Na Kozí dráhu poprvé po letech vyjela turistická linka, zájem byl enormní
První den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký kraj
Oprava druhé části vyjde podle Správy železnic dráž.
Oprava druhé části vyjde podle Správy železnic dráž.
„Rozhodli jsme, že tento kraj trpěl tolik, že potřebuje renovaci a renovace přes turistický ruch je jediná varianta, jak se oprostit od těžby uhlí a dostat se do situace, kdy si tu lidé budou užívat a ne přežívat,“
Super. Tak do dvou let do Krupky a pak dále až do Oldřichova. Pak se propojí s Moldavskou a pokud se do té doby podaří propojit Moldavu s Holzhau vzroste ten potenciál mnohonásobně.
V loňském (i předloňském) roce SŽ tvrdila, že oprava celé Koziny by stála 100-150 mio.Loni se opravila půlka za 37,5 mio.Letos SŽ tvrdí, že oprava druhé půlky Koziny by stála 200-300 mio. Je to hodně přestřelený odhad. Tady něco nehraje. Asi tak samo jako s náklady na údržbu 7 mio/4 mio.
Jó…před lety dokonce jakýsi traťmistr uvedl, že údržba lokální tratě vyjde na 140-180 000,-/km…
A to bylo už v době, kdy existovala samostatná Sebevražda Železnic (tehdy SŽDC).
No, to byly šotoorgie! Ale chtělo by to fotoreportáž z běžného víkendu. Jen pro zajímavost.
POTENCIÁL!!!!
No…nějaký autobusový nadšenec by mohl libovolný den udělat fotoreportáž na trase Liteň – Beroun…nejlépe takhle v 6:34 z Litně…
To je taky potenciál 😀 (takový hygienický)
Dobrý den vespolek, jsem jeden z těch, kteří jsou zmiňováni v článku. Trať bude mít turisticky a dopravně mnohem větší smysl, pokud bude prodloužena do Krupky ke stanici lanovky a dále do Oldřichova, kde se může spojit s dráhou na Moldavu a během pár let z Moldavy do Německa. Na „teplické straně a i mezi Děčínem a Libouchcem to není regionální, ale spíš příměstská trať, která v době nejisté budoucnosti individuální dopravy tak, jak ji známe dnes, má obrovský potenciál. Pro Správu železnic to bude drahé, ale na celou trať dostávala celých 15 let prostředky ze SFDI a protože trať… Číst vice »
Za to, že byla trať ponechána ke zchátrání a nebyla na ní zajištěna ani minimální údržba, je porušením povinností konkrétních osob a z toho by měly být vyvozeny jednoznačné závěry, už jen proto, aby se toto nemohlo opakovat. Jinak ta částka 200 – 300 milionů vypadá poněkud přemrštěně a je potřeba spíš hledat nezávislé projektanty a prováděcí firmy, které by to dokázaly levněji. Dále je potřeba sem dostat i nákladní dopravu, pro níž zde zdroje jsou a třeba i pro řešení dopravy stále zamýšlené průmyslové zóny u Žďárku, která namísto napojení na dálnici by měla být v prvé řadě napojena… Číst vice »
Ohledně nejisté budoucnosti, pokud nebude stát palivo nad 100 Kč/litr v ekvivalentu dnešních cen, lidí se aut ve velkém nevzdají
A pokud by platili za opotřebení silnice ježděním?
Aby se obnovila na Kozině nákladní doprava, tak by kromě lokálních podmínek se musely změnit i ty globální, protože za současných je to, bohužel, zcela vyloučené. Nevyplatí se to ani fabrikám, ani nákladním dopravcům. Bohužel. Debata na samostatný článek.
A ještě připomenu, že tato trať se v 19.století stavěla jako konkurenční uhelná dráha vůči ATE a byla ztrátová od samého počátku.
