Na koloběžce osmdesátkou. Firma nabízí českou homologaci umožňující obejít rychlostní limity
Několik technických úprav umožní legalizovat elektrokoloběžky jako motocykly.
Stejně jako v ostatních zemích EU má provoz elektrokoloběžek i v Česku daná pravidla. Vzhledem k tomu, že jde stále relativně o novinku, řada jezdců si není jistá, kde mohou legálně jezdit a jaká omezení pro ně platí.
Základní pravidlo je však dané výkonem a rychlostí stroje.
„V případě, že uživatel chce, aby byla elektrokoloběžka způsobilá k provozu na pozemních komunikacích bez registrace a bez nutnosti držení řidičského oprávnění, musí mít maximální rychlost do 25 km/h a výkon elektropohonu nesmí překročit 250 W nebo maximálně 1 kW u dodatečně namontovaného motoru,“ uvádí policejní koordinátorka prevence Vladimíra Šrýtrová.
Právě z tohoto důvodu má naprostá většina elektrokoloběžek omezovač rychlosti nastavený na 25 km/h, přestože konstrukce umožňuje jet rychlostí třeba čtyřikrát vyšší. Pokud by koloběžka jela rychleji, hrozí jezdci pokuta.
Jeden z dovozců elektrokoloběžek do Česka však tvrdí, že problém s omezením vyřešil. Zákazníkům nabízí za příplatek homologaci spočívající v úpravách a vydání příslušného certifikátu.
„Trvalo to sice trochu déle, než bychom čekali, ale i tak se můžeme v Česku jako první pochlubit plně legální elektrokoloběžkou s rychlostí 80 km/h,“ uvádí manažer firmy Group PZ Jakub Špaček.
Pár úprav
Pokud si zákazník připlatí za verzi dovážené koloběžky s homologací, provede se podle něj oproti běžnému stroji „pár drobných úprav“ tak, aby koloběžka odpovídala předepsaným pravidlům.
Konkrétně jde třeba o odlišné přední světlo, které bude neustále zapnuté ve chvíli, kdy bude zapnutá i koloběžka. Zároveň se ze stroje musí odstrojit například ozdobné LED pásky na boku koloběžky, které neodpovídají českým předpisům.
Neprošel crashtesty, Česko mu dalo výjimku. První Cybertruck má registraci, srážka s ním bude děsivá
Z bezpečnostních důvodů také podle něj nejde zapnout start z nuly. „Koloběžka vždy pojede pouze po odrazu. Další drobné legislativní záležitosti nebude třeba vnímat,“ říká Špaček.
Podle něj takto upravená koloběžka dostane tzv. Technické osvědčení na předepsaném tiskopise, kterým se bude řidič v případě kontroly prokazovat.
Komplikace s RZ
Rychlé či výkonné koloběžky totiž podléhají registraci a jsou brány jako motocykl. „Je potřeba mít platné STK koloběžky, registrační značku, povinné ručení a jakožto řidič vozidla i řidičský průkaz,” uvádí policejní preventistka Šrýtrová.
Podle Špačka však registrační značka nutná není, přestože to dosud nebylo jednoznačné.
„Ještě na jaře jsme měli informace přímo z ministerstva dopravy, že budou naše homologované koloběžky vybaveny stejnou SPZ, jako mají mopedy, tedy 8 x 11 cm. Koncem dubna se ale tato informace změnila. Koloběžky tedy obdrží pouze osvědčení o schválení a tím to bude vše,“ uvedl manažer.
Dodal, že důvodem je podle něj obava úřadů ze zahlcení žádostmi o registrace koloběžek.
Zrychlení zpětně
Jeho firma nyní dokonce začala nabízet „homologační balíčky“, díky kterým se dá legální rychlost strojů navýšit i zpětně. Cena homologace u starších modelů však dosahuje téměř 20 000 korun.
Elektrické koloběžky po těchto úpravách spadají dle vyhlášky do kategorie Z, tedy „ostatní vozidla“. Řidič u sebe během jízdy musí mít zmíněné technické osvědčení, zelenou kartu s pojištěním, řidičák (minimálně kategorie AM), helmu a povinnou výbavu.
Povinné ručení na koloběžky, konec papírových zelených karet. Senátem prošel nový zákon
Pravidla pro elektrokoloběžky se napříč Evropou výrazně liší.
Například v Irsku či Velké Británii se s nimi vůbec nesmí vyjet na veřejnou komunikaci a hrozí za to vysoké pokuty. V Rakousku a Německu se zase často striktně kontroluje zmíněné omezení rychlosti a policie může stroj zabavit.
Naopak Albánie, Nizozemsko, Litva a Maďarsko přesná pravidla nemají. Například Španělsko nemá pro koloběžky omezení rychlosti, jejich jízdu však povoluje pouze po městských cestách.