Na odtazích špatně zaparkovaných aut Praha prodělává desítky milionů. Zatím nepomohlo ani zdražení

V Praze se nyní platí za odtah auta stejně, jako ve Vídni za odvoz špatně zaparkované koloběžky.
Za loňský rok Praha prostřednictvím Správy služeb hlavního města Prahy (SSHMP) „proděla“ na odtazích špatně zaparkovaných aut 58 726 186 korun. Vyplývá to z odpovědi správy na žádost o poskytnutí informací podle zákona 106.
„V roce 2024 eviduje SSHMP náklady na komplex služby nucených odtahů vozidel (odtah, parkování, střežení vozidel v režimu 24/7) ve výši 113 938 181 Kč,“ uvádí se v dokumentu.
Úhrady za odtahy přitom dosáhly pouze částky 55 211 995 korun.
Kopii odpovědi zveřejnil na síti X bývalý spolupředseda Zelených na Praze 3 a datový analytik Petr Novák. Na webu SSHMP přitom dokument už není k nalezení, přestože ho Google ještě nedávno zaindexoval. Petr Novák pro Zdopravy.cz uvedl, že není autorem žádosti, nicméně ho osobně zná a o autenticitě dokumentu je přesvědčen.
Za auto jako za kolo
Od loňského září Praha zvýšila platby za odtažení na dvojnásobek. Platba za standardní odtah se zvedla z 1 900 korun na 3 800 korun. Zvýšily se i ceny za parkování odtažených automobilů.
Řešením neekonomických odtahů by podle Nováka mělo být jejich další zdražení. „V Praze se nyní platí za odtah auta stejně, jako ve Vídni za odvoz špatně zaparkované koloběžky či jízdního kola,” říká Novák.
Každý odtah musí nařídit městská policie, která si je podle Novákových slov vědoma, že to město může finančně zatěžovat, a proto s nařizováním odtahů šetří. „Rozhodnutí je vždy na posouzení strážníka, odtahy navíc neprobíhají každý den,“ popisuje politik Zelených.
Agenda odtahů patří přímo do gesce primátora Bohuslava Svobody. Loni během úprav ceníku změny prosazoval i jeho náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib, který si na sociálních sítích pochvaloval, že se podařilo zvýšit kapacitu odtahů z 12 tisíc na 25 tisíc za rok. Od roku 2009, kdy se odtáhlo 68 tisíc aut, tento počet setrvale klesal.
„Tuto otázku jsme řešili už v loňském roce. Právě proto jsem prosadil v červenci 2024 na městské radě zvýšení ceny za nucené odtahy, aby se ztrátovost této služby snížila a zároveň se umožnilo rozšíření její kapacity,“ uvedl nyní pro Zdopravy.cz Hřib.
„Předpokládám, že za celý kalendářní rok 2025 proběhne vyhodnocení a uvidíme, zda bude potřeba upravit cenotvorbu, zlepšit vymáhání plateb nebo optimalizovat náklady,“ dodal Hřib.
Odtahů existuje několik druhů. Vedle standardního je ještě takzvaný neúplný, kdy je automobil již naložen, ale řidič dorazí na místo před odjezdem odtahového vozu. V takovém případě se platí zmíněných 2 500 korun. Zpětný odtah nastává, když řidič ponechá auto v místě, kde se například opravuje silnice, a po skončení oprav správa služeb vůz vrátí na místo. U těchto případů se platba loni zvýšila na 7 000 korun.
Posledním typem je takzvaný technický úkon, který se využívá zejména při čištění ulic. Překážející vozidlo je dočasně umístěno na odtahový vůz, který poodjede. Za to nyní řidiči platí 2 400 korun.
V případě parkování odtažených vozidel nyní řidiči platí za první až třetí započatý den 250 korun a následně 400 korun, navýšení počítá s jednotnou platbou 500 korun za den. Od 181. dne se částka sníží na 50 korun denně.
Už při loňském zvýšení však někteří politici upozorňovali, že zvýšení ceny je nedostatečné.
Praha zdraží platby za odtahy na dvojnásobek, podle opozice nedostatečně