Automobily Silnice

Na D1 se vrací úsekové měření, zatím na šesti kilometrech u Velkého Meziříčí

Opravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSD
Opravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSD

Policie vrací na dálnici D1 úsekové měření rychlosti. Od pondělí začnou hlídat průměrnou rychlost řidičů v úseku u Velkého Meziříčí.

Instalaci měření oznámilo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Měřením chce docílit, aby lidé v úsecích, kde probíhají práce na modernizaci, dodržovali rychlost. I kvůli ochraně stavebních dělníků, kterých už při opravách D1 kvůli chybám řidičů několik zahynulo.

Kamery na šestikilometrovém úseku u Velkého Meziříčí budou sbírat data pro policii, která následně spáchané přestupky pošle na příslušnou obec s rozšířenou působností.

„Ohleduplní řidiči pravidla dodržují, jedou povolenou rychlostí, zbytečně nepředjíždějí a omezením projedou bez problémů. Vedle toho je tu však malá skupinka bezohledných, která pravidla vědomě nedodržuje a riskuje život svůj i všech okolo. Toto zhruba procento tzv. „pirátů silnic“, kteří způsobují tragické nehody a dopravní komplikace, je potřeba ve spolupráci s policií a příslušnou obcí řešící přestupky umravňovat,“ uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Kromě měřeného úseku č. 19 u Velkého Meziříčí budou postupně spouštěny další úsekové radary mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Hvězdonicemi (EXIT 29) na modernizovaném úseku č. 2 nebo také na úseku č. 16 mezi Velkým Beranovem (EXIT 119) a Měřínem (EXIT 104). V plánu je také postupné osazení detekčních kamer na úseku č. 7 Soutice (EXIT 53) – Loket (EXIT 66) nebo na úsecích 11 a 12 mezi Koberovicemi (EXIT 81) a Větrným Jeníkovem (EXIT 104).

„Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů,“ říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý. V uplynulých letech se počet přestupků jízdy nepřiměřenou rychlostí pohyboval kolem jednoho procenta ze všech, kteří daným úsekem projeli.

Podle studie chování řidičů v uzavírkách na D1 vedlo zahájení úsekového měření ke snížení průměrné rychlosti o 5 km/h. „Díky tomu se snižuje riziko vzniku nehod, ale také je průjezd dopravním omezením plynulejší. Pokud se vozidla pohybují podobnou rychlostí a nedochází k náhlému zrychlování a brždění, zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ uvádí vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Modernizace úseku D1 z Prahy do Brna se blíží do finále v roce 2021. Celkem se bude letos pracovat až na 71 kilometrech dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou, tedy na všech 7 zbývajících modernizovaných úsecích. Letos se otevře do provozu dalších 37 km (4 úseky) nové D1, celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro 80 procent D1 mezi Prahou a Brnem. Zbývat bude posledních 34 km v příštím roce.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Robert
Host
Robert

Lidi…těch 80 tam není pro srandu.
Když okolo vás projede dvoutunové SUV osdesátkou a vy jste od ní kolikrát i méně než metr odděleni jen kouskem betonu…
Zažil jsem na vlastní kůži na brigádě…

Eduard
Host
Eduard

To máte pravdu. Jenže tam se bude měřit bez ohledu na to, zdali tam někdo bude či nikoliv. Pod pláštíkem ochrany zdraví, životů, bezpečnosti a plynulosti provozu nás bude stát odírat, stresovat a buzerovat za potlesku některých jedinců.
Pokud tudy jezdíte, tak si jistě toho rozdílu v plynulosti všimnete. Před tím to plynule jelo, kdežto nyní každý brzdí u kamer a samozřejmě jede pod limit, což způsobuje zdržení.

MlB
Host
MlB

Těch několika mrtvých je mi samozřejmě líto, ale vzhledem k tomu, že „práce“ na D1 už trvá skoro deset let, není ten údaj nijak ohromující. Statisticky je rozhodně bezpečnější chodit po stavebních úsecích na D1, než po pražských přechodech…

Asd
Host
Asd

Takže si to shrňme. Budeme měřit a vybírat. Co to přinese? Jednoznačně zpomalení dopravy a větší stresovou zátěž pro řidiče. Za chvilku se dozvíme jak nebozí úředníci nestíhají vydávat pokuty a jak je stejnak cizinci neplatí. Kdyby místo kontrolovaly rozestupy udělalo by se pro bezpečnost a plynulost provozu mnohem více.

Dejv M
Host
Dejv M

Takže dle vašeho názoru řidiče stresuje dodržovat zákon. …

Eduard
Host
Eduard

Tak to asi pán nemyslel. Jde o to, že pokud máte někde nějaké omezení tak se na něj soustřeďujete a jiné věci vám unikají. Viz co se stalo při zavedení bodového systému, kdy paradoxně narostl počet nehod, protože se lidé více koukali na tachometr jak na cestu. Osobně si myslím, že pro bezpečnost je mnohem horší nedodržování bezpečné vzdálenosti jak rychlost jako taková. O tom, že někteří nedávají směrovky ani nemá cenu mluvit.

Xapadlo
Host
Xapadlo

Pamatuju si, jak jsem loni jel autem z Bristolu do Londýna a úsekové měření bylo téměř na celých cca 180 kilometrech cesty a kamery zhruba 2 km. Jen velmi výjimečně si někdo dovolil povolených 70 mil/h překročit. Provoz byl silný, ale plynulý – žádné prudké brzdění. Podlé mého názoru by si D1, jedna z nejnebezpečnějších dálnic v Evropě, zasloužila totéž minimálně v úseku Praha – Brno. Myslím si ale, že k tomu nikdy nedojde.

Marťas
Host
Marťas

Myslet si můžete, co uznáte za vhodné. Realita je takováto (6. dotaz od konce): https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/jiri-zly-dopravni-polici-rozhovor.A200224_534899_domaci_zaz. Panu Sůrovi se omlouvám za odkaz zrovna na tento web, ale o jiném zdroji uvedené informace nevím.

Xapadlo
Host
Xapadlo

Děkuji za odkaz na zajímavý článek. Je skvěle se dočíst, ze policie už má nějaké myšlenky. Kéž by do budoucna nezůstalo jen u nich!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jo, a taky si tam z toho dělají srandu.
To o té nejnebezpečnější dálnici v Evropě máte něčím podložené? Nejbezepčnější dálnice v Evropě je ta Hitlerova – nejezdí se po ní. Narážím na to, že počet nehod je nutno vztahovat k počtu projíždějících vozidel.

Petr766
Host
Petr766

Ta policejní zdůvodnění, že jde o bezpečnost a „piráty“, to fakt ještě někdo žere?

Dejv M
Host
Dejv M

Je to drzé, že stát chce kontrolovat dodržování pravidel, že…

666
Host
666

2Jan Sůra: Nemělo by smysl server posunout do větší serióznosti? Tohle je na úrovni bulváru.