Dobrý den, na počátku dubna loňského roku jsme u místního STO Děčín zjišťovali možnosti nakládky na manipulačních kolejích tehdy ještě v dopravnách Jílové u Děčína , Libouchec , Malé Chvojno. Bylo nám sděleno, že důvodu nesjízdnosti manipulačních kolejí v dopravnách (vegetace, vyžilost pražců) prozatím nelze provádět manipulaci s nakládkou, s možností do budoucna i toto změnit dle finančních možností místního STO potažmo OŘ SŽ ÚL. Jen doplním ,že jsem provozním zaměstnancem ČDC CARGO PP Děčín. Možnosti nakládky cca od letošního podzimu v nákladištích Jílové, Libouchec už jsi zjišťovali Lesy ČR-Lesní závod Děčín. Nakonec doplním ,že poslední Mn jsme odvezli prosinci… Číst vice »
To se nevylučuje. Jedna věc je kalamitní dříví na nákladištích, druhá je trvalá obsluha případného průmyslu na vlečkách ve vztahu k logistice ekonomice silnice /železnice. A to by už vyžadovalo razantní cenové, investiční a logistické změny. Neříkám, že by to nešlo.
Ještě jednou zdravím, já jen odpovídám o co jde na místní úrovni, nic víc nic míň. Ještě doplním že dříve od dopravny Jílové až žst. Teplice Lesní Brána měla ŽOS Děčín po privatizace Ryko Děčín deponované vozy na kozině a vl. Mn. 86223 se vozy stahovaly do dílen včetně místní zátěže.
To je samozřejmě nesmysl, nikdo zde nikdy nechtěl tahat žádné uhláky. Opakovaně vše Oldo překrucuješ.
Primárně šlo o nakládku dřeva, aby se nejezdilo skrz města, pak o deponování souprav a vozů, aby se to netahalo přes kopce až do Varnsdorfu a pod. Nebo nám snad budeš tvrdit, že se to vyplatí víc než vyjet 8km do Jílového?
Varnsdorf a Kozina? Není to poněkud jinde?
Já o voze, ty o koze 😉 Nebo-li o úplně jiný dráze 🙂
Protože přímo u trati není žádná fabrika?
Pane Řeháku, jaká konkrétní čísla si mám představit pod pojmem „obrovský potenciál“? Předpokládám, že kraj pracuje s čísly, ne s bombastickými slovy.
Fandím KŽC 🙂 Nechat 100 lidí na nástupišti sice nic moc, ale co už no, jely čtyři vozy a s takovým zájmem nikdo nemohl počítat 🙂
Jaký rozdíl oproti zahájení sezóny ČD v Olomouci před týdnem. Tam to bylo organizačně absolutně nezvladnuté! Oni nasadí jenom čtyři osobní vozy, na nástupišti zůstalo pár lidí. Mohli takový nával čekat, ne?
Libor
Rozumím tomu dobře, že ČD nedovezly pár lidí, KŽC asi 100, ale nezvládly to ČD?
Přesně tak to chápu i já.
Současný ředitel OŘ rozhodně není viníkem současného stavu. Viníkem jsou jednak technické parametry trati, která nebyla stavěna prioritně pro každodenní obsluhu obcí podél její trasy, změna ekonomických podmínek po roce 1989, která způsobila obrovský přechod nákladní přepravy ze železnice na silnici, snahy politiků o využití trasy železnice pro stavbu dálničního přivaděče a s tím spojeného umělého přechodu zbývajících cestujících do autobusů a IAD, daného postupným výrazným zhoršováním nabídky jízdního řádu. Všechny tyto aktivity nakonec vedly k zastavení objednávky osobní dopravy. Pokud je někdo spoluviníkem, tak to jsou někteří předchůdci současného ředitele, kteří byli možná více aktivní než bylo potřebné a… Číst vice »
Jaká je šance, že by se zde z turistického provozu stal provoz pravidelný?
