Na letišti v Antalyi vzplál po přistání ruský Suchoj, lidé z něj utíkali i s kufry
Požár letounu Suchoj Superjet 100 ruské letecké společnosti Azimuth na letišti v turecké Antalyi. Zdroj: X.com
Hasičům se požár podařilo zlikvidovat.
Tak u Aerofloti bylo běžný, že si v Turecku nacpali do letadla i koberec, takže kufr je malé “ příruční “ zavazadlo v rusských pomerech něco jako kabelka
Když poslední dobou u nás vidím ignoraci cestujících v letadle, kdy po ohlášení přepnutí mobilu do letového režimu vesele textují a sdílejí vše na sítě dál a dál i při vzletu, při rozsvícení panelu připoutejte se na turbulence toto taky vesele ignorují, tak si nedělám iluze, že by při evakuaci také alespoň 1/5 letadla nechtěla také tahat svoje zavazadla. Bohužel.
Samozřejmě že mentalita rusáků je bohužel ještě někde mnohem více na dně.
Nj., stalo se to rutinou, přestože to má svá velká omezení.
Mnohé aerolinky umožňují použít wifi, pokud máte stále aktivní režim letadlo a wifi zapnete manuálně. Koneckonců, bez toho byste se na jejich palubní portál ani nepřipojil. No a vzhledem k tomu, že dnes se textuje převážně přes WhatsApp, pak textování nic nebrání. A už vůbec ne sdílení na sítě.
Zrovna to psani uz je normalni – rada aerolinek uz ma internet “ground to ground” a je mozne mit zaply wifi a datlit treba na messengeru.
ale jinak s tou nekazni mate pravdu – a obcas i na necekanych mistech. pred par dny, let air canada, pristani a cast rodinky pred nama cele priblizeni a peistani prirucni zavazadlo na kline.
i proto jsem presvedcen, ze v pripade evaukace nekde v civilizaci bychom nedopadli o moc lip, nez ti russaci.
Tak pro zajímavost, ví tu někdo, jestli aerolinky mají nějaké speciální postupy pro (ne)obsazování sedadel u nouzových východů – pokud si za ně nikdo nepřiplatí, protože je tam víc místa pro nohy? Před pár týdny jsem letěl s přestupem, sedadlo jsem si předem nevybral a odbavil se až na letišti a pro oba lety jsem dostal sedadlo v řadě u nouzového východu, kde jsem nakonec byl sám, ačkoliv oba lety byly relativně plné, oboje ca. dvouhodinový let A320, „tradiční“ dopravce. Tak nějak mi přijde logické, že tu řadu nenechají prázdnou, ale ani pokud možno nezaplní, a že tam posadí někoho,… Číst vice »
vzdycky tam nekoho posadí. pokud treba clovek, ktery uz se odbavil a mel mista u nouzaku, nakonec nedorazi, tak se tam nekdo presadi na palube. no a pokud se uzavira odbaveni a u nouzaku nikdo nesedi, tak se tam nekdo presadi na gejtu (pri průchodem gejtem zapípáte a dostanete novou palubku) a nebo vas tam presadi uz v prubehu procesu checkinu pokud si to nekdo nekoupil shodou okolnosti se nam to stalo zrovna v sobotu na swissu – nouzakum se programove vyhejbam, sedacku si vzdy kupuju s predstihem nekam jinam … no, a nakonec jsme, bez ohledu na koupenou sedacku,… Číst vice »
To je nesmysl, běžně se lítá s neobsazenými. To přesazení mělo nejspíš jiný důvod.
asi mate pravdu – motivoval jste me si k tomu neco najit. inu, clovek se stale uci 🙂
Proč se těmto místům vyhýbáte?
