Na koloběžce osmdesátkou. Firma nabízí českou homologaci umožňující obejít rychlostní limity

Sdílené elektrokoloběžky Bolt ve městě Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýSdílené elektrokoloběžky Bolt ve městě Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Několik technických úprav umožní legalizovat elektrokoloběžky jako motocykly.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír Bílý

Softwarové omezení rychlosti do 25 kmh u koloběžek a elektrokol a „taky elektrokol“ si samozřejmě nemalá část jejich majitelů okamžitě nechává vypnout. Čili důležitý je faktický stav a ne to, jaké má koloběžka papírové označení.

Ivan

Pořád něco regulujeme. Kdo se chce zabít má možnost. Je to přirozený výběr v praxi.

mgr.pavel

Ďáblův advokát: ale já nechci, aby někdo jedoucí na koloběžko-motorce zabil mne jen proto, že jede na nebezpečném dopr.prostředku.

Gouda

Bez regulací nejde civilizovaně provozovat absolutně nic. To by měl chápat každý, kdo neignoruje historii 20. století. Anarchistické nářky typu „odstranit všechny regulace“ jsou k smíchu.

Problém nejsou regulace samotné, ale JAKÉ regulace jsou a JAK se implementují. Mají být rozumné, minimální stále funkční, implementované dostatečně dopředu aby na ně šlo reagovat, a nemají se často měnit.

Petr

Legislativu obejdeš, ale fyziku nikoliv.

Slušňák

Česká legislativa je hlavně úplně matoucí a nedává smysl. Nemluvím o tady těch silných strojích, ale v Česku se prodávají běžné téměř všechny koloběžky nad 250W – tzn. moped??? a zde není jasno, i na stránkách Policie najdete v tiskových zprávách protichůdná tvrzení, všechny ty Šaomky a spol u nichž prodejci uvádí bez ŘP a instalují do nich omezovače na 25kmh mívají od 300W do 500W a to ůdajně být nesmí = řidič by měl být ŘP, STK, SPZ, povinné ručení ale bez sedadla to prý zaregistrovat nejde takže vlastně tato vozidla legálně nesmí jezdit? Na druhou stranu česká legislativa… Číst vice »

Tomáš Zmuda

Žádné omezení výkonu tam od novely zákona není. 14 kg nebo 25 km/h. Všechny nové Xiaomi koloběžky mají 400-450 W.

Petr

Super, kdejaký blbec muže jezdit kdekoli na koloběžce 80km/h. Ale na babetu, která jede sotva 40 musí mít ŘP za nehorázné peníze a lékařskou prohlídku. Navíc až od patnácti let.

Honza L

Tak zrovna zdravotní stav bych u držitelů ŘP kontroloval přísněji. Když pak člověk vidí starší nebo objemnější kolegy, kteří sotva otočí volantem na parkoviště z dorazu na doraz, skoro by se bál chodit po chodníku.

Ale těch 80km/h bych ji nechal, pokud budou na silnici, kam patří, tak se s těma minikolečkama brzo odfiltrují z provozu sami (do nemocnic).

123

Jestli opravdu nemusí mít RZ, tak by na Těšnově zasloužili nakopat.

Jinak nic proti, pokud s tím bude někdo jezdit jak má a kde má, tak jeho volba … já bych na to, přiznávám zbaběle:), nevlezl … ale ta RZ by rozhodně měla být povinná.

Pavel

U nas na chate vsichni zaryti vidlaci nechteji elektricky auta, ale tykev si klidne rozmlati v 80 km/h na kolobezce, aby nemuseli z hospody pesky 😆

Kebab

To je dost mimo. Jako kdybyste tvrdil, že nechtějí auto na baterku, ale mobil na baterku jim nevadí. Právě v oblasti mikromobility dává elektrický pohon možná největší smysl, protože už je cenově dostupný a prakticky neřešíte dojezd.

Radek

Přesně tak.

Harry

To bude mrtvých… Já jsem jel jen 40 a zlomil jsem si kyčelní kloub…

Lysimachia

To buďte rád, že jste naživu.

superhero

Lidské ego a pohodlnost nezná hranic. Jakýkoliv prvek pasivní mobility zvyšuje riziko v provozu. Proč nejdou cestou jako u elektrokol, že motor zvyšuje efektivitu, ale musíte ho zároveň pohánět lidskou silou. Samostatný pohon bez lidské aktivity má smysl u hendicapovaných lidí, ale ne u mladých zdravých lidí.
Je škoda, že se masověji nepoužívá ekologický setrvačník místo baterek:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/receptar-po-americku-udelejte-si-kolo-se-setrvacnikem-243585

Nose Peak

Protože na kolobce se nenamáhá noha, kterou se odrážíte, ale noha, na které stojíte…

Radek

Dívám se do eshopu a naprostá většina nedětských koloběžek má výkon vysoko nad 250W.

Tomáš

A když článek chápame, že aby nebyly nutné ty registrace, musí se splnit OBĚ podmínky, tedy do 250 W a do 25 km/h, tak naprostá většina koloběžek musí mít to STK, povinné ručení, registraci, řidičák a přilbu.
Já mám jen povinné ručení a přilbu. Policie zatím kontrolovala jednou a bylo to v pořádku.

Jan Novák

A zatímco se ulicemi měst a vesnicemi ozývá pravidelný hluk motorek a čtyřkolek frustrátů, všechny samozřejmě s platnou STK z Ústí nad Orlicí, stát si řeší tiché elektrokoloběžky. Jako by nebylo jedno, co si s tím uživatel provede. Hlavně když neomezuje druhé. Tohle není fér.

Honza L

To se míchají hrušky s jabkama. Český systém STK je prohnilý až na půdu, ale to neznamená, že se má řešit jen to. Ostatně, ty STK se díky vtipnému lobbingu ještě zhoršily. 😀

Gouda

Ty tiché koloběžky jste viděl kde? Ty pomalejší drkotají, často mají netlumivá kola a žádné nebo minimální odpružení. na dlažbě (kde se koloběžkáři rádi prohánějí, i když tam nemají co dělat) je to hnus. Ty rychlejší hučí od pneumatik a kvičí od motoru často hlasitěji, než auta.

Tomáš K.

Mno představa že se odněkud vynoří tichá koloběžka 80km/h mne teda docela děsí

Jan Sova

Kamarád má vcelku líbivou elektrokoloběžku s odpružením náprav, přijíždí na naše cyklosrazy častokrát na ní. Jakmile se mu otočí vítr do protějšku, začne být nervózní, že nedojede domů, protože mu to ubere více baterie.

Gouda

Pokud dojde k této úpravě, je třeba samozřejmě dodat, že taková koloběžka nesmí na vyhrazenou cyklostezku.

V praxi se ale jako cyklista na cyklostezkách často setkávám koloběžkáři, kteří rozhodně omezovač na 25 km/h nemají. Už jsem zaznamenal i jedince přes 50 km/h. I někteří cyklisté jsou takových rychlostí schopni, ale existuje obrovský rozdíl v chování. Zatímco cyklista této rychlosti dosahuje vlastní snahou, a má k tomu tedy i odpovídající respekt, motorkáře to nic nestojí, a proto jsou neohleduplní a často přímo nebezpeční.

malejjarda

Nejen zákaz vjezdu na cyklostezky, ale taky do lesa nebo na různé účelové komunikace, kde je dopravním značením zákázán vjezd motorových vozidel.

Michal

Ono se myslí motorových vozidel jako ty co mají pohonné hmoty, pokud pojede po vyznačené stezce v lese na koloběžce, která není hlučná a nevypouští spaliny, tak by neměl být sebemenší problém

Kuba - Dopravní videa.cz

NE. Motorové vozidlo je dle zákona i ta koloběžka, pokud jede nad 25 km/h. Právě proto je třeba řidičák a spol.
Jakmile má konstrukční rychlost nad 25 km/h, tak na cyklostezku NESMÍ. Stejně jako motorka, kterou dle zákona vlastně je.

malejjarda

Takže podle vás je jezdit elektroautem po lese OK?
Však motor taky nevypouští spaliny.

PetrH

Na takových místech se jezdí i na kolech s dodatečně přidělaným spalovákem, viz příspěvek výše.

Blume

Ono neni problem svistet 80, ale taky to z toho kvaltu nejak ubrzdit. A kdo kdy vysedaval za jizdy z kola nebo kolobky, a ani to nemuselo byt 30+, tak uz vi, ze to proste ubehnout nezvladne a parakotoul proti jedoucimu kamionu taky asi nebude to prave orechove.. B-)

Micky

zajímalo by mě, jak ustojí jezdec jedoucí 80 km/h výmol. Malá kola jsou nebezpečná.

