Na lepší údržbu tratí nám chybí peníze, reagovaly ŽSR na kritiku Českých drah
Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSK
Podle ŽSR trápí slovenskou železnici vnitřní dluh.
Podle ŽSR trápí slovenskou železnici vnitřní dluh.
Co to jen bylo za satirický rozhlasový pořad…JRD „Horný výplach“? Nějakým podivným nářečím si tam dotyčný stěžoval: „Neny sú penáze. Neny sú a ani tak skoro nebudú“. Ale zřejmě má pravdu koleka „Horizon“ níže, když ukazuje prstem na blavocentrismus. 😶🌫️
Jen by mě zajímalo co je tedy výsledkem. ČD si stěžovali (oprávněně), přidali se k nim i další dopravci. ŽSR uznali, že je to pravda s poukazem na to, že nemají peníze. A co bude následovat? Jestli jsem to správně pochopil, tak se v podstatě čeká jen na nějakou opravdu vážnou nehodu v důsledku špatného svršku, aby se s tím začalo něco dělat? Ona je totiž taková nehoda vážně na spadnutí. Bohužel jako první to odnese nějaký traťmistr, který je podepsán pod provozuschopností a ne ti kdož rozhodli, že investice do infrastruktury jsou zbytečné…
ŽSR má 200 riaditeĺov, prezamestnáva starých rodinných príbuzných aj vyše 70 ročných, nadeĺujú si rozprávkové odmeny, chodia na školenie ku vinárom na Tokaj, a že vraj nie sú peniaze.
Stejně jako u nás 🙂
ČD krtitizují stav železnice na Slovensku, přitom to bylo na úseku mezi Vsetínem a slovenskou státní hranicí, kde se blahé paměti doslova rozsypal násep pod železniční tratí. Když si vzpomenu na články o soutěžích silně nad odhady a neřešení tohoto systémového problému ze strany SŽ, nemůžu se ubránit dojmu, že u nás „bačuje“ SŽ podobně jako ŽSR na Slovensku, jen do té věci lijeme více peněz (a delší dobu). Tudíž ty problémy není tolik vidět. Přitom realita je rovněž tragická (case in point: jednokolejka mezi Ostravou a Brnem? V tomto století?!?) Tím chci číct, jakkoliv je ta kritika třeba oprávněná,… Číst vice »
Bla bla, od kdy jezdí pendolino přes Vsetín? Tam jsou rádi za ten „EC“ linky Ex2 (končící/začínající většinou v Púchově), který zastavuje u každé vrby (např. Lipník, kde nestaví ani rychlíky, jenom tento „EC“).
Člověče nevíte vůbec o čem píšete. A když nevím tak mlčím a nepíšu blbosti. 😡
Problém je, ako ŽSR gazdujú aj s tým málom peňazí ktoré majú a prístup ŽSR k ostatným tratiam mimo koridoru. Peniaze sa pchali iba do koridoru BA – ZA. Bohužiaľ efektivita mnohých projektov ŽSR bola diskutabilná, čo sa v poslednom období zlepšuje. To však znamená, že žiadne tunely v okolí Štrby a možno ani preložka pri Liptovskom Mikuláši nebudú. Náprava havarijných stavov je však otázkou niekoľkých rokov. A k argumentom že nemajú peniaze. Tak taký projekt elektrifikácie do HE. Podané dve ponuky, najnižšia je 70 miliónov nad odhadom z roku 2021 alebo 2022. Šialené. ŽSR vyhlásili dve veľké VO naraz… Číst vice »
Slovensko je jedna obrovska cierna diera s totalne prerastenou mafiou v statnej sprave a tento stav trva od rozdelenia Ceskoslovenska az dodnes a ziadna vlada nebola schopna vladnut bez korupcie a skandalov. A zeleznice boli odjakziva vyborna dojna krava ci uz vladli ti zprava, alebo zlava, je to uplne jedno Takze plakat na tym tristnym stavom uz ani nema vyznam Chcelo by to zacat odznova, ale to by musel zakon platit naozaj pre vsetkych bez vynimiek!!!