Záleží na postoji kraje. Nějaký (a ne úplně malý) potenciál pro pravidelnou dopravu tam je, takže záleží jen na objednateli, zda ho bude chtít využít nebo ne. Ale nejdřív je potřeba zprovoznit celou trať, takhle jako cancour to moc velký význam mít nebude.
Potenciál zde rozhodně je, což dokazovalo vytížení vlaků ještě před cílenou „úpravou“ jízdních řádů a i pak po redukci na So a Ne zde bylo silné vytížení jak turisty, tak třeba i návštěvníky tancovaček třeba v Unčíně apod. Každopádně ale musí být trať zprovozněna v celé délce už jen kvůli Bohosudovu, Krupce, Teplicím a i s návazností na Krušné HOry.
Malá, ale při zrušení pomalé jízdy, opravení zbylého úseku a zřízení odbočky zaúštijící trať do teplického hlavního nádraží – prakticky jistá
=asi dve miliardy pro obrat 50 lidi denne.
A proč neuvádíte rovnou deset miliard a pro pět lidí? Je to úplně stejně objektivní.
A to se vyplatí!
Začátky a konce bývají téměř vždy plné diváků. Počkal bych s přehnaným optimismem po sezóně. Kolik nakonec pojede lidí.
Vím, tady koupím mínusy, protože v trati potenciál nevidím. Pod Komárku k lanovce pojedu busem nebo autem, protože vlak nema šanci mě tam rozumně dovézt. Tady to bude odmítnuto tisíci důvody, proč to jde a jak se skvělé prosedět den v couraku. Každého volba. Na podzim uvidíme zda Kozina zaboduje u cestujících nebo potvrdí, že už má být jen cyklostezkou.
Proč bych tam radši jezdil busem? Když jedu na výlet směrem od Prahy, vezmu rychlík, v Děčíně přestoupim a jsem tam úplně ideálně. Autobus obvykle nenavazuje, což znamená větší šance na prodlevy či odjetí spoje při zpoždění předchozího.
Směrem od Prahy vezmete rychlík Krušnohor a v Teplicích přesednete na MHD. Mnohem luxusnější cesta Interjetem, než starými křápy do Děčína.
A nebo z Krušnohoru v Ústí přestoupit na pantera a dojít 2 km k lanovce ze stanice Krupka-Bohosudov. Pokud máte kolo (lanovka je přepravuje), tím spíš takto.
Nenávaznost autobusu není jeho fyzikální vlastností. A autobusovou dopravu organizuje stejný kraj jako obnovu té trati. V tomhle fakt problém není.
Stejně jako mermomocí zbytečná předimenzovanost některých spojů…
Pokud si pamatuji, tak ještě po redukci na ten so a ne provoz byl obrat lidí na jeden spoj kolem 40 – 70 lidí podle období, počasí apod. A to to bylo hodně zredukované, takže ten jízdní řád a počet spojů nebyl zrovna lákavý.
Vlak tam každopádně doveze jen lidi od Děčína. Ne od Ústí či Teplice (potažmo Mostu apod.).
Naprostý souhlas 👍
A pak tady máme rozpočtově NEodpovědné osoby. V pátek dostali od sociálky 18.000 Kč na kauci, aby se mohli nastěhovat do bytu a nežít v polozbořené chajdě. To bylo v pátek. V sobotu měli už jen 5000 Kč.
Yuppiiii! (kde je tam zěmě, kde včera snědli zítřejší oběd?)
No jestli něco nedávám, tak jak si pan Havlíček přijel na tuhle akci pro levný politický body, přitom kdyby ho opravdu Kozí dráha zajímala, tak mohla být otevřeno už dva, tři roky zpátky…
No…nevybavuji si politika, který by se nechtěl zviditelňovat…
Proč paradox? Zde je jen jedním z oblastních ředitelů (defakto tedy jen zaměstnanec) v státní organizaci, tedy plní nějak své zaměstnání. A jestliže těm nahoře to nevadilo, že koná, jak koná, tak nemá problém.
Kdežto Zubrnická dráha je soukromá aktivita, v které je asi teda více zaangažovaný, a má v tom tedy větší zájem.