zejmena u longhaulu v zavislosti na typu letadla profil dveri muze zasahovat dovnitr letadla, a clovek musi sedet malinko zkroucene, pokud si chce natahnout nohy. muze to take znamenat uzsi sedacky, protoze stolek apod nejsou v sedacce pred vami ale jsou v podruckach vasi sedacky. obcas je u nich vetsi zima (to teda vadi manzelce) v shorthaulech pak v zavislosti na konfiguraci omezene/nemozne sklapeni atd clovek by musel porad resit, jaky typ, jaka spolecnost, jak maj sedacky u nouzaku nakonfigurovane, a jsem na to liny 🙂 a nakonec, i kdyz nejsem zrovna nejstihlejsi, tak i pri svy vysce (180) se… Číst vice »
Maj tendenci tam posadit chlapa, co vypadá aspoň o tejden mladší než Biden a působí dost krotce na to, aby neposlal do háje letušku, až po něm bude chtít kouknout na ještě jeden zalaminovanej comics. Tipuju, protože jinak si neumím vysvětlit, proč mě tam občas gecnou. Nužno dodat, že mi to místo celkem vyhovuje – poletuchy mi pak ochotně najdou flek na příručák a po příletu se přes mě necpe nějakej nedočkavec do fronty v uličce…
.
A je tam vic mista pro nohy
Aerolinky obsazují všechna sedadla. A pokud si vzpomenete včas, můžete si většinou i sedadlo vybrat a zarezervovat dopředu. Pokud však kapacita letadla není naplněna a nikdo to sedadlo u nouzového východu výslovně nepožadoval, pak ho neobsazují. Evakuace je snazší, když tam nikdo nesedí, nejsou vyklopené stolky apod. Taky je asi fajn odpustit si vysvětlování, že tam fakt nemůžete mít batoh pod nohama,
Víc bych za tím nehledal.
Článek je o nehodě letadla, diskuse je o osobním postoji k Rusku. No co, dalo se to čekat. Na druhou stranu, já bych si s projevy počkal až na závěr vyšetřování nehody ve Vilniusu, to bude nejspíš mnohem výživnější.
Není to jen o osobním postoji, ale i i praktických změnách v oblasti bezpečnosti letecké dopravy (a údržby letadel), které v Rusu posledních dvou letech nastaly.
Zásada při požáru je co nejrychleji vyklidit letadlo a zavazadla nechat na místě. Teda pokud nejste ruSSák 🙄
zklamání že na profesionálním serveru dovolí tohle a známky kampaně nenávisti. Nemusím asi vůbec dodávat že příspěvek je trestný.
Chápu to správně, že člověk nemůže vyjádřit svobodně svoji nenávist vůči teroristům a vrahům? Vycházím z toho, že naprostá většina obyvatel dané říše toto jednání bezvýhradně podporuje.
Kdo otevřel hubu, ten je ve vězení. V lepším případě je Rus venku a nechystá se domů.
No to je otázka, kolik Rusů podporuje Putina. Kolik lidí tady za minulého režimu podporovalo komunisty ? Podle hojné účasti v prvomájovém průvodu asi tak 90 procent populace, že ? Nevím jak jste starý, ale já tam na průmce jednou nešel a následující den mi bylo vysvětleno, že vysoké školy nejsou pro takové elementy, co nechodí jásat do průvodu. Víte prd o životě v totalitě. Pak se to naštěstí složilo a já nemusel řešit dilema. A o vyjadřování nenávisti psal pěkně Orwell v románu 1984, tam byly dokonce povinné tzv. destiminutovky nenávisti.
V čem je příspěvek trestný?
Ano, v sovětském rusku se chodilo do Gulagu i jen za to, že odsouzený slyšel vtip o Stalinovi a nenahlásil to.
Tak tam šel do gulagu i ten, co na schůzi po projevu přestal tleskat jako první, ne? Jako ideově slabý….
neuvěřitelné kydy pod krycím jménem Demokracie, to je skutečný diskusní úlet ,ale chápu, tam u vás trestný je …
na konstatovani faktu, ze russko je stat na urovni nacistickeho nemecka, neni nic trestneho.
ale ten paradox, kdyz se kolaboranti s ruskem obhajuji demokracii …
Nový šváb, který neměl ještě blok. Díky za připomenutí.
