lot
Komerční sdělení Železnice Železniční průmysl

Na kolokviu ACRI se diskutovalo o budoucnosti české železnice

Kolokvium k budoucnosti železnice. Pramen: ACRI
Kolokvium k budoucnosti železnice. Pramen: ACRI

Druhý ročník Kolokvia o budoucnosti železničního průmyslu, pořádaném ACRI – Asociací podniků českého železničního průmyslu, uvedla prof. Molková, prorektorka Univerzity Pardubice. Kolokvia se zúčastnili zástupci Ministerstva dopravy, Drážního úřadu, Správy železnic, Českých drah i samotných firem podnikajících v tomto sektoru.

Zelená dohoda pro Evropu má Evropské unii zajistit plynulý přechod na udržitelnější a hlavně ekologičtější hospodářství. A to je právě role železniční dopravy, která bude hrát klíčovou úlohu při dosahování cíle snížit emise skleníkových plynů z dopravy o 90 % do roku 2050. Jak dále uvedla prof. Molková, emise železničního sektoru se v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend pokračuje i nadále. Železnice je nejméně znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy. S tím úzce souvisí výše finančních prostředků, které budou poskytnuty na modernizace hlavních železničních tratí a podporu zavádění nových technologií jako ETCS. Důležitá je obnova parku kolejových vozidel tak, aby byl v souladu s požadavky na provoz ETCS. I toto zaznělo na kolokviu.

Náměstek ministra dopravy Jan Sechter v úvodu setkání upozornil na to, že jednou ze základních priorit vlády pro příští léta musí být posílení přeshraničního spojení zejména pro nákladní dopravu, a to jak směrem do Německa, tak na jihovýchod Evropy. I on se vyslovil pro rychlejší obnovu vozového parku dopravců, moderní tratě si žádají moderní vozidla.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda následně představil priority manažera infrastruktury, mezi které patří například dostavba čtvrtého železničního koridoru na jihu Čech či odstraňování úzkých hrdel na železnici (modernizace tratě Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí zatím ve stávající stopě). Velkou výzvou je pak instalace systému ETCS, v roce 2023 se spustí výhradní provoz pod ETCS na první trati Olomouc – Uničov.

„Mám pocit, že finance a upřená pozornost jdou hlavně do modernizace infrastruktury. Důležité je ale také to, aby po nových kolejích mělo co jezdit,“ řekl na setkání předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský. Ten zároveň upozornil, že program OPD3 vůbec nepočítá s investicemi do modernizace vozových parků. Velkou finanční zátěží pro dopravce bude i povinná instalace mobilních částí systému ETCS. Ideálním řešením by tak bylo postupně obnovovat vozový park novými vozidly vybavenými potřebnými technologiemi.

Kolokvium k budoucnosti železnice. Pramen: ACRI
Kolokvium k budoucnosti železnice. Pramen: ACRI

Výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth připomněl požadavek EU, aby se do roku 2030 přesunulo ze silnice na železnici 30 procent přepravovaného zboží a v této souvislosti zdůraznil, že to nepůjde bez modernizace vozového parku tohoto největšího českého nákladního dopravce. Jen z vlastních zisků však obnovu vozidel financovat nejde. „Současným tempem a se současnými prostředky bychom náš park obnovovali více než 100 let,“ upozornil.

Také místopředseda představenstva společnosti Škoda Transportation Tomáš Ignačák tvrdí, že je nutné investovat jak do infrastruktury, tak do moderních kolejových vozidel. Železnice by se měla stát základem všech národních dopravních strategií s důrazem na ekologii a udržitelnost.

Pokud jde o homologaci nových vozidel, bude mít podle ředitele Drážního úřadu Jiří Koláře od listopadu hlavní slovo Agentura EU pro železnici (ERA), český úřad bude schvalovat pouze vozidla a výrobky určené výhradně pro území České republiky.

Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle upozornil na nutnost souladu implementace ETCS na infrastruktuře a vozidlech tak, aby nedocházelo k tomu, že budou tratě vybavené systémem a nebudou vozidla s mobilní částí ETCS. Samostatnou kapitolou je pak zavádění tohoto systému na regionálních tratích, což dosud není vyřešeno. Jako zástupce společnosti, která se zaměřuje na zabezpečení železnice, se Zdeněk Chrdle také ohradil proti zpochybňování bezpečnosti železnice po letní sérii mimořádných událostí. „Naše železnice je rozhodně bezpečná, není možné zajistit absolutní bezpečnost, po kolejích se také musí jezdit,“ dodal.

Závěrem zaznělo, že železnice v ČR zaznamenává opravdu velký posun a důležité je, aby byli všichni, tedy jak ministerstvo dopravy, tak správce infrastruktury, dopravci i firmy podnikající v železničním průmyslu, jeden tým. Do příštích let je také potřeba udržet objem finančních prostředků určených na modernizaci dráhy na potřebné úrovni.

tagy
Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

Prijde mi, ze nekteri ucastnici se nechali prilis unest jako pri placani po ramenou, jak to zvladame. Zdvorilost a nestrannost jsou ale povinnosti britske kralovny, nikoli ceskeho podnikatele. Chybi mi tam misty kriticky pohled.

franzJosej

typickx ceskx. strach z cehokoliv. rika se tomu bezduchy ateismus

Frantisek

Za posledních 30 let se také podstatně zredukovala nákladní doprava, částečně i rozsah kolejí (ačkoli třeba ve srovnání s NDR, o dřívějším vývoji v jiných státech nemluvě, jsme na tom pořád poměrně dobře). Chválit si v této souvislosti snížení produkce škodlivin je možné jen tehdy, pokud se člověk nepodívá, kam se ta zátěž poděla. Netuším také, jak chtějí s takto zredukovanou sítí převést větší podíl nákladů i osob na koleje, když se rozšiřuje kapacita silnic. Požadavek na kapacitní, sklonově a směrově příznivé kolejové průtahy pro tranzit je hezký, ale co naše výroba a naše zásobování, místní spojení? Navíc, pokud chce… Číst vice »

MlB

Nějak mi chybí koncept toho, kam se ten náklad navíc vejde. Většina významných páteřních tratí je i bez nákladů na hraně své kapacity. A moc projektů na přidávání dalších kolejí na kritické úseky jsem tedy neviděl – když už většinou je to nějaká utopie „do poloviny roku 2047“. To se počítá, že se kapacita vyřeší zahuštěním intervalů po implementaci ECTS?

smekal

„Zeleznice zaznamenala posun“ no maximalne posunuli realizaci odsunu brnenskeho nadrazi. To je ale dobra zprava jen pro developry

Leden

Takže se sešli hoši, co si přihrávají kšefty (a Taťána jim k tomu dělá křoví), pogratulovali si vzájemně, vyjádřili potřebu dalších peněz, sežrali připravený raut a příště a viděnou…

Georg

jojo, jako danovemu poplatnikovi mi behal mraz po zadech…

W14

„Železnice zaznamenala obrovský posun“ – za posledních 7 let jsem vždycky několik měsíců trávil v NAD, úseky co „byly“ opravené, byly pocitově horší než předtím (ale nedokáži posoudit, jestli na to nemělo vliv i stáří vlaků, kterými jsem jezdil). Tento rok – kdy jsem konečně mohl mít možnost jet po celý rok až domů vlakem, jsem přešel na autobusy a Blablacar. Důvod? Třikrát přestupuji, pokud ovšem ten prostřední přestup (Hranice na Moravě) má zpoždění, což bohužel má pravidelně (v pátek odpoledne), tak nemám šanci se dostat domů v rozumném čase. Zkoušel jsem různé dopravce a různé kombinace spojů a nefunguje… Číst vice »

watslaw

cit: Jen z vlastních zisků však obnovu vozidel financovat nejde. „Současným tempem a se současnými prostředky bychom náš park obnovovali více než 100 let,“ upozornil.“

Tak to si z nás snad dělá zadel, ne? Základem každého podnikání je nastavit si ceny tak, abych si vydělal si na obnovu výrobních prostředků. Ať tedy provozuje jen takovou nákladní dopravu, která si na svoji udržitelnost vydělá, a zbytek vozového parku zakonzervuje na lepší časy, v nejhorším prodá. Pokud tohle nechápe, tak na svém místě nemá co dělat.

