umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Na D5 u Tachova skončila půlmiliardová oprava, práce se přesunou na jiný úsek

Nový povrch dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem. Pramen: Strabag
Opravou prošlo téměř 11 kilometrů dálnice, příští rok se bude pokračovat u Rozvadova

Na desetikilometrovém úseku dálnice D5 u Tachova ve směru na Rozvadov skončila po několika měsících velká oprava povrchu a dalších součástí dálnice (včetně sjezdu na Mariánské Lázně). Zároveň končí většina dopravních omezení, se kterými se museli řidiči vyrovnat. Silničáři budou v příštích dnech už jen dodělávat asfalty na přejezdech a plot kolem dálnice.

Opravou prošlo téměř 11 kilometrů dálnice (km 124,5 až km 135,35), práce zajistily společnosti Strabag a Eurovia. „Špatný stav cementobetonového krytu vyžadoval rekonstrukci, a to včetně dvou mostních objektů,“ uvedl Strabag na facebooku. Hodnota zakázky podle smlouvy je 467 milionů bez DPH.

Dálnice D5 je příkladem změněného přístupu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k údržbě dálniční sítě. Cílem je předcházet stavu, do kterého se dostala dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Kvůli zanedbané údržbě se v rámci modernizace už několik let fakticky staví znovu, přičemž podobně dlouhé úseky vycházejí na miliardy korun.

Uvedený úsek D5 je z roku 1997 a ŘSD přistoupilo k jeho obnově kvůli zjištěným vadám. Jde už o druhou podobnou opravu D5 za Plzní směrem k hranicím. „Chceme tímto systémem udělat jeden úsek ročně, příští rok se práce přesunou na příhraniční úsek k Rozvadovu,“ uvedl vedoucí odboru správy dálnic ŘSD Jan Hoření. U Rozvadova by práce měly začít v dubnu. ŘSD opravy plánuje zhruba na deset let, přičemž každý rok by se mělo rekonstruovat deset kilometrů. „Podobně sledujeme i další dálnice, i když jsou třeba mladší,“ dodal Hoření. Jako příklady uvedl D3 a D8.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

ta dalnice od Mies(stribro) pripomina ukrajinu

Radovan Komínek

Pro mne tato zpráva znamená, že průměrně za 20 let je nutno investovat zhruba 1500 Kč na metr čtvereční nad rámec běžné údržby. Vzhledem k tomu, že se jedná na Česko o podprůměrně využitou dálnici dle sčítání z roku 2016, průměrně bych uvažoval s investicemi cca 1000 Kč na metr čtvereční jednou za deset let. Pokud má někdo lepší údaje, nechť je uvede.

BND 30

A ten údaj o využití téhle dálnice je z cesty prstem po mapě ? 🤔

Označník

Můžu to potvrdit, koukal jsem na Street View a za celých pět minut se tam nepohlo ani auto 🤓

BND 30

Tak to si musíš takový ten trojúhelníček, co směřuje doprava, kliknutím změnit na kolmo postavené rovná se a ono se to spraví.

S touhle dálnicí a zrovna s tím opravovaným úsekem mám co do činění, takže prázdno tam fakt není. Je tam volněji než v úseku Zličín Plzeň, ale díky továrnám na Borských Polích, Nýřany, Stříbro, Ostrov u Stříbra, Nová Hospoda, Bor, tam jezdí kamionů dost. Pak nárazově polští pendleři a bulharští převážeči vraků. Do toho silná osobní doprava.

BND 30

V intenzitách roku 2016, touhle komunikací opouští druhý největší počet vozidel ČR. Před D5 je jen D2 a jen o tisíc vozidel za 24 hodin.

Martin V.

A jakou technologií tedy opravovali ten CB kryt, pokud to nebylo totální vybourání a novostavba jako na D1? Bohužel to v článku není vůbec popsané. Díky.

BND 30

Obrousili to do hloubky a znovu vybetonovali. Nová svodidla vpravo, nové protihlukové stěny, generálka mostů. Totální novostavbou to nazvat nelze.

Martin V.

To je zajímavé. Broušení betonu mi vždycky připadalo dost náročné (ve srovnání s frézováním mnohem měkčího asfaltu). Uvidíme jak dlouho tento typ oprav bude držet.

Martin V.

Ano, zkuste jezdit prstem po této mapě: http://scitani2016.rsd.cz/pages/map/

BND 30

Jezdil jsem, jezdil, ale podprůměrnou bych ji právě proto rozhodně nenazval.

bkv

A jak se tedy správně nazývá třeba D8, která má nižší dopravní zatížení než podprůměrná D5?

Vašek

Asi se bude podle pana Komínka nazývat rájem zajíců a jelenů 🤓

Martin V.

Pokud budeme srovnávat jenom dálnice 2+2, tak příhraniční úsek D5 se svými 15 tis. vozidel za 24 hodin (z toho 8 tis. těžkých) podprůměrný je, rozhodně ale není na chvostu. V okolí velkých měst (Praha, Brno) nebo na D1 přes Vysočinu jsou ty intenzity přeci jen jinde. Extrémní je D0 Zličín – Ořech (75/18 tis.), ale i D1 Brno-centrum – Brno-jih (70/19). Oproti tomu je D1 u Kojetína (11/2) nebo D7 u Chomutova (8/2) vysloveně pohodová.

Radovan Komínek

Kdyby jste četl můj příspěvek celý, tak vidíte z jakého zdroje jsem čerpal, protože jsem ho uvedl. Je to navíc zdroj veřejně přístupný, bylo by dobré, kdyby jste se tam podíval pro Vaši lepší informovanost. Navíc jsem psal, aby byly uvedeny lepší (aktuálnější) údaje, pokud je někdo má.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast