10 let elektrifikovaná
Trať se „elektrizuje“ od roku 1975
V Německu na vlacích EC / IC jezdí stejně staré lok řady 218 ….
Nemohu si pomoc, ale Najbrt designu jednotky dost škodí.
Záleží na úhlu pohledu, mně nepřijde nějak extra ošklivý.
Tak tamozelená by byla mnohem horší.
Nové OBB barvy asi hezčí.
dal bych tomu to ČSD- tmavě zelenou.
Nejlepší by byla žlutá s černým pruhem. To by zároveň zajistilo jízdy bez zpoždění. 🙂
Jediný výrobek Škody na světové úrovni.
MSK jde s dobou. Někde dá tyto jednotky a někde dá do 810 klimu.
Bude krásně vedle sebe potkávat za 20 let vlaky, které jsou 50 let stářím od sebe. Jednomu bude 20 a druhému 70.
Jenže on ty klimatizace dává do 810 i MSK. Sice už to nejsou 810 ale 811.
On to právě dává jako kontrast v MSK nové jednotky versus 810 modernizovaná na 811.
Z jedné strany vrstevníci z druhé strany kontrast.
Setkat se mohou tak maximálně v depu a na plakátě vyvěšeném po nádražích v MSK.
Akorát to podélně sezení není moc pohodlné.to tak do metra maximálně
Jakože koženka co tam jezdí teď je pohodlnější jo? 😀
Podélné sezení je pouze pár sedaček v patře nade dveřmi. Ešusy to mají podobně.
Píše se o lyžích, ale budou mít místo i pro kola?
Včera večer jedna stála v Ostravě střed. A na živo vypadá pěkně, doufám že i tak bude jezdit.
To vytáhli z Vítkovic,potažmo vagónka Škoda
Ještě si všímám, že má česká jednotka oproti německé na střeše čela dost „kokrhel“… 😀 😀 To je nějaká klima pro stanoviště strojvedoucího navíc, nebo co je tam umístěno? 🙂 Aby si nakonec jednotka nevysloužila přezdívku Papouch, případně nějaké jiné ptactvo… 😀
Kur modrý :-).
Tome tak jsem se dlouho nezasmál, až mě slzy vyhrkly.
To je číro, je to pankáč.
Dobrý postřeh. Bude tam nějaká technologie, pravděpodobně vzduchojemy.
Německá jednotka jej měla mít taky, ale nevycházela aerodynamika a tak se jí na čele místo toho udělala „lžíce“.
Druhá věc je, že německé vozy mají podstatně delší části vozů se sníženou střechou a tak i více místa na technologii.
Spíš mi přijde že je nemocná a má nějaký nádor.
Design čela parádní! Proč jsou ale ty panely na bočnicích tak prťavé??! To neexistují ve větším provedení? Vždyť takto bude text buď příliš malý, nebo se bude muset posouvat. Obojí je na úkor srozumitelnosti a rychlé orientace… 🙄😏
Asi něco podobného, jako když byla na Veletrhu v Brně představena Esmeralda s „podobným“ informačním panelem a každý zahraniční návštěvník a nemusel dělat zrovna do žel. vozidel, když to vidě,l pousmál se a raději šel dál.
Mi to malé nepřijde, stejné mají Jánošíci a po novu i Elefanti.
Jako, že by se na té jednokolejce do Frýdlantu, kde jezdí vlaky po hodině (ve špičce po 30 minutách) mohl cestující splést a sednout do špatného vlaku? 😉
Ve Frýdku se to stát může. Oba vlaky u stejného nástupiště ve stejnou dobu. Stačí přiběhnout na poslední chvíli…
Ve Frýdku, na hlavaku, v Kuncicich kde se prestupuje z/na vlaky Opava-Havířov atd 🙂
Kolikrát se potkávají i v Paskově, když má některý z nich zpoždění.
V Paskově se křižují až na pár výjimek pravidelně
Ano oni tam křižují
To čelo je vážně hodně dobrý. Opravdu oproti tomu Vectronu na konci těch nových railjetů je tohle mnohem hezčí.
A má to nahradit Brejlovce táhnoucí ty obstarožní vozy zralé do šrotu, nebo ty fajné motorové jednotky též jezdící na té trati? Doufám, že to první. Proti brejlovcům teda nic nemám, ale co co tahají už je zralé do šrotu. :/
Brejlovec jsou jenom dočasné řešení, do 10 let snad už konečně dojde k elektrifikaci tratě.
snad 2024,5?
