Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava Stavebnictví

Na D52 je po rekonstrukci otevřena i druhá odpočívka, přibyla místa pro kamiony

Odpočívka Rajhrad vpravo na D52 po rekonstrukci. Foto: Skanska
Odpočívka Rajhrad vpravo na D52 po rekonstrukci. Foto: Skanska
Počet míst pro kamiony se po rekonstrukci změnou konfigurace zvýšil téměř na dvojnásobek. Skanska na odpočívce testuje novou technologii.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)  zprovoznilo tento víkend i druhou odpočívku Rajhrad na dálnici D52 z Brna na Mikulov. Zvýšil se na nich počet stání pro kamiony. Oprava obou odpočívek probíhala od srpna, Skanska jako zhovovitel na jedné z nich použila i novou technologii opravy, která má zamezit vzniku kolejí.

Zatímco odpočívka ve směru na Brno (podle značení ŘSD vlevo) byla otevřena již na konci října, druhá přišla na řadu tento víkend. „Na obou stranách jsme opravili plochy stání pro kamiony, kanalizační vpusti a šachty, veřejné osvětlení, obnovili kryt navazujících komunikací a osadili odlučovače ropných látek. Dále jsme doplnili dopravní značení a označení míst pro invalidy,“ vypočítává změny na odpočívce Lucie Trubelíková z ŘSD. Na každém odpočívadle byl doplněn mobiliář: dva stoly s lavičkami, čtyři volné lavičky a odpadkové koše.

Významnou změnou je i navýšení počtu státní pro kamiony: změnou dispozice vpravo přibylo osm nových míst, vlevo deset míst. Nově je tak na pravé odpočívce 18 míst pro kamiony, jedno pro autobusy a 25 pro osobní auta. Na odpočívce vlevo je 23 míst pro nákladní auta, jedno pro autobus a 26 pro osobní auta.

Oprava odpočívky vyšla na 38,5 milionu korun, zakázku získala Skanska. Na levé odpočívce stavební firma poprvé vyzkoušela novou metodu betonáže Whitetopping. Jde o technologii, kdy se po částečném odfrézování využívá stávající asfaltová vrstva společně s novou betonovou vrstvou jako dvouvrstvý kompozit. Na části odpočívky byla použita nově vyvinutá asfaltová směs ResiSkan, vysoce odolná proti tvorbě trvalých deformací a vzniku mrazových trhlin. Detailněji jsme obě technologie popisovali v září.

Odebírat
Upozornit na
guest
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Š.

Asfaltové peklo. Proč tam nejsou stromy? Proč voda odtéká někam do kanálů a není zde vsakování? Tenhle přístup nás jednou zničí. 🙁

Jakub P

Že nejsou stromy přímo mezi jednotlivýma stáníma je celkem logický (není to tak velká odpočívka). Kolem podle fotky stromy zůstaly. V článku píšou, že tam instalovali odlučovače. Ta voda na takovým parkovišti má týct do kanálu, protože z aut všech velikostí občas kapou sajrajty, který v podzemní vodě fakt nechcete. Takže to, že steče do kanálu, projde odlučovačem, kterej to svinstvo zachytí a až ta přečištěná voda jde dál, ideálně do vsaku, je správný řešení. (Teda dá se to řešit i propustným svrškem, pod kterým se voda zachytí a přes odlučovač jde do vsaku, ale je to dražší, složitější a… Číst vice »

Palecek.M

tak a teď na tu odpočívku zavřít a znemožnit odjezd všem státním manažerům, projektantům, stavitelům, malovačům map, ochranáře, rybáře a vinaře co můžou za to, že D52 končí v poli za Pohořelicema a na státní hranici ani nedohlédne.

MLB

Hezké. A co uděláme s tím, že je D52 už skoro čtvrt století zakonzervovaná na pouhé třetině plánované délky a na zbylých úsecích se ještě nekoplo do země? O aktuálním stavu dopravy kolem Novomlýnských nádrží ani nemluvě…

MiZun

V první řadě by chtělo, aby skončil David Fiala a našel si jinou práci mimo ŘSD, protože ten člověk je úplně mimo. Potom by se s tím snad začalo něco dít.

Jan Mahdal

A není těch parkovacích míst až příliš? No nezlobte se na mě, kamiony jsou nutné zlo, jejichž kladných, ale i záporných stránek dennodenně všichni využíváme. Do rozpočtu na mýtu ročně nasypou 10 miliard, plus další na spotřební daní a DPH z nafty. Tak by se krom dostavění dálnic, aby se nezdržovali déle než je nutno a neobtěžovali obyvatelstvo hlukem a emisemi mohlo něco udělat i pro ty chudáky řidiče.

libcha

Co je to za blábol? Samozřejmě, že se to dělá pro chudáky řidiče (kamionů). Sice by v ideálním světě bylo lepší, aby se víc komodit vozilo třeba železnicí, ale kamiony každopádně potřebujeme a chceme (bez nich se ani neuprdnete – doslova, neboť toaleťák, co máte doma, pravděpodobně přivezl kamion) a především kvůli nim se ty dálnice staví (rozšířeným omylem je, že se staví jen proto, aby se po nich dalo jezdit co nejrychleji osobním autem).

Jan Mahdal

Chápete všichni mínusující ironii? Samozřejmě že to bylo myšleno tak, že počet míst v tomto konkrétním místě D2 je směšný! Píšu, že kamiony jsou nutné zlo, právě proto je ale potřeba udělat vše pro to, aby zůstávali co nejkratší dobu, ale měli patřičný komfort, protože státu sypou hromadu peněz.

Jakub P

Je to D52, ne D2, což je vedlejší ve srovnání s tím, že zrovna tato ironie asi moc nevynikne pod článkem o tom, že tam počet míst pro kamiony zdvojnásobili…

Mašinka

Milý Jene, situace je taková, že prakticky veškeré zboží je dopravováno v režimu
„just in time“. Takže kamionů bude spíš přibývat, nežli naopak. Strávil jsem za
volantem autobusu i náklaďáku téměř 40 let, z toho 25 v kamionu a musím říci,
že navzdory tomu mne vývoj také nijak netěší. Ale o tom všem rozhoduje taková
maličkost, prachy!

Kalanis

„Just in time“ je následek uvažování ekonoma, pro kterého je skladem právě cesta mezi závody. A aby mohl rychle reagovat na změny. Ne vždy je to ok, což ale nevidí, protože pro něj jsou to nezajímavé externality.

tondovo

Kdyby nebylo JIT, tak by u dálnic bylo mnohem víc skladů. Chce to někdo?

Kalanis

A proč to musí být u dálnic? Proč to nemůže být u kolejí?

Martin V.

Zrovna na této odpočívce je non-stop motorest westernového stylu http://www.motorestutoma.com/ který mi připadá použitelný. Spíš bych se zeptal, jestli zde při rekonstrukci nainstalovali nějaké nabíječky? Pokud budeme (nuceni) jezdit elektromobily už brzy ve větším měřítku, tak zrovna v kombinaci s občerstvením by byly pro plynulost dopravy docela přínosné.

Blondak

Strč si tu nabíječku víš kam.chytroline

JR25

Nestaveli, protoze na tohle stat nema absolutne koncepci. Na vlade tomu nerozumi, navic klicem je udrzet co nejdele repku a bionaftu. Pro uredniky je to tak zatim o tom sledovat vyvoj ve svete a debatovat o snizeni platby za znamku…
Takze pak budou chodit a rikat, ze neprisel clovek s excelem, aby pochopili, co se na nas riti.

bkv

proč by ŘSD mělo stavět nabíječky? Není to spíš pro soukromníka, stejně jako benzínky

Martin V.

To asi jo, ale motorest tam taky nejspíš nepostavilo ŘSD. Teď dělali velkou rekonstrukci s použitím nových technologií povrchů (což je fajn, za pár let se uvidí, jestli se osvědčily), tak mě napadlo, že to mohli zahrnout do plánu s tím, že vlastní technologii by provedl třeba E.ON Distribuce, a.s. jakožto místní distributor, nebo kdokoli jiný, kdo by měl zájem. Ne že bych po nabíječkách nějak zvlášť toužil, ale když jsem četl spekulace o nové normě Euro 7, která má vstoupit v platnost v roce 2025, tak mám neblahé tušení, že je budeme potřebovat v množství větším než malém.