Na Masaryčce SŽ dokončila nové sanitární koleje. Objevil se však problém s obří platformou nad nástupišti

Příprava napojení kolejí pod Vítkovem na Negrelliho viadukt. Foto: SŽPříprava napojení kolejí pod Vítkovem na Negrelliho viadukt. Foto: SŽ

Trať z Masaryčky do Libně je opravená, nová nástupiště se otevřou později.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Bude se bourat…?

LKB

Můj názor je, že, pokud ministr dopravy za tuto blamáž, další z mnoha, odvolá konečně generálního ředitele SŽ, získá současná vláda mnoho politických plus bodů.

N.N.

Chybu v projektu ale neudělala SŽ. To mají na SŽ padat hlavy za to, že se na to přišlo?

LKB

Chybu v projektu pravděpodobně primárně udělal projektant nebo projektanti jednotlivých fází projektové přípravy. Zároveň chybu jednoznačně udělal zhotovitel – realizátor, který musí připravovat realizační dokumentaci, což jsou desítky až stovky dokumentů – realizátor v rámci povinnosti odborné péče měl zjistit, že projekt v dané části není správně dimenzován. Rozhodně jsem proti názoru, že za vše může jen projektant a všichni ostatní by si měli umýt ruce (ač nevím, kdo projektant/ka je a vůbec ho/ji neznám). SŽ si bohužel nepohlídala, aby k tomuto problému nedošlo, což v rámci povinností péče řádného hospodáře a povinností odborné péče mohla – měla navíc prevenční… Číst vice »

Herold

To jsou zase výklady…pokud investor (ať už je to SZ nebo někdo jiný) zadá přípravu projektu oprávněné osobě, která na to má „kulaté razítko“, tak samozřejmě jedná s péčí řádného hospodáře a nemusí nic přepočítávat, jestli v projektu není chyba, právě proto, že jej zadal odbornikovi.

LKB

Herold: Váš úsudek je zcela mimo aktuální soudní rozhodovací praxi.

Gwann

Tak popisujte, jak zodpovidam jako statutar firmy za neschopnost statika s razitkem, co jsem najmul….

Samotna firma samozrejme za prusery onoho najateho statika zodpovednost ma a az nasledne se muze hojit na dotycnem umelci.

Y.K.

No to tedy nevím, přepočítávat statický výpočet projektanta? K čemu ten projekt pak je a proč se za něj platí až stovky milionů? A kde vezmou lepší data než projektant na prvním místě?

Existuje možnost, že daná zjištění vyplynula až z měření dokončené části konstrukce co už postavili a to ukázalo něco co výpočet neukázal. Jinak není moc důvod, proč by si toho měli všimnou až teď.

diem72

Hlavně si dejte pozor na svou osobní prevenci … pak už budete mít život jen samá pozitiva a sociální jistoty🤭

DavidS

Já myslím, že naprostá většina lidí asi ani netuší, kdo je generální ředitel SŽ. Spoust lidí si ani nevšimlo oddělení ČD od SŽ, tudíž bych ten význam nepřeceňoval.

Fanda

K tomu zvýšení rychlosti, jaká je ted tedy maximální rychlost v daném úseku?

JAJV

Bývalo na příjezdu 50 a výchozí 40, v současnosti je oběma směry 40 😂😂

bakiy

Kde se ten pokrok zasteví… 😂

Alibaba

Při vyšší rychlosti na zarážedle nebo až u UGA…

Martin

fira chtel jen zdravy napoj a myslel, ze jsou drive-in…

Y.K.

není to tím, že se tam přespříští rok zavede výhradní provoz ETCS, tak tam nejsou žádný extrabuřty v návěštění? na LIbeň má být až 100 km/h, na Bubny 40 / 60 km/h.

jan táborský

A sakra , to bude zase miliard navíc , zcela nepředvídatelně a uznatelně….

lokodepo

Kolik tipujete? 45 %?

jan táborský

90% nejsou to troškaři, je to v Praze koukněte na Baranďák, chtějí hrát stejnou ligu tak se rychle učí…

DavidS

geniální příklad…

Petr

Snad Smíchov nedělal stejný projektant.

David

Tak projektoval to samozřejmě SUDOP Group, jako ostatně skoro všechno na železnici.

mgr.pavel

„dílčí část platformy nemusí být dostatečně vyztužená.“ – to jako že by hrozilo něco ve stylu přístřeší v Novi Sad?

tarten

„Otevření nových nástupišť tzv. liché skupiny“ – vím že to tak Manekýn pojmenoval, ale co to konkrétně znamená? Předpokládám, že jde o nové uspořádání – které koleje to tedy jsou?