Říká se tomu umět oddělit pracovní a soukromí život, i když samozřejmě pracovní morálka je druhá věc.
Už dávno se neangažuje v ZMŽ (býval její předsedou)
Nejlepší je anonymní internetový hrdina, jež se zbaběle trefuje do ředitele Kašpara, který se na rozdíl od výše zmíněného anonymního trapáka , schovávajícího se za svým nickem, nebojí říct pod svým jménem své názory a který je rozhodně odborníkem na svém místě. Paradox, který v těchto debatách nikdy nepochopím a který mě vadí čím dál víc.
Není až tak anonymní, sloh odpovídá panu Michalu S. z Dopravního webu a spoluprqcujiho s Railway Capital.
Že by rozdvojení osobnosti? 😉
A to by fakt tak vadilo, dát místo PZZ kříže a omezit rychlost? U turistické dráhy by se to sneslo…
No…ne každý PZZ musí být zachován…
Enormní? Mno chtělo by to alespoň nějakých 200 cestujících každý víkendový den.
Fotiči nahánějící motoráček autem tu dráhu neuživí.
„Význam turistické dráhy je především v tom, že do kraje přiláká turisty“
Kde je teda ten obrovský rozpor a omyl v tom, že by tím vlakem turisté měli jezdit? Vždyť nechci 1200-1500 lidí za den jako do Rožnova pod Radhoštěm.
Vaši poslední větu by měli tesat do kamene, chcete-li pražce. Je smutný pohled vidět turistický vlak, který není dostatečně zaplněn, jak ho fotí houf svérázných lidí a jediné, co po průjezdu udělají je, že zkoumají tělo fotoaparátu. Sobecké.
Tohle zavání novou přezdívkou někoho z Dopravního webu, že by pan Michal?
Nebo 12< cestujících na průměrný spoj…
Je otázka, jesli je správné v době bezprecedentní obří krize kdy se musí šetřit kde se dá vhodné sypat miliony do trati, která ani reálně kvůli nevhodnému trasování nemá význam jiný než turistický.
Podle této logiky můžeme zavřít hrady, zámky a muzea. Sypou se do nich miliony a jsou stejně ztrátové.
i na to možná dojde, zatím se „jenom“ zdražuje….
Relevantnější by bylo najít nějakou jinou „atrakci“, do níž bylo v poslední době nasypáno 50 mega a porovnat její kulturně-historicko-turistickou hodnotu s tratí do Telnice. Chápu podporu turistických atrakcí, má smysl v tom, že do kraje přitáhnou návštěvníky a ti zde utratí a dají vydělat místním podnikatelům, nejlépe i s přenocováním. Tak doufám, že tady bude kde utrácet.
Tohle ale není žádná památka. Těch 50 mega mohlo zvednout dopravu na jiném potřebnějším úseku, kde lidé jezdí každý den.
Copak zavřít…ale i hospodářsky využít!
Současný stav trati jde za SŽ. Pokud opět opravu odložíme, bude to ještě dražší.
Kozí dráha opravdu nemá nevhodné trasování.
Klidně…ono se těch peněz vyhází v jiných oblastech tolik, že se to ztratí…
No, přejezdová zabezpečovací zařízení jednak možná dožila kvůli kolejovým obvodům, ale zároveň bych řekl, že „byla dožita“ sběrači kovů, viz SSSR Novosedlice https://youtu.be/DL2P0XYtWkI
Když čtu to SSSR, tak samotný SSSR se rozpadl před 30 léty, tohle bude mít přes půl století. To by dožilo, ikdyby tomu nikdo nepomohl.
Ale napadá mě, jestli by tam nešlo dát něco levnějšího, tramvajového, ovládání jízdou tramvaje se umí.
Zařízení „vzor SSSR“ se instalovala v 50. a 60. letech a i tam, kde nebyla rozkradena, jsou dnes vesměs nahrazena.