Těch termínů už jsem ua život slysel…..
Od roku 1975… 🙁
Těchto nových souprav je pouze pět, takže by měly nahradit především staré vozy tažené brejlovci. Přičemž brejlovci jako takoví zatím zůstanou, takže dojde jen k nahrazení starých vozů (Bdt, Bdtee). Motoráky by zatím tedy měly zůstat.
Tvoje auto je zralé do šrotu
Fakt miluju tyhle šotokecy… Zkuste si tam tudy každý den či týden jezdit do práce s těmi Bdt šroty, ona vás ta nostalgie přejde.. Ty vozy už dávno na koleje a na moderní cestování prostě nepatří.
To jsem zvědavý, kdo pak bude tu 1.třídu posouvat na místo, které jí přísluší (na vnější konec vozu)….nebo kdo to takhle koupí/vymění…
To čelo řídícího vozu se mi líbí. S těmi 750 to vypadá divně, ale budiš. Hlavně ať to jezdí.
mohli to natřít raději do visnove červené barvy motorové trakce. alespoň jeden.
A až to bude tahat/tlačit elektrická mašina tak to budou zase přetírat? 😀
Nebudou, protože do té doby by ten červený nátěr už oprýskal…
klidně. ale zas tak rychle to nebude 😉
Jestli jste si nevšim, tak osmdesátá léta dávno skončila…
(Tím nijak nehaním tehdejší nátěry, ale v dnešní době už fakt opravdu ne…)
Nemá to nezávislé topení, takže ani tehdy by to nedávalo smysl.
to je sice pravda, ale nepřijdou vám všechny loko a vozy ve stejném schématu nějaké nudné? mne osobně ano.
Jako samostatná lokomotiva pro zpestření možná dejme tomu…
Ale tady to bude jezdit v ucelených soupravách, takže by to vůbec nevypadalo dobře.
těch višňovejch si na Slovensku můžete užít až až
Bude to jezdit s Esem? Vyplatí se vůbec takhle krátká jednotka na dvou patro?
Proč by se nevyplatila? Zkuste přemýšlet, jak dostat 5 vozů k nástupišti délky 75 metrů 😎
A taková situace nastává na trati Ostrava-Frenštát kde?
Nejezdí tam náhodou teď brejle s pěti vozy?
Když jsem byl malý chlapec, tak i se sedmi 🙂
Svého času tam jezdily 2x patra..
no to už je hodně dávno..to ještě jezdili rychlíky na Ostravici..
Občas jo (třeba o víkendu na Sp 1638), ale obvykle jezdí 754/750.7+4*Bdt nebo 842+2*Bdtn
Jistě, ale v aktuální diskuzi jde o délku nástupišť a (ne)nutnost tam nakupovat patráky. Ale MSK to tak chtěl, tak ať si to výletníci užijou. Jsem zvědav, kdy proběhne ta elektrifikace, jež je hlavní motivací pro takovéhle atypické řešení.
Co je na tom atypického? To, že konečně máme univerzální řídící vůz a jím využívanému řídícímu systému dovedeme (konečně) přizpůsobit při nerozsáhlé rekonstrukci i ovládání starších hnacích vozidel? To by snad mělo být normální a ne „atypické“, nemyslíte?
Uvidíme za 10 let, kolik bude v ČR jezdit těchto souprav (s nějakou lokomotivou).
A nebylo by lepší nakoupit více dvouvozových jednotek, které by se mohly v provozu spřahovat, aby nemusela jezdit večer jednotka prázdná?
A co uděláte s tou soupravou, co jí někde necháte … musíte k ní mít někoho, kdo jí odstaví do deponie …. Myslíte, že ve Švýcarsku řeší že v „polonočním“ provozu, třeba od 20.00 že tam v desetivozové ucelené soupravě jede 20 % cestujících ? V Belgii na vlacích Eupen – Oostende to dělají tak, že „zadní“ část soupravy (jede tam 5B – 2A – 5B) zamknou, ale ty zamčené vozy tahají sem a tam jako medvěda ….Pokud tam jedou spojené EJ, tak jedna jede se zablokovanými dveřmi … Na vymýšlení pitomosti jako dělení souprav tam nemají čas, právě tak… Číst vice »
Nejezdí
Co jak…i 5vozová jednotka by se tam přesně vešla…(protože by jí nepřebývala lokomotiva)
5x 25 m = 125 m
Dělat 15m články je plýtvání podvozky.
