umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Na dálnici D1 se po zimní přestávce vracejí dělníci, letos práce dokončí

Modernizace D1 v úseku Mirošovice - Hvězdonice. Pramen: ŘSD
Modernizace D1 v úseku Mirošovice - Hvězdonice. Pramen: ŘSD
Hotovo ale nebude tak docela. Z modernizace byl vyjmut most Šmejkalka, na který dojde až příští rok.

O víkendu začne poslední stavební sezóna na D1. Po pátečním rozmístění značek začne v sobotu 20. února modernizace úseku 23 Devět křížů (Exit 168) – Ostrovačice (Exit 178) ve směru na Brno. Od pondělí proto budou řidiči jezdit v jízdním pásu ve směru na Prahu v režimu 2+2. Další úseky budou následovat postupně v průběhu března. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.

„V letošním roce nám zbývá modernizovat necelých 50 kilometrů dálnice D1, z toho 8 kilometrů na úseku 12 u Humpolce bude hotovo hned na jaře, a to bez větších omezení pro řidiče. V průběhu roku tak budou práce probíhat na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Kromě úseku 12 budou v letošním roce pokračovat práce na úseku 2 mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi, na úseku 11 mezi Koberovicemi a Humpolcem, na úseku 16 mezi Velkým Beranovem a Měřínem a na již zmíněném úseku 23 mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi. V těchto úsecích se budou muset řidiči připravit na omezení.

Stejně jako v minulých letech zůstanou i letos, až na krátkodobé výjimky, pro řidiče zachovány v obou směrech dva pruhy v zúženém profilu. V modernizovaných úsecích bude probíhat úsekové měření rychlosti.

„Chceme, aby bylo do října vše hotovo a to znamená, že nesmíme připustit žádné komplikace. Proto se chystám na průběžnou kontrolu všech modernizovaných úseků,“ doplnil Havlíček.

Celá modernizace 161 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013, dokončena bude letos v říjnu. Stavba spočívá v kompletním odstranění původního povrchu i podloží a vystavění nové dálnice ve stejné stopě za plného provozu, včetně všech silničních nadjezdů.

Hotovo ale nebude tak docela. Z modernizační akce totiž byla úředně vyjmuta oprava mostu Šmejkalka na úseku Mirošovice – Hvězdonice. Termínově totiž kvůli řadě odkladů daleko přesahuje oficiální datum ukončení modernizace příští rok. Půjde zřejmě o nejnáročnější stavbu celé modernizace, začít má v roce 2022 a trvat dva roky. Na hladký průjezd mezi Prahou a Brnem si tak řidiči ještě pár let počkají.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elvis

Já bych nejásal, horší peklo bude těch dalších 10 let, co se bude dávat D1 do 6-ti pruhu kolem Brna.

Honza D.

Ještě zbývá nějakých asi 100 metrů u sjezdu na Velkou Bíteš, to se bude kdy opravovat? Nebo je to snad památkově chráněný úsek? 😉

mgr.pavel

Teď ještě přesvědčit EU, že šlo o modernizaci a ne opravu a ty eurodotace jsou oprávněné, že..

Jirka

EU již přesvědčena byla a peníze průběžně posílají. Jejich věc, že s tím souhlasili.

Honza D.

Palec nahoru za připomenutí úseku 01, most Šmejkalka. Dle oficiálních prohlášení MD a ŘSD má člověk pocit, že uvedený úsek snad ani neexistuje. 🙂

Vladimír Bílý

Jak jsou na tom první dokončené úseky z roku 2014 a 2015 po těch cirka šesti letech? Nebudou už potřebovat znovu opravit?:-) Zajímala by mě životnost té modernizace, kdy toto celé kolečko začneme znovu.

BND 30

Jsem si D1 projel s nákladem v prosinci, kdy už bylo vše otevřeno a překvapilo mě, jak je rozbitá za Brnem směrem na Meziříčí…to si člověk vzpomněl, že takhle vypadala celá…jsem jel půlkou soupravy v odstavném pruhu, jsem se bál, že mě nějaká díra převrátí náklad…

Daniel Bečvář

Dokončené úseky jsou zatím víceméně v pohodě. Ten rozdíl, když sjedete z nového úseku na starý, je pořádně znát. Zrovna v článku zmíněná část mezi 168 a 178 kilometrem je solidní terénní dráha. Přes zimu se tam ten starý povrch ve směru na Brno začalo úplně rozpadat, takže to tam ještě tenhle týden záplatovali, aby tam o víkendu vůbec mohli převést dopravu z druhého směru. Tvrzení, že bez modernizace by se už na některých částech D1 musel zakázat provoz, rozhodně nejsou přehnaná 🙂

ZdendaP

Dá se říct, že jsou prakticky jako nové. Jestli si dobře pamatuji tak při řádné údržbě je plánovaná životnost 50 let. Záruka je většinou 10 let.

Daniel Bečvář

Během modernizace dálnice D1 se vystřídalo celkem 6 ministrů dopravy (Stanjura, Žák, Prachař, Ťok, Kremlík, Havlíček) a 8 generálních ředitelů ŘSD. To je slušná porce 🙂

MLB

Však z toho taky jejich schopnosti udělaly doslova generační záležitost…

Luboš Beneš

A ten zázrak 1/4 délky se opraví za rok! Zázrak, zázrak, zázrak!

Tomáš V.

Co to melete? Vy si vezmete na triko úplnou uzávěru provozu?

Někam se zahrabejte a už radši nevydávejte žádný zvuky.

Luboš Beneš

Pokud by postupovali rychlostí 50 km za rok tak je opraveno za 4 roky. Ale ono se opravuje skoro10 let. Já si na triko uzávěru brát nemusím, od toho je někdo jiný, já to jen stejně jako Vy platím. A jaký je rozdíl omezit dopravu na 1/4 nebo na celé dálnici? A proč se už nedodělalo rozšíření na 3 pruhy? Proč se nejdříve nedostavěla D35 a pak se neudělala rekonstrukce D1? Mnoho otázek – odpověď je jediná- neschopnost ministerstva dopravy a ŘSD. Máte jiný názor? A zkuste se na věc podívat s trochou humoru – ono nic jiného nám nezbývá.

buggs

Předělávat celou dálnici na tři pruhy by nebylo efektivní.Je spousta stoupacích třetích pruhů,myslim,že v normálním provozu když se nestane nehoda je to dostačující.Po dokončení D35 se počítá s velkým úbytkem dopravy na D1.Prostě kdo bude chtít na Ostravu a na sever tak pojede přes Hradec.

Luboš Beneš

Takže zrychlení oprav z 20 na 50 km ročně Vám jako zázrak nepřipadá? Pro mě je to zcela neuvěřitelná rychlost.

PetrN

Plácáte totální nesmysly… Všechny letos uzavřené úseky se dělaly už vloni (některý z nich už dokonce i v roce 2019), kromě 1 úseku už má zbytek rozestavěných úseků jednu polovinu hotovou. Obvykle je to tak že jeden rok jeden pás, druhý rok druhý pás dálnice. A v reálu se bude letos makat na 41km dálnice (těch zbvývajících 9km má jen dodělek ve středním pásu na cca 1-2 měsíce, povrchy jsou hotové)..

JosefK

V úseku 16 Velký Beranov – Měřín také nejsou hotovy oba směry. Pokud si to dobře vybavuji, tak opravily jen kanalizaci v dělícím pásu.

Kodl

Drzim palce at se to podari, protoze 9 let v souctu je proste tragedie. Jsem skutecne zvedavy, jestli se to tzv. „do voleb“ podari stihnout, bez negativniho vlivu na kvalitu provedene prace. Tu totiz pozname vsichni.

On.

No nejspíš to šlo stihnout za rok resp. dvě stavební sezóny,ale to by se celá dálnice na celou dobu zavřela, což by vůbec nezpůsobilo žádný problém. Další otázkou je zda je tu dost firem které by to naráz stihli.

Jakub P

Kdyby byla vcas D35, devet let omezeni D1 (plus Smejkalka, kde to jeste bude na par let) by ani zdaleka tolik nebolelo.

Zlámalík

Oněch „necelých 50 km“ je téměř třetina celkové délky. No jo, prý bude líp.

PetrN

tak v loňském roce bylo v modernizaci 70km, z toho 28km se dokončilo (na 8km se ještě budou dělat dokončovací práce ve střeďáku, ale povrch je hotový) -> zbývá 42km – 4 úseky, které mají kromě jednoho kompletně hotovou už jednu polovinu… Rozhodně to neznamená že by chyběla 1/3 prací 😀 nikoho neobhajuju, jen objasňuju fakta

svojsin

Zlámalík: Tak ve skutečnosti bude problém na 41km.
Sice to není ideální , ale proti minulým rokům jednoznačně pokrok.

Tomáš Gottschalk

Ale ten problém by měl být menší, bo se bude jezdit po už hotovém rozšířeném pásu, což umožňuje plnohodnotné 2+2 pruhy. To znamená, že když Rumunovi zdechne kára v omezení, že se provoz úplně nezastaví.

PetrN

nemáte pravdu, pokud je veden provoz 2+2 a jedné polovině, vždy je šířka zpevněného povrchu 11,5m ať se jede po novém tak i po starém. Před samotným uzavřením první poloviny vždy probíhalo provizorní rozšíření druhé poloviny o 75cm, nerozšiřovalo se pouze v místech kde již byl stoupací pruh. Jedinou výhodou je, že jízda v zúžení je na novém povrchu komfortnější

PetrN

vidím že ŘSD nenechává nic náhodě a kritický úsek, kde se musí za letošek stihnout obě poloviny už zahajuje, tak snad se to nakonec podaří…

Zlámalík

Vzhledem k tomu, že do toho loni hodili vidle naprosto zbytečně už v září, kdy se ještě dalo jeden pás do zimy stihnout, jim nic jiného nezbývá. Volby jsou za dveřmi 😀

PetrN

no za 3 měsíce by to fakt nestihli, teď to bude cca 2x 4 měsíce, na druhou stranu výhodou tohoto úseku je že tam nejsou myslím vůbec žádné mosty, které znamenají obvykle největší zdržení..

Martin V.

Jeden tam je přes polní cestu Říčky – Javůrek, ale je to spíš tunýlek skrz vysoký násep, tam snad položí beton přes bez dilatací. Všechny nadjezdy i oba ekodukty už měli rozpracované loni, ale nevím, co stihli dodělat.

Martin V.

Tenkrát museli všechny „nepříjemnosti“ zastavit – volby byly přede dveřmi. 🙂
Ale úsek Ostrovačice – Devět křížů je největší bonbónek – tam to házelo už mnoho let hrozně a při mém posledním průjezdu to už ani moc nepřipomínalo dálnici, spíš taková širší staveništní komunikace to byla…

Lukas

Teď poslouchám na čt24 pana mluvčího a musím se zase smát, pohádky, pohádky, pohádky, ale dobře se to poslouchá tomu kdo nikdy po D1 nemusel jezdil, prostát tam hodiny a opravovat podvozek auta.

Partneři

Škoda transportation
podcast