Na nové vlaky nemáme peníze, na staré ano. Pardubický kraj utratí další miliony za nostalgii
Lokomotiva 751.004. Foto: Jim40135 / Flickr.com

Kraj si pořizuje od Českých drah Bardotku a Štokra.

Kraj si pořizuje od Českých drah Bardotku a Štokra.
Když už chce utrácející hejtman kopnout do vrtule, tak ať si vybuduje něco kapacitnějšího na Králíky a Dolní Moravu. Třeba pro provoz nějakého hybridního bateriového vlaku. U takové investice pak hravě přikrojí peníze na hangár/muzeum poblíž tratě a turistickou atrakci….
Super aspoň někdo něco dělá pro záchranu lokomotiv! jen tak dál super práce!
Odlisit na ceskych kolejich nostalgii a bezny provoz neni leckdy uplne jednoduche.
Kdo chce psa bít hůl si najde. Já v posledním čase zaznamenávám výrazný posun.
No pokud mají na dopravu 3,7 mld včetně dotací tak 250 mio a míň to dohromady nebude je celkem dost na koníčky hejtmana
V dohledné době (jednotky měsíců) převezmou celou linku pantery.
No, nepřijde mi, že by vlaky v Pardubickém kraji byly nějak špatné, byť u nás v Královéhradeckém kraji jsou nyní vlaky výrazně lepší. Z Pardubic do HK RegioPanter 1. generace, postupně se nasazují stejné jednotky z Ústeckého kraje na linku Kolín – Česká Třebová. Mezi Pardubicemi, Chrudimí a Havlíčkovým Brodem jezdí v lepším případě RegioFox, v horším RegioShark. Mezi Chocní, Vysokým Mýtem a Litomyšlí jezdí Stadlery RS1. V okolí Letohradu jsou všechny linky v objednávce Pardubického kraje provozovány LEO Expressem, ČD tam mají pouze vlaky v objednávce Královéhradeckého kraje na lince V2 mezi HK a Letohradem, a EC z Prahy… Číst vice »
Co konkrétně se vám na aplikaci IREDO nelíbí? Jsem také tester, ale naopak ji považuji za zdařilou a neměl jsem s ní jediný problém. Rozhodně lepší jak Idolka, Pid lítačka nebo IDS JMK Poseidon.
Nelíbí se mi následující: 1. Vývojářem aplikace je společnost Chaps – dceřiná společnost Českých drah jakožto jednoho z dopravců. A nejde tam jen o dodání informací o jízdních řádech jak má např. PID, jde o vývoj a provoz celé mobilní aplikace. Myslím si, že žádný dopravce by neměl být vývojářem aplikace IDS, když je v IDS více dopravců. 2. Rozdělení jízdenek ZTP a ZTP/P zvlášť. Např. OneTicket má, a před zavedením bezplatné přepravy též IDS JMK a IDZK měl jízdenku „Držitel ZTP, ZTP/P“, jakožto jednu kategorii (pro průvodce nulová jízdenka navíc). PID a IDPK mají v nabídce pouze jízdenku ZTP,… Číst vice »
Takže aplikace je ve špatném stavu, protože se Vám nelíbí vývojář a rozdělení jízdenek pro ZTP?
K těm panterům na lince Kolín – ČT: nebýt krachu Tratecu, jezdily by tam reko byméčka ještě dalších několik let. Ti panteři jsou jen souhra dvou náhod.
Pánovi hejtmanovi želáme veľa a veľa šťastných kilometrov za kontrolermi i regulatormi všetkých mašiniek na ktoré kedy siahne – „Nespúšťaj oči z trate!“ V porovnaní s financiami, ktoré naša spoločnosť úplne bez problémov roky a roky utápa v stavebných pamiatkach všetkého druhu i najrôznejších múzeách s návštevnosťou i významom značne diskutabilnymi, je investovanie kraja do technických pamiatok úplne marginalne – a o to záslužnejšie a obdivuhodnejšie s daleko väčším prínosom pre celú spoločnosť. Technické pamiatky sú roky a roky neprávom prehliadané. Len tak ďalej, nenechajte sa v Pardubiciach znechutiť!