Tak teď o víkendu jsem jel Pendolinem z Ostravy do Košic a zpět. Ono se po Slovensku ploužilo rychlostí 90 km/h vyjímečně 110. A co jsem viděl ve stanicích, odpovídalo stavu v ČR před cca 30 lety. Ale je to pouze názor laika… Takže asi by se s tím něco mělo udělat. Snad se to Slovákúm podaří.
Bylo by férové, kdyby Slovensko zaplatilo zvýšené náklady na údržbu včetně nutnosti více záložních vozidel z vlastní státní kasy. Proč mají daňoví poplatníci ČR doplácet na železnici Slovenska?
Však nikto ČD nenúti tam so svojimi vozidlami jazdiť. Jediné čo s niekým pohne je práve prípadné zrušenie priamych vlakov z ČR, potom by sa peniaze našli.
Tenhle názor v Evropě 21. století? To jako vážně?
Aký názor? Bohužiaľ vec sa má tak že železnica nie je na Slovensku politickou prioritou a nezmení sa to kým nevznikne verejný tlak aby sa s ňou niečo robilo.
Ani bych neřekl, že není politickou prioritou, pro politiky prioritou určitě byla. A to by vydalo na román, o všechno se tam na železnici platilo a komu, resp. co z ní zmizelo.
ČD platí za každý využití kilometr dráhy…
Nie, neplatí, keďže ČD na Slovensku vlaky neprevádzkuje. Tie výkony sú v mene ZSSK, takže za použitie dráhy platí ZSSK.
Ale jezdí tam ČD převážně svými soupravami, svým majetkem, takže se k tomu logicky vyjadřují a je mi líto, vaše ŽSSK je stejně neschopná jako ŽSR.
NA CZ tratich jezdni bezne vozy ZSSK tohle s tym nema nic spolecne.
Jedine co je tady problem SZ si sve ukoly i kdyz nekdy s chybami plni a ZSR ( obdoba SZ) na uzemi SK na to z vysoka presne to…
No to je logické v ramci vyrovnávky cýkonů, ale u nás nejsou tratě tak roz..dané jako u vás, takže se nepoškodí. Jako sorry, ale tankodrom co máte na Blava-Štúrovo, nebo za Košicemi pro náš EN, není u nás ani na té nejzapadlejší lokálce.
To je síce pravda, ale nijak to nesúvisí s tým čo som vyššie písal. Ostatne je v poriadku ak sa k tomu ČD vyjadrujú, ničmenej veľa tým žiaľ nedosiahnu. Ak majú pocit že im prevádzkou na sieti ŽSR vzniká škoda, tak ako riadny hospodár by tam svoje vlaky posielať nemali.
Zvláštní názor, provozem vozidla na silnicích ve správě SSC taky vzniká škoda, protože to je totéž jako ŽSR na silnicích a všichni se pak půjdou pást za barák.
Mne vznikla slušná škoda na tlmičoch keďže som najazdil mrte kilometrov po českej D2 pred rekonštrukciou. To neznamená že teraz môžem žalovať ŘSD, že…
OK, naše D2 je tankodrom a obchvat Trenčína na vaší I/9 ne😂 Chtěli jste samostatnost, tak ji máte a se vším všudy, víc se k tomu asi říct nedá.
Česká D2 už naštěstí není vůbec tankodrom, kompletně opravená od 2021 a více než polovina byla opravená už v 2016.
Mať tak Tvoje problémy…
Vieš, problém celého toho naratívu čo si tu ideš je že to točíš na nejaký tupý nacionalizmus. Pre nacionalistov je bežné že predpokladajú že celý zvyšok sveta je rovnako pošahaný a rieši najmä kto sa kde narodil, ale nie je to tak. Ja žiadnu I/9 nemám, dokonca nevlastním ani žiadnu inú cestu. Voči ŽSR som kritický, rovnako som kritický voči NDS, SSC a ZSSK. Dokonca ti jednoznačne uznám že doprava v Česku je lepšia ako na Slovensku, myslím že o tom sa vôbec ani nemusíme baviť. Ale neviem ako to súvisí s vecnou debatou ktorú sa tu niektorí z nas… Číst vice »
Obchvat kolem Trenčína je výstavní. Stejně jako kdysi Martin- Turčianske Teplice
Tohle by se hodně těžko prokázalo.
