Na lepší údržbu tratí nám chybí peníze, reagovaly ŽSR na kritiku Českých drah
Podle ŽSR trápí slovenskou železnici vnitřní dluh.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) připustily, že stav infrastruktury na hlavních koridorech není v ideálním stavu. Reagovaly tak na kritický dopis Českých drah, které minulý týden vyzvaly správce slovenských železnic k nápravě nejvíce kritických míst. Ke kritice se připojilo i slovenské sdružení železničních dopravců AROS.
„U veřejnosti je známo, že ŽSR jsou podfinancovány ze strany státu. Jen letos potřebujeme navíc 33 milionů eur na odstranění nežádoucího stavu, který vzniká z nedostatečného financování údržby. Vzniká vnitřní dluh na infrastruktuře v řádu stovek milionů eur,“ řekla mluvčí ŽSR Ria Feik Achbergerová.
ŽSR věří, že při tvorbě rozpočtu na další roky pošle stát na údržbu železničních tratí více peněz než dosud. „Vítáme, že by na toto téma mělo dojít k jednání na úrovni ministrů dopravy,“ dodala mluvčí.
Na kritiku dopravců upozornil v sobotu jako první deník Zdopravy.cz. „Tento, mnohdy až tristní, stav infrastruktury nám způsobuje, kromě přenášení zpoždění, a tím i narušování vlakové dopravy na území ČR, současně zvýšené náklady na údržbu našich vozidel jezdících po infrastruktuře ŽSR. Jedná se především o častější soustružení dvojkolí, poruchy vypružení, trakčních motorů a citlivé elektroniky, což výrazně zkracuje životnost těchto vozidel a v neposlední řadě generuje vyšší potřebu záložních vozidel,“ uvádí dopravce v dopise.
Ke kritice se připojilo i sdružení slovenských dopravců AROS. Podle jeho vyjádření tranzitní nákladní vlaky objíždějí Slovensko a rozvoz zboží z Vídně zákazníkům na západním Slovensku zajišťují místo vlaků kamiony do terminálu v Dunajské Stredě.