OREDO je společná firma Královehradeckého a Pardubického kraje (50 na 50).
Jinak aplikace není žádný zázrak, čeká se na ní jako na smilování, ale účel plnit bude…
S nostalgií jděte do prdele.
No, oproti stavbě toho muzea (investice) jsou ty „exponáty“ víceméně za hubičku…
Takže hlavní otázkou zůstává proč „chudý“ kraj investuje do (dalšího) muzea.
Jinak proč patří k chudším je snad každému jasné – aby se nemuseli hádat s HK tak dostali každý jeden kraj, ač leží 20km od sebe. Potom holt ty kraje nejsou zrovna největší…
Sloučení těchto 2 krajů by měla být samozřejmost.
A kdo by to vedl, Mechov nebo Perníkov?
Mělo by se rozlišovat, jestli je chudý v absolutních číslech, protože je malý, nebo v přepočtu na obyvatele.
Pan Netolický je fanoušek železnic. Není to žádné překvapení.
Vazim si odvahy autora clanku toto pravdive tvrzeni napsat.
Rozumím že možná mají nedostatek vozů, ale takovýhle vlak s vozy z různých dob působí divně. Takhle to v běžném provozu nikdy nejezdilo.
Ohledně koupě jízdenky přes internet – pokud vím, tak jízdenku IDS nelze přes internet koupit ani v pražsko-středočeském PID nebo ústeckém DÚK. Pro on-line nákup by člověk musel mít aplikaci v telefonu.
S jízdenkami IREDO mám taky negativní osobní zkušenost, kupoval jsem je ve vlaku a nikdy potom nešel načíst jejich QR kód v autobuse. Naštěstí to řidič neřešil a stačilo mu se na jízdenky podívat. Zajímalo by mě, jestli někdo zažil stejnou nepříjemnost nebo je nějaký trik na to, jak jízdenky načíst.
V aplikaci to je pořád přes internet (internet je síť, i když někteří říkají internet prohlížeči 🙂 ).
Mohl jste se zapojit do testování aplikace IREDO a kupovat si jízdenky v mobilu, tyto problémy byste neměl. Každopádně ke změně jř v prosinci by měla být dostupná všem a měla by navázat i implementace do aplikace Můj Vlak
A chtělo by to narovnat to rozpočtové určení daní… Aby nestrádali kraje jako Středočeský Pardubický apod.. a ne aby se pakovali na úkor nich třeba moravskoslezský kraj… Protože aby třeba Pardubický kraj mohl zaplatit lepší dopravní obslužnost !
A podle čeho byste „narovnal“ to RUD?
Momentálně třeba vůbec nereflektuje mzdy obyvatelstva daného kraje/obce. Na obcích, co se snaží a investují a u nichž vznikají pracovní místa parazitují obce, kde je ticho, klid a mrtvo.
Osobně bych RUD zrušil a o to vše snížil daně. Ať si obce a kraje určí danění vlastních obyvatel skrze daň z nemovitosti.
To je šílenost, JENOM za nemovitost?? To bude existovat dost velká třída lidí co nebude kraji platit vůbec nic…
Tak když ti lidé v tom kraji vůbec nebydlí (daň z nemovitosti vlastněné fyzickou osobou) ani nepracují (daň z nemovitosti vlastněné právnickou osobu), tak proč by kraji měli něco platit? Samozřejmě, že daně se přenesou do nájmu.
Takže daň z nemovitosti řádově desetinásobná jako doposud? To pokud někdo zdědí starý nefunkční kravín tak aby ho okamžitě zboural, nebo ho přivede na mizinu…
A cenová mapa se stane úhlavním kamenem politického boje a možná i uplácení…
Nula od nuly pojde. Starý nepoužívaný kravín má tržní cenu danou potenciálem svého využití.
Tedy ano, jestliže zdědím starý nefunkční kravín uprostřed Prahy a nebudu s ním nic dělat přivede mě na mizinu. Jestli to bude v nějaké příhraniční obci, kde má nulovou hodnotu, tak i daň bude malá.