Marcel Pánek

Ano ano, správný názor. Začal bych tím, že se zruší slevy. Nejde jezdit zadarmo. Vše má svou cenu.

ušatá

Tak začněme nejprve u silniční dopravy.Pak se můžeme bavit o cenách a nákladech.

watslaw

A nové kamiony snad dopravcům někdo dotuje? (K požadavkům na investice do infrastruktury, kde tu nerovnost lze vnímat, jsem se nevyjadřoval)

Odpadlik

nelze srovnávat životnost takového kamionu a železničního vozu ne?

Jan

Ako sa to vezme. Z pohľadu vozidiel má cestná doprava obrovskú konkurenčnú výhodu v tom, že umierať na cestách je normálne, kdežto na železnici to normálne nie je… To vo výsledku znamená výrazne lacnejšie vozidlá.

Bohumil Pokorný

Dopravní cestu pro kamiony dotujeme my všichni a nikomu to nepřipadá nenormální. Za této situace pak není potřebné nákup nových kamionů dotovat. Rovněž společnost nevyžaduje od kamionových dopravců vybavovat kamiony zabezpečovacím zařízením, které by eliminovalo selhání lidského činitele. Pravidelně denně dochází minimálně ke dvěma závažným nehodám kamionů na síti českých silnic a dálnic. Proč to kritikům železnice a zastáncům rovných podmínek na trhu nijak nevadí?

ABC

Je to černé a klepe to na dveře, co to je? Vaše růžová budoucnost!

Luděk S.

Tak jsme si dali do nosu, zaplácali pantem…

Pirátka

Tak si hrají protekční dětičky na akademické půdě. Účastnila jsem se mnoha obdobných seminářů, poslouchala samozvané odborníky na železniční dopravu např. 2 h o tom, jaké pachové stopy dělá mravec, aby nenarazil do druhého (slovenský odborník ze Žiliny) a jak by se toho dalo využít na železnici. Pak přišel jiný „Vampírek“ a ukázal program optimálního zaplnění nákladního vozu. Algoritmus umístil růžové bedny se skleněným zbožím na spodek úložného prostoru, žluté fošny dokonale vyplnily střešní prostor. Tatiana z pardubické Sorbony v tom zkrátka pokračuje dál. Lidé v provozu jsou přetěžováni, příprava adeptů na provozní pozice koreluje s kvalitou školství (je na… Číst vice »

Krušky-Středohoří

Také nejsem zastánce podobných rautů a galavečerů, kde peníze by mohly být vynaloženy užitečně jinde, ale jak by jste chtěla zlepšit to školství nebo přípravu adeptů? Dotyčné obory na středních školách, či ičilištích jsou ale jen o ně není zájem. A s tou přípravou adeptů chcete závádět znovu pomocníky strojvedoucích? Ty byly v době kdy se o Pirátech ve sněmovně ještě ani nezdálo.

Pirátka

Nepodstatný je zájem adolescentů o „dopravní průmyslovky“, které dlouhodobě nejsou kritériem pro práci v železniční dopravě, proto také ve své podstatě zanikly. Otázka zní: Mají lidé zájem pracovat třeba na pozici strojvedoucího? Ono se ukazuje, že mají! Mohou to být cukráři, faráři, pekaři, skláři, brusičky, pozounisté, zpěváci, klempíři, ševci, inseminátoři, prodavačky, policisté, atd. Řešní zpočívá v lepším řízení lidských zdrojů a rekvalifikacích. Akreditovaná školící střediska Drážním úřadem pak mají mít takouvou úroveň, aby podle vyhlášky 16/2012 Sb. dokázala kvalitní strojvedoucí vychovávat. V současných podmínkách se to nedaří právě díky nízké jakosti školících středisek a neerudovanosti lidí, kteří nastavují podmínky pro… Číst vice »