I když v ČR už byl případ, kdy řidič dostal peníze – na slušně vypadající silnici se rozjel a prolít nečekanou dírou, auto se poškodilo na místě.
Ono je to vždy o nejakej hranici, samozrejme že vo väčšine štátov je nejaký najnižší limit toho čo ešte možno prevádzkovať. Ak príde na výkoľaje, tak je samozrejme na debatu že ak tam bol napr. lom koľajnice tak správca infraštruktúry má zodpovednosť. O tom žiadna.
Ale nemôžeš sa veľmi súdiť za to že niekto má na ceste každých 100 metrov „schod“ (ako to bolo na tej D2), čím som chcel demonštrovať že podobne ti žiadne zásadné právne nároky nevznikajú ak ti proste voje vozne na trati „nadhadzuje“.
Jenže ta částka, kterou platí, je směšně vysoká oproti skutečným nákladům. Stejné je to u nás. Všichni dopravci na železnici platí mnohem menší cenu, než je hodnota, kterou za to dostávají. A ještě si stěžují. Smutné.
Ne že by to na silnici bylo naopak. Tam je to stejné, otázka je jen ten poměr.
Ty zvýšené náklady na údržbu by mě teda zajímaly. Co se pod tím skrývá ?
Dobrý den,chtěl bych se zeptat ..na jednu otázku mimo tenhle článek. Budou ještě ČD provozovat večerní spoj do Bratislavy,si pamatuji že ten spoj vyjizdel z Prahy hl.n 19:40 cca …děkuji za odpověď Pietro
Vlaky EC 284/285 byly zrušeny, jestli se obnoví nevím, ale moc velkou šanci tomu nedávám.
I zde zopakuji: hezká ukázka stavu, kdy řidší železniční síť (až už vlivem toho, že nikdy nebyla vybudována, či vlivem pozdějšího zrušení či přinejmenším faktického ukončení údržby tratě) nerovná se kvalitně udržovaná železniční síť, jak někteří lidé argumentují – ve smyslu „osekání železniční sítě na polovinu = záruka, že zbylá polovina bude udržována ve velmi dobrém stavu.
Jasně že nebude. Se zkrácením km přijde „optimalizace“ peněz na údržbu a opravy, takže se to k lepšímu nepohne. I kdyby zbyla jediná štreka, tak se bude škrtat.
Ono ŽSR je inštitúcia sama o sebe verejné známa svojimi praktikami. Ale o tom, že štát politici MD SR a MF SR majú absolútne u zadnice železničnú dopravu a ešte minister dopravy bez hanby s úsmevom do éteru povie, že pomer investícií cesta/železnica sa otočí, keď sa dokončí diaľničná sieť, to je na rovno na abdikáciu. To budeme na ,,otočený“ pomer investícií čakať do roku 2200, kým bude diaľnica BL KE cez Žilinu a cez Zvolen? Že toto média tolerujú a nikto sa nad tým nepozastaví. Tak čo akože chceme. ŽSR nie je akciovka, v živote ten podnik nebude v… Číst vice »
Jako, že když se do nefunkčního molochu ŽSR nasype hromada dalších peněz, bude z něho moloch funkční?
Aby pak zase další generál ŽSR nezapomněl na benzínce batoh s 300 tisíc Eury, které mu prý našetřila jeho stará mama no dochodku.
A ja odvtedy navštevujem záchody benzínových púmp a zatiaľ som nič nenašiel. Asi to už robia sofistikovanejšie a nie v batohu alebo krabici od vína….
😀
Vedia prečo im nechcú dať peniaze.