Spíše bych šel na 26,40 m, 951 ZSSK měří 79,2 metru ….
Nástupiště v které stanici má tuto délku? Projel jsem si všechny zastávky a stanice na satelitních snímcích a nic pod 120m jsem tam neviděl.
vidím dvě podlaží – tudíž jedno patro…. vidím něco blbě?
No ještě, že není podsklepená.
Vtipný, jak polovina těch pantátů má stejný hnědý lakýrky. To se někde fasuje?
To je znak určitého společenského (managerského) postavení. Jako že určití lidé (skupiny) nadlidí jezdí v autě stejného výrobce a typu.
Více komické jsou ty helmy, že by nový doplněk pro cestování vlaky ČD.
Hnědý kožený polobotky prodá Baťa za 2 litry klidně i „podčlověkovi“.
A nebo taky ta 1399,-
https://www.bata.cz/kategorie/web-katalog-cz-muzi-polobotky-elegantni/722430-bata-hnede-panske-kozene-ombre-polobotky
A na co ty kýble, na bukovicích, těch kaštanů ???
v devadesátkách to byla fialová saka, kdo ho neměl, byl za tydýta… teď „bosíčci“/pantátové nosí hnědé – s tím zase začaly bankéři na západě … 😀 kurwadobrejpostřeh! Lajkanec!
a navíc začali 😀 😀 😀
Baťa šil hnědé polobotky už v roce 1914. Ty jeden bankéři.
Fujtajxl, to je tak hnusný, že to snad není pravda! Proč to není natřené červeně, jako to mají Němci?!
Prosím?
Až si to později odkoupí, tak si to přetřou…
V Německu toto jezdit nemůže, neb v Německu mají jiný průjezdní průřez – v horní části užší…
Evidentně jste tady s tímto názor ve výrazné menšině.
Pro mě j to naopak velmi heká jednotka, dovolím si tvrdit jedna z nejhezčích, co v současnosti existuje.
Nestačila by vám na čele „rudá hvězda“ coby symbol pracujícího lidu ….
Jestli se Vám více líbí RegioNovy (které na některých vlacích Val-Mez – Ova jezdí) nebo 842 tak prosím 🙂 .
Pěkné soupravy. Nicméně v té červené pro DB vypadalo čelo řídících vozů lépe.
Podle mě jsou pěkné obě varianty.
ABfbdmteeo je (jako tradičně) pěkně zvolený název.
Na váš nick pořád nemá..
Že jo – proč to dělat jednoduše, když to jde složitě…s 2 přebytečnými písmeny…
Pojízdná abeceda v moderní verzi …
A máme tu přezdívku pro soupravu 😀
Vyjede s cestujícími už v létě aspoň jeden z nich? Díky komukoliv za info.
I dříve.
Ani náhodou.
Nejdříve v prosinci, když všechno klapne.
fakt nechápu ty haldy mínusů, spíš to bude až další rok, ale co už…
Nádhera! Nechtěli by jich vyrobit pár navíc i pro Pacifik? 😀
Na Facebooku středočeského radního pro dopravu jsem něco takového zaznamenal. Psal tam cosi o modernizaci vozového parku a v komentářích zmiňoval právě Pacifik. Fotky této jednotky přiložil k příspěvku jako ilustraci.
Mimochodem, ocenil bych, kdyby zkusila redakce na toto téma zjistit něco bližšího 😇
Na Pacifik by byly super. Ale nesmíme zapomínat, že jediné motorové lokomotivy v majetku ČD které mohou jezdit s vratnými soupravami a tedy být ovládány s řídícího vozu jsou lokomotivy řady 750.7, kterých je všeho všudy 19. Z toho pět těchto lokomotiv už má své soupravy jisté. Takže je k dispozici 14 lokomotiv. Z toho 4 má zasmluvněný Olomoucký kraj pro provoz do Jeseníků, ty mají navíc na čelech reklamu na Olomoucký kraj, ten rozhodně nebude souhlasit s výměnou 750.7 za 754, které jsou méně spolehlivé a mají díky vyšší spotřebě nejen paliva ale i maziv vyšší náklady na údržbu.… Číst vice »
Čert vem turisty…
Co kvůli turistům, kvůli šotoušům (a kvůli tomu, že jiné stroje nejsou).
