Informační technologie Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Na D1 na Vysočině přibývají značky, které zakážou kamionům předjíždět

Instalace proměnných značek na D1 na Vysočině. Pramen: ŘSD
Instalace proměnných značek na D1 na Vysočině. Pramen: ŘSD

Na dálnici D1 v kraji Vysočina dnes začalo rozmisťování 40 elektronických dopravních značek, které budou během zimy v případě špatného počasí nebo husté dopravy upozorňovat řidiče kamionů na zákaz vzájemného předjíždění. Směrem na Brno budou značky osazeny mezi 79. a 104. kilometrem a ve směru na Prahu mezi 133. a 104. kilometrem. Fungovat budou od 1. prosince do konce února příštího roku, řekl dnes mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

„Budeme sbírat zkušenosti,“ uvedl mluvčí. Cílem opatření je podle něj zakázat v případě špatných podmínek předjíždění kamionů především ve stoupavých úsecích D1 na Vysočině, kde je dálnice nejvýše položená. Pracovníci dnes začali rozmisťovat 20 značek směrem na Prahu, ve středu by měli stejný počet instalovat ve směru na Brno. Následovat bude prověření systému v kontrolním režimu. „Od 1. prosince už je to ostrý provoz,“ řekl Rýdl.

Loni dálnice na Vysočině v zimních měsících kolabovala. Zákaz předjíždění kamionů byl jedním z opatření navrhovaných krajem po dobou rekonstrukce D1, uvedl minulý týden hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (za ČSSD). Ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že jde o přechodné omezení.

Značky se zákazem předjíždění pro nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny se podle Rýdla budou rozsvěcovat jednak při zhoršení počasí se sněžením nebo pokud bude hrozit padání sněhu, anebo při zvyšování intenzity dopravy. Značky mají vlastní elektrické ohřívání informační plochy. „To znamená, ani v případě hustého sněžení se nemůže stát, že by nebyla čitelná,“ řekl mluvčí ŘSD. Při velmi špatné viditelnosti nebo vysoké hustotě dopravy budou na značce navíc kvůli zvýraznění blikat dvě oranžová světla. V klidovém režimu bude plocha značky tmavá.

Telematický systém bude podle mluvčího napojen na server, který bude vyhodnocovat údaje z meteorologických hlásek a modelů a z dispečerských stanovišť. Zároveň bude dostávat informace ze sčítačů dopravy a kamerového systému, což mu umožní vyhodnotit hustotu dopravy.

O zákazu jízdy kamionů v levém pruhu začalo ministerstvo dopravy uvažovat v závěru loňského roku. Tehdy vznikly několikakilometrové kolony na dálnici D1 kvůli hustému sněžení a dopravním uzavírkám. Podle silničářů tehdy dálnici zablokovali nedisciplinovaní řidiči kamionů. K celoplošnému zákazu ovšem nakonec vláda nepřistoupila a rozhodla, že omezení budou jen na vybraných úsecích.

ČTK

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zrzek

Nevím, co to má za smysl. Vedení českých cestářů poslat na Brenner, Raky a Italy vzít sem. V tom případě D1 bude jakž takž průjezdná a Brenner bude věčně zavřený. Problém je v systému. U nás se málo předsoluje. Pokud bude fungovat systém noc -2, po půlnoci začne mrholit a dispečer dá pokyn k výjezdu v 5 hod. ráno a ještě v 7 budou hlavní tahy pod ledem, tak to nikdy nebude fungovat. Jinde je systém večer se podsoli a jak začne mrholit, začne se vyjíždět. Jistě není to 100%, ale jde o minimalizaci následků, ne čekat a v duchu… Číst vice »

Dusanh

No, otázka je, jak se to bude kontrolovat. Nesprávná jízda v pruzích je jedním z největších průserů na našich dálnicích a často vede k nutnosti prudkých manévrů. Bohužel kontrola a vynucování správného způsobu jízdy v pruzích je něco, co jsem u PČR ještě neviděl.
Rozhodně bych zakázal předjíždění NA nad 6t na celém Pražském okruhu…

Jiří Kocurek

Nojo, jenže oni se pak řidiči „vymlouvají“ na to, že vodorovné značení pod sněhem není vidět.

Dusanh

Značka „zákaz nad 6t“ není vodorovná…

Jiří Kocurek

A ten zákaz předjíždění na Jižní spojce fungovat nebude. Je to víceproudá komunikace v obci, tam si pro jízdu může řidič zvolit libovolný pruh.

§12 Jízda v jízdních pruzích
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. …

Dusanh

Pražský okruh není jižní spojka 😉

Dáda

Drahý, složitý nespolehlivý a ve finále na to stejně budou všichni kašlat. Pokud policajti nepřestanou „honit“ osobáky s radarem a nezačnou se věnovat těm to druhům přestupků od „profesionálních řidičů“ pak jsou to zcela vyhozený peníze. Prostě zákaz, který není kontrolovanej, není zákaz.