A to je škoda, taková příležitost vzdělat se v právu. 😂
Od proruských švábů?))
Je to Váš server a tedy Vaše rozhodnutí a Vaše svědomí, ale já jsem názoru, že by člověk v zájmu boje proti čemukoliv neměl nikdy sejít ze svých principů. V podmínkách této diskuze je psáno:
„Příspěvek nesmí být v rozporu se zákony ČR. Vyloučeny jsou zejména výzvy k násilí, vulgarity, rasismus, šovinismus, sexismus a urážky všeho druhu.“
Dovolím si tvrdit, že tímto příspěvkem porušujete minimálně to, že jde o urážku. Vážím si Vás jakožto novináře, ale toto není přístup názorově konzistentního člověka.
jakákoli obhajoba ruskéhoí režimu je urážkou. urážkou civilizace a rozumných lidí. stejně jako jákakoli obhajoba nacismu a podobných systémů.
čímž je dáno, že příspěvky splnuji kriteria pro smazání.
a malinko odbočím – podobným příspěkvům, a jakékoli obhajobě těchto režímu nesmí být dáván prostor. protože dávání prostoru těmto názorům jim umožnbuje se šírit a zasahovat ostatní.
podívejste se na slovensko, madarsko jak to dopadá, když podobné propagandě propadne nejen dostatečná část elektorátu, ale i politiků.
Váš příspěvek podepisuji do posledního slova.
Nevím, odkud pocházíte, ale v naší svobodné zemi existuje taková věc, které říkáme svoboda slova. Něco jiného je, když šíříte pomluvy. To ale PetrSP7 ve svém příspěvku neudělal.
Tak když tam máte diplomy o celoživotním vzdělání a kilo zlata l’k tomu s tím, že letenku máte jednosměrnou, tak se to dá pochopit😱. Co mi to tak připomíná ? 1949-1989 u nás ?
Opravdoví borci by měli zkusit z toho letadla dostat i check-in zavazadlo.
Když jsem uviděl nadpis, hned mi hlavou blesklo, že v tom cestovali rusáci. A ono jo. Jejich buranství a bezohlednost je opravdu bezbřehé.
No, on dnes – na rozdíl od minulého století – v ruských Suchojích moc nikdo jiný než rusáci necestuje.
Ono je to ještě i daný tím, kdo z nich cestuje – nemají střední třídu a v obchodech ani pořádně základní potraviny, takže si asi můžeme udělat představu co za společenskou vrstvu litá na zahraniční dovolený.
Kdy jste byl naposled v Rusku?:-)) Myslim ze byste byl moc překvapen… Azimutem do Antalye mimino sezonu opravdu střední třída nelétá. To jsou klasický koupáci, dělnická třída…
A s těma zavazadlama je to pravda, nicméně tenhle problém je u každé evakuace…
Rusko samozřejmě má střední třídu – procentuálně v populaci mnohem menší než Česko, absultuních počtech ale větší.
Dokonce tu střední třídu (pokud nepřijde pádivá inflace) aspoň z hlediska příjmů a majetku (nikoliv z hlediska vzdělání) Ukrajinská válka zvětší – protože se rezervní státní transformační fond rozpustil do platu vojáků a náhradám pozůstalým.
Prosím nehodnotťe národ podle chování v letadle nebo podle jejich šíleného vůdce.Ukrajince také nehodnotíme podle toho, co se děje v baru Orion na Žižkově nebo podle toho,že některým když dojdou argumenty tak vytáhnou nůž. Je jasné, že tyto excesy jsou vyjímky z vyjímek.
U Rusu uz tradice. Kdyz nedavno v rusku pri pristani zacinalo horet a bylo dost casu na evakuaci, tak tam nekolik lidi zemrelo protoze ti stastnejsi nechteli odejit bez kufru. Cizi lidsky zivot pro ne nema cenu.
Tech nekolik lidi bylo 41 cili vetsina. Rusaci jsou proste neznadejnej narod…
S tou batožinou je to ťažko. Každého kto v takej situácií dobrovoľne, racionálne a pri plnom vedomí začne riešiť že nechce prísť o svoje spotené trenýrky by som zavrel do basy na 10+ rokov. Problém je že sa to nedá objektívne odlíšiť od ľudí u ktorých proste len kickol continuation bias. Takéto near-death situácie človeku prepnú mozog, je to zdokumentované, preukázané a existujú na to stovky štúdií. Ktokoľvek z nás čo si tu teraz v pokoji myslíme že by sme to nikdy neurobili sa môžeme v núdzovej sítuací zablokovať tak že proste pôjdeme podľa pôvodného plánu a poserieme to.
Já třeba mám v tašce na notebook doklady, peněženku a nebo klíče od bytu. Je dobrý přežít, ale pak bych se taky rád dostál i domů.
jistě, když se pár lidí sedících dále od nouzového východu kvůli tomu , že lidé před nimi šátrají pro tašku s doklady a klíči od auta či bytu, nedostane z letadla tak prostě zvítězí to “ já mám“ nad zdravým rozumem …
Ano – stejně tak děvčata, typicky nemají kapsy a vše potřebné mají v kabelce. Nedokážu si reálně představit, že nechají kabelku v tom letadle.
Jistě, výmluvy na děvčata …
A kvůli kabelce nebo notebooku někdo umře hmm to musí být hroší povaha, potom takhle dál žít. V Japonsku se všichni zachránili protože jsou disciplinovaný a jako tady.
Jiní tam pak nechají život…😡
Jak vypadá typické děvče? 😀 Asi znám samé netypická děvčata. 😀 Tolik šovinismu v jedné větě, už jsem dlouho neviděl. 😉 😀
Sice tady Františka hejtujete, ale opravdu se vyzkoušelo, že ten vystup s příručními zavazadly (velikosti batohu) je o tolik pomalejší ?
Moje laická představa je, že se u dveří u skluzu stejně dělá fronta, protože se musí počkat, až se předjezdec zorientuje, posadí, nadechne, odrazí, dojede dolů…dám si batůžek na prsa a frčím. A to se nebavíme o člověku, který nahoře zpanikaří.
Opravdu rád si to nechám vysvětlit. Jsem jen obyčejný pasažér. Když mi to někdo racionálně vysvětlí, začnu o tom jinak přemýšlet. Díky.
U evakuace jde o každou sekundu u rusáku byl ten problém, že ty první co měli to štěstí tahali to co neměli a to jsou ty sekundy co chybeli ostatním, bohužel ten zbytek tam pak uhořel,nemyslím tuto nehodu,ale předchozí.
Ten baťůžek máš na prsou po celý let, nebo ho po nouzovém přistání začneš dolovat z binu?
Batoh mám většinou pod nohama, nahoru se dávají (co jsem aspoň poslední dobou letěl) jen priority.
Jak to čtu, tak si říkám, že vy asi pochybujete i bezpečnostním pásu, schoulené pozici při přípravě na náraz a nutnosti si vzít vestu, když je to na vodu., napřed by vám to “ museli dokázat“. To je takový to “ dokažte mi, že se země točí“, “ že slunce není planeta“ …. I kdyby to braní baťohu každého zdrželo jen 2 vteřiny tak je to klidně půlminuta minuta navíc pro posledního v řadě , třeba s plamenem na zádech nebo s vodou u nosu . Navíc cokoliv co se může zaseknout o područku, sedačku, dalšího cestujícího s báglem atd… Číst vice »
Tak dík za rádoby podsuv.
Vzít si batoh není na dvě vteřiny. To bychom mohli argumentovat tím, že o něj ti dva sedící k okýnku můžou ošklivě zakopnout. Než se vysouká šest lidí z řady do uličky, tak je podle mě času na sáhnutí po uchu dost.
Zkuste pochopit, že jsem z letadla nikdy neutíkal, vždycky jsem seděl/stál nekonečně dlouho. tak jsem to chtěl vysvětlit.
Beru Vaši poslední větu o možnosti se zaseknout o popruhy batohu, to je Váš vůči mě první rozumný argument.
