Na dráze si pohrávají s myšlenkou na obnovu Vindobony
Do Prahy by se už v prosinci příštího roku mohly vrátit přímé železniční spoje mezi Německem a Rakouskem, které v
Do Prahy by se už v prosinci příštího roku mohly vrátit přímé železniční spoje mezi Německem a Rakouskem, které v minulosti prosluly především pod označením Vindobona. Myšlenkou na jejich oprášení si zahrávají především Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), podporu mají i u Českých drah. Upozornily na to Lidové noviny.
„Tato myšlenka se objevila a je zvažována. Pokud by došlo na její realizaci, bylo by to nejdříve od jízdního řádu 2019/2020,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Bližší informace odmítl uvést s tím, že vše je ve stadiu úvah a jednání.
Deník Zdopravy.cz má nicméně k dispozici dopis členky představenstva ÖBB Valerie Hackleové členům vedení Českých drah. „Vzhledem k tomu, že značný počet cestujících cestuje na sever od Prahy, rádi bychom zvýšili spolupráci v oblasti přímých spojů do Berlína a Drážďan, ideálně prostřednictvím dvou párů vlaků,“ píše Hackleová.
Berlín, Prahu a Vídeň spojovala Vindoboda v letech 1957 až 2014. Tehdy bylo spojení roztrženo vedví, vlaky z Hamburku a Berlína končí v Praze stejně jako vlaky ze Štýrského Hradce a Vídně.
V případném obnovení přímé linky Berlín – Vídeň přes Prahu bude klíčový postoj Deutsche Bahn. Situace na trhu se od zrušení Vindobony změnila. Němci totiž od letošního prosince zavedou přímý spoj z Berlína do Vídně přes Norimberk, který české země obejde. Německá trasa je o 200 kilometrů delší než česká varianta, na čas je ale zhruba o hodinu a půl kratší. I Němci si nicméně v jiném dopise dosavadní spolupráci s ČD pochvalují. ÖBB i DB mají smlouvu s ČD do roku 2024, nová Vindobona by mohla být zavedena ještě během její platnosti.
Proslulý expres Vindobona Berlín–Praha–Vídeň (přes Tábor) si většina cestujících dodnes spojuje především s motorovou jednotkou východoněmeckých drah řady SVT 175, které se v Československu pro dlouhý nos přezdívalo Delfín. Ta na trasu vyjela před více než padesáti lety a s krátkou výjimkou dvou let spoj obsluhovala až do jara 1979. Kromě neobvyklého designu nabízela cestujícím tehdy nebývalý komfort. Po roce 1989 byla Vindobona povýšena na vlak EuroCity a následně přesměrována přes Českou Třebovou. Od prosince 2014 nejezdí.