Ale Jane. To chce na to jít od lesa. Nejdříve musíte ty kraje zrušit. Jsou to jenom rozpočtové jednotky/uzly, tzv. NUC, které se nakreslily pro potřeby rozdělování dotací EU…. Jako marketingově to mělo fungovat že to přiblíží výkon veřejné moci blíže občanům, ale realita je víme jaká….
Na takovou rozlohu naší země je krajů moc stojí to hodně peněz jenom úředníci si to pochvalují mají práci a peníze. Pak jsou dvě krajská města cca 20 km vzdálení od sebe
Tohle mi nevadí. Jsem moc rád za zachování železniční historie. Jak někdo psal, jsou to drobné ve srovnání s pořízením nových vozidel.
Naprosto s Vámi souhlasim.Ten kraj okolo Králíků potřebuje oživit.At je hejtman Netolický jakýkoliv,tak pod jeho vedenim má Pardubický kraj alespoň nějakou dlouhodobou rozvojovou koncepci.
„oživit“ je oblíbená formulace když se utrácí nějaké peníze, s oblibou z dotací takže s „lehkým srdcem“…
Mám to podobné a dlužno dodat, že taková lokomotiva na hodnotě neztrácí.
Nicméně finance jsou jedna část a druhá část je náplň práce hejtmana: Koníčky by neměl dělat na úkor pracovních aktivit – napřed práce, potom zábava. Kdyby mu všecko fungovalo, nemusel by ten článek ani vyjít.
Ono to Králicko není jediné na oživení v Pardubickém kraji, ale neznamená to že všechno se musí promrhat, aby to měl hejtman tam hezčí v jednom protěžovaném koutě.
Řekl bych, že železniční osobní doprava v PA kraji je na docela slušné úrovni a brzy bude ještě lepší, protože konečně půjdou do pekla syslové. Totální katastrofou je ale autobusová VHD. Stačí se odstěhovat pár kilometrů za hranice krajského města a zjistíte, že vám jede pár autobusů v kladiva ráno, pár odpoledne, jeden spoj večer před osmou a o víkendech a svátcích celý den nic. Plus nedostatečná kapacita spojů, třeba na lince 601 – v ranním autobusu do PA jedou školáci nacpaní jak sardinky, poslední nastupující jsou přimáčklí na čelním skle. Dřív tam jezdil kloub, teď kraj objednává krátký bus,… Číst vice »
Protože to není jeho milované Ústecko ale posrana Chrudim, která ho nezajímá. Tam jde vše a miliardy tečou.
Železniční VHD v Pardubickém kraji je naprd úplně stejně, jako ta autobusová. Pardubice mají jen tu kliku, že leží na koridoru.
Porovnejte si intervaly s Královéhradeckým krajem, se kterým se Pardubický kraj tak rád porovnává.
Ja chápu, že titulek je chytlavý, ale: 1) v článku jsem napočítal 18 milionů Kč utracenych za exponáty. Cena nove jednotky je o řád vyšší. 2) 221 milionů na stavbu muzea půjde z dotace EU interreg, pokud vše správně sleduju- to je hromádka ze které peníze na nové vlaky nejspíš nedostanete. Jinými slovy: interpretace, že kraj utrácí za nostalgii na úkor kvality standardní železniční obsluznosti podle mého spíš dost kulhá.
Cena jednotku se odepisuje 10 – 30 let. A pokud dojde na soutěže na dopravce, tak cena obvykle klesá při stejné kvalitě nebo se o něco zvýší s novými vlaky.
Pak je otázka, jak mnoho se má kraj angažovat v muzeu železnice, což je činnost, která s krajem úplně nesouvisí a částečně ji řeší spolky typu Východočeská dráha. A jak řeší činnosti, které pod kraje obecně spadají tedy regionalni doprava, školství, zdravotnictví,
Délka odepisovani s tím nemá co dělat. Stejně ty peníze musíte na začátku mít. Exponáty se taky neojezdi za dvě sezóny. Naopak diskuse o tom zda kraj má nebo nemá zřizovat muzea, a případně jaká, je zcela legitimní, ale neměly by v ní znít zavádějící argumenty jako je právě ten z titulku.
Nejsem bezvýhradný fanda pana Netolického a jeho aktivit, ale nutno říct, že regionální muzejnictví je běžná a legitimní aktivita krajů. Pardubický kraj zřizuje Východočeské muzeum v Pardubicích a oblastní muzea v bývalých okresních městech, takže proč by nemohl zřídit regionální železniční muzeum. Samozřejmě by mělo mít nějakou koncepci vzhledem ke své lokalitě (výtopna v Dolní Lipce jako domov štokra a zamračené??).
JO, je to z obdobného soudků jakože 100mio na lokálky brání výstavbě VRT za stovky miliard.
Účelem těchto celkem pravidelných článků o Pardubickém kraji je pomluvit a poplivat.
Mám podezření, že panu Sůrovi někdo z PK něco vyvedl a on se potřebuje …
By mě spíše zajímalo, kdo panu hejtmanovi radí, jaká lokomotiva se kde prodává? Nebo že by četl Zájmy strojvůdce?
Zřejmě bude na hejtmanství nějaká zakonapirovaná šoto buňka.😉
Teď vážně, na jednu stranu brečet, že nemáme peníze a pak je vyhazovat za šoto nesmysly je vážně na hlavu.
Jako že by do doby vyřešení té rozpočítávací nerovnováhy kraj zcela rezignoval na jednu ze svých důležitých funkcí … totiž poskytovat veřejnou službu v bohilibých oborech, které však nejsou komerčně samofinancovatelné. Přesně proto si totiž veřejnoprávní korporace (typu kraj, obec, stát) platíme.
Po všem ziskovém natáhne ruku soukromník, oro to ostatní tu máme veřejnou správu
Pan hejtman by pro kraj i dopravu udělal nejlíp,kdyby šel na plný úvazek řídit lokomotivu,když má teda tu licenci..
Tak jistě, názory jsou různé … někdo jako kulturní hodnotu uznává jen návštěvnost rockového koncertu …
Ten koncert si na sebe ovšem vydělá a návštěvníci ho platí dobrovolně.
Nevím,jak to souvisi..A to muzeum je z toho,co kraj dělá a nedělá,furt ještě relativně to pozitivní.
Tak kdo ty prachy má?A jak to že si velké města dovolí investovat za podobné stavby i miliardy?Za ty peníze na muzeum se u nás třeba postavil parkovací dům apod.A nebo je tady špatné přerozdělování a kraj jako mezi článek jen zbytečný přerozdělovač?A tím pádem zcela zbytečný a já patřím klidem co si myslí že kraje jsou zcela zbytečné jako senát, ale tydy stovky miliard nikdo ušetřit nechce.Protože není společná vůle bez ohledu na politickou příslušnot.
Takže kraje jsou zbytečný přerozdělovač a vše se bude řídit z Prahy? Trochu přemýšlet, prosím.
Společná vůle? V základu prosím, ale je normální, že různé skupiny obyvatel mají různé názory na řešení celospolečenských otázek.
Třeba na Slovensku to objednávaní vlaků z hlavního města funguje naprosto skvěle a železniční doprava tam jen vzkvétá. /s
Tak určitě!😅 Opravdu máte na Mysli Sovensko?!
To /s na konci příspěvku značí „konec sarkasmu“ (ironie, nadsázky) 😉
Stovky miliard za co?
Pokud ty veřejné „služby“ (nejen muzea, ale i silnice, školy, nemocnice, …) nebude finančně administrovat krajský stupeň samosprávy, tak velice podobné miliardové rozpočty bude spravovat někdo jiný … ty miliardy neušetříte, na silnicích se nepřestanou tvořit výtluky, školy budou potřebovat zateplit a rekonstruovat školní kuchyni, v nemocnicích bude potřeba opravy a výstavba …
Tak zrovna parkovací dům je na zhruba stejné, ne-li horší úrovni. Věc, co si při současných cenách nevydělána provoz, natož, aby se investičně zaplatila.
Podobné je to s výtoňským mostem v Praze. Nostalgie dostala přednost před funkčností.
Nic ve zlém, ale toto je prokázana nepravda a kdyby SŽ nekaslala na udrzbu, netlacila tak vehementně zájmy betonové lobby nebo si někdo nepotřeboval postavit pomník, dávno mohlo byt trikolejne spojení hotové a životnost stávajícího o 100 let prodloužená.
Sám tady hýříte prokázanými nepravdami.
To že SŽ a její předchůdci dlouhodobě kašlali na údržbu je pravda.
Na druhou buď můžeme mít most, který bude dvojkolejný či možná tříkolejný, ale bude hlučný, traťové zatížení a rychlost nízká, životnost omezená nebo můžeme mit moderní most, který nebude okolí zatěžovat tolik hlukem, umožní vyšší traťové zatížení a rychlost a hlavně přepnutí trakčního napájení na 25 kV AC.
Když má něco plánovanou životnost 100 let, dává smysl do toho investovat, aby to dožilo do těch 100 let, pak se zboří a postaví se nový.
Proboha jak na dvoukolejný most nacpete tři koleje, když ho neprestavite. Po té opravě z něj tam stejně zbyde svařenec, který bude vypadat jako původní most.
A v zájmu betonové lobby bude nový most ocelový. Jo to dává smysl. Úplně stejně, jako prohlásit tuctovou nýtovanou příhradovinu kulturní památkou.
Konstrukce Výtoňského má jasně danou životnost a tak bylo naprosto neekonomické do něj něco vrážet, když se počítalo s novým. Pak přišli památkáři a spolky a hodily do toho vidle.
Mimoběžné přirovnání.
Už tady někdo doložil, že investice PK do muzea a jeho exponátů z vlastních prostředků jsou DROBNÉ oproti částkám na VHD.
S touto logikou bychom mohli peníze dosud jdoucí na pořízení a údržbu památek „propálit“ za naftu denodenně kroužících busů. Výšledkem by byla ztráta památkových hodnot a na druhé straně ve vzduchu trochu čoudu z té nafty…
Zase mne nepřijde ze by vozový park byl nějaký špatný, kromě Holic a Heřmanova Městce, kde jezdí regionovy, tak jezdí moderní vozidla ( ano vím že na Kolín-Třebová budou pantery komplet až od prosince).až se uvolní z Lanškrouna nebo Litomyšle tak budou jezdit všude.
Ještě loni tam jezdily šukafony, tak i to je malý posun vpřed. A postupně tam mají přijít spidery. Ještě by mohl kraj pořídit jednu nebo dvě lišky do brodského depa, aby měl pokryté i zálohy něčím lepším.
No ono ta 4 už by taky potřebovala sakra opravu.uz 20 let vypadá pořád stejně,co jsme na ni dělali,když ještě táhla osobaky
Pardubický kraj tu nostalgii provozuje za plnou cenu, takže nějaká návratnost bude. Narozdíl od Ústeckého, který ji integruje do krajského tarifu.
Za plnou cenu? Víte vůbec jaká je plná cena provozu parní lokomotivy? Ne, jízdenka za 100 korun vážně není plná cena.
No vidíte a v Ústeckém kraji to máte z Ústí do Zubrnic za 30kč
Určitě více jak za plnou. Nedávná jízda Hradec K. – Letohrad stála kolem 300 kč. A 7.11 z Prahy do Budějovice párou to je za 500.
Otázka zní kolik v těch vlacích vůbec jezdí lidí , když tady koukám na strojvedoucího a průvodčího a žádný pasažér tak je něco špatně.
Taky je třeba brát v úvahu proudy lidí, když je pěkně, tak jezdí davy lidí ráno na hory, a zpět prázdné. Večer se to otočí.
Nebo má jet jeden vlak plný ráno tam, tam udělat dělenou směnu, a večer plný zpět? A mezitím nic…?
Trochu to připomíná ten vtip, že finanční magnát Warren Buffett měl rád vláčky a tak si koupil celou železnici Burlington Northern and Santa Fe Railway. Třeba to má pan Hejtman nějak podobně.
Nebo je to geniální turistická marketingová strategie.
Pak jsou tu osobní vazby na majitele turistického střediska na Dolní Moravě a Dolní Lipka je co by kamenem dohodil a buduje se takový Disneyland.