Juraj

To jsou ty blíže k novým barákům, kde mj. bude nové nástupiště 8 a 9.

Čísla nástupních hran jdou postupně od 1 po 9, zprava doleva při pohledu z haly. Jenže nádražácké číslování kolejí je obvykle odlišné: od přímých traťových kolejí na jednu stranu sudé, na druhou liché. Tady byly myšleny ty severní staniční koleje.

Adam Ř

Ovšem podle Wiki stránky Masarykovo nádraží i podle Open Railway Map se používají pro služební účely stejná čísla kolejí jako se sdělují cestujícím, což dává smysl vzhledem k tomu že
1) je to nádraží hlavové
2) je to nádraží na dvou asi tak stejně významných tratích
3) jedna z těch tratí k němu přichází obloukem, takže těžko říct která kolej je přímým pokračováním traťové

J.S.

Je to tak, na masaryčce jsou koleje u nástupiště číslovaný tak, jak jsou označeny pro cestující

Milan

Na dvoukolejných tratích má jedna kolej č.1 a druhá č.2, a ve stanicích další koleje se číslují od těch traťových tak, že za č.1 je 3, 5, …. a za č.2 je 4, 6, …, a toto pravidlo je staré snad dlouhá desetiletí, tedy déle než nejen Správu železnic vede nějaký Svoboda, ale i než dotyčný vůbec žije!

N.N.

Císař Ferdinand je již 150 let mrtev, patrně to vzniklo už za jeho vlády.

bakiy

A my se toho dodnes držíme jak houno košile a místo, abychom to sjednotili, tak v tom je čím dál větší bordel. Opravdu je úplně jedno, jestli má přímá kolej číslo jedna nebo sedm, navíc když je u ní tabulka, na který je napsáno třeba 4F…

Jack

A víte, kde všude jsou ty koleje veden? Co by se vše muselo předělat? Nejen v nějakých pláncích, ale je to ve veškeré dopravní dokumentaci, v softwaru, atd… Když tady mnoho lidí brojí za péči řádného hospodáře, tak tohle je zrovna zbytečný výdaj. Má to svá pravidla a ta jsou respektována.

Alibaba

S kým to chcete sjednotit?

Bordel v tom není, maximálně tomu nerozumíte.

Pavel P

Číslování od průjezdných kolejí má logiku v tom, že jsou pevně dané a i při stavebních úpravách stanic se s nimi většinou nepohne. Na druhou stranu, číslování „od kraje“ znamená, že při postavení nebo zrušení manipulační koleje můžete přečíslovat celou stanici. Zásadní problém je, že cestující vidí jen nástupiště a koleje osobní dopravy. Pro snadnou orientaci cestujících je vhodnější číslování od staniční budovy. Už tady máme rozpor mezi číslováním „pro dráhu“ a „pro cestující“. Potom tu máme případy jako velké uzlové stanice, kde je těžké určit tu prvou kolej. Specialitou jsou pak stanice, kdy je staniční budova mezi kolejemi (např.… Číst vice »

Alibaba

Pro cestující je vymyšleno nové číslování právě po vzoru Masaryčky (na západě se to používá jako standard), kdy bude k jedné nástupní hraně přiřazeno jedno číslo, primárně od budovy bude jednička a pak to bude pokračovat dál. K tomu se bude používat ještě dělení na sektory. Momentálně takovým vzorovým nádražím jsou Pardubice a Pardubice-Rosice n.L.

Od číslování samostatných nástupišť, kdy mohlo být u nástupiště několik hran, se opouští.

Samozřejmě vyvstává otázka, za jak dlouho se to podaří celosíťově předělat?

DavidS

No už aby to bylo. Hlášení „na třetí nástupiště na kolej číslo 12“ je fakt pro většinu lidí strašně matoucí. Až to bude všude jako v ČB, Pardubicích apod, tak to bude daleko přehlednější.

diem72

Já myslím dle Vašeho příkladu, že když na nástupišti cestující po vyjití z přechodu uvidí, že jedna kolej má číslo 12 a druhá třeba 16, tak pokud není úplný idiot, tak přesně ví kde má nastupovat

DavidS

Já přemýšlím, jestli v Praze takový údaj je a jak moc je viditelný.

tarten

Právě že na Masaryčce, kde se hraje na čísla kolejí, je to naprosto v pohodě. Kde se hraje na nástupiště (skoro všude jinde u nás), jsou zas dobře viditelná čísla nástupiště.

diem72

Nevidím to tak jednoduše … počet nástupišť resp. pořadí toho kterého člověk v podchodu fyzicky vidí a odpočítá, s tím že jsou i označena čísly, zato tříštění informace podle počtu nástupních hran ….(?)
No řekněte páni kolegové upřímně, nakolik je to intuitivní a uživatelsky příznivé ?