Ještě si rozmyslím to doporučené studium planet…
Tak si to , přesně jak radite vyzkoušejte, jste v nouzové pozici, pripoutany v předklonu, náraz, nebo povel k evakuaci, narovnat, odpoutat,TEĎ MEŘTE: znovu do předklonu, vytáhnout a vzít batoh a postavit se batohem ,KONEC MĚŘENÍ, s batohem se rvat do uličky plné panikaricích lidí. Vsadím se ze pod 2 vteřiny navíc to nedáte …
Ano. Rozumíme. Jste psychopat, který si více cení svých klíčů než života jiného člověka.
Pas, love, telefon a klíče – vždy u sebe. Teda, dneska už mám love a klíče v tom telefonu, za pár let snad i ten pas, alespoň pro cesty po Evropě…
Proto je na palubě personál který má provádět evakuaci a těmto zmatkům má zabránit.
Nikoliv, personál cestující před vzletem proškolí jak se mají chovat a co mají dělat v případě nouzové situace. Během ní jsou u exitů a „hlučně“ lifrují lidi ven, fakt nemají čas něco vysvětlovat, ostatně není možné chodit po letadle, když se lidí snaží dostat ven.
palubní personál celou evakuaci řídí a cestující jsou poviní uposlechnout jejích instrukce.
neřídí, provádí ji , jak chcete řídit lidi, kteří jsou v uličce 20 metrů od vás ???
To jistě, ale slovo „řídí“ tady vypadá trochu jinak, že. Roztomilé letušky a letušáci se promění komadující aparát, co dle svých procedur zaujme místa typicky u exitů, otevřou je a pak řvou většinou jednoslovné příkazy typu JUMP! GO GO GO! Rozhodně není čas ani možnost běhat po letadle a něco řešit a lidem rozmlouvat kufry. 90 s je fakt málo času.
Zase Superjet? Spíš jen jet, ne super. Tohle letadlo má problémy od začátku vývoje…
Jo tak vítr. Jinak byl stroj bezvadnej. 😁 zábavné. A turek si to tam nechá lítat.
Pro Turka je to byznys, nic víc bych za tím nehledal. Letenky mnohem dražší než dřív, poplatky Turkovi taky – myslím, že si Turek na stávající stav nestěžuje a je rád.
A není v tom sám, úplně stejně fungují letiště v UAE nebo třeba Srbsku. Někdo se prostě peněz od Rusáka neštítí.
S vývojem stroje a závislostí na západních komponentech byly problémy už dávno před sankcemi, kromě Mexika je nikdo mimo Rusko nekoupil…
Ještě je vlastnil i irský Cityjet.
Dodávky dalších strojů byly zastaveny a to kvůli nedodržování záručních lhůt oprav dodavatelem při nadměrných poruchách motorů . Odebrali jen zhruba pětinu z předobjednaných kusů a dodávky nových převzaly ruské aerolinky Azimut .Úplně stejný problém s údržbou a náhradními díly měl i mexický Interjet, který po zkušenosti s prvními stroji zrušil zbytek dodávky 22 letadel . Air Brusel pak ruské letadla nahradila kanadským Bommardierem CRJ také pronajatými od irské CityJet…
Já tím letěl v barvách Brussels airlines. Strašný zážitek.
Ale letali pro SN Brussels… pronajem
Zpětně nemám moc radost, že se mi ním podařilo letět VIE BRU.
Irská leasingovka, která je 2 roky pronajímala Brussels Airlines. V jejím majetku jsou dosud, uskladněné. Udat se za celou dobu podařilo jediný kus právě Azimuthu.
Mimochodem ty mexické od krachu aerolinky (2020) už jen hnijí kdesi v Mexiku na letišti, koupit je nikdo nechtěl.
Libi se mi ten trend zduraznovani, ze vyskakovali s kuframa 🙂
nedelam si iluze, ze by to nekde vypadalo jinak …
Dobrý pokus jak ruskou bezohlednost a tupost hodit i na všude “někde”.
to neni hazeni niceho na nikoho. jen popis reality.