A to je takový problém dohodnout Metropolitany přes Vídeň… Aspoň by byl hodinový takt Praha – Vídeň… Při cenách jízdenek by z toho bylo i více než přes Blavu…
Nesystémové – pořád by tím nebylo vyřešeno spojení z Česka do Bratislavy a jejího okolí.
Navíc by to bylo duplicitní i vůči vlakům EC z Polska do Vídně + vůči Railjetům z Vídně do Budapešti.
Duplicitní vůči Vídeň Polsko by to určitě nebylo, protože na Ex4 jezdí 5 párů denně, jen ráno je interval 2 hodiny, jinak 3 hodiny. Vídeň Budapešť jezdí každou hodinu, takže poloviční interval proti Praha Budapešť. Praha Budapešť je 7:04, Praha Vídeň 4:25 a Vídeň Budapešť 2:40 – takže srovnatelný čas, problém je, že railjet z Prahy dorazí do Vídně cca 7 minut po odjezdu vlaku do Budapešti. Ale předpokládám se s tím dá něco udělat, pokud by byl zájem. Taky je otázka, kolik lidí jede přímo z Prahy do Budapešti… přestup ve Vídni by jim nemusel vadit. (Samozřejmě pokud nejsou… Číst vice »
Z Prahy do Budapešti moc lidí nejezdí, Metropolitan je nejvyužívanější mezi Bratislavou a Brnem, Brnem a Prahou. Jak je to po Slovenské straně nevim.
Jen jsem pokusil trošku rozvést původní myšlenku Džamela. Metropolitanem jsem jel do Budapešti několik let zpět. Nastupoval jsem v Břeclavi, v jedničce nás bylo málo až do Budapešti, jak na tom byl zbytek vlaku, netuším. Jinak ve směru do Brna generuje Břeclav (a okolí) docela dost dojíždějících v metropolitanech/railjetech/případně R13 právě díky dojezdové době (29 min nebo 38 u R), když celou dobu jedete 160.
Při směrování všech našich vlaků na Vídeň by Slováci museli z Blavy do Vídně nebo do Břeclavi a přestoupit.
Velmi inteligentní komentář, možná se zkuste příště zamyslet, nebo si porovnat objem cestujících mezi Českem/Rakouskem a Slovenskem. Případně zkuste srovnání počtu Rakušanů a Slováků žijících v ČR. Hodinový takt do Vídně jim hodně pomůže …
Jen aby navazny bus odnekud z Angernu nebyl brzy vyrazne rychlejsi…
Myslím, že na ten přívoz busy nesmí, ale nápad to je geniální.
Z Blavy je vlak do Vídně 2x za hodinu, jednou do města, jednou na Petržalku, takže by to ve výsledku i bylo lepší…
Řešení je jednoduché, vlaky na tyto trati zrušit. Žádný vlak, žádná platba. Třeba se pak Slovensko probere a začne více investovat do údržby.
Není důvod nechat si tam huntovat vlaky.
Jsem to četl jako Není důvod si to tam nechat huntovat vlaky 😀
Takže si necháme huntovat dálnice. Vlaky z/do Bratislavy jezdí plné, o víkendech narvané. To bude lepší?
Regiojet to tak při výkuce Břeclav – Kuty dělá. Vlaky končí v Břeclavi, dál se pokračuje busem po dálnici.
ČD jezdí odklonem přes Hodonín a Holíč.
To je síce pekné (a aj pravdivé), ale ČD to môže byť u zadele. Proste prestane posielať vlaky (resp. nechá len EC do Žiliny a cez Bratislavu) a je vymaľované.
Jasně. Přestane se jezdit do Košic a Budapešti jen kvůli neschopnému ŽSR…
Do Budapešti je to relatívne v pohode (preto tá poznámka o Bratislave) a pracuje sa na trati. Reko do Košíc je v nedohľadne. Navyše tie vlaky do Košíc (čo sa týka jazdnej doby) nie sú žiadna hitparáda.
