Na kopce elektricky. Dopravní podnik hledá stavitele dalších dvou trolejbusových linek
Vizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPP
Stožáry se začnou stavět příští rok, zprovoznění se plánuje do konce června 2026.
Rozhodně lepší, než smradlavé a hlučné autobusy.
DESÚ se zdá být poměrně akceschopný. Zatím to vypadá na jedno z nejlepších vylepšení dopravně-stavební legislativy.
Chová se jako komunisti- místní nesmyslne trolejbusy nechtějí a přece je tam narve
Stavební řízení není a nikdo nebylo věcí samosprávy. Do toho, co si kdo postaví na svém pozemku, smí samospráva kecat pouze skrze územní plán
Tak to asi úplně ne … umístit něco na pozemek v souladu s územním plánem asi lze bez dalšího, ale konkrétní provedení zpřesňuje stavební řízení (odhlučnění, doplňkové stavby a vyvolané investice, …)
A je ta ulice místních? Pokud ano, tak jaktože si tam nechají cizí subjekt něco stavit? A jestliže ne, tak to že místní „nechtějí“ se má řešit ve volbách, ne na úřadě.
Dulezite je že starosta to chce. Naopak v troji trolejbusy nechce starosta tak tam nic nebude, i kdyby si někteří místní to přáli.
Nejenom starosta Šestky chce trolejbus na Hanspaulku, ale celá rada včetně radního pro dopravu Ondřeje Matěje Hrubese.
Ať chtějí či nechtějí, v Praze 6 je to jediná skutečně kopcovitá autobusová linka (když pominu ty midibudové vymetáky především pro hůře pohyblivé osoby), která je skutečně dost frekventovaná. Našly by se sice i jiné vhodnější (Suchdol, Strahov, Nebušice, atd.), ale tam si vlivné osoby z DPP s podporou radnice „šestky“ většinou už prosadil ynebo prosazuje tramvaje a trolejbusy tam nechtějí ani jako přechodnou 1. etapu výstavby budoucí tramvajové trati – protože logicky samozřejmě správně tuší, že by tam pak už žádnou TT neprOSADILY.
Do Nebusic tramvaje jezdit nemají, proto po vybudovani stoupajiciho bus pruhu z Jeneralky do Borislavky navrhuji trolejbusy do Nebusic, popř až do Přední Kopaniny a di Horoměřic, popř do Velkých Prilep.
Těžko nazývat TroT jako 1. etapu na cestě za TramT, když to jsou úplně jiné stavby. Snad jen transformátor a usměrňovač jsou stejný
Píšete to z pozice, že tramvaj je „vyšší level“… ale co když pro někoho není? … rámus ocelových kol na kolejnicích, skřípění téhož v obloucích … (?)
Mostní pouze využívají svého práva vyjádřit se ke stavební činnosti na pozemcích přímo sousedících s jejich pozemky – a toto právo jim nikdo upírat nemůže! Jiná věc je, zda uvedou takové zdůvodnění svého odmítavého postoje, aby je orgán povolující stavbu musel v nějakém rozsahu respektovat – pouhé dojmy obvykle nestačí.
Dojmy se pak řeší přes ty volby, někdy bohužel i získají převahu.
Já jsem místní, bydlím u zastávky Na Santince, a trolejbusovou linku 51 chci. Nicméně mohlo by být uspořádáno v tomto směru referendum v MČ Praha 6.
A jakou otázku by to referendum mělo obsahovat, když trolejbusy dnes už mohou umět jezdit i bez drátů a nemá proto smysl nezřídit celou dlouhou linku jen proto, že lidé bydlící u některé části její trasy nechtějí mít před okny trolejbusové dráty?
Referendum pro celou městskou část Prahy 6 by bylo, zda souhlasíte s vybudováním trolejbusove tratě místo linky 131
Samozřejmě by takové referendum odpůrci trolejbusu nechtěli, protože je to většině lidem Prahy 6 naprosto jedno, takže k referendu by se nevyjádřil potřebný počet voličů.
Obecně nejvíce proti trolejbusove trati jsou vilkari z ulic Na Piskach a Sarecka, myslím, že lidem ze Zelené ulice to nevadí.
Ale nemám rád, když se uvádí, že lidé jsou proti této trolejbusove trati, protože jsou viditelně pouze někteří. Bohužel pro ně vedení radnice je celé pro trolejbusy, takže nemají na radnici vlivneho zastánce.
Místní by si měli uvědomit rozdíl mezi žádostí o stavební povolení (schválení) a příkazem shora. DESÚ to zcela určitě nepřikázal.