JIndra

Jen zákaz, který někdo kontroluje a vymáhá pokutu za jeho porušení má smysl. Stejné to bude se zákazem předjíždění. Pokud předjíždějící kami řidič nedostane pokutu, bude to stejné jako loni. Kamiony zablokovaná dálnice.

jozka

Za co tu pokutu dostane?

dada

za predjizdeni tam, kde to je zakazano (znacka, plna cara dvojita plna cara…)

jozka

Tak a ted si predstavte, ze prijde stejnej fujavec jako minule, v pravym zavisne kamion/kamiony… a prvni jouda, kterej si to s kamionem zamiri do levyho tam zavisne taky a pritom nic neporusi… zkuste se zamyslet jak je to mozne.

Jiří Kocurek

Objíždění zapadlého vozidla je předjíždění? Není to jen tak čistě náhodou objíždění překážky?

Jiří Kocurek

Nebo teda mají řidiči za nepojízdným vozidlem vytvořit kolonu až kamsi, jelikož přejíždět přes plnou je zakázáno? Či snad je řidič povinen zastavit, zjistit důvod nepojízdnosti nepojízdního vozidla a teprve, když zjistí, že je to závadou na vozidle, může pokračovat a vzniklou překážku objet?

jozka

Sice to vubec nic neresi, ale co uz, delame, ze pro to neco delame…

jozka

Tak vidim, ze minusu spusta a reakce zadna (ne, ze by na nich zalezelo). Mozna bych poprosil autora clanku o vysvetleni, jak spolu spouvisi „zakaz predjizdeni“ z prvniho odstavce a „zakaz jizdy v levem pruhu“ z odstavce posledniho…

Josef

Skoda, ze v ramci stavby „nove“ D1 uz nejsou standardne osazovany promenne znacky, je tam takova hustota provozu, ze by se to asi mohlo obcas regulovat, tak jako je to treba na A8 u Mnichova, kdyz je provoz, tak se tam mrskne az jenom 60 a je hotovo, pripadne, kdyz by snezilo, dalo by se aspon takhle snizovat rychlost, byt to nebude spousta lidi dodrzovat. Takhle se to tam namontuje na zimu a na leto to zase budou davat pryc, mohlo to tam byt trvale.

Vnější pozorovatel

Už bylo na case

Jiří Kocurek

Teď ještě, aby ty sypače vyjely včas, to je na dispečerovi. A sklopit radlici, jinak ten sníh nodháže, to je zas na řidiči.
Jelikož kalamitě značka nezabrání, loni byl totiž sjízdný jediný pruh, ten druhý pouze na běžkách.

Honza D.

V současné době je už činnost sypačů monitorována, takže se ví jestli měl radlici nahoře či dole a jestli sypal (a kolik g/m2, to je nastavitelné). Jen nevím jestli to už mají všude. Spíš asi ne.

Hona

Ale mají to všude a online :).

Jiří Kocurek

Kde? Našel jsem jenom Jihočeský a Moravskoslezský kraj: https://is.ecsinvention.cz/zimniudrzba
Což s dálnicí mezi Brnem a Prahou má jen málo společného.

Hona

Všechny dálnice (nikoliv bývalé R) mají vsechna vozidla vybavená. Že to není dostupné na webu pro veřejnost na tom nic nemění :). Stačí se podívat do registru smluv.

beedat

Zákazů může být tisíc, ale když se Policie ČR na dálnici bojí vyjet (a víceméně na všechny silnice v republice), tak to bude pro srandu králíkům (nebo rumunským kamioňákům).

Jiří Kocurek

Nebojí se vyjet. Ale jen v civilních barvách, jako tajná dálniční policie. Preventivní účinek záporné hodnoty. Neboť řidič nevidí jednoho splašeného řidiče, ale rovnou dva. A to nepil!

Ceky

PROC SE NEZAKAZE PREDJIZDENI KAMIONU OD 79KM AZ DO 134 KM COZ JE NEJRIZIKOVEJSI A TAKE ZAROVEN NEJVYSSE POLOZENY USEK D1 /104 KM VETRNY JENIKOV JE NEJVYSSIM BODEM D1/, A TO JAK SMER NA PRAHU TAK I NA BRNO. NEBO MOZNA BY BYLO LEPSI ZAKAZAT PREDJIZDENI VOZIDEL NA 3,5 TUNY V TECH MISTECH, KDE JSOU PRUDKA STOUPANI I PRESTO, ZE TAM NEKDE JSOU I TRI PRUHY. CELOPLOSNY ZAKAZ PREDJIZDENI NA CELE DALNICNI SITI BY BYL URCITE NESMYSL A DOCHAZELO BY K VELKEMU ZPOMALENI DOPRAVY,SAMOZREJME JEN PRI SPATNEM POCASI /HLAVNE HUSTE SNEZENI, MRZNOUCI MLHA A NALEDI ATD/ PROSTE EXTREMNI VYKYVY POCASI.… Číst vice »

Dáda

MÁTE ZASEKLEJ CAPS LOCK.

Hona

Možná už je to forma sdělení 🙂

dada

kapitalni forma sdeleni ovsem vyzaduje psat kapitalkami