Na Čiernohronskou železnici míří parní lokomotiva z Tchaj-wanu, čeká ji oprava

Lokomotiva Shay č. 17. Foto: ČHŽLokomotiva Shay č. 17. Foto: ČHŽ

Na Slovensku se mají školit strojvedoucí z Tchaj-wanu.

Unikátní úzkorozchodná Čiernohronská železnice se dohodla s tchaj-wanskou společností Alishan Forest Railway na dlouhodobém zapůjčení parní lokomotivy SHAY č. 17. V dílně v Hronci dojde k její opravě do provozuschopného stavu a následně by zde měla zůstat až šest let.

Po podpisu memoranda na Tchaj-wanu o tom informoval ředitel ČHŽ Aleš Bílek. Lokomotiva tu bude zapůjčená i pro školení a zácvik provozních zaměstnanců z Tchaj-wanu a i propagaci země na Slovensku i v okolních zemích. „V úvahách je nasadit lokomotivu i na jiné tratě o rozchodu 760 mm v Evropě,“ dodal Bílek. K převozu lokomotivy by mělo dojít na podzim.

ČHŽ ve svém zázemí kompletně opravila již sedm svých lokomotiv a čtyři pro externí zákazníky. Plánem je vybudovat tu i školící středisko na výchovu strojvedoucích parních lokomotiv.

Jednání o přesunu lokomotivy trvala od roku 2016. Zatímco na Tchaj-wanu parní lokomotivy na lesní státní železnici jezdí jen výjimečně a jinak jezdí motorové lokomotivy, na tratích kolem Čierneho Balogu je situace opačná.

Alishan Forest Railway patří pod státní tchaj-wanské lesy, provozuje 86 kilometrů tratí v jižní části ostrova. Železnice vznikla původně pro přepravu dřeva v roce 1912, nyní je hlavně turistickou atrakcí. Více o spolupráci obou společností je na stránkách ČHŽ.

Tagy Alishan Forest Railway Čiernohronská železnice Tchaj-wan
13 komentářů