Pan hejtman ma trochu rád i letadla
Vidím tady nepatrný rozdíl:
Finanční magnát Warren Buffett si zálibu ve vláčcích hradil ze svých peněz.
Hejtman Netolický, místo aby z krajských peněz rozvíjel krajskou dopravu pro denní použití, buduje, pod rouškou rozvoje turistického ruchu, železniční muzeum, kam přijde běžný obyvatel kraje možná jednou za rok.
Podpora dopravní historie, (jako nadstavba) proč ne, ale pouze tehdy, až bude mít plně funkční a uživatelsky vstřícný krajský IDS (základna).
V situaci, kdy krajském IDS údajně ani nelze koupit lístek přes telefon, tomu rozhodně není.
Přijde-li tam běžný obyvatel Pardubického kraje 1x za rok, tak tam bude docela nával 🤣
Aplikaci IREDO používám, a, jevit pravda, bohužel
Plně funkční to bude možná v době, kdy exponáty budou už v prachu
Warren Buffet nekupoval za veřejné peníze a jeho investice se zhodnocují a vydělávají.
Netolický opakovaně poukazuje, že peníze na dopravu jsou od státu rozděleny nespravedlivě. Za to bych ho nedsuzoval, v tom má částečně pravdu. Například dostavba D35 přináší potřebu vybudovat nákladné přivaděče a obchvaty, na to skutečně kraj nemůže mít peníze a ukazuje se, že stát se moc nemá, aby se na financování všech těchto potřebných staveb podílel. Mimo ČD jezdí v závazku Pardubického kraje také LE. Ale souhlasím, že celkově rozsah dopravy a dopravní koncept má k ideálu daleko. Co se týká IREDA, tak oceňuji, že je tarifně přívětivý a jednoduchý. Dále velmi oceňuji, že je společný s KHK a tím… Číst vice »
ani na výkony LE v PK neproběhla žádná soutěž.
integrovaný systém bez integrace MHD….super řešení:-)Být lepší než Idolka opravdu není nic těžkého:)
Však většinu z toho jsem uváděl. Jen to nevidím tak černobíle. Jsou horší kraje, třeba parodie na veřejnou dopravu v Jihočeském kraji. Myslím, že stávající radní pro dopravu Pardubického kraje L. Valtr (ODS) za své zatím relativně krátké působení projevil dost snahy, tak snad dojde v dohledné době ke zlepšení.
Proč se porovnáváte zrovna s tím nejslabším kusem, kdy z toho zákonitě musíte vyjít „vítězně“?
Takové srovnání je kontraproduktivní, naopak by mohlo nahrávat názoru: „ok, tak v PK jsou na tom jen o trochu lépe, než v JČK, kde IDS není“.
Pozn.: IDS JČK bude zaveden 1.4.2026, potom bude možnost porovnání souměřitelná.
Tak proč tedy JČK kraj nezavedl IDS před více jak 10 lety jako PK? To by jsme pak nemohli v posledních 10 letech porovnávat, není to trochu divné?
Porovnáváte nyní – v roce 2025 a ze 13 ostatních krajů (a 9 IDS) jste si vybral právě jediný kraj bez IDS, takže srovnání pro PK vlastně dopadlo dobře a můžete být spokojený. 🙂
Zde je spíš otázka: Proč tu integraci do IREDO ta města a jejich DP pořád blokují?
Nato, že aplikace je jen přebarvená DUKapka, tak ten rok a půl dlouhý vývoj je dobrej bizar. Ale díky bohu za to. Jinak pardubickej kraj nedává žádný smysl, měl by se (po vzoru ireda) spojit s královéhradeckým…
A moravské části kraje do JMK, případně OK
Bylo by fajn, mít zase zemské zřízení s menšími jednotkami /okresy/, jako je to v civilizovaném světě, na západ a jih od nás…
Čím se rakouské spolkové země liší od našich krajů?
Respektují historické a přirozené hranice. Ne že vezmeme historické moravské území spádující na Moravu přilepíme k českému kraji.
