Na nové vlaky nemáme peníze, na staré ano. Pardubický kraj utratí další miliony za nostalgii
Lokomotiva 751.004. Foto: Jim40135 / Flickr.com

Kraj si pořizuje od Českých drah Bardotku a Štokra.

Kraj si pořizuje od Českých drah Bardotku a Štokra.
Tohle mi nevadí. Jsem moc rád za zachování železniční historie. Jak někdo psal, jsou to drobné ve srovnání s pořízením nových vozidel.
Naprosto s Vámi souhlasim.Ten kraj okolo Králíků potřebuje oživit.At je hejtman Netolický jakýkoliv,tak pod jeho vedenim má Pardubický kraj alespoň nějakou dlouhodobou rozvojovou koncepci.
Řekl bych, že železniční osobní doprava v PA kraji je na docela slušné úrovni a brzy bude ještě lepší, protože konečně půjdou do pekla syslové. Totální katastrofou je ale autobusová VHD. Stačí se odstěhovat pár kilometrů za hranice krajského města a zjistíte, že vám jede pár autobusů v kladiva ráno, pár odpoledne, jeden spoj večer před osmou a o víkendech a svátcích celý den nic. Plus nedostatečná kapacita spojů, třeba na lince 601 – v ranním autobusu do PA jedou školáci nacpaní jak sardinky, poslední nastupující jsou přimáčklí na čelním skle. Dřív tam jezdil kloub, teď kraj objednává krátký bus,… Číst vice »
Protože to není jeho milované Ústecko ale posrana Chrudim, která ho nezajímá. Tam jde vše a miliardy tečou.
Ja chápu, že titulek je chytlavý, ale: 1) v článku jsem napočítal 18 milionů Kč utracenych za exponáty. Cena nove jednotky je o řád vyšší. 2) 221 milionů na stavbu muzea půjde z dotace EU interreg, pokud vše správně sleduju- to je hromádka ze které peníze na nové vlaky nejspíš nedostanete. Jinými slovy: interpretace, že kraj utrácí za nostalgii na úkor kvality standardní železniční obsluznosti podle mého spíš dost kulhá.
Cena jednotku se odepisuje 10 – 30 let. A pokud dojde na soutěže na dopravce, tak cena obvykle klesá při stejné kvalitě nebo se o něco zvýší s novými vlaky.
Pak je otázka, jak mnoho se má kraj angažovat v muzeu železnice, což je činnost, která s krajem úplně nesouvisí a částečně ji řeší spolky typu Východočeská dráha. A jak řeší činnosti, které pod kraje obecně spadají tedy regionalni doprava, školství, zdravotnictví,
Délka odepisovani s tím nemá co dělat. Stejně ty peníze musíte na začátku mít. Exponáty se taky neojezdi za dvě sezóny. Naopak diskuse o tom zda kraj má nebo nemá zřizovat muzea, a případně jaká, je zcela legitimní, ale neměly by v ní znít zavádějící argumenty jako je právě ten z titulku.
JO, je to z obdobného soudků jakože 100mio na lokálky brání výstavbě VRT za stovky miliard.
By mě spíše zajímalo, kdo panu hejtmanovi radí, jaká lokomotiva se kde prodává? Nebo že by četl Zájmy strojvůdce?
Zřejmě bude na hejtmanství nějaká zakonapirovaná šoto buňka.😉
Teď vážně, na jednu stranu brečet, že nemáme peníze a pak je vyhazovat za šoto nesmysly je vážně na hlavu.
Pan hejtman by pro kraj i dopravu udělal nejlíp,kdyby šel na plný úvazek řídit lokomotivu,když má teda tu licenci..
Tak kdo ty prachy má?A jak to že si velké města dovolí investovat za podobné stavby i miliardy?Za ty peníze na muzeum se u nás třeba postavil parkovací dům apod.A nebo je tady špatné přerozdělování a kraj jako mezi článek jen zbytečný přerozdělovač?A tím pádem zcela zbytečný a já patřím klidem co si myslí že kraje jsou zcela zbytečné jako senát, ale tydy stovky miliard nikdo ušetřit nechce.Protože není společná vůle bez ohledu na politickou příslušnot.
Takže kraje jsou zbytečný přerozdělovač a vše se bude řídit z Prahy? Trochu přemýšlet, prosím.
Společná vůle? V základu prosím, ale je normální, že různé skupiny obyvatel mají různé názory na řešení celospolečenských otázek.
Třeba na Slovensku to objednávaní vlaků z hlavního města funguje naprosto skvěle a železniční doprava tam jen vzkvétá. /s
Podobné je to s výtoňským mostem v Praze. Nostalgie dostala přednost před funkčností.
Nic ve zlém, ale toto je prokázana nepravda a kdyby SŽ nekaslala na udrzbu, netlacila tak vehementně zájmy betonové lobby nebo si někdo nepotřeboval postavit pomník, dávno mohlo byt trikolejne spojení hotové a životnost stávajícího o 100 let prodloužená.
Sám tady hýříte prokázanými nepravdami.
To že SŽ a její předchůdci dlouhodobě kašlali na údržbu je pravda.
Na druhou buď můžeme mít most, který bude dvojkolejný či možná tříkolejný, ale bude hlučný, traťové zatížení a rychlost nízká, životnost omezená nebo můžeme mit moderní most, který nebude okolí zatěžovat tolik hlukem, umožní vyšší traťové zatížení a rychlost a hlavně přepnutí trakčního napájení na 25 kV AC.
Proboha jak na dvoukolejný most nacpete tři koleje, když ho neprestavite. Po té opravě z něj tam stejně zbyde svařenec, který bude vypadat jako původní most.
Zase mne nepřijde ze by vozový park byl nějaký špatný, kromě Holic a Heřmanova Městce, kde jezdí regionovy, tak jezdí moderní vozidla ( ano vím že na Kolín-Třebová budou pantery komplet až od prosince).až se uvolní z Lanškrouna nebo Litomyšle tak budou jezdit všude.
Ještě loni tam jezdily šukafony, tak i to je malý posun vpřed. A postupně tam mají přijít spidery. Ještě by mohl kraj pořídit jednu nebo dvě lišky do brodského depa, aby měl pokryté i zálohy něčím lepším.
No ono ta 4 už by taky potřebovala sakra opravu.uz 20 let vypadá pořád stejně,co jsme na ni dělali,když ještě táhla osobaky
Pardubický kraj tu nostalgii provozuje za plnou cenu, takže nějaká návratnost bude. Narozdíl od Ústeckého, který ji integruje do krajského tarifu.
Otázka zní kolik v těch vlacích vůbec jezdí lidí , když tady koukám na strojvedoucího a průvodčího a žádný pasažér tak je něco špatně.
Taky je třeba brát v úvahu proudy lidí, když je pěkně, tak jezdí davy lidí ráno na hory, a zpět prázdné. Večer se to otočí.
Nebo má jet jeden vlak plný ráno tam, tam udělat dělenou směnu, a večer plný zpět? A mezitím nic…?
Trochu to připomíná ten vtip, že finanční magnát Warren Buffett měl rád vláčky a tak si koupil celou železnici Burlington Northern and Santa Fe Railway. Třeba to má pan Hejtman nějak podobně.
Nebo je to geniální turistická marketingová strategie.
Pak jsou tu osobní vazby na majitele turistického střediska na Dolní Moravě a Dolní Lipka je co by kamenem dohodil a buduje se takový Disneyland.
Pan hejtman ma trochu rád i letadla
Vidím tady nepatrný rozdíl:
Finanční magnát Warren Buffett si zálibu ve vláčcích hradil ze svých peněz.
Hejtman Netolický, místo aby z krajských peněz rozvíjel krajskou dopravu pro denní použití, buduje, pod rouškou rozvoje turistického ruchu, železniční muzeum, kam přijde běžný obyvatel kraje možná jednou za rok.
Podpora dopravní historie, (jako nadstavba) proč ne, ale pouze tehdy, až bude mít plně funkční a uživatelsky vstřícný krajský IDS (základna).
V situaci, kdy krajském IDS údajně ani nelze koupit lístek přes telefon, tomu rozhodně není.
Přijde-li tam běžný obyvatel Pardubického kraje 1x za rok, tak tam bude docela nával 🤣
Aplikaci IREDO používám, a, jevit pravda, bohužel
Warren Buffet nekupoval za veřejné peníze a jeho investice se zhodnocují a vydělávají.
