pruvodce

Na Kozí dráze dojedou vlaky po 14 letech do Krupky, v kraji bude na jeden den doprava zdarma

První den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký krajPrvní den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký kraj

Podmínkou bezplatné jízdenky je stažení aplikace do páteční půlnoci.

Po 14 letech se zítra vrátí železniční provoz do Krupky. Umožní to dokončená oprava trati. První vlak turistické linky T11 Podkrušnohorský motoráček má dojet do stanice Krupka město v 8:38. Kraj si od linky slibuje rozvoj cestovního ruchu, nově bude možné dojet například k dolní stanici lanovky na Komáří Vížku.

Jsme moc rádi, že se vlaky po dlouhých letech na Kozí dráhu zase vracejí. Slavnostní přivítání prvního vlaku pro nás představuje událost spojenou se zlepšením kvality života místních obyvatel, turismu a s posílením kulturních hodnot tohoto podkrušnohorského regionu. Trať vždy patřila k našemu městu, na území Krupky má momentálně tři zprovozněné zastávky, z nichž se turisté snadno dostanou do zajímavých míst připomínajících historii a kulturní bohatství města,“ řekla místostarostka Krupky Miloslava Bačová.

Jízdní řád zveřejněný na stránkách počítá i nadále se čtyřmi páry spojů o víkendech do konce letošní sezóny. Devět kilometrů z Telnice do Krupky pojede vlak 19 minut se zastávkami v Chlumci u Chabařovic, Unčíně a Bohosudově zastávce.

Jízdní řád pro trať Děčín - Krupka město. Foto: KČT

Osobní vlak v tomto úseku trati projel naposledy v roce 2010, kdy zde RegioJet nasadil Siemens Desiro v rámci prezentace svých služeb.

Obnovení provozu předcházel mnohaletý tlak Ústeckého kraje na opravu trati. Práce na rekonstrukci za 55,3 milionu provádí společnost Viamont Servis, která opravovala i úsek Děčín – Telnice. Kraj o obnovení provozu až do Krupky usiloval i proto, že Krupka je atraktivnějším turistickým cílem na trati než Telnice.

K zásadnímu obratu přístupu Správy železnic k opravě trati došlo letos na jaře. Dlouhodobě tento úsek Správa železnic odmítala vrátit do provozuschopného stavu. Dostala za to i pokutu od tehdejšího Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Letos na jaře ale nakonec kývla na opravu. Stalo se tak v době, kdy potřebovala získat od krajských zastupitelů souhlas s vedením vysokorychlostní trati krajem.

Cíl kraje: zprovoznit i zbývající úsek

Kraj chce, aby Správa železnic opravila i zbývající úsek Kozí dráhy a propojila ji tak s Moldavskou dráhou. Od prodloužení si slibuje větší zájem o vlaky než dosud, protože propojí více turistických cílů.

Kozí dráha byla otevřena před 153 lety a prošly jí průmyslové i politické dějiny. Původně uhelná trať z Děčína do Chomutova v podhůří Krušných hor kvůli těžbě uhlí několikrát změnila délku i trasu. Od roku 1961 se jezdilo z Děčína po Oldřichov u Duchcova, v roce 2007 se přestala objednávat doprava.

Na trase platí tarif Dopravy Ústeckého kraje. Ústecký kraj současně na neděli chystá u příležitosti Mezinárodního dne bez aut možnost cestovat na jeden den zcela zdarma veřejnou dopravou. Každý, kdo bude mít do pátku 20. září staženou mobilní aplikaci DÚKapka získá celodenní síťovou jízdenku na neděli 22. září automaticky zdarma. Aplikaci má staženo 139 tisíc cestujících.

Tagy Doprava Ústeckého kraje DÚK DÚKapka Kozí dráha Krupka T11 Ústecký kraj
55 komentářů