Dobře, ale to „na funkci nemá vliv“ (a problémy plynoucí z různé velikosti a „váhy“ to neřeší). Asi není pochyb, že v ČR je potřeba mít nějaké vyšší územněsprávní celky mezi státem a obcí, přičemž naše 2-3 historické země jsou pro tento účel dost velké. Některé současné správní kraje jsou dost malé, ale šmahem kraje zrušit a nahradit je dvěma (třemi) zeměmi nedává smysl.
Když už uvádíte ten směr „na západ od nás“, tak si nejdřív načtěte něco o vývoji územně-správního uspořádání v Německu.
Bude stačit pouze o té jeho západní části a po roce 1945.
Možná se budete divit.
Je zajímavé ze ŘSD tyhle obchvaty, které svými stavbami vyvolá nestaví stejně jako SŽ, které donutily postavit například obchvat Kojetína nebo Chropyně. Jak se ruší přejezd tak to taky financuje SŽ místo toho aby to logicky stavěl vlastník komunikace.
Jak vám do rušení přejezdu zapadá financování této akce? https://zdopravy.cz/uprava-silnice-i-35-pod-troskami-je-hotova-zmizel-prejezd-vyrostla-okruzni-krizovatka-117600/
Že se nepodivujete nad tím, že v Pardubicích SŽ muselo zaplatit lávku nad nádražím, zatímco v Chebu ji platí město:-)Nutil SŽ někdo? (Kromě Kolovratníkova střetu zájmů)?
Je logické že přejezdy a jejich náhrady platí SŽ když tam ty cesty vedly dávno před dráhou která by je jinak přerušila.
Kraje jsou příliš malé a je jich moc. Stojí to peníze, které by se daly využít jinde. Fakticky to znemožňuje racionální fungování státu.
Naprostý souhlas!
Jak stát „racionálně fungoval“ před vznikem krajů, třeba právě v dopravě, se můžete přesvědčit porovnáním spojení v jízdních řádech z období před rokem 2000.
Před rokem 2000 taky byly kraje. Za mě byl největší problém zrušení okresních úřadů a přenesení jejich kompetencí na obce
Kraje byly zrušeny v roce 1990 a byly opětovně vytvořeny v roce 2000 ústavním zákonem o vytvoření vyšších územních samosprávných celků, který stanoví názvy a sídla krajů a vymezil jejich územní obvody výčtem okresů.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kraje_v_%C4%8Cesku
V roce 1990 nikdo kraje nezrusil, byly zrušeny KNV tot vše. To nic nemění na to ze rok 1990 je pred rokem 2000.
Hlavně spousty věcí ani pořádně neumí, treba dopravní stavby – viz Pardubice
O silnici se kraje starali i předtím, dokonce o III.tridy se starali okresy , od té doby se jim říká okrsky.
Obecně máme šíleně moc samosprávných celků. Třeba jen v Praze je celkem 57 radnic, pak ta koordinace nebo rychlost přípravy projektů vypadá jak vypadá.
Počet samosprávných obcí (nebo městských částí) by se měl redukovat tak na pětinu.
Mnohem větší problém je počet obcí,než počet krajů,které mají až na KVK celkem rozumnou velikost..
Počet obcí je přibližně to samé v nižší etáži systému. Ten systém je postavený tak, že nemůže fungovat i kdyby v něm pracovali svatí. Je to v každé funkci státu. Zdravotnictví, soudy , školství, hasiči etc. V dopravě učebnicové. 14 různých výběrových řízení, jízdenek, tarifu, systému. V naší pidizemi. Nedostatek financí, odborníků , iracionalita v organizaci dopravy v samé podstatě. Obce bez dotací nepostaví nic. Kdy a jakou dostanou netuší. Nemožnost plánování. Mrhání cizími prostředky. Korupce. Jestli chceme udržet krok se světem, měli bychom dělat významné změny. Ale poptávka po nich chybí. Populismus vládne. My jsme pro Vás koupili…z našich… Číst vice »
Výborně napsáno.
No, nejsem z krajů nadšený, ale POKUD už má taková struktura být, tak počet řádově 10 má smysl. 30 je to samé jen horší, a 3 se nikdy nedomluví…