Netolický opakovaně poukazuje, že peníze na dopravu jsou od státu rozděleny nespravedlivě. Za to bych ho nedsuzoval, v tom má částečně pravdu. Například dostavba D35 přináší potřebu vybudovat nákladné přivaděče a obchvaty, na to skutečně kraj nemůže mít peníze a ukazuje se, že stát se moc nemá, aby se na financování všech těchto potřebných staveb podílel. Mimo ČD jezdí v závazku Pardubického kraje také LE. Ale souhlasím, že celkově rozsah dopravy a dopravní koncept má k ideálu daleko. Co se týká IREDA, tak oceňuji, že je tarifně přívětivý a jednoduchý. Dále velmi oceňuji, že je společný s KHK a tím… Číst vice »
ani na výkony LE v PK neproběhla žádná soutěž.
integrovaný systém bez integrace MHD….super řešení:-)Být lepší než Idolka opravdu není nic těžkého:)
Však většinu z toho jsem uváděl. Jen to nevidím tak černobíle. Jsou horší kraje, třeba parodie na veřejnou dopravu v Jihočeském kraji. Myslím, že stávající radní pro dopravu Pardubického kraje L. Valtr (ODS) za své zatím relativně krátké působení projevil dost snahy, tak snad dojde v dohledné době ke zlepšení.
Proč se porovnáváte zrovna s tím nejslabším kusem, kdy z toho zákonitě musíte vyjít „vítězně“?
Takové srovnání je kontraproduktivní, naopak by mohlo nahrávat názoru: „ok, tak v PK jsou na tom jen o trochu lépe, než v JČK, kde IDS není“.
Pozn.: IDS JČK bude zaveden 1.4.2026, potom bude možnost porovnání souměřitelná.
Nato, že aplikace je jen přebarvená DUKapka, tak ten rok a půl dlouhý vývoj je dobrej bizar. Ale díky bohu za to. Jinak pardubickej kraj nedává žádný smysl, měl by se (po vzoru ireda) spojit s královéhradeckým…
A moravské části kraje do JMK, případně OK
Bylo by fajn, mít zase zemské zřízení s menšími jednotkami /okresy/, jako je to v civilizovaném světě, na západ a jih od nás…
Čím se rakouské spolkové země liší od našich krajů?
Respektují historické a přirozené hranice. Ne že vezmeme historické moravské území spádující na Moravu přilepíme k českému kraji.
Když už uvádíte ten směr „na západ od nás“, tak si nejdřív načtěte něco o vývoji územně-správního uspořádání v Německu.
Bude stačit pouze o té jeho západní části a po roce 1945.
Možná se budete divit.
Je zajímavé ze ŘSD tyhle obchvaty, které svými stavbami vyvolá nestaví stejně jako SŽ, které donutily postavit například obchvat Kojetína nebo Chropyně. Jak se ruší přejezd tak to taky financuje SŽ místo toho aby to logicky stavěl vlastník komunikace.
Jak vám do rušení přejezdu zapadá financování této akce? https://zdopravy.cz/uprava-silnice-i-35-pod-troskami-je-hotova-zmizel-prejezd-vyrostla-okruzni-krizovatka-117600/
Že se nepodivujete nad tím, že v Pardubicích SŽ muselo zaplatit lávku nad nádražím, zatímco v Chebu ji platí město:-)Nutil SŽ někdo? (Kromě Kolovratníkova střetu zájmů)?
Kraje jsou příliš malé a je jich moc. Stojí to peníze, které by se daly využít jinde. Fakticky to znemožňuje racionální fungování státu.
Naprostý souhlas!
Jak stát „racionálně fungoval“ před vznikem krajů, třeba právě v dopravě, se můžete přesvědčit porovnáním spojení v jízdních řádech z období před rokem 2000.
Před rokem 2000 taky byly kraje. Za mě byl největší problém zrušení okresních úřadů a přenesení jejich kompetencí na obce
Kraje byly zrušeny v roce 1990 a byly opětovně vytvořeny v roce 2000 ústavním zákonem o vytvoření vyšších územních samosprávných celků, který stanoví názvy a sídla krajů a vymezil jejich územní obvody výčtem okresů.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kraje_v_%C4%8Cesku
V roce 1990 nikdo kraje nezrusil, byly zrušeny KNV tot vše. To nic nemění na to ze rok 1990 je pred rokem 2000.
Hlavně spousty věcí ani pořádně neumí, treba dopravní stavby – viz Pardubice
O silnici se kraje starali i předtím, dokonce o III.tridy se starali okresy , od té doby se jim říká okrsky.
Obecně máme šíleně moc samosprávných celků. Třeba jen v Praze je celkem 57 radnic, pak ta koordinace nebo rychlost přípravy projektů vypadá jak vypadá.
Mnohem větší problém je počet obcí,než počet krajů,které mají až na KVK celkem rozumnou velikost..