Alibaba

Nevím, jestli si pamatujete takové to třídění v Pardubicích na 1A, 1B a 1, tak neznalý vůbec netušil, kdy by měl ty indexované hledat (to jsou ty tři hrany u jednoho nástupiště). Dneska jsou to koleje (pro cestující) 1, 2 a 3. na Smíchově bylo něco podobného.

Ve světě to funguje,

Leinad

Opuštění číslování nástupišť s více hranami přináší nevýhodu při těsných přestupech – zastaví to u stejného nástupiště nebo ne? (Jsou nástupiště 12 a 13 různé hrany a vyjde mi to nebo bych musel podchodem?)

Alibaba

Ve velkých stanicích je to jedno, tam se stejně takové přestupy moc nedělají, a tuhle informaci by měl případně podat průvodčí.

Adam Ř

Nebojte, jako cestující bez zájmu o železnici se o služební číslování kolejí zajímat nemusíte, až na pár výjimek (které snad brzo zmizí) se je na nádraží ani nedozvíte

Hsnm

Proč se po 90.tkach zrušily a vytrvalý na Masaryčce koleje 7.a 9.? Byly na rychlo zboží a na spěšniny. Teď se s velkou slávou natáhnou znovu pro cestující. To je radosti žít v tomhle Kocourkově.

Hsnm

vytrhaly oprava

tarten

V devadesátkách na tom železnice byla dost bídně, ztrácela výkony v kdečem a vůbec to nevypadalo, že by se to mělo změnit. Kdybyste tehdy vykřikoval, že hlavní nádraží bude odbavovat 200 tis. cestujících denně, a že se budou naprosto oficiálně plánovat další dvě podzemní nástupiště v očekávání téměř trojnásobku, rovnou by vás šupem poslali do Bohnic. Tak se tomu vytrhávání nedivte.

A dnes se ty koleje na Masaryčce natahují na jiných místech, mezi širšími (kapacitnějšími) a vyššími nástupišti.

Gwann

To se povedlo. Tesim se na podrobnosti, bude to asi moc hezka blame game

Danny

To asi jo. Na druhou stranu pořád lepší, že se to řeší už teď, než to mít jako cestující časem na hlavě. Svět není dokonalý, tak je třeba mít alespoň postupy, které to odhalí ideálně ještě během stavby.

Gwann

Ale jo, vsechna cest, ze se to nezametlo. Jen to bude hezke divadlo

SYN

Schválně, kdo si vsadí na SŽ že něco vysoudí?? To se bude super dokazovat že „by to spadlo“…

Gwann

Staticky posudek betonove konstrukce je pomerne exaktni vec. Tam bych se tolik nebal, existuje projekt, to je idealni stav

JAJV

Zajímavější by ovšem bylo, kdyby se to postavilo a pak se to muselo zavřít, bourat a stavět znovu, což by vedlo ke krachu nějaké zodpovědné firmy a penízky by SŽ neměla ani od koho vymáhat. Teď se to nestalo, což je příjemná změna 😂

Pavel

Skoda ze z toho nevznikla nakonec zastavka Praha – Karlin.

tarten

Ta má být jinde.

Juraj

Ta nakonec bude v podzemí v rámci MES.

Osobně nemám zásadní problém s původní ideou karlínské zastávky – své uživatele by určité měla a umožnila by hezky propojit uliční úroveň s vítkovským kopcem. Ovšem nemám problém ani s tím, že se rozhodlo do toho tu miliardu nedávat, hlavně když z Masaryčky do Karlína jde rychle dojet metrem i tramvají, a jednou tam bude ta železnice spodem.