Když tak koukám u nás na severu by brzy mohli být pouze parciální trolejbusy a elektrobusy, jen nevím, jak by značili noční linky, protože linka 911 brzy bude mít dráty nejen v úseku Prosek-Čakovice, ale i v úseku Střížkov-Kuchyňka, kde by dráty sdílela s budoucí linkou 61(201) a najdou se i další úseky, nebo linka 910 z letiště, ta Zbraslav je také do kopce a na lince 129 by mohl být také parciální trolejbus, tedy zajištěné obě konečné, jak já letišti, tak i Baně
Číslovat trolejbusy vlastní číselnou řadou je jeden z největších nesmyslů poslední doby. Ale to už tady zaznělo mockrát.
Samostatné číselné řady podle trakcí jsou naprosto normální záležitostí.
No, na železnici to nikdo nedělá.
A navíc tady těžko hovořit o závislé trakci, když půlku cesty jeden nezávisle. A naopak o elektrobusů těžko hovořit o nezávislé, když potřebují dobít na konci.
IMO je vlastní číselná řada OK, ale měla by být trojciferná, protože jsou podobnější autobusům, než tramvajím
Na železnici se dělají jiné kraviny. Třeba úpravy léta zažitých čísel tratí. Ještě to pochopím u 110 a 126, kde Rakovnická trať ukradla veškerou vozbu Louny – Most v neprospěch směru od Kralup, ale třeba 130 končí uměle v Klášterci, jen kvůli hranice kraje.
Těžké to pak mají sotouši, kteří tohle musí pak na Wikipedii upravovat. V německé Wikipedii je třeba dodnes Buštěhradská dráha Praha – Cheb, přesně podle kilometráže, což je v zásadě neměnné.
Takže elektrické autobusy, mající elektrickou trakci, mají taky mít čísla 51+? A co vodíkové autobusy? Ty jsou spalovací nebo elektrické? Sám vidíte, jaká pitomost to je. Nežijeme už (dodávám, že naštěstí) v roce 1972.
Ono nejde ani tak o vlastní formu pohonu jako o to, zda k tomu potřebuje nebo aspoň na části trasy využívá aktivně za jízdy nějakou specifickou dopravní cestu, tedy v tomto případě troleje, navíc jiné než tramvajové, protože jsou to dva dráty. A vyčlenit pro takové jinky speciální číselnpu řadu je přitom zjevně praktičtější z pohledu provozovatele i organizátora provozu, třeba pro potřeby statistiky, informatiky, atd., přičemž uživatelům (cestujícím) je to buď jedno, nebo to spíše vítají jako zajímavou informaci.
není, viz Pce, HK, donedávna i ČB. Samostatná číselná řada je hezká na optiku, dříve i jako určité vodítko. Dnes, zvláště při nárůstu druhů pohonů, je to opravdu přežitek.
Třeba ve Vídni nebo Římě, že?
A vám nevadí všude sloupy, dráty apod? Mě teda dost a to že to rvou k nám na sever mě.pekne štvou…to samý jak DPP spolu s muchomůrkou zničí Vaclavak- všude dráty, koleje apod.
Tak sloupy jsou i pro VO a dávají se jako sdružené, nárůst počtu sloupů je minimální, navíc tyto sloupy mají 3-5 násobnou živostnost oproti těm jen pro VO. Těch drátů ve vzduchu také moc nevisí a navíc jsou uspořádané, takže i opticky to není nic strašného.
Viděl jste Václavák v posledních padesáti letech? Opravdu vám tramvajová trať (nota bene se širokým středním pásem) přijde hroši, než šestiproud s párem kolmého parkování?
Není mnohem lepší přežít dráty před barákem (na které si zvyknete během měsíce a zapomenete že tam vůbec jsou) a užívat si benefitů trolejbusové dopravy? Tzn. že vám nebudou před barákem smrdět hlučné SORky, ale jezdit tiché trolejbusy bez výfuku?
Jo, vadí. Stejně tak záplava sloupů VO a dopravních značek. Ono to jde dělat lépe, ale po roce 1989 se ze soukromého vlastnictví udělalo dogma takové, jako kdyby nebyly budovy součástí měst, ale byly ve vzduchoprazdnu. A já si dovedu představit i třeba nižší daň z nemovitosti, do které je ukotven převěs troleje nebo osvětlení, na fasádu nainstalována dopravní značka. Jen by se muselo chtít. Když tramvaje začínaly, žádný všemohoucí socialismus s OPBH nebyl, převěsy téměř všude. Sloupy TV by ve Vídni téměř pohledal člověk dodnes. Ale, my máme českou cestu…
A co vozidla? Bude s čím jezdit? Pamatuju si na nějaké potíže s výběrkem na vozy, které vyhrála Bozankaya…
DSZO by se měl učit od DPP.
Nic proti tomu, v žádném případě. Ale: 136 (i jih), 177, 195, 135, …
Určitě v budoucnu, až bude hotové nové železniční spojení Praha-letiště-Kladno, tak stávající trolejbusy Trollino 24 budou bez práce a linky 136, 177 a 195, dále ještě linka 183 jsou žhavými kandidáty na nasazení
nebudou bez práce. Jak dlouho trvá výstavba podobných projektů u nás, tak ty trolejbusy skončí ve šrotě dřív, než pojede vlak…
A i kdyby, tak ta linka osluhuje i jiné cíle, než jen letiště.
Nějaké trojdílné tam možná zbývat budou, možná dokonce i všechny, pokud tam pak budou stačit běžná dvoudílná vozidla, ale že by třídílné trolejbusy byly vhodně využity na dlouhých tangenciálních linkách s rozdílnou velikostí frekvence v jednotlivých částech tras, to mi příliš logické nepřipadá: účelnější bych viděl spíše v jejich nasazení na kratší velmi frekventované linky, případně jako posilové spoje v extrémně frekventovaných špičkách.
to že se jako fakt vlakt rozjede do 15 let? Tomu opravdu někdo věří?
Já ano … dokonce mnohem dříve se rozjede 🤗
Jenom to ne…
195 se má výhledově rušit – v jižní části ji nahradí prodloužená 133 a v severní 188, když z Malešic bude na Želivského jezdit tramvaj.
Ale v principu si rozumíme, elektrifikace se svazkem 135+136+213 do budoucna počítá.
No to doufám. 🙂 Ale mám dojem, že tyhle linky odvezou mnohem víc lidí, „spotřebovávají“ mnohem více busů, kopcovité jsou taky víc než dost a vedou v podstatě (až na sever 135 teda) samými sídlišti apod, kde by nějaké „estetické“ námitky úplně nemusely nastávat, popř. se dají velmi snadno odmítnout.
Takže mi ty priority přijdou jakési divné.
A zeptám se blbě, nemohou být problém některé podjezdy? Bohdalec je zvednutý, tam snad ne, ale třeba Vysočany, nebo mě napadá Libeň, případně u Florence. A nemusím chodit daleko, kousek od baráku je podjezd pod jižní spojkou (sdílený s tramvají), kde jezdí všechny tři linky. Další věc je, jestli to nebrání např. kamionům – resp. vysokým nákladním autům. Jinak jsem jedině pro.
Tak jednak pokud se bavíme o parciálech, tak by se prostě tato místa (alespoň zpočátku) dala vynechat. A za druhé, ty Vysočany se dlouho říkaly že jsou „žába na prameni“, ale nyní se chystá elektrizace 375 a pokud se nepletu, tak až dolů, tak to asi nějaké řešení má.
dráty začnou až za podjezdem a vznikne nová zastávka pro nasazení sběračů…
Nestačily by troleje až od Holečkovy nahoru?
Předpokládám, že míra zatrolejování dané linky vychází z trakčního výpočtu a dosavadních zkušeností DPP s provozem parciálních trolejbusů, a nikoliv z volného rozmaru.
No tak zase na druhou stranu na tý placce se moc energie nespotřebuje. Velikost baterky toho trolejbusu je obvykle volitelná a proti výstavbě vedení jsou to drobné i v tom počtu vozidel.
Nebude rozhodující spíše to, aby se baterie stihla dobít?
OK. Ale překvapilo mě to, když z kraje Jiráskova mostu na Smíchově na Karlovo náměstí je to asi 1 Km a do Holečkovy asi 700 m, všechno po rovině. Takže namísto 2 Km bez drátů by to bylo asi 3,5 Km. Myslel jsem, že to bez drátů zvládne víc. Od projektantů bych nečekal, že budou chtít v ulici raději méně drátů.
Ty dráty ale šetří baterky trolejbusů a tedy i variabilní náklady provozu. Natrolejování ale probíhá v zastávce ne? Tak předpokládám trolej od první zastávky na Smíchovské straně.
Asi záleží, jak moc se cena liší a jestli si připlatit za kus města bez drátů. Kde bude začínat trolej, se píše v článku: „zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov.“
styl jakým jde Praha je neekonomický. Baterky jsou dobré na linku, kdy jen malá část spojů jede mimo dráty, na objížďky, na spojení s vozovnou. Ne na linku, kde se jezdí často. Tam ty baterky jsou naopak provzně drahé jako prase. Začneme tím, že při jízdě na baterky je spotřeba energie +20%, jen z důvodu chemických přeměn. Sloup VO vydrží 20-30 let, trakční 100, trolej, pokud je správně postavená 40-50 (tohle vše je na základě zkušeností z provozu). Baterie stojí 2mil, vydrží 5-8 let na provoz, jaký je třeba. Cena za měnírnu pro 10 trolejbusů je 10 mil, cena nabíjecího… Číst vice »
Zdendo, tímto (snad oprávněně) zdravím metropoli Vysočiny. Nemůžu než souhlasit:-)))
Překlep v posledním odstavci, Peroutkovou jezdí 137, nikoliv 131 😉
Z té nové smyčky Bořislavka si to už vyloženě říká o trolejové prodloužení až na Veleslavín Kladenskou ulicí. A na Strahově by smyčka měla vzniknout dodatečně spolu s tramvají.
I když bych si dovedl představit nějakou autobusovou linku provozovanou v Kladenské ulici nějakou méně frekventovanou linkou s malými autobusy, tak přece jenom si nemyslím, že by se tam uživila jedna trolejbusova linka. A v době parciálních trolejbusu je propojení trolejbusovych tratí mezi Borislavkou a Veleslavínem dost zbytečné.
Spíše by bylo vhodné po vybudování bus pruhu od Jeneralky na Borislavku uvažovat o zatrolejeni useku mezi Borislavkou a Nebusicemi, popř až do Přední Kopaniny a návazne mezi Jeneralkou a Velkými Prilepami.
Kladenskou ulicí bude do budoucna jezdit linka 116, pak dál spoji teď osamělý canvour na Nové Vokovice. Ale u autobusu mi vše připadá jako smělé plány, takové prodloužení 156 na Bulovku nebo 122 na Košík je ve výhledu PID už od 2019 a nic se neděje.
Linka 116 by Kladenskou ulici až do Nových Vokovic mohla jezdit už teď.
Přesně tak…
V té Kladenské by to mohlo dávat smysl na Veleslavín ve chvíli, kdy tam bude dvojkolejný S-Bahn na Bubny a Masaryčku. Do té doby spíš asi ne
A proč ne? Jaký to má vliv?
Že bude pro cestující (ty, kteří pokračují k Masaryčce či do Holešovic) mít Veleslavín výhodu oproti Bořislavce. Dnes nemají moc důvod tam chtít
Kde bude nástupní místo na lince 176? Posune se blíž ke kolejím?
To by bylo rozhodně užitečné – ale tam už mohou jezdit parciály třeba také i jen nabaterie. Spíš asi nikdo neví, kde tam tu linku ukončit, a kdyby to byl přesun ukončení trolejbusové linky od smyčky tramvají, pak by to nové místo asi vyžadovalo i nějakou statickou nabíjecí infrastrukturu, se kterou také zjevně aspoň zatím nikdo nepočítá. Takže půlkilometrový pěší přesun nebo přestup na tramvaj pro cestu na jednu zastávku asi zůstane navždy definitivní realitou.
Kdyby ta tramvaj na autobus nějak rozumně navazovala a nedělalo se to podle nějakého paragrafu „na MHD se nedobíhá ale čeká“…
Před časem se tu psalo, že město schválilo záměr propojit 176 a 134 do jedné linky. Pokud se to zrealizuje, tak bude konečná na Karláku jen dočasná.
https://zdopravy.cz/praha-bude-mit-dalsi-trolejbusovou-linku-tentokrat-se-nove-elektrifikuje-podoli-183271/
To propojení mi sice připadá docela logické, ale během semestru by stejně bylo potřebné ještě „zahuštění“ dalšími krátkými vloženámi spoji jen mezi Strahovem a Karlovým náměstím kvůli frekvenci. A na Karlově náměstí budou asi komplikace s vyřešením směru od Podolí na Strahov (= další fáze na křižovatce pro možnost odbočování doleva do Reslovy ulice = ?) .
No, mohli by to vzít po tramvaji Myslíkovou
Myslim ze v protismeru vudou jezdit jenom přes Palackého namesti (pro srovnani, nocni autobusy taky Karlák obsluhují v jednom směru), případně může vzniknout zastávka u Moráně .
Stávající konečné