Michal

Zrovna minulý týden jsem byl u tety na návštěvě a mají tam výjezd ze dvora vydlážděn dlažbou, takovou tou starou, kde jsou mezi dlažbou i celkem široké spáry. A jela holčička na koloběžce, taková ta pro děti a samozřejmě že jí kolečko se zaseklo v té spáře . No a měla celkem hodně co dělat aby to ustála, koloběžka se totiž zasekla.
Tak asi i v těch 80 prostě polití přes řídítka, chci to vidět na vlastní oči 🙂

jva

Výborně, radarem a fotkou identifikovatelné nejsou (nemají RZ), ale řidiče aut budeme kasírovat za 2km/h navíc (jak říká jeden debilní slogan – protože můžeme).

looking4bucho

Kamarad ktery dela na traumatoligii, rikal ze v poslednich letech je narust opravdu neprijemnych zraneni kvuli jizde na elektrokolobezce. Pokud mate nehodu na kole, tak to taky neni zadny slava, ale mate alespon minimalni sanci se na pad pripravit, zatimco na kolobezce jsou kolecka mnohem mensi a o problemu vubec nemusite vedet. Proste jedete a v lepsim pripade se probudite az v nemocnici. A to i za strizliva…

Pavel

Je to tak, na koloběžce jezdím a stabilita je výrazně horší než na kole. Nad 25 km/h to hrozí už průserem.

Michal

Jo jo tomu věřím.
Ale je super jet po městě autem a potkat na místě kde je rychlost 80 km/h koloběžku, která jede 20 km/h 🙁

Hobluj

Povolení jet na koloběžce osmdesátkou bude typicky české malé řešení. Obava úřadů ze zahlcení žádostmi o registrace koloběžek přispěje jen k dalšímu zatížení už přetíženého zdravotního systému.

Michal M

Na těch vehiklech se dá slušně zrakvit i s rychlostním omezením. Kdo na tomhle potřebuje jet padesát, je opravdu magor.

Jiří Kocurek

Jsem jezdíval přes 40 km/h na kole, po větru pohoda. Nicnémě kolo mělo kvalitní brzdy. Nevím jak moc dobře brzdí tohle.

trafopajka

když najedete s kolem na rantl, trochu to drncne. když najedete na rantl s koloběžkou, je to jak narazit do zdi. malá kolečka dělají svoje…

Jiří Kocurek

Rantl člověk vidí a když se nežene, kam nevidí … Jestli to někdo napere ve 25 km/h na 5cm rantl, tak si na kole udělá osmicu jak prase a nejspíš taky poletí.

Typicky ale ve městě tram koleje a na dědinách zase zase odvodnění v podobě U profilu přes cestu. Jsou ale cesty, kde bych se nebál jet víc než těch 25 km/h. Je to na zodpovědnosti každého, aby dával pozor, kam jede. Bacha na posysp po zimě v zatáčkách.

Dejf

no moje kola se shovívavě usmívají. ano, na tom nejsportovnějším (horské XC) bych ten rantl zaznamenal, na enduru bych o něm ani nevěděl. rozhodně by ni jedno nepotřebovalo součinnost jezdce na vyřešení problému 5cm@25km/h… sjedu kdejakou skálu, ale na koloběžku bych nevlez.

malejjarda

Na kole není problém takovouhle překážku nebo třeba díru přeskočit. Samozřejmě to musíte umět.

Michal

Ale problém je že na těch koloběžkách jezdí kdokoliv a vsadím se že takový člověk si myslí že nemusí vůbec nic umět.
Minulé žena na koloběžce v černých šatech a bylo jí vidět až tam 🙁

Tonik

A co přesně vypovídá to, kam jí bylo vidět, o tom, co umí?

Dejf

tak třeba bylo možné posoudit „opotřebovanost infrastruktury“.

Michal

Jak zodpovědnost každého.
Úplně se těším jak nějaký magor na koloběžce se vyseká a dopadne těsně před moje pohybující se auto, tak mě budou soudit za zabití z nedbalosti 🙁
A nikdo nebude řešit jestli jsem tomu mohl zabránit nebo ne !

Petr

To už je dnes běžné. Na křižovatce seskočí a koloběžka se řítí dál do křižovatky a on jí strhne řídítky zpět. Pokud jede někdo po hlavní, tak má slušnou šanci jí koupit tou koloběžkou do auta. Ale on přeci do křižovatky nevjel, jen tam protočil koloběžku. 🙁

Gouda

I nejradikálnější závodní kolo je po všech stránkách nesrovnatelně stabilnější, než koloběžka.

Tonik

Vážně srovnáváte 40 km/h na kole a 50 km/h na koloběžce? A kolik jste jezdil na skateboardu?

Bobek

Nějak se to vyfiltrovat musí, no.

Petr

Pokud zabijí jen sebe, tak klidně.