Adam Ř

Ta nová zastávka má být v podzemí jen z půlky. Pro směr do centra se využijí stávající dvě koleje pod Vítkovem (z nich myslím ta blíže Karlínu povede na Masnu a ta blíže Vítkovu na Hlavák (-2)) a pro směr z centra mají být nové dvě koleje uvnitř kopce (opět myslím ta severní z Masny a ta jižní z Wilsona, ale úplně jistej si nejsem, celé se to má všelijak přesmykovat aby se to rozpletlo mezi Libeň a Vysočany a zároveň mezi Masnu a Spodek)

Adam Ř

Tak jsem si to poplet, vnější koleje budou do Spodem a vnitřní na Masnu. Zároveň, jestli ti dobře chápu, tak vnější koleje povedou od Libně a vnitřní od Vysočan, tedy S1 v případě posílení vytlačí z tunelu S2 (ta kdyžtak skončí na Masně).

trapper

„Správa železnic však podle mluvčí zjistila, že dílčí část platformy nemusí být dostatečně vyztužená.“ To zjistila SŽ? No to dost brzy. Spíš bych hádal, že na to přišel zhotovitel oné platformy.

Frantisek X

Inu, příliš mnoho platforem (ploch, plošin). Nástupiště nad nástupišti. 😁 A to ještě nepřišly výluky kvůli opravám toho „nadloží“…

tarten

Stačí si uvědomit, ve kterém jazyce se o tom píše.

DavidK

Zrovna bych čekal, že konkrétně tohle si pohlídají. Aneb lidově řečeno je platforma v určitém bodě prostě příliš těžká… To může napadnout úplně každého, kdo projekt vidí, zvláště když to vypadá docela ambiciózně… Proto se divím, že tohle řeší až nyní. Snad to nějak vyřeší. Ten projekt se mi hoodně líbí.

Argo

Realisticky tam prostě přidají pár drátů navíc. Zdrží to stavbu, ale není to konec světa

trapper

To jistě, Ale někdo (projektant) musí určit jak silné a dlouhé, spolu s třídou betonu, a statik přepočítat. Statik v přípravné fázi pro realizaci projektu zřejmě selhal. Ale to jsou jen moje dohady, článek je hodně informačně mlhavý a mluvčí kuká, co jí nakuká někdo jiný.

Roman Maly

Takze zakazku vyhral nekdo s projektem ohrozujicim zdravi a bezpecnost… A projde mu to, max zaplati pokutu za zpozdeni.. misto aby prisel o moznost ucastnit se verejnych zakazek

Argo

Jak říkám, zpoždění, ale ne konec světa

N.N.

Bych bych radši, kdyby to přepočítal statik.

vlachjan

Málokdy se naleznu v pozici, kde bych hájil dobrou správu, nicméně zde se jí musím zastat. Jako investor stavby svěřujete návrh stavby odborníkům právě protože se jedná o komplexní stavební dílo které může navrhovat pouze osoba, jenž je způsobilá takovou práci vykonávat a odbornost jejíž práce vždy zaštiťuje osoba v oboru autozitovaná příslušnou profesní komoru.
Nelze rozumě chtít po investorovi, aby kontroloval faktickou správnost statického výpočtu a výkresy výstuže. Od toho je přece projektant aby ručil za správnost své práce.

Adam Ř

Za mě teda staticky ambiciózně nevypadá. Ta platforma je od voka celkem tlustá (zvlášť na to že má nosit jen chodce a pár stromů, žádný vlaky, kamiony či patra) a sloupů má jak naseto.

Ambiciózní to je hlavně urbanisticky, snaha skloubit chodce a nádraží v takovéhle blízkosti je opravdu neobvyklá. Ale staticky složitějších mostů (od oka) je Praha plná

lokodepo

Na to skutečně přišel Skanzen železnic. Sám jsem se byl na místě přesvědčit, že výztuže je tam nadstandardní množství, jak už to u akcí Skanzenu železnic bývá. Stačí srovnávat s jinými stavbami a přemýšlet.
Ale v tomto případě té výztuže nebylo tak moc, aby bylo na co fakturovat ty značné finanční rezervy, které si tam Skanzen železnic nasyslil.

tarten

Jste si opravdu jistý, že je celý ten nedostatek výztuže falešný a že únosnost je naprosto dostačující? Počítal jste to?

Mirďa

Pokusme se být chvíli Češi a používejme české výrazy.
Platforma může z huby vypustit jen mamlas.

tarten

V češtině, stejně jako v jiných jazycích, je spousta přejatých slov. Například lokomotiva, motor, drát, šroub… Chcete zavádět klapkobřinkostroje? Staří Čechové neměli betonové placky nad skupinami nástupišť.