Nesouhlasim. Vzit batuzek s doklady se stane hodne casto podle existujicich zaberu z evakuaci. Ale tady jsou lide, co maji baoth i kufr, co musel byt v overhead binu. To uz se opravdu moc nevidi.
Rusko je proste jine. U nich zivot skutecne nema takovou cenu jako jinde, ani jejich vlastni.
(A kdybych chtel mit zde nemistnou poznamku, tak bych rekl, ze s nimi lze i jednou nazor sdilet.)
ale vidi
i ten batuzek s doklady je vetsinou v binu a brat ho je stejna bezohlednost, jako brat z binu cokoli jineho.
Ne není… Vy byste možná kufr tahal, já nikoliv…
Myslíš jako v Japonsku kde se všichni zachránili.
Jen tak pro zajímavost, jak to bylo s taháním zavazadel při evakuaci při lednové havárii na letišti Tokio Haneda?
Jinak, ale taky to byl krátký vnitrostátní let, kde většina lidí větší carry on nemá. A ano, byli tam i lidé, co evakuovali s baťůžkem.
V severni evrope ano
https://zdopravy.cz/srazka-letadel-v-tokiu-po-pristani-vzplal-airbus-a350-na-palube-bylo-temer-400-lidi-189477/
tak se podívejte na videa z této nehody.
Já myslím, že Japonci byli naprosto disciplinovani a zavazadla nechali v letadle.
Tak ono, když už se jim poštěstí odletět z ráje do skoro civilizované Evropy pripadne dal na zapad nebo UAI (Turecko bývá obvykle jen přestupní země za 4 nasobnou cenu drive běžné letenky). A příruční čemodany mají narvany USD, EUR popřípadě AU. Nechte to tam.
Je rozdíl vzít si batoh peněženkou, mobilem, doklady (nesprávné ale pochopitelné) nebo ještě větší tašku s trenkama.
Je hezke, ze se vsici odvolavaji na Japonce na Hanede, ale tak neni to jedina evakuace delana v poslednich letech. a je takovou vyjimkou potvrzhujici pravidlo
Pro ty co tvrdi, ze “vsude byl to bylo stejne” doporucuji napr evakuaci Emirates z roku 2016 a dalsi.
Američan by na skluzavce ještě zmlátil černocha…
Rusácká pýcha opět v hlavní roli… Jen blázen by do téhle létající rakve nastoupil dobrovolně… Ne tak Rusáci, lidský život je pro ně jen číslo v tabulce do statistik…
Oni si furt myslí že jsou nějaká velmoc. Bude zajímavé až jim ta letadla začnou padat. jsem pak zvědavý kolik zemí je pak pustí do svého vzdušného prostoru….
Jen je zajimave, ze po skoro trech letech jaksi nepadaji … a ani jim to nepreji
No docela padají (nebo spíš ani neodletí), ale je fakt že těch civilních letadel asi padá o něco míň. Namátkou Prigožinovo letadlo nebo Airbus Ural Airlines v poli.
Prigožina bych do nehod nemíchal, to myslím nebyla nehoda, tomu někdo pomohl 🙂
Ten vypadl z okna…..letadla…
Celé letadlo vypadlo z okna… na zem…
Pochybuju, že někdo o sobě uvažuje, jak píšete. Tedy že je jen čísle v nějaké tabulce, a tudíž bez problémů může nastoupit. Nebo snad chcete říct, že je někdo nutil nastoupit?
ID rogo01 do toho dobrovolně nastoupil, viz výše 🙂
Tak někde se psalo, že polovina z těch ukradených Airbusu už taky nelita – nejsou díly. Asi mají možnost letět timhle a nebo nějakou obdobou AN-2… Prostě adrenalin a dobrodružství z létání jako před 100 léty.
Originál sovětské AN-2 už moc nelétají, většinou jsou to už licenční PZL Mielec.
AN-2 sotva, ale výrobu IL-96 snad ani neukončili?