ČD tam jezdit nemusí. Jistě se vbrzku najde jiný podnikatel, který tam jezdit bude…
Stejně jako se zakazuje Tik Tok, mohlo by se z bezpečnostních důvodu zakázat Slovensko…
A je dobré, že sa ŽSR z toho nevyvlieka floskulami a pekne pomenovalo to, čo sa tu roky deje. Štát na to vyslovene sere a začína to u nás vyzerať horšie ako na balkáne. Je až neuveriteľné, ako naše trate dopadli. Najmä keď si povieme, že sme v 21. storočí a v Európskej únii. O chvíľu dobehneme dezolátnym stavom aj Srbsko.
Chtěl jste napsat Bosnu?
Srbsko se v posledních letech hodně zvedlo, díky větším poplatkům za dopravní cestu a čínským investicím.
Srbsko sa nezvedlo. Postavili na dlh jednu trať, to je tak všetko. Stav infraštruktúry je katastrofálny, stav Carga ešte horší. Atď. Takže nie, nechcel som napísať Bosnu ale Srbsko.
Jenže díky té jedné trati jezdí dnes skrz Srbsko čím dál víc mezinárodních vlaků. Kdežto Slovensko teď, když to jde, raději objíždějí, jak se píše v článku.
Skrz? To znamená třeba přes Pirot?
https://www.bbc.com/serbian/cyr/srbija-64091975
Ostatně, příměrem k trase Bělehrad – Novi Sad budiž i trať Bratislava – Žilina – tzn. ano, zmodernizované, ale jde jen o zlomek z celé sítě.
no trať BA-ZI je sice zmodernizovaná na 160, nejsou tam přejezdy a bude na 25kV a dobře vyřešené stanice na průjezd, to jsou plusy, ale je tam AH bez přenosu, takže kapacita na třetině kapacity AB, už i soudruzi z ŽSR na to přišli že se tam ty vlaky nevejdou. Jasně je tam ETCS , ale L1 a není povinné, GSM-R v rutiním provozu neexistuje, slavný Kapsch je proti TRS děcká hračka, zastavit vlak na dálku nejde atd. Ale pokrok nezastavíš
Kdo tam jezdí ví …
Jedna čínská vlaštovka jaro nedělá. Ostatně i ta má jisté rezervy, jak se tu psalo.
Hlavně, že mají svůj stát.
Problém nie je vo vlastnom štáte, ale v korupcii, neschopnosti vlády a MinDopr, neschopnosti pripraviť projekty, neschopnosti vyčerpať fondy EU – kde za posledné dve obdobia prepadlo 5 miliárd eur…
Pokiaľ sa nejakou náhodou nejaký projekt aj zrealizuje, po architektonickej a dizajnovej stránke vyzerá ako keby bol navrhnutý niekedy v roku 1950…..
Tohle se ale přesně musíte naučit. Česko na to mělo 100 let a pořád to úplně nefunguje. Před tím ty hlavní věci buď dělali Rakušani sami, nebo k tomu Čechy museli dokopat.
Jediné čo sme sa zatiaľ naučili je ako kradnúť. Všeobecne sa odhaduje, že za 12 rokov vládnutia pána F. každoročne zmizla vo vreckách kamarátov asi 1 miliarda eur. A súčasný minister financií plánuje vyhodiť 2 miliardy eur ako príspevok k voľbám každému voličovi. A teraz si to zrátajte a skúste hádať, v akom stave by boli železnice, keby sa z tých peňazí investovala aspoň polovica do tratí a na nákup nových moderných jednotiek….
No, možná jsem radši, že ŽSR a podobné nemusíme dotovat.
Vypadá to, že ani euro automaticky nevyléčí impotenci dopravní politiky.
Ale na to aby byla obsazené kdejaká obskurní dopravna na trati, kde se vlak objeví jednom za pár měsíců až let prachy jsou. A tam kde jezdí aspoň jednou denně jsou vždycky aspoň dva-tři zaměstnanci.
Ale kdyby se na železnici poslalo víc peněz, tak by mohli dostat přidáno.