Pražský 750.7 jezdí Mělník a Mladou Boleslav, kde dříve jezdily jen 854, které se tu motají doteď. Brejle by klidně mohli jezdit s vratnými patry jinde a hydry s 954 a Bdtn se můžou klidně vrátit proložené 843, které se na 070 začínají objevovat.
Což přesně odpovídá provozní situaci – přes týden s elektrikou na Berounech a o víkendech s brejlovcem na pacifik. Obdobně jako se patra používají nyní… Jen by bylo potřeba ještě několik vhodných vložených vozů pro posílení v pracovní dny – do každé soupravy alespoň dva.
A projedou? 🙂
Proč by neprojeli?
Průjezdný profil, poloměr oblouků, únosnost svršku?
Správný dotaz: ne, že by neprojely (pokud jde třeba o obrys vozu, apod.), ale pro pravidelný provoz je to otázka posouzení tamních konkrétních poměrů – „modrá patra“ na Pacifik (na rozdíl od třeba „Béček“) smějí, ale u těchto nových to asi zatím nikdo neprověřoval – jde třeba o délky vozů, přes nárazníky, rozteče podvozků, atd., a k tomu se asi musí nejdříve vyjádřit SŽ(DC)= stejně , jako se k tomu vyjadřovala „třináctka“ jako její předchůdce v minulosti.
Přesněji, na Pacifik jako takový (čerčanská větev) snad Béčka smějí a občas se tam na pravidelném vlaku i vyskytnou. Na Dobříš snad nesmějí, ale tam už pravidelně nejezdí ani ta patra.
Ano, Béčka a dokonce občas i Áčka se někdy jako rychlá náhrada na horním i dolním Pacifiku vyskytnou…
V loňském grafikonu tam jezdila dokonce čtveřice Bdmtee o víkendu turnusově – na dvou párech vlaků přes léto v sobotu.
Nechtěli.
Tam přejdou 843…
Kdo to kdy viděl aby jezdila lokomotiva s 2 patrovými vozy…
Byl jste někdy na té trati? Umíte si tam představit letní víkend v podání 843? Buď by ten vlak musel přesahovat nástupiště nebo by se museli cestující hodně drasticky mačkat. Takže jediné co tam zvládne víkendové nápory, je právě lokomotiva s patrovými vozy, která holt i přes týden potřebuje využití, proto jezdí jen se dvěma.
843+Btn753+Bftn791+Btn753+843 představují dohromady 320 míst k sezení…tak co blázníte…
Vypadají pěkně. Mohlo se jich koupit více. Třeba na Pacific přes víkend ve dvojici a jako posila Elefantů ve všední dny.
Jen žádné syslografy!
Otázka je, jestli příští generace 471 vyrobí Siemens, Stadler, Pesa…
Scheißewerke Pilsen totiž sice něco dostane od ČD, ale od Státních drah už nedostane nic. 😀 😀 😀
Pouhá netrakční jednotka bez dalšího hnacího vozidla jako posila „Elefantů“ (= jen s nimi „zkuplovaná“) asi těžko …
Měl jsem na mysli spojení dvou souprav – tím vznikne 6 vozová netrační souprava.S lokomotivou muže ve všední dny sloužit stejne jako Elefant,
Koncept, který by pro toto fungoval by byl pevně spřažená 4 vozová jednotka s průchodem u lokomotivy. Taková jednotka by mohla o víkendech pendlovat na dolním Pacifiku a kapacitně by bohatě stačila. K tomu by byly vyrobeny solo patrové vozy se stejnými parametry, které by pak doplňovaly jednotky v PID přes týden. O víkendu by se solo vozy využívaly zase na horním Pacifiku, kde by poskytly stejnou kvalitu jako na dolním. Na horním Pacifiku totiž nedává vratná souprava příliš smysl, jelikož se vozy do Čerčan naváží s táborským Sp a cestou zpátky si zase v Čerčanech bere do Prahy vlak… Číst vice »