Krušky-Středohoří

Ty průmyslovky vznikaly v době kdy byly mnohem silnější populační ročníky a do toho bylo těch středních škol méně-dnes státním školám ubírají kdejaké soukromé školy se zaměřením na gastronimii, IT, podnikání. Mohli by jste s Pirátama ve sněmovně navrhnout ať se počet těch soukromých škol sníží. Školení strojvedoucích dělá akorát DVI, Pamo, CityRail, sem tam Retrolok a LokoTrain. Co je tam naučí je věc jedna, druhá věc je že taky o to musí mít sami uchazeči opravdu zájem a ne že to zkouší jen proto že to viděli na portálech jako práce.cz, nebo v rádiu.

Pirátka

Myslíte, že školení pořádá akorát DVI, Pamo, CityRail, Retrolok a Lokotrain? Viděl jste seznam akreditací od DÚ? A co: CZ Logistics, JHMD, PKP Cargo, Strabag, Railway Capital, SD-KD, ARRIVA, Bokra, Unipetrol, LeoExpress, KPT a Pirell. Mj. Retrolok v seznamu akreditací není!!! Pro eliminaci středních škol nemohu v současné době nic udělat, třeba se o to postará situace s Covidem.

Krušky-Středohoří

Ty střediska co jste vyjmenovala sice mají akreditaci ale jestli udělají 3 nové strojvedoucí s licencí za rok… Jinak se věnují spíše vlečkám a pravidelnému přeškolování ZOZ u různých menších dopravců a muzejních spolků

Marcel Pánek

Vy mi mluvíte z duše.

Koumes

Strojvedoucí jsou jen špičkou ledovce v železničních oborech. V zemích zejména na západ od nás usilují o posilování železničního školství. Primárně vysokých škol, protože zjistili, že absolventů je potřeba jak máku, když dochází k tak prudkému růstu železniční dopravy, tudíž i počtů staveb, nasazování nových technologií (ETCS, ATO, TMS). Podívejte se na rostoucí či nově vznikající školy ve Francii, Německu, UK… Železnice je opravdu komplexní obor, nějaké přeškolení možná pomůže při akutním nedostatku strojvedoucích, ovšem obávám se, že takový cukrář či cukrářka zírají na to, co se po nich všechno chce. Školitelé přiznávají, že očekávání zájemců jsou velmi často velmi… Číst vice »

Fíra ČD

Krušky-Středohoří: 810-ka z k-repu je zpět

robert

Hlavne ze praktici jsou uplne skveli. Vzdyt se jim to sype pod rukama a nic nefunguje. To jsou ti tvoji praktici. 😀

Pirátka

Nejsou skvělí, začínají hodně chybovat a koreluje to s úrovní našeho školství. Vždyť o tom sypání píši. Faktem zůstává, že teorie bez praxe je chudá…

Marcel Pánek

Že by třeba ten ministr dopravy udaval tón 🎵

Marcel Pánek

Jinak ale velice relevantní příspěvek

Já, kdo jiný

Velkou výzvou je modernizace, elektrizace 3 kV a vybavení ETCS prdelní regionalní tratě a 4. koridor končící pod Kletí.
Ani slovo o pravobřežce nebo konverzi 25 kV.
Co jste na tom setkání popíjeli?

Odpadlik

Zrovna jsem se koukal a dnes vypršela lhůta pro podání nabidek pro přepnutí úseku Nedakonice-Rikovice. Nevíte někdo víc?

Petr

Tak v prvé řadě, aby se dalo po železnici jezdit, musí navazovat spoje. Pokud z jedné stanice odjíždí vlak 5 minut před tím, než do ní vlak z jiné trati přijede, tak to nějaké cestující nepochybně ubere. Pro ilustraci se koukněte na návrhy nových jízdních řádů tratí Hranice-Vsetín a Ostrava-Valašské Meziříčí, jak to ve Valašském Meziříčí s přípoji vypadá. Holt každou z těch tratí objednává a platí jiný kraj. Už řadu let se nedokáží dohodnout a tak se přípoje o 5 minut míjejí… 🙁

Mirek Zv.

V Bohumíně hraničí jaké kraje? Když tam 18:11 přijíždí od Návsí courák 5 min po odjezdu expresu, co by byl skoro posledním spojením do vnitrozemí? Z Beskyd z Lomné navíc k vlakům autobusy každou hodinu, ale tak, že můžete hádat, jestli sprint 300m z autobusáku dáte nebo ne 🙁

MlB

Ono to ani kolikrát nemusí být v JŘ špatně, stačí když je čas na přestup příliš krátký a nečeká se (nebo max. pár minut což v době našponovaných času a nedejbože výluk často nestačí).

Sitgestravel

„Závěrem zaznělo, že železnice v ČR zaznamenává opravdu velký posun a důležité je, aby byli všichni, tedy jak ministerstvo dopravy, tak správce infrastruktury, dopravci i firmy podnikající v železničním průmyslu, jeden tým.“ Tak hlavne aby panove nezapomneli na zakazniky – cestujici, ale soude podle jejich tlachu o ne vlastne nejde, na zeleznici jsou trpeni, hlavne ze si panove rozdeli prachy.

Sitgestravel

Co se to tam seslo za joudy?

Pracuji na MD

„„Naše železnice je rozhodně bezpečná, není možné zajistit absolutní bezpečnost, po kolejích se také musí jezdit,“, Německo toto řešení má od roku 1934 pane Chrdle. Pane Svobodu, nechcete si tam zajet se něco přiučit? I od někoho jiného než pánů z ACRI

Krušky-Středohoří

Kdyby chtěli být jeden tým tak tlačí na zmírnění podmínek při nekonečných výběrových řízeních.

Os5600

Doufejme že investice do železniční infrastruktury ČR odstraní největší handicap naší sítě. Tedy to množství jednokolejných tratí s mezinárodním významem. Dvoukolejky by měly být mezi krajskými městy základ.

Vojta

A začít Brno – Přerov. Před 10 let bylo pozdě. A pokud možno nezačínat od Přerova, ale od Blažovic.

Já, kdo jiný

Nejen to.
Choceň-HK-Osek
Rychlé UCho.

X 1

To jsou zase hlášky našeho výqětu.
Pane bože, za co?

David

Kydy, kydy, kydy.

Dusanh

„…Naše železnice je rozhodně bezpečná, není možné zajistit absolutní bezpečnost, po kolejích se také musí jezdit,“

Jezdit se musí, ale zajistit neprojíždění stůj by nebylo od věci, pane Chrdle…

ythomas_ct

Jakkoliv samozřejmě může být v této věci lépe, tak se, Dušane, obávám, že 100% pravděpodobnost neprojetí návěstidla zajistí opravdu jen a pouze to, že se nebude jezdit. Mimochodem jsem zvědav, co se ukáže v té Kdyni. Jestli tam opravdu došla takto extrémním způsobem adheze (a z fotek to vypadá, že je to možné), tak tam by ani plný dohled ETCS nepomohl. Druhou věcí samozřejmě je to, jestli takto má vypadat dopravní kolej, ale třeba na podzim umí příroda podobné stavy navodit i jinak…

Dusanh

Nemíchejme jabka s hruškama. Já nekomentuju 100% bezpečnost, ale neprojíždění návěstidel. Kolik je v Německu projetých návěstidel vinou přehlednutí/nerespektování strojvedoucím?
Když vjede před vlak auto, tak taky nic nepomůže. Tady se bavíme o něčem jiném.

ythomas_ct

…když neprojíždět, tak neprojíždět! 🙂 A když se ptáš na to Německo, tak v roce 2018 měli 622 případů projetí návěstidla, zakazujícího jízdu. Konkrétní důvody ale nejsem schopný rozklíčovat; kdyžtak viz zprávu BEU (graf na str. 9): https://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Downloads/EUB/Jahresberichte/